Flashback bygger pepparkakshus!
2004-07-06, 14:49
Medlem
Koltrasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
Varför är det märkligt? Oavsett hur vidriga hans handlingar är är det faktiskt så att han kanske inte har en aning om vad han har gjort. Att han nekar innebär inte automatiskt att han ljuger. Han kan ha gjort det i förvirrande stunder och helt förträngt handlingarna.

Tja, sådant kan man tro på hur mycket man vill.

Gissningsvis är vår misstänkte gärningsman en hysterisk mytoman som fått svårt att leva upp till vad han har gjort gällande om sig själv, och därför genomfört umgänget med Helen. Han inser nog att hans möjligheter att få eller orsaka tillräcklig uppmärksamhet på rättspsyk är rätt begränsade, så han kommer nog fortsätta neka.

Ett antal saker får mig att tro detta:
1. Hans utsättande av spikar på gatorna. Orsakar uppmärksamhet?
2. Hans berättande om sin barnaotukt. Sådant gör inte pedofiler, eftersom de vet att samhället ogillar dem starkt; samt att hans besättningskamrater faktiskt inte anmälde honom. Orsakar pratet uppmärksamhet? Har det verkligen hänt?
3. Dråpet i Asien, som han enligt AB anmält sig själv för. Orsakar uppmärksamhet? Har det verkligen hänt?

Den stora faran med hysteriker och mytomaner är att man underskattar deras inteligens och syften och överskattar sanningshalten i det de säger till en. Thomas Quick är ett typexempel på en sådan, men den största faran med honom är att han vid ett frisläppande grundat på att han hittat på alltsammans (eller stora delar därav) så blir han i sina och samhällets ögon en mytoman som ingen tror på - han ses då som en hysteriker av samhället - och risken är då överhängande att han våldtar och mördar barn för att återställa sin "heder" som ondskefull sanningstalare. Frågan är om vi inte har en sådan här också.

Faran är dock minimal om man kan få personen att tro att han blir frisläppt på grund av ett processuellt misstag eller på grund av egen list.

(Jag saknar kunskap om detta fall och det ovanstående är bara spekulationer och gissningar.)
Citera
2004-07-06, 18:00
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
träbit= bit av trägolvet

Okidoki. Blev varse det tidigare, men lät inlägget stå kvar. Frågan är då varför de så snabbt kan "knyta" det (om än med spindelvävstunna trådar än så länge) till Jannike? Hittat nån blodig kvinnonagel inbäddad i träet, kanske.
Citera
2004-07-06, 18:41
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
Okidoki. Blev varse det tidigare, men lät inlägget stå kvar. Frågan är då varför de så snabbt kan "knyta" det (om än med spindelvävstunna trådar än så länge) till Jannike? Hittat nån blodig kvinnonagel inbäddad i träet, kanske.

ett smycke?????? åkt in under listen? eftersom de verkar vara säkra på att det är hennes.
Citera
2004-07-06, 18:45
Medlem
maddalos avatar
Citat:
ett smycke?????? åkt in under listen? eftersom de verkar vara säkra på att det är hennes.

Tänkte att deras "säkerhet" kanske kommer av hundhåren i kombination med spår efter ett vuxet offer (därav kvinnonageln). Men ett smycke är bättre!

Edit: men varför skulle de såga loss en bit av golvet för ett smyckes skull?
Citera
2004-07-06, 18:48
Medlem
ricksons avatar
*
Citera
2004-07-06, 19:02
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koltrast
Tja, sådant kan man tro på hur mycket man vill.

Gissningsvis är vår misstänkte gärningsman en hysterisk mytoman som fått svårt att leva upp till vad han har gjort gällande om sig själv, och därför genomfört umgänget med Helen. Han inser nog att hans möjligheter att få eller orsaka tillräcklig uppmärksamhet på rättspsyk är rätt begränsade, så han kommer nog fortsätta neka.

(Jag saknar kunskap om detta fall och det ovanstående är bara spekulationer och gissningar.)

Varför skulle han, om han nu är en uppmärksamhetsträngtande mytoman, neka till alla anklagelser?

Edit: saxade lite i citatet, det står ju ändå här ovan.
Citera
2004-07-06, 19:32
Medlem
Ghandis avatar
Citat:

cencurerar mig själv lite först o skriver bara så här : Dom kan ju ha hittat ett/flera foto på henne på specific plats. Fotonas motiv....
Citera
2004-07-06, 19:38
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
cencurerar mig själv lite först o skriver bara så här : Dom kan ju ha hittat ett/flera foto på henne på specific plats. Fotonas motiv....

Jag var inne på det tidigare, och det låter inte omöjligt alls. Har du någon information?
Citera
2004-07-07, 08:21
Medlem
*hoppar in i tråden och ställer en fråga som ni kanske redan diskuterat*

Lille Skurt blev ju dömd för några av dom fastlimmade spikarna...
* någon som vet om han erkände eller förnekade brottet?
* finns det något känt motiv för spiklimningen?
* är det någon som begärt ut domen från tingsrätten?
Citera
2004-07-07, 08:35
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
*hoppar in i tråden och ställer en fråga som ni kanske redan diskuterat*

Lille Skurt blev ju dömd för några av dom fastlimmade spikarna...
* någon som vet om han erkände eller förnekade brottet?
* finns det något känt motiv för spiklimningen?
* är det någon som begärt ut domen från tingsrätten?
Om jag minns rätt från någon tidningsartikel så erkände han att han klistrat dit den precis den spik någon såg honom klistra dit. Däremot förnekade han att han klistrat dit ytterligare ca 200 spikar/skruvar.
Citera
2004-07-07, 10:27
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om jag minns rätt från någon tidningsartikel så erkände han att han klistrat dit den precis den spik någon såg honom klistra dit. Däremot förnekade han att han klistrat dit ytterligare ca 200 spikar/skruvar.

Det är vad jag hört också. U.O verkar ju vara något av en rättshaverist. Ingen som sitter på en kopia av dokumentärfilmen?
Citera
2004-07-07, 10:55
Medlem
back flashs avatar
Polisen har inte alls hittat några spår av Jannika. Det är bara en journalist som svamlar.
Nu vet ni det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in