2010-10-27, 16:15
Medlem
Napoleons avatar
Hur länge dröjer det innan alliansen föreslår Drive-through spritaffärer? Det blir ju den bästa kombinationen, bilkörning och sprit.
Citera
2010-10-27, 17:24
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon
Hur länge dröjer det innan alliansen föreslår Drive-through spritaffärer? Det blir ju den bästa kombinationen, bilkörning och sprit.

Ja för ingen tar ju bilen till bolaget idag? Och är du så pass sinnesslö att du inte kan vänta med att dricka upp din sprit så förtjänar du att köra ihjäl dig också.

F ö så är drive trough sprit inte ett nytt koncept. http://blogs.myspace.com/index.cfm?f...ogId=261610855 . Då ställer jag frågan, hur mycket ökade rattfylleriet med dessa butiker?
Citera
2010-10-27, 17:29
Medlem
Citat:
Ush ush ush, nästan lika hemskt som att sälja tändstickor på bensinmackar!
Citera
2010-10-27, 17:33
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dem2k
Ush ush ush, nästan lika hemskt som att sälja tändstickor på bensinmackar!

Mackar säljer också alkohol.
Citera
2010-10-27, 17:46
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Det är ju ett bilburet land. Skitkul att dricka öl i en bil medan en nykter förare kör runt.
Citera
2010-10-27, 18:03
Medlem
Orm Ondes avatar
Den ljuva dag då förmyndarmonopolet försvinner lovar jag att sätta mig på närmsta parkbänk och häva ett sexpack Norrlands starkbärs köpt på ICA.

Men detta kommer att dröja. Det är skillnad på systemet och på apoteken - kommer ni inte ihåg hysterin kring frågan om vi skulle få behålla systembolaget i samband med att vi ansökte om medlemskap i EG? Nykterhetsfrågan är av tradition så fast förankrad i svensk politik därför att påfallande många "folkrörelseföreträdare" av tradition varit politiskt engagerade och att det i dylika kretsar också varit vanligt med organiserad nykterism. En gång i tiden sprack ju t.o.m. folkpartiets föregångare på frågan om spritförbud eller ej. Inte minst alla hysteriska bevararinlägg i denna tråd visar på hur starka rötter systembolagskrånglandet har i det svenska medvetandet. Att avskaffa systemet är en politiskt död tanke idag.

Egentligen är bolaget numera ingenting annat än en kassako för staten. På senare år har man utökat öppettiderna eftersom man annars befarat att den folkliga acceptansen skulle minska. När det gäller supandet så super folk knappast mindre idag bara för att de inte kan handla sin starköl på ICA; ingenting hindrar ju att den törstige går på krogen och dricker efter att systemet slagit igen för dagen. Antalet utskänkningstillstånd är fler numera och priserna på krogen har sjunkit, relativt sett, sedan 80-talet. Vi har, trots systemet, mer tillfällen att dricka idag än på många år.

Själv besöker jag inte ens systemet särskilt ofta, vi brukar mest gå på lokal och dricka i stället. Men jag retar mig på principen, att jag skall tvingas genomgå besvärligheten att söka upp en särskild lokal om jag skulle vilja handla litet alkohol till middagen.

Extra irriterande är det med alla vinsnobbar som försvarar monopolet med att "de har så fantastiskt stort sortiment". Ja, i Stockholm kanske, men den som vill dricka Chateau de Baïs-Coeuérv 1941 i Munkfors eller Sveg får nog bereda sig på att beställa den flaskan, vare sig den inhandlas via systembolaget eller via någon annan importör.

Död åt systemet!
Citera
2010-10-27, 18:14
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Det är ju ett bilburet land. Skitkul att dricka öl i en bil medan en nykter förare kör runt.
Hah, knappast att föraren håller sig nykter i Sydafrika. Fyllekörandet där, oavsett samhällsgrupp, torde vara bland det högsta i världen.
Citera
2010-10-27, 18:38
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Hah, knappast att föraren håller sig nykter i Sydafrika. Fyllekörandet där, oavsett samhällsgrupp, torde vara bland det högsta i världen.

Och inte har dom systembolag heller! Sambandet är ju glasklart.
Citera
2010-10-27, 18:48
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Och inte har dom systembolag heller! Sambandet är ju glasklart.
Det var inte ritkigt det som var poängen med mitt inlägg. Jag är för ett avskaffande.
Citera
2010-10-27, 19:23
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
De har väl inte hjälmtvång heller.
Citera
2010-10-27, 19:32
Medlem
swimp78s avatar
Det är tveksamt om ens alliansen idag skulle vara eniga om att avveckla systembolaget. KD skulle gå emot, och det finns antagligen fraktioner inom såväl M som FP som är mot också.

Sedan är det LÅNGT från att tillåta försäljning på gårdar som själva tillverkar vin, till att det säljs vin sprit och öl på vanliga mataffärer. De som påstår att det ena kommer ge det andra har nog inte tänkt. Förslaget handlar alltså om att man skall kunna köpa alkoholhaltiga drycker i direkt anslutning till tillverkaren. Då det handlar om småskalig produktion av t ex vin, så lär det vara en ganska exklusiv och marginell företeelse.

Det kommer dröja MÅNGA år innan systembolaget avvecklas. Som tur är.
Citera
2010-10-27, 20:40
Medlem
TheWidowmakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det är tveksamt om ens alliansen idag skulle vara eniga om att avveckla systembolaget. KD skulle gå emot, och det finns antagligen fraktioner inom såväl M som FP som är mot också.

Sedan är det LÅNGT från att tillåta försäljning på gårdar som själva tillverkar vin, till att det säljs vin sprit och öl på vanliga mataffärer. De som påstår att det ena kommer ge det andra har nog inte tänkt. Förslaget handlar alltså om att man skall kunna köpa alkoholhaltiga drycker i direkt anslutning till tillverkaren. Då det handlar om småskalig produktion av t ex vin, så lär det vara en ganska exklusiv och marginell företeelse.

Det kommer dröja MÅNGA år innan systembolaget avvecklas. Som tur är.

Du ska nog inte vara så kaxig trots att du troligen både är rödgrön och jobbar på Systemet.
I Skåne, där jag bor, är Systembolaget en marginell företeelse där det mesta som konsumeras består av inköp i Danmark och Tyskland.
KD är på väg ut i kylan och det är bara de som är frireligöst hycklande i alkoholfrågan. Jag har inte mött en moderat hittills, jag är partimedlem, som är FÖR monopolet.
Tror också att SD är en champagnebubblare i sammanhanget.
Nu när regeringen, tyvärr, agerat för en skattehöjning av alkohol kommer du få se väldig ökning av privat införsel. Även från Danmark eftersom svenska kronan blir starkare. Dessutom ökar internetspriten lavinartat utan att tullen egentligen har resurser att möta detta. Till detta kommer gårdsförsäljning som gör att monopolet rent juridiskt faktiskt upphör.
Det blir kommunerna som ska reglera försäljning och säg den kommun som säger nej till frikostiga öppettider till försäljning på kvällar och helger.
Om licens att sälja sedan tillfaller ett företag finns inget som hindrar att företaget har vingården i Ungern och kan sälja för 30 kronor flaskan i Sverige. Staten ska ju inte säga åt dig var du ska odla eftersom det blir lite DDR över detta. Mikrobryggerier kan ledigt sälja 1000 flaskor dagen vilket urholkar monopolet ytterligare.
Monopol finns bara i danska territorier som Grönland och Färöarna och i Finland. Sverige är snart redo att ansluta sig till resten av världen. Det är du som bestämmer när du ska handla, inte staten.
Gläd dig! Skål!
Senast redigerad av TheWidowmaker 2010-10-27 kl. 20:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in