2017-02-28, 16:17
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Ett debattinlägg mot monopolet (med en dålig rubrik.)

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/p...inte-ihjal-oss

Bemöts av ett annat med den vanliga floskeln. Minskad tillgänglighed ger färre dödsfall.

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/n...manniskors-liv

Lucas argument är dock felplacerat. Monopolet i sig minskar inte tillgängligheten. Skatt och reglerade tider på försäljning av alkohol kan åläggas alla försäljare av alkohol. Så motargumentet mot att ta bort monopolet är falskt. Det är oklart varför Lucas ändå gör det. Gissningsvis tjänar han indirekt sina pengar på monopolet, kanske genom att Bolaget stöder han organisation eller något sådant.
Citera
2017-04-06, 15:45
Medlem
Beaver14s avatar
"Systembolaget har störst förtroende hos svenska folket!"
Så kommer det inom kort att står i ett pressmeddelande från Systembolaget med anledning av att bolaget i den senaste Förtroendebarometern är den institution* som flest av de tillfrågade har stort eller mycket stort förtroende för. Man kommer med all säkerhet koppla förtroendet slutsatsen att monopolet är bra och att det är de folkhälsofrämjande insatserna som folket har förtroende för.

Jag har inte lyckats hitta exakt hur frågorna har ställts, men jag misstänker att det handlar om bemötande och kompetens för mig som konsument när jag nyttjar Systembolagets tjänster mer än vad själva monopolet syftar till. Vore intressant att få reda på om jag har fel..

För egen del så har jag förtroende för Systembolaget när det gäller att jag vet att jag kommer att få en bra service när jag går in där. Jag har dock inte förtroende för monopolet som tvingar mig att gå in på just Systembolaget när jag skulle kunna få lika bra service och även ett annat utbud någon annanstans.

http://medieakademien.se/wp-content/...etern-2017.pdf

*myndighet, företag, politiskt parti, mediahus etc
Citera
2020-10-17, 16:15
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Politrukerna på bolaget firar att deras gräddhylla fyller pensionsålder.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...l-pa-procenten

Hade ju varit nimt om man faktiskt kunde ha pensionerat monopolet också.

Som ett sidospår passar bokstavskocken Granqvist på att kasta en skiftnyckel i mytverket att Systembolaget medför bättre utbud på landsbyggd.

Citat:
I dag har man satsat på utbildning och 80 procent av folket tycker att Systembolaget är bra. Det är väl för att vi är det sista Sovjetfolket som gillar planhushållning medan jag själv som bott i Grythyttan hela mitt liv inte tycker om det för det finns ju inget Systembolag här. På Östermalm, däremot, är utbudet gott.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...glas-champagne
Citera
2021-02-26, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWidowmaker
Så kom då nyheten på måndagseftermiddagen som vi alla som är mycket trötta på svenska alkoholpolitiken väntat på!

Stockholm. Det kommer att bli tillåtet att handla öl och vin på svenska gårdar i framtiden, enligt ett utredningsförslag som läggs fram vid årsskiftet.

— Vi kommer med ett förslag där vi säger ja till gårdsförsäljning, bekräftar regeringens utredare Lotty Nordling för Riksdag & Departement på nätet.

Enligt tidningen anser utredaren att det går att kombinera gårdsförsäljning med Systembolagets monopol, men detaljer i förslaget är inte klara än.

Det här innebär troligen att åtminstone öl och vin kan köpas i vanliga affärer inom några år. Ska bli trevligt att köpa kall öl en vanlig sommardag på 7-Eleven eller köpa 5 vinflaskor och betala för fyra på Coop Forum och Ica Maxi.
Grattis, svenskar! Vi har blivit myndiga!

Folkölen på ICA är dyrare än starkölen på bolaget. Möjligen tar de in något billigt piss som bolaget ratat och säljer dyrt.
Detta kommer endast försämra utbud och kvalité på alkoholhaltiga drycker. Bättre då att kräva ökade öppettider på bolaget så de matchar övrig handel.
Citera
2021-06-26, 00:25
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Verkar som om Systembolagets mellanchefer, börjar bli oroliga över vad en eventuell gårdsförsäljning kan leda till.

De har skrivit en insändare i statens propagandaorgan
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...or-allas-skull

Är det inte lite onödigt, nu när det kanske ska bli extraval och allt och förutsättningarna kan förändras igen.

Hade dock varit skönt att slippa monopolet.
Citera
2021-06-26, 18:25
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Monopolet är skit, låt vuxna människor ta eget ansvar!
Citera
2021-06-26, 21:09
Medlem
Erik Östs avatar
Monopolet Systembolaget är det enda jag hållit med om vad det gäller monopol i sverige men bara av folkhälsoskäl.

Däremot kan de (politikerna) gärna få återinföra mellanölsförsäljning i affärerna igen (med 20 års åldersgräns).
Det är utdaterat för länge sedan.
Ungarna av idag har inga som helst problem att köpa knark och starkare alkohol ändå om de vill.
Citera
2021-06-27, 05:04
Medlem
Mad monks avatar
Ja denna tråd har då inte åldrats som fint vin.
Citera
2021-06-27, 05:53
Medlem
Herkulesbigs avatar
Tro inte det är som det låter! Jag tro i stället för en massa systembolag, så kan man köpa i en affären. Det som är skillnad är att systembolaget leverera. Så systembolaget kommer vara en typ av en grossist.
Citera
2021-06-27, 11:49
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Tro inte det är som det låter! Jag tro i stället för en massa systembolag, så kan man köpa i en affären. Det som är skillnad är att systembolaget leverera. Så systembolaget kommer vara en typ av en grossist.

Blir inte det detsamma som ett upphävande av monopolet? Det enda de har kvar monopol på är väl just försäljningen?
Citera
2021-06-27, 13:04
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Blir inte det detsamma som ett upphävande av monopolet? Det enda de har kvar monopol på är väl just försäljningen?

Men då är det de som fortfarande bestämmer sortimentet, eller hur?

Som tex ICA kan då inte bestämma vad de ska sälja typ bara de mest sålda ölen eller vinen som står på hyllorna.
Citera
2021-06-27, 17:56
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Men då är det de som fortfarande bestämmer sortimentet, eller hur?

Som tex ICA kan då inte bestämma vad de ska sälja typ bara de mest sålda ölen eller vinen som står på hyllorna.

Ok, men då tänker du dig någon variant där Systembolaget fortfarande har Monopol, men utvalda matbutiker får fungera som ombud för Systembolaget. Även i de städer där Systembolaget finns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in