Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-09, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Han är skyldig till 110 %.. DNA ljuger inte som de hittat i Helen. Dessutom alla indicier på det , som tex att han sjukanmälde sig direkt från jobbet när han rövat bort Helen, hans gröna Volvo sågs vid dumpningsplatsen och en hel del andra indicier också.. Finns inga som helst tvivel på att han är skyldig. Sen att aset var en fegis enda in i graven och inte erkände vad han gjort är en annan femma.
Har du lyssnat på podden?
Citera
2023-03-09, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vissenblomma77
Har du lyssnat på podden?

Nej men att han är skyldig är 100 % klarlagt så spelar ju ingen roll om jag lyssnat på den eller inte..
Citera
2023-03-10, 09:58
Medlem
Citat:
Nej men att han är skyldig är 100 % klarlagt så spelar ju ingen roll om jag lyssnat på den eller inte..
Måste vara ett av dom säkrare fallen.
Citera
2023-03-17, 01:47
Anhöriga till Ulf Olsson är inne överallt
Citera
2023-03-17, 01:51
Skylla på okända människor istället för att stå för vad han gjort mot Helén och Jannica ,Ulf Olsson. Kom med namn någon gång istället på dessa verkligt skyldiga då
Citera
2023-03-17, 05:59
Medlem
Finns det någon som hade velat sätta dit Ulf Olsson så finns det ett jättestort problem med det. Han åkte dit av en slump när en kvinna tipsat en kvinnlig bekant på en middag som var en polis att hon trodde det kunde vara Ulf Olsson som var skyldig till mordet på Helen.

Den som ville sätta dit Ulf gjorde ett jävligt dåligt jobb för de tipsade inte själva om honom utan väntade och hoppades att han skulle åka dit
Citera
2023-04-06, 07:25
Medlem
Om man utgår från att domen stämmer, så är det ändå saker som känns konstiga.
- varför tar UO upp en prostituerad vuxen kvinna när det framkommer tydligt i domen att han är homosexuell och enbart är med kvinnor som ”raggar upp honom”
- offren är olika på alla sätt, förutom att de är av kvinnligt kön
- hanteringen av brotten och offren är helt olika
- det framkommer tydligt i den rättspsykiatriska bedömning att mordet på H visar på att gärningspersonen agerat stressat och för att undanröja (jag tolkar det nästan som att allt varit ett misstag) - varför skulle då samma person välja ett till offer och göra på ett helt annat sätt?
- om nu breven/samtalen är från samma person så känns det fullständigt ologiskt att agera så som UO gör sedan i förhören

Mm mm

Sammanfattningsvis; jag börjar mer och mer luta åt att det är fler än en gärningsperson. UO kan mycket väl begått ett av morden, men båda? Till det så verkar det ju finnas en del rättsosäkra aspekter i allt, vilket podden Motiv lyfter fram.
Citera
2023-04-08, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaverdream
Om man utgår från att domen stämmer, så är det ändå saker som känns konstiga.
- varför tar UO upp en prostituerad vuxen kvinna när det framkommer tydligt i domen att han är homosexuell och enbart är med kvinnor som ”raggar upp honom”
- offren är olika på alla sätt, förutom att de är av kvinnligt kön
- hanteringen av brotten och offren är helt olika
- det framkommer tydligt i den rättspsykiatriska bedömning att mordet på H visar på att gärningspersonen agerat stressat och för att undanröja (jag tolkar det nästan som att allt varit ett misstag) - varför skulle då samma person välja ett till offer och göra på ett helt annat sätt?
- om nu breven/samtalen är från samma person så känns det fullständigt ologiskt att agera så som UO gör sedan i förhören

Mm mm

Sammanfattningsvis; jag börjar mer och mer luta åt att det är fler än en gärningsperson. UO kan mycket väl begått ett av morden, men båda? Till det så verkar det ju finnas en del rättsosäkra aspekter i allt, vilket podden Motiv lyfter fram.

Jag kan inte svara på alla punkter förutom den om varför de två morden skett på två olika sätt.
Seriemördare som är i början av sin ”karriär” kan ibland experimentera med olika modus operandi.
Det finns inget entydigt svar på denna fråga eftersom motivationerna och beteenden hos seriemördare kan variera kraftigt. Det finns dock några vanliga teorier om varför vissa seriemördare kan experimentera med olika modus operandi (metoder) innan de bestämmer sig för en eller några föredragna metoder.

En möjlighet är att mördaren fortfarande funderar på vad som fungerar bäst för dem när det gäller att komma undan med sina brott. De kanske testar olika metoder för att se vilka som är mer effektiva för att undvika upptäckt eller fångst. En annan möjlighet är att mördaren helt enkelt försöker tillfredsställa en mängd olika fantasier eller drifter innan han sätter sig in i ett mer konsekvent beteendemönster.

Det är också värt att notera att många seriemördare har en viss nivå av planering och organisation för sina brott, och de kanske experimenterar med olika metoder för att förfina sin process och göra den mer effektiv.

Det är viktigt att komma ihåg att det inte finns någon entydig förklaring till varför seriemördare beter sig som de gör, och mycket av det vi vet om dessa individer är baserat på fallstudier och anekdotiska bevis. Icke desto mindre är detta några av teorierna som har lagts fram för att förklara varför vissa seriemördare kan experimentera med olika arbetssätt innan de bestämmer sig för en föredragen metod.

Förmodligen om han inte åkt fast så hade han kanske mördat igen och då slagit fast på ett föredraget MO. Nu blev det som tur inte så.

Du kan läsa lite mer som jag tycker klargör UOs motiv här:
https://www.psychologytoday.com/us/blog/captivating-crimes/202008/the-psychological-phases-serial-killers
Det som i artikeln kallas organized serial killers passar honom bra med tanke på vad exen sagt om att han varit våldsam osv.
Citera
2023-04-28, 16:31
Medlem
Citat:
Han är skyldig till 110 %.. DNA ljuger inte som de hittat i Helen. Dessutom alla indicier på det , som tex att han sjukanmälde sig direkt från jobbet när han rövat bort Helen, hans gröna Volvo sågs vid dumpningsplatsen och en hel del andra indicier också.. Finns inga som helst tvivel på att han är skyldig. Sen att aset var en fegis enda in i graven och inte erkände vad han gjort är en annan femma.

110% är att ta i. Men det är helt klart försvårande att hans DNA fanns i Helen. Däremot är det jäkligt underligt att det endast hittades 100 spermier och inga könshår från UO, däremot hittades det könshår från en okänd.
Jag hade velat veta mer om den mannen som blev topsad och ringde upp och fråga om DNA kommit tillbaka några gånger, en gång efter det redan varit ute i nyheterna att de blivit en träff på UO.

Det är en hel del som är märkligt, tar vi simkort och telefonerna som hittades i UO lägenhet så bör iaf telefonerna vara planterade, med tanke på att de hittades vid andra husrannsakan två månader efter första och då mitt på köksbordet. UO satt häktad under bägge husrannsakningarna.

Mer info om den topsade som ringde upp samt den röda saaben som synts till i närheten av platsen där hon förmodligen bortförts.
Citera
2023-04-28, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulslickare
110% är att ta i. Men det är helt klart försvårande att hans DNA fanns i Helen. Däremot är det jäkligt underligt att det endast hittades 100 spermier och inga könshår från UO, däremot hittades det könshår från en okänd.
Jag hade velat veta mer om den mannen som blev topsad och ringde upp och fråga om DNA kommit tillbaka några gånger, en gång efter det redan varit ute i nyheterna att de blivit en träff på UO.

Det är en hel del som är märkligt, tar vi simkort och telefonerna som hittades i UO lägenhet så bör iaf telefonerna vara planterade, med tanke på att de hittades vid andra husrannsakan två månader efter första och då mitt på köksbordet. UO satt häktad under bägge husrannsakningarna.

Mer info om den topsade som ringde upp samt den röda saaben som synts till i närheten av platsen där hon förmodligen bortförts.

Könshåret är ju från UO.. Samt hundhår(vilket konstigt sammanträffande.. 😁 )
Citera
2023-04-28, 19:51
Medlem
Citat:
Könshåret är ju från UO.. Samt hundhår(vilket konstigt sammanträffande.. 😁 )

Fast det är inte helt sant. Könshåret kunde inte uteslutas tillhöra UO, vilket inte är samma som att säga att det tillhörde honom. Däremot vart huvudhåren helt uteslutna.
Hund är inte direkt något ovanligt i hushåll, 2021 fanns 756 000 reg hundägare i Sverige, tex.

Där är mycket i målet som är underligt, och att plantera DNA är inte något jättesvårt eller briljant direkt. Få tag på UO sperma borde inte heller varit något svårt, med tanke på han arbetade som eskort och var med på diverse sexpartys.
Säg att nu UO är skyldig, så tror jag inte han var ensam. För mycket tillfälligheter och information som inte går ihop.
Citera
2023-04-28, 22:13
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Finns det någon som hade velat sätta dit Ulf Olsson så finns det ett jättestort problem med det. Han åkte dit av en slump när en kvinna tipsat en kvinnlig bekant på en middag som var en polis att hon trodde det kunde vara Ulf Olsson som var skyldig till mordet på Helen.

Den som ville sätta dit Ulf gjorde ett jävligt dåligt jobb för de tipsade inte själva om honom utan väntade och hoppades att han skulle åka dit

Precis. Just den biten är ju jävligt svår att planera in. Såvida inte Olhed är inblandad i komplotten... Med andra ord föga troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in