Citat:
Ursprungligen postat av
Beaverdream
Om man utgår från att domen stämmer, så är det ändå saker som känns konstiga.
- varför tar UO upp en prostituerad vuxen kvinna när det framkommer tydligt i domen att han är homosexuell och enbart är med kvinnor som ”raggar upp honom”
- offren är olika på alla sätt, förutom att de är av kvinnligt kön
- hanteringen av brotten och offren är helt olika
- det framkommer tydligt i den rättspsykiatriska bedömning att mordet på H visar på att gärningspersonen agerat stressat och för att undanröja (jag tolkar det nästan som att allt varit ett misstag) - varför skulle då samma person välja ett till offer och göra på ett helt annat sätt?
- om nu breven/samtalen är från samma person så känns det fullständigt ologiskt att agera så som UO gör sedan i förhören
Mm mm
Sammanfattningsvis; jag börjar mer och mer luta åt att det är fler än en gärningsperson. UO kan mycket väl begått ett av morden, men båda? Till det så verkar det ju finnas en del rättsosäkra aspekter i allt, vilket podden Motiv lyfter fram.
Jag kan inte svara på alla punkter förutom den om varför de två morden skett på två olika sätt.
Seriemördare som är i början av sin ”karriär” kan ibland experimentera med olika modus operandi.
Det finns inget entydigt svar på denna fråga eftersom motivationerna och beteenden hos seriemördare kan variera kraftigt. Det finns dock några vanliga teorier om varför vissa seriemördare kan experimentera med olika modus operandi (metoder) innan de bestämmer sig för en eller några föredragna metoder.
En möjlighet är att mördaren fortfarande funderar på vad som fungerar bäst för dem när det gäller att komma undan med sina brott. De kanske testar olika metoder för att se vilka som är mer effektiva för att undvika upptäckt eller fångst. En annan möjlighet är att mördaren helt enkelt försöker tillfredsställa en mängd olika fantasier eller drifter innan han sätter sig in i ett mer konsekvent beteendemönster.
Det är också värt att notera att många seriemördare har en viss nivå av planering och organisation för sina brott, och de kanske experimenterar med olika metoder för att förfina sin process och göra den mer effektiv.
Det är viktigt att komma ihåg att det inte finns någon entydig förklaring till varför seriemördare beter sig som de gör, och mycket av det vi vet om dessa individer är baserat på fallstudier och anekdotiska bevis. Icke desto mindre är detta några av teorierna som har lagts fram för att förklara varför vissa seriemördare kan experimentera med olika arbetssätt innan de bestämmer sig för en föredragen metod.
Förmodligen om han inte åkt fast så hade han kanske mördat igen och då slagit fast på ett föredraget MO. Nu blev det som tur inte så.
Du kan läsa lite mer som jag tycker klargör UOs motiv här:
https://www.psychologytoday.com/us/blog/captivating-crimes/202008/the-psychological-phases-serial-killers
Det som i artikeln kallas organized serial killers passar honom bra med tanke på vad exen sagt om att han varit våldsam osv.