Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Eftersom jag är ruggigt oinsatt i den ursprungliga polisutredningen undrar jag ju hur det kunnat gå så lång tid, där de fortfarande har en omfattande lista på "the usual suspects" (bl a 2 som fick sitta häktade för ett å ett halvt år sedan), och fallet har inte kunnat lösas. Inte förrän nu med DNA-tester. Löstes inga brott alls innan DNA-tekniken?
Tidigare matchade man väl blodgrupper samt gick på allt som man ännu går på, dvs alibi, vittnesförhör, mordvapen, motiv osv.
Vad gäller DNA i detta fall så har tekniken utvecklats oerhört sedan Helén mördades. Genom att analysera DNA-prover som togs på kroppen då kan man idag få fram profiler (via laboratirium i Storbritannien m fl länder) som inte var möjligt vid tiden för mordet. Således kan gamla ouppklarade fall lösas idag.
Mannen i fråga är vad jag förstått aktuell i utredningen av
Janneikemordet i södra Sverige ungefär samtidigt som Helénmordet. Jag läste igår att de DNA-prover som finns från Jannike är så ofullständiga att det inte gått att göra en full analys än, men att polisen räknar med att kunna göra det om 1-1,5 år då tekniken utvecklats ytterligare på området.