Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2011-01-04, 22:03
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Ska återkomma om jag hittar något att säga. Har feber, så tänker inte så klart.
Mht. länk: Nej, tyvärr, men kan hitta titel och sånt på artikeln. Du skulle nog gilla den, särskilt om du är till sånt snusk som libertarianism. Många av de vanligaste och (fortfarande) mycket populära argument för reconcilism (eller compatibilism tror jag det kallas) sågas ganska brutalt kunde man anse.
Bland annat visar han att en libertarianism inte ledar till skepticism mht. att förutse folks beteende (många determinister hävder jo att lib. skulle leda till att allt beteende blir random då det inte har en orsak eller grund). Och han försöker visa på att moralen inte kan räddas av reconcilisternas "hypotetiska valsituation" - men argumentet är pinsamt cirkulärt. Och sen visar han också att en av varianterna av kritiken "ett handlande själv vars handlingar inte har en orsak är meningslöst" är cirkulära. Och att den andra varianten inte är korrekt, då det faktiskt är meningsfullt, vilket han vill visa med en fänomenologisk analys (som jag tycker är dålig). Men allt som allt en mycket acceptabel version av libertarianism, den han framför.

Här: Campbell, C.A., 1978, ”Free Will Rules out Determinism”, Alston, William P. & Brandt, Richard B., The Problems of Philosophy, Allyn & Bacon, Inc.

Vet inte om skiten går att uppdriva då jag fick artikeln som del av ett kompendium.

Och nu vill jag sluta gå offtopic.

Mvh
Kokett-erande medels förkortnings-simplifierande av dylika filosofiska kon-texter (Det synes nästan transparant att LucNN är smått intellektuellt lycklig över att tråden införlivats 'Filosofi' till gengäld 'Akademisk filosofi'!).

Bara detta: (L. säger...) "Ska återkomma om jag hittar något att säga.", för att så omgående, med förvisso lätt ansträngt utvecklande, just återkomma i realtid förmedelst aktivt "sägande"(!)...

Men det är klart, heter tråden '(filosofiskt nytänkande)', så...
vete fåglarne...
Citera
2011-01-04, 22:08
  #110
Medlem
TheHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindtrasher
Mestadels av dagens västerländska filosofi grundar sig på Aristoteles, Platon, Sokrates och resterande avtappning filosofer skapade ur olika verklighetsperspektiv grundat på tidsepoker. Nu är det dags att släppa detta eviga filosofiska Sisyfos-arbete och bana för ett filosofiskt nytänkande.

Kausalitetsprincipen och alla andra ”bevis” för att det inte finns någon frivilja kommer inte att diskuteras i denna text, dock utgår jag från dem. Avtagandet av expansionen av universum har fysikaliskt bevisat vilket kommer leda till att universums expansion avtar helt och genom dragningskraften leda till en ny bigbang.

Vad händer då om vi sätter ihop dessa två teorier och antar att den nya bigbang blir exakt som den första? Om vi inte heller har en tidsuppfattning när vi är döda kommer vi leva samma liv om och om igen i all evighet, när du dör föds du.

Om du är med så här långt kommer nästa dimension, grundat på andra stycket, person X skapar ett program i en superdator med alla fysikaliska grundlagar och stimulerar bigbang, han vet exakt hur stor massan är och hur reaktionen är mellan grundelementen. X skapar också i programmet en funktion så att X kan justera reaktionshastigheten och orientera sig i det kommande universum.
Nu kommer X att kunna uppleva hela vår historia i dennes program, vad händer då när X går över till framtiden? Kommer X att kunna ändra sitt livsöde?

Knasigt tänkt, men intressant läsande. Jag har aldrig riktigt förstått varför tiden skulle sättas tillbaka till 0 om en ny Big Bang återuppstod. Bara det är väl en tidshändelse, så det hela faller ju på sin egen orimlighet.

Om du och jag levde om och om igen; oavsett tidsnärvarande; så skulle ju världen heller aldrig komma någon vart; då jag antar att tiden måste appliceras på allting omkring dig, och inte enbart på dig själv?

Vad är då problemet? Jo, jag är inte så haj på djupt tänkande; men antar man att modellen stämmer inom filosofiska ramar; så skulle det upphöja dig till något gudomligt om tiden enbart gällde för dig; och då anser jag att vi driver lite för långt åt ena hållet...
__________________
Senast redigerad av TheHorror 2011-01-04 kl. 22:16.
Citera
2011-01-04, 22:44
  #111
Medlem
Confusements avatar
Eftersom allt bara är random orsakssamband finns det väl ingen anledning att tro att universum och allt i det skulle bli likadant efter nästa eventuella big bang? Det blir väl antagligen ett nytt universum som är lika random, fast på ett helt olikt sätt?

Om man dessutom utesluter själens existens som man kanske borde nu när vi utgår från en massa vetenskapliga premisser, kommer ju aldrig X existera igen (?).
Citera
2011-01-05, 00:14
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Ska återkomma om jag hittar något att säga. Har feber, så tänker inte så klart.
Mht. länk: Nej, tyvärr, men kan hitta titel och sånt på artikeln. Du skulle nog gilla den, särskilt om du är till sånt snusk som libertarianism. Många av de vanligaste och (fortfarande) mycket populära argument för reconcilism (eller compatibilism tror jag det kallas) sågas ganska brutalt kunde man anse.
Bland annat visar han att en libertarianism inte ledar till skepticism mht. att förutse folks beteende (många determinister hävder jo att lib. skulle leda till att allt beteende blir random då det inte har en orsak eller grund). Och han försöker visa på att moralen inte kan räddas av reconcilisternas "hypotetiska valsituation" - men argumentet är pinsamt cirkulärt. Och sen visar han också att en av varianterna av kritiken "ett handlande själv vars handlingar inte har en orsak är meningslöst" är cirkulära. Och att den andra varianten inte är korrekt, då det faktiskt är meningsfullt, vilket han vill visa med en fänomenologisk analys (som jag tycker är dålig). Men allt som allt en mycket acceptabel version av libertarianism, den han framför.

Här: Campbell, C.A., 1978, ”Free Will Rules out Determinism”, Alston, William P. & Brandt, Richard B., The Problems of Philosophy, Allyn & Bacon, Inc.

Vet inte om skiten går att uppdriva då jag fick artikeln som del av ett kompendium.

Och nu vill jag sluta gå offtopic.

Mvh
Jag går inte igång nämnvärt på libertanismen, men om jag kommer över artikeln så ska jag ta mig en titt på den.
Citera
2011-01-05, 00:21
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metonymen
Kokett-erande medels förkortnings-simplifierande av dylika filosofiska kon-texter (Det synes nästan transparant att LucNN är smått intellektuellt lycklig över att tråden införlivats 'Filosofi' till gengäld 'Akademisk filosofi'!).

Bara detta: (L. säger...) "Ska återkomma om jag hittar något att säga.", för att så omgående, med förvisso lätt ansträngt utvecklande, just återkomma i realtid förmedelst aktivt "sägande"(!)...

Men det är klart, heter tråden '(filosofiskt nytänkande)', så...
vete fåglarne...
Jag hade själv inga problem med att tolka LucNNs post, antagligen för att jag inte hade för avsikt att misstolka densamme.

"Ska återkomma om jag hittar något att säga." syftade, som jag förstod det, på min syn på och berättigandet av min introduktion av Gud.

Det senare rörde artikeln jag efterfrågade.

Sen har jag läst tillräckligt mycket av LucNN för att veta att h*n vet vad h*n pratar om, jag rekommenderar dig att göra detsamma innan du ifrågasätter hans/hennes filosofiska förmåga.
Citera
2011-01-20, 23:44
  #114
Medlem
mindtrashers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHorror

men antar man att modellen stämmer inom filosofiska ramar; så skulle det upphöja dig till något gudomligt om tiden enbart gällde för dig; och då anser jag att vi driver lite för långt åt ena hållet...

Utveckla gärna.


Filosofiskt nytänkande har varit en gul tråd genom hela tråden men frågan kvarstår, vad är filosofiskt nytänkande? Får man använda andras tänkande i nytänkande? Var Einsteins E=mc2 nytänkande eller bara ett färdigt pussel av andras tänkande eller sitter nytänkandet i sammanslutningen av andras tankar? Är inte alla tankar nytänkande i den meningen att alla tankar skapas genom andras tankar och har troligtvis aldrig funnits förut i den exakta bemärkelsen?

Är pragmatiskt(i västerländsk anda) nytänkande ett lyckosamt felsteg eller är det en produkt av ett skarpt intellekt eller kombinationen av dem båda? Är fantasin uppbyggt på ologik och sannerligen nytänkande/skapande eller är fantasin logisk och därmed bara tänkande/kausal eller har logik ens med saken att göra?

Kan man ens förstå dagens filosofiska nytänkande?

"Kunskapen" om att jorden "är" rund skulle det kunna ha förståtts 200år tidigare? Vilket år tar det tills jordens fjärde dimension upptäcks? Om ett klot passerar genom en två-dimensionell verklighet skulle det ge upphov till en prick som blev större, sedan avtagande och sedan försvinna, hur skulle ett 4-dimensionellt objekt uppfattas i en 3-dimensionell värld?

Vad är nutidens mest nytänkande filosofiska tanke?

*Försök att vara pragmatiska, öppna, prestigelösa i en anda av dialog för att nå insikt istället för att föra ett verbalt krig med avsikt att "bevisa" ert högmod.


"We can never find answers only ask better questions"

-Peter Jöback
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback