2010-10-27, 09:11
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Ok, bara för att du är lat och full av okunskap...

Systembolaget är ett vinstdrivande företag som ägs av staten, dom gör vinst som företag.

Alkoholens kostnader är ca 100 miljarder per år utöver den alkoholskatt som dras in. Om alkohol börjar sälja på ICA ökar tillgängligheten och med ökad tillgänglighet så ökar konsumtionen. Ökad alkoholkonsumtion leder till fler sjukdomar, fler våldtäkter, fler överfall, fler misshandelsfall, fler sjukdagar, fler sjukdomar, fler trafikolyckor, fler drunkningar, etc etc.
Med andra ord så ökar samhällets kostnader som du och jag får betala via skatten.

vad snackar du om, 100 miljarder??? var har du de siffrorna ifrån egentligen, från systembolagets hemsida? det är omöjligt att beräkna alkoholens kostnad för samhället och skulle man ta sig för att beräkna kostnaden hamnar man på helt olika resultat beroende på hur man går tillväga.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/su...er_4705483.svd

som jämförelse borde man i samma veva också säga att rökning kostar samhället 26 miljarder per år, men även här gäller det att ta sifforna med en nypa salt.

hur kan det komma sig att brottsligheten i sverige ligger på samma nivåer eller ännu högre än i länder där staten inte sysslar med alkoholförsäljning? det är ju ett bevis om något på att statlig alkoholförsäljning inte alls trollar bort några av problemen.

trafikolyckor, sjukdagar etc. betalar inte du och jag via skatten utan försäkringar.
Citera
2010-10-27, 09:14
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
trafikolyckor, sjukdagar etc. betalar inte du och jag via skatten utan försäkringar.

Sjukdagar betalas via skattsedeln.
Citera
2010-10-27, 09:39
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Sjukdagar betalas via skattsedeln.

ja, genom sjukförsäkringsAVGIFTEN. inte via inkomstskatten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sjukf%C3%B6rs%C3%A4kring
Citera
2010-10-27, 09:46
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ok, bara för att du är lat och full av okunskap...

Systembolaget är ett vinstdrivande företag som ägs av staten, dom gör vinst som företag.

Alkoholens kostnader är ca 100 miljarder per år utöver den alkoholskatt som dras in. Om alkohol börjar sälja på ICA ökar tillgängligheten och med ökad tillgänglighet så ökar konsumtionen. Ökad alkoholkonsumtion leder till fler sjukdomar, fler våldtäkter, fler överfall, fler misshandelsfall, fler sjukdagar, fler sjukdomar, fler trafikolyckor, fler drunkningar, etc etc.
Med andra ord så ökar samhällets kostnader som du och jag får betala via skatten.

Kan du sluta häva ur dig siffror utan källhänvisning? Vart får du 100 miljarder ifrån?

20,3 Miljarder är den senaste siffran jag kan få fram.

http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=2644

I denna rapport har man faktiskt tagit med det positiva effekterna av alkohol.

"Detta betyder att studien också räknat med att låg alkoholkonsumtion förebygger vissa kroniska sjukdomar som hjärtinfarkt"

Med tanke på hur svårt vi svenskar har att ta kontakt med varandra så är det en jävla tur att vi har alkoholen som socialt smörjmedel. Skulle inte bli många barn gjorda i annat fall.

Kanske dags att ta med detta i beräkningarna också?
Senast redigerad av Robocrap 2010-10-27 kl. 09:49.
Citera
2010-10-27, 10:03
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senappi
Jag är ytterst tveksam till att ölen i storstaden skulle bli billigare om Systembolaget skulle sluta ha samma breda utbud överallt. Monopolet går med vinst som det är nu och priserna är dessutom satta så att ölen inte ska bli för billig. Med minskat utbud blir det troligtvis mindre partier som köps in av leverantören vilket torde leda till ökat inköpspris. Detta är naturligtvis rena spekulatiuoner då sag inte är någon siare.

Vad man däremot kommit fram till är att om man tillåts sälja vin sprit och öl i livsmedelsbutikerna kommer alkoholreladerade sjukdommar och dödsfall öka med 61%, dödsolyckor med 22% ,självmord med 30% och mord med 40%. Det är ett högt pris att betala. (Uppgifterna kommer från fhi).
Tror du det är i storstäderna eller i Norrlands inland de gör sin största vinst? Det är väl självklart att systemet går med vinst förresten, vore jävligt märkligt annars med tanke på att konkurrensen är ytterst marginell.

Angående det andra stycket så kan du läsa mitt inlägg på sida 40, det behöver inte alls bli så att svensken super sig totalt klappfull 24/7 bara för att vi kan handla starköl och mjölk i samma butik.
Citera
2010-10-27, 13:15
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Nej, det tas hänsyn till både smuggel och privatimport i mängden alkohol.

Det förmynderi du pratar om har ändå ett folkligt och parlamentariskt stöd.

andelen insmugglad alkohol är ju idag försvinnande liten, det vore om man som privatperson tar in stora mängder sprit från ryssland eller norge. det är idag faktiskt helt legalt att tokfylla bilen med alkohol i annat EU-land, tex. tyskland, och föra in alltihopa till sverige för eget bruk. och hur tror du att de estimerar denna mängd? de kollar igenom allt bagage och alla bilar som passerar gränsen till sverige? knappast. man kan enbart gissa sig till dessa mängder tyvärr. och det leder till att man faktiskt inte exakt VET hur mycket alkohol svensken smäller i sig på ett år, till skillnad mot tyskarna, spanjorerna, italiernarna eller fransmännen. säkert är: dessa länders statistik visar tendensiellt för höga siffror p.g.a. exempelvis turism och eftersom svenskarna tömmer de tyska snabbköpen på alkohol, framför allt i norra tyskland där det finns färjeförbindelser till sverige...
Citera
2010-10-27, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Ja, eller kläder, eller verktyg, eller etc.
Kom på att jag saknar ibland vissa varor, de bara försvinner. Stora burkar med olivolja exempelvis. Och priserna verkar smyghöjas lite då och då.

Kläder följer ju modet så jag vet inte om det är en jämförbar vara. Verktygsmarknaden och alkoholmarknaden är troligen också svårjämförbar.

Livsmedel däremot går nog att jämföra.

Lidl skryter ju till och med om sitt smala sortiment på reklamen. Lite märkligt. Men just den delen av Lidl uppskattar jag. De har liksom inget i onödan.
Citera
2010-10-27, 13:46
Medlem
Tror de här kan vara en bra sak, om det nu skulle bli tillåtet att i framtiden sälja starköl i vanliga butiker.
Problemet med systemet som jag ser det är att eftersom det just är så otillgängligt så blir det automatiskt att folk köper på sig mer än va dom behöver för att man vet inte när man har möjlighet sen, och det är klart att ju mer du har hemma ju mer super du också upp. Ifall det inte var några problem med att gå ner till ICA och handla 4-5 öl till en kväll så skulle folk nog dricka mer måttligt.
Citera
2010-10-27, 13:58
Medlem
Haris82s avatar
Var det värkligen någon som inte trode att systemet skulle försvinna om Alliansen fortsatte styra landet? Apoteket rök ju rätt fort föra mandaten, jag tror inte systemet är långlivat den här mandaten. Det var den frågan som gjorde mig mest osäker när jag rösta i valet mellan moderaterna och sossarna.

Jag hatar värkligen systembolaget, det känns som om man är någon jävla knarkare som får gå på apotek och ta ut sin dos som läkaren tillåtit en att ta. Jag tycker dom ska skrota åldergärnsen på sprit och tobak också. Det är föräldrarnas ansvar att se till att änns barn inte drycker, inte statens eller affärernas.
Citera
2010-10-27, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haris82
Var det värkligen någon som inte trode att systemet skulle försvinna om Alliansen fortsatte styra landet? Apoteket rök ju rätt fort föra mandaten, jag tror inte systemet är långlivat den här mandaten. Det var den frågan som gjorde mig mest osäker när jag rösta i valet mellan moderaterna och sossarna.

Jag hatar värkligen systembolaget, det känns som om man är någon jävla knarkare som får gå på apotek och ta ut sin dos som läkaren tillåtit en att ta. Jag tycker dom ska skrota åldergärnsen på sprit och tobak också. Det är föräldrarnas ansvar att se till att änns barn inte drycker, inte statens eller affärernas.

Vilken tur att du inte har något inflytande i politiken då
Citera
2010-10-27, 15:27
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
ja, genom sjukförsäkringsAVGIFTEN. inte via inkomstskatten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sjukf%C3%B6rs%C3%A4kring

Skatt som skatt.
Citera
2010-10-27, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Skatt som skatt.

Skatt på skatt - Det vore helt fantastiskt som vi kunde börja handla öl och vin som vanligt folk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in