Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det är tveksamt om ens alliansen idag skulle vara eniga om att avveckla systembolaget. KD skulle gå emot, och det finns antagligen fraktioner inom såväl M som FP som är mot också.
Sedan är det LÅNGT från att tillåta försäljning på gårdar som själva tillverkar vin, till att det säljs vin sprit och öl på vanliga mataffärer. De som påstår att det ena kommer ge det andra har nog inte tänkt. Förslaget handlar alltså om att man skall kunna köpa alkoholhaltiga drycker i direkt anslutning till tillverkaren. Då det handlar om småskalig produktion av t ex vin, så lär det vara en ganska exklusiv och marginell företeelse.
Det kommer dröja MÅNGA år innan systembolaget avvecklas. Som tur är.
Du ska nog inte vara så kaxig trots att du troligen både är rödgrön och jobbar på Systemet.
I Skåne, där jag bor, är Systembolaget en marginell företeelse där det mesta som konsumeras består av inköp i Danmark och Tyskland.
KD är på väg ut i kylan och det är bara de som är frireligöst hycklande i alkoholfrågan. Jag har inte mött en moderat hittills, jag är partimedlem, som är FÖR monopolet.
Tror också att SD är en champagnebubblare i sammanhanget.
Nu när regeringen, tyvärr, agerat för en skattehöjning av alkohol kommer du få se väldig ökning av privat införsel. Även från Danmark eftersom svenska kronan blir starkare. Dessutom ökar internetspriten lavinartat utan att tullen egentligen har resurser att möta detta. Till detta kommer gårdsförsäljning som gör att monopolet rent juridiskt faktiskt upphör.
Det blir kommunerna som ska reglera försäljning och säg den kommun som säger nej till frikostiga öppettider till försäljning på kvällar och helger.
Om licens att sälja sedan tillfaller ett företag finns inget som hindrar att företaget har vingården i Ungern och kan sälja för 30 kronor flaskan i Sverige. Staten ska ju inte säga åt dig var du ska odla eftersom det blir lite DDR över detta. Mikrobryggerier kan ledigt sälja 1000 flaskor dagen vilket urholkar monopolet ytterligare.
Monopol finns bara i danska territorier som Grönland och Färöarna och i Finland. Sverige är snart redo att ansluta sig till resten av världen. Det är du som bestämmer när du ska handla, inte staten.
Gläd dig! Skål!