2010-11-06, 21:54
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Nja, jag vet inte om dom rapporter och studier jag läst hävdar den absoluta motsatsen men jag kan inte påminna mig att jag någon gång läst att majoriteten av befolkningen har problem med att hantera sin alkoholkonsumtion.
Har jag fel eller om jag missat något som skrivits i ämnet så har du ett gyllene tillfälle att skriva mig på näsan nu.

Ett normativt påstående givetvis, men då konsumtionen skulle öka så pass markant hos hela befolkningen med oerhört negativa effekter som följd, kan vi konstatera att det rör sig om ett stort antal verkar sakna den måttlighet du beskriver.

Och effekterna:
En övergång till privata licensierade specialbutiker skulle medföra uppskattningsvis
700 fler dödsfall, 6 700 fler fall av misshandel och 7,3 miljoner fler sjukskrivningsdagar.
En övergång till försäljning i dagligvaruhandeln skulle leda till 1 580 fler dödsfall, 14 200 fler
misshandelsfall och 16 miljoner fler sjukskrivningsdagar.

Eftersom vi inte lever i din NV-stat så kommer även du du bära en stor del av de kostnaderna.
Citera
2010-11-06, 22:05
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Nog sticker du ut hakan när du påstår att majoriteten (av svenskarna får jag förmoda) inte kan hantera sin alkoholkonsumtion, det finns det inget, mig veterligen, som pekar på det.

Uppmaningen om att flytta och dina skojiga exempel i första delen av inlägget lämnar jag därhän.
Ungefär 10 % av Sveriges befolkning har problem med alkoholen. Det betyder inte att de alla är alkoholister, men att de har problem med att hantera alkohol. Denna tiondel står för hälften av Sveriges alkoholkonsumtion. Men att påstå att majoriteten av svenskarna inte kan hantera sin alkoholkonsumtion är helt fel.
Citera
2010-11-06, 22:12
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitySoundtrack
Ett normativt påstående givetvis, men då konsumtionen skulle öka så pass markant hos hela befolkningen med oerhört negativa effekter som följd, kan vi konstatera att det rör sig om ett stort antal verkar sakna den måttlighet du beskriver.

Och effekterna:
En övergång till privata licensierade specialbutiker skulle medföra uppskattningsvis
700 fler dödsfall, 6 700 fler fall av misshandel och 7,3 miljoner fler sjukskrivningsdagar.
En övergång till försäljning i dagligvaruhandeln skulle leda till 1 580 fler dödsfall, 14 200 fler
misshandelsfall och 16 miljoner fler sjukskrivningsdagar.

Eftersom vi inte lever i din NV-stat så kommer även du du bära en stor del av de kostnaderna.

Intressant att du går från en majoritet till "ett stort antal" givet att konsumtionen ökar, vilket inte är alldeles självklart sett till dom till buds stående kanaler för alkoholkonsumtion som finns idag.
Folkhälsoinstitutets rapport, vilken du om jag minns rätt citerar, är inte helt legitim såtillvida att det är nykterhetsrörelsen galjonsfigurer som författat densamma.
Oavsett vad så finns det ingen rapport eller studie som slår fast att en majoritet av befolkningen skulle ha problem med att hantera sin alkoholkonsumtion.
Citera
2010-11-06, 22:21
Medlem
Starvids avatar
Detta med att 10 % skulle ha problem med alkohol och dricka hälften av all alkohol som säljs har jag läst någonstans. Sossarnas alkoholpolitiske talesman Härstedt bekräftade det muntligen för mig för några år sen. Så det borde ju inte vara helt lögnaktigt i alla fall.
Citera
2010-11-06, 22:34
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Intressant att du går från en majoritet till "ett stort antal" givet att konsumtionen ökar, vilket inte är alldeles självklart sett till dom till buds stående kanaler för alkoholkonsumtion som finns idag.
Folkhälsoinstitutets rapport, vilken du om jag minns rätt citerar, är inte helt legitim såtillvida att det är nykterhetsrörelsen galjonsfigurer som författat densamma.
Oavsett vad så finns det ingen rapport eller studie som slår fast att en majoritet av befolkningen skulle ha problem med att hantera sin alkoholkonsumtion.

Ja, helt beroende vad du anser att problem betyder. Om någon gör någon som innebär negativa effekter på grund av alkoholkonsumtion som annars inte hade skett, allt annat lika, skulle jag tolka det som ett problem. Oavsett om det rör sig om sjukskrivning, skada eller förlorade ägodelar. Jag tror du finner att många i din omedelbara närhet någon gång varit med om detta.

Att du kallar forskarna bakom utredningen för, nykterhetsrörelsen galjonsfigurer, avslöjar din subjektiva ställningstagande. Detta eftersom forskarna är några av de världens främsta inom denna typ av undersökningar.
Citera
2010-11-06, 23:00
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ja, helt beroende vad du anser att problem betyder. Om någon gör någon som innebär negativa effekter på grund av alkoholkonsumtion som annars inte hade skett, allt annat lika, skulle jag tolka det som ett problem. Oavsett om det rör sig om sjukskrivning, skada eller förlorade ägodelar. Jag tror du finner att många i din omedelbara närhet någon gång varit med om detta.

Jag kan inte påminna mig att jag använt ordet problem vid ett enda tillfälle men då du väljer att fokusera din argumentation åt det hållet så tar jag för givet att din initiala självsäkerhet kring "majoritetens hantering av sin alkoholkonsumtion" har fått sig en törn.

Citat:
Att du kallar forskarna bakom utredningen för, nykterhetsrörelsen galjonsfigurer, avslöjar din subjektiva ställningstagande. Detta eftersom forskarna är några av de världens främsta inom denna typ av undersökningar.

Om jag inte missminner mig så var en av författarna till nämda rapport en förgrundsfigur inom den amerikanska nykterhetsrörelsen.
Oavsett vad så kan jag inte lita på ett av statens organ när det gäller forskning kring sådant som staten vill fortsätta kontrollera.
Senast redigerad av unsung 2010-11-06 kl. 23:02. Anledning: TypO
Citera
2010-11-06, 23:01
Medlem
TotenEngels avatar
Citat:
Utan du har läst motsatsen? Du får gärna hänvisa till det påståendet då.

Klart är att en massa männsikor inte kan hantera alkoholen på ett bra sätt, men långt ifrån en majoritet. Har ingen källa att länka till, men har läst flertalet gånger att cirka 10 % av befolkningen är alkoholister, och då kanske 20-25 % procent totalt, har svårt att hantera alkoholen. Inte direkt en majoritet i mina ögon.
Citera
2010-11-06, 23:17
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Jag kan inte påminna mig att jag använt ordet problem vid ett enda tillfälle men då du väljer att fokusera din argumentation åt det hållet så tar jag för givet att din initiala självsäkerhet kring "majoritetens hantering av sin alkoholkonsumtion" har fått sig en törn.

Om jag inte missminner mig så var en av författarna till nämda rapport en förgrundsfigur inom den amerikanska nykterhetsrörelsen.
Oavsett vad så kan jag inte lita på ett av statens organ när det gäller forskning kring sådant som staten vill fortsätta kontrollera.

Du använda dig av ordet problem i några inlägg bakåt.

Och nej, problematiken kvarstår givetvis, även om vi inte kommer hitta någon studie på omfattningen av problemen fördelat över befolkningen. Och då menar jag inte problem som i ren alkoholism, utan alla negativa effekter alkohol medför, då borde du även inse att de flesta någon gång blivit drabbade, både direkt och indirekt.

Du menar Dr. Holder från Berkeley? Inte för att det spelar någon vidare roll, men du får gärna upplysa mig. Måste vara jobbigt att som talibanliberal inte kunna ta sig till forskning från svenska universitet, de är ju, enligt dig, en statlig konspiration.
Citera
2010-11-07, 17:28
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix
Ett mycket bra inlägg. Tack! Det är så härligt när människor förstår.
Sätt dit en smiely nästa gång så ironin går fram. Du riskerar att framstå som lika stor idiot som det du ironiserade över annars.
Citera
2010-11-07, 18:21
Medlem
En sak jag undrat är; varför är det ett problem att köpa alkohol från systembolaget?
Citera
2010-11-07, 18:30
Medlem
Ovations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert.U
En sak jag undrat är; varför är det ett problem att köpa alkohol från systembolaget?
Därför att jag inte får köpa italienskt vin samtidigt som jag köper ost och kött av den trevliga och mycket kuniga italienaren som driver delikatessbutiken på hörnet. Därför att jag inte kl 17 en lördagseftermiddag kan köpa några flaskor öl efter att spontant ha bjudit hem en god gammal vän på middag. Därför att jag måste ta mig till och köa med illaluktande fyllon på systembolaget en fredagseftermiddag, istället för att bara köpa en flaska vodka på Ica när jag köper kvällens middag. Etc etc etc...

Varför skulle det vara så illa att införa statligt monopol på chips och godis med begränsade öppettider? Chips och godis är inte bra för hälsan. Vill du ha godis till din filmkväll så kan du ju planera det i förväg. Dessutom, vore det inte trevligt med ett gigantiskt sortiment, enhetligt pris i alla butiker i hela Sverige, samt utbildad personal? Ovanstående är exakt samma resonemang som folk som förespråkar systembolaget har.
Citera
2010-11-07, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovation
Därför att jag inte får köpa italienskt vin samtidigt som jag köper ost och kött av den trevliga och mycket kuniga italienaren som driver delikatessbutiken på hörnet. Därför att jag inte kl 17 en lördagseftermiddag kan köpa några flaskor öl efter att spontant ha bjudit hem en god gammal vän på middag. Därför att jag måste ta mig till och köa med illaluktande fyllon på systembolaget en fredagseftermiddag, istället för att bara köpa en flaska vodka på Ica när jag köper kvällens middag. Etc etc etc...

Varför skulle det vara så illa att införa statligt monopol på chips och godis med begränsade öppettider? Chips och godis är inte bra för hälsan. Vill du ha godis till din filmkväll så kan du ju planera det i förväg. Dessutom, vore det inte trevligt med ett gigantiskt sortiment, enhetligt pris i alla butiker i hela Sverige, samt utbildad personal? Ovanstående är exakt samma resonemang som folk som förespråkar systembolaget har.

Varför begränsa sig till chips och godis? Vi vet alla att överkonsumtion av mat är onyttigt. Därför måste vi förstatliga och reglera matproduktionen så att inte alla blir fetknoppar. Dessutom skulle sortimentet bli mycket bättre och personalen mer utbildad. För att förhindra överkonsumtion måste vi också införa en motbok för varje medborgare där det registreras hur mycket mat man köpt varje månad.

Staten vet ju trots allt bättre än människor själva hur mycket de bör äta, och skulle vi låta den fria marknaden ta över produktionen skulle allt fler bli feta och slöa i soffan och deras barn skulle lida eftersom föräldrarna blir trötta och oengagerade. Sjukskrivningarna skulle öka och med dem klyftorna och segregationen. Bara dålig, billig, mat skulle säljas. Är det ett sånt samhälle vi vill ha, va?

Nej länge leve den gudomliga allsmäktiga Staten!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in