Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Skumt, mina danska polare som är ölintresserade har inga problem att hitta lite mer ovanliga öl i Danmark.
Jag håller med dig om att Irma och Ica antagligen inte kommer ha samma utbud som ett större systembolag i en stad med närhet till många mikrobryggerier. Men det är å andra sidan inte deras uppgift. Jag är inte så inne på öl utan mer vin, whiskey och grappa. Där finns det privata aktörer som smäller Systembolaget på fingrarna rätt så rejält i Danmark. För det mesta är de också intresserade och insatta. På bolaget möts du normalt av en fågelholksmin om du frågar efter något annat än standardmall ett (alltså enklare matmatchning inom en viss prisklass).
Kort sagt är det lite märkligt att tro att vi behöver ett statligt monopol för att ha bra alkoholsortiment när andra länder verkar klara det utmärkt. Det är nämligen just det kapitalismen är bra på: att identifiera behov och uppfylla dessa. Det är också vad statligt styrd verksamhet normalt är skitkass på.
Visst, vi hade säkert sett ett sämre utbud på avfolkningsorter i Norrland men de vinkännare som bor där hade väl kunnat beställa på nätet, prenumerera på en vinlåda eller något av de andra sätten som hade blivit tillgängliga om det fanns ett behov.
Hej du! Det är kanske möjligt! Vet 2 st affärer i Köpenhamn som har stort utbud med öl. Men minna vänner åker ej knappast till köpenhamn att handla speciell öl, det går snabbare med sticka över sundet med sundbussarna(båtar) gå till systembolaget precis närheten att handla dem.
Eftersom jag har dansk blod i mig, så är jag öl älskare

Men har börjat gilla whiskey. Men de handlar jag på flygplatsen oftast (åker mycket flyg). Nu har jag ej pratat med min väninna så mycket mer, men ska fråga henne vid tillfälle. Tro det är bara öl danskarna handlar övrigt sortiment verka de ej intresserad av.
Faktiskt tro jag på spritmonopolet på många sätt! En av orsakerna de breda sortiment, de är inte tvingade med dra ner på sortiment för det säljs för lite i mängd. Det blir inga typ köper 2 st öl, få en grattis kampanjer m.m Tro det blir som apoteket, där de säljer mycket annat som säls bättre även parfymer, som inte har något med läkemedel att göra.
Men jag hoppas att de att man kan köpa öl o annat till tex på ICA, som ICA köpa in från systembolaget. Så systemet blir som en typ av grossist, då kan de nå ut även till landsbygden där det är få boende. Ungefär som de tog över POSTENs ärende.