Flashback bygger pepparkakshus!
2004-06-26, 11:54
Medlem
Ampersands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
Lite Gavnevarning på hans brev som återges i Aftonbladet idag.
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,497176,00.html

Fy, så elak du är mot en annan FB-användare... :mad:

... men det är faktiskt svårt att låta bli att associera åt det hållet.
Citera
2004-06-26, 11:59
Medlem
Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ampersand
Fy, så elak du är mot en annan FB-användare... :mad:

... men det är faktiskt svårt att låta bli att associera åt det hållet.

Det var ett konstaterande, och du och någon till här ovan gjorde samma association. Det handlar om brevet jag länkade där mannen beskriver sin livssituation med barn han inte fått träffa och sin kamp mot myndigheterna och alltså inget om brottsanklagelserna mot mannen.
Citera
2004-06-26, 12:12
Medlem
Raouls avatar
Mycket märkligt det där med att fixa punktering på 200 fordon?
Det är mycket skit som dras fram nu, inte bara förra flickvännens morsa; nu har det slaktats jyckar i trapphuset också...

Eftersom jag är ruggigt oinsatt i den ursprungliga polisutredningen undrar jag ju hur det kunnat gå så lång tid, där de fortfarande har en omfattande lista på "the usual suspects" (bl a 2 som fick sitta häktade för ett å ett halvt år sedan), och fallet har inte kunnat lösas. Inte förrän nu med DNA-tester. Löstes inga brott alls innan DNA-tekniken?

GW om polisutredningen:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=150831

Hur många kufar som skulle kunna matcha gärningsmannen finns egentligen i trakten kring en liten håla som Hörby? Tanken svindlar om det är som så att de är så många att det inte går att nagla fast dem direkt. Hur många finns det då inte i denna lite större kommun där jag själv framlider mina dagar? Att den nu häktade 53-åringen inte förekommit i utredningen förrän de senaste två åren låter ju också väldans märkligt.
Citera
2004-06-26, 12:14
Medlem
Ampersands avatar
Citat:
Det var ett konstaterande, och du och någon till här ovan gjorde samma association. Det handlar om brevet jag länkade där mannen beskriver sin livssituation med barn han inte fått träffa och sin kamp mot myndigheterna och alltså inget om brottsanklagelserna mot mannen.
Nej, jag förstod det, men det var bra att du förtydligade dig.
Citera
2004-06-26, 12:16
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chico
Kan kanske bli en ny forskningstråd för Knutbygänget

Chico
Njae, det saknas för mycket "intressanta" aspekter; Helenfallet är ju faktiskt bara eländigt. Knutby innehåller ju faktiskt en hel del humor med folk som hör gurds röst, ska gifta sig med Jesus, ska ha otrohets-sex för att fira gurds segrar och finna andens nård plus annat dravel.
Citera
2004-06-26, 12:43
Medlem
vikkes avatar
Angående punkteringarna så satte han på något sätt fast spikar, skruvar och andra liknande, vassa föremål på vägar helt enkelt.

Bland annat tryckte han fast dem mellan kullerstenarna i centrala Vimmerby.

Det ska dock tilläggas att han åtalades och fälldes för endast enstaka av fallen, eftersom det är väldigt svårt att bevisa allihopa.
Både polisen och övriga Vimmerby är emellertid övertygade om att han ligger bakom merparten.
Citera
2004-06-26, 12:45
Medlem
Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Eftersom jag är ruggigt oinsatt i den ursprungliga polisutredningen undrar jag ju hur det kunnat gå så lång tid, där de fortfarande har en omfattande lista på "the usual suspects" (bl a 2 som fick sitta häktade för ett å ett halvt år sedan), och fallet har inte kunnat lösas. Inte förrän nu med DNA-tester. Löstes inga brott alls innan DNA-tekniken?

Tidigare matchade man väl blodgrupper samt gick på allt som man ännu går på, dvs alibi, vittnesförhör, mordvapen, motiv osv.

Vad gäller DNA i detta fall så har tekniken utvecklats oerhört sedan Helén mördades. Genom att analysera DNA-prover som togs på kroppen då kan man idag få fram profiler (via laboratirium i Storbritannien m fl länder) som inte var möjligt vid tiden för mordet. Således kan gamla ouppklarade fall lösas idag.

Mannen i fråga är vad jag förstått aktuell i utredningen av Janneikemordet i södra Sverige ungefär samtidigt som Helénmordet. Jag läste igår att de DNA-prover som finns från Jannike är så ofullständiga att det inte gått att göra en full analys än, men att polisen räknar med att kunna göra det om 1-1,5 år då tekniken utvecklats ytterligare på området.
Citera
2004-06-26, 12:49
Medlem
Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikke
Angående punkteringarna så satte han på något sätt fast spikar, skruvar och andra liknande, vassa föremål på vägar helt enkelt.

Bland annat tryckte han fast dem mellan kullerstenarna i centrala Vimmerby.

Ja, med lim. Måste ha varit ett rejält starkt lim som snabbtorkade.
Citera
2004-06-26, 13:00
Medlem
Ugges avatar
Citat:
Lite Gavnevarning på hans brev som återges i Aftonbladet idag.
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,497176,00.html
Lite, med betoning på lite i så fall.
Citera
2004-06-26, 13:14
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Jag bor i Vimmerby.
Iaf, jag är en smula förvånad över att det är han, har pratat med honom ett par gånger om hans otroligt lydiga hund. Visserligen en väldigt hatisk människa, men mördare? Tydligen.....
Hatisk mot vilka/vad?
Citera
2004-06-26, 14:45
Medlem
vikkes avatar
Asmodeus: I stort sett allt, förutom sin hund.

Angående hunden så är det helt otroligt hur lydig den är.
Han kan lämna den utanför Ica (eller vad som helst) okopplad, säga åt hunden att sitta, och sen gå in och handla i 30 minuter. Hunden rör sig inte ur fläcken....
Citera
2004-06-26, 15:24
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Asmodeus: I stort sett allt, förutom sin hund.
Och du har alltså talat med han? Det vore intressant att veta ungefär hur ett sånt samtal gick?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in