2010-10-27, 09:11
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Ok, bara för att du är lat och full av okunskap...
Systembolaget är ett vinstdrivande företag som ägs av staten, dom gör vinst som företag.
Alkoholens kostnader är ca 100 miljarder per år utöver den alkoholskatt som dras in. Om alkohol börjar sälja på ICA ökar tillgängligheten och med ökad tillgänglighet så ökar konsumtionen. Ökad alkoholkonsumtion leder till fler sjukdomar, fler våldtäkter, fler överfall, fler misshandelsfall, fler sjukdagar, fler sjukdomar, fler trafikolyckor, fler drunkningar, etc etc.
Med andra ord så ökar samhällets kostnader som du och jag får betala via skatten.
Systembolaget är ett vinstdrivande företag som ägs av staten, dom gör vinst som företag.
Alkoholens kostnader är ca 100 miljarder per år utöver den alkoholskatt som dras in. Om alkohol börjar sälja på ICA ökar tillgängligheten och med ökad tillgänglighet så ökar konsumtionen. Ökad alkoholkonsumtion leder till fler sjukdomar, fler våldtäkter, fler överfall, fler misshandelsfall, fler sjukdagar, fler sjukdomar, fler trafikolyckor, fler drunkningar, etc etc.
Med andra ord så ökar samhällets kostnader som du och jag får betala via skatten.
vad snackar du om, 100 miljarder??? var har du de siffrorna ifrån egentligen, från systembolagets hemsida? det är omöjligt att beräkna alkoholens kostnad för samhället och skulle man ta sig för att beräkna kostnaden hamnar man på helt olika resultat beroende på hur man går tillväga.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/su...er_4705483.svd
som jämförelse borde man i samma veva också säga att rökning kostar samhället 26 miljarder per år, men även här gäller det att ta sifforna med en nypa salt.
hur kan det komma sig att brottsligheten i sverige ligger på samma nivåer eller ännu högre än i länder där staten inte sysslar med alkoholförsäljning? det är ju ett bevis om något på att statlig alkoholförsäljning inte alls trollar bort några av problemen.
trafikolyckor, sjukdagar etc. betalar inte du och jag via skatten utan försäkringar.