2011-10-25, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Då tycker alltså inte du att t.ex counter-strike är ett eget spel.

Har absolut inget om vad jag eller någon annan tycker att göra, det jag skriver är fakta. DOTA är en WC3 map, inte ett eget spel. Counter strike är en mod inte ett eget spel. Men det är bra mycket närmare ett eget spel att göra en stor mod än en välgjord map till WC3.

Tror jag ska göra ett eget spel. Jag gör om alla units i Starcraft 2 editorn och lägger in egna stats/skills sen har jag skapat ett eget RTS game, skitgrymt. =)
Citera
2011-10-25, 17:58
Medlem
Koreanskbots avatar
http://www.eurogamer.se/articles/2011-10-24-dota-till-starcraft-2-blir-gratis

Har ni mer info om det, ser själv fram emot det, det kan bli kul om de gör det bra.
Citera
2011-10-25, 18:10
Medlem
McNords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86
Har absolut inget om vad jag eller någon annan tycker att göra, det jag skriver är fakta. DOTA är en WC3 map, inte ett eget spel. Counter strike är en mod inte ett eget spel. Men det är bra mycket närmare ett eget spel att göra en stor mod än en välgjord map till WC3.

Tror jag ska göra ett eget spel. Jag gör om alla units i Starcraft 2 editorn och lägger in egna stats/skills sen har jag skapat ett eget RTS game, skitgrymt. =)
Du har verkligen inte alla indianerna i kanoten, eller har ett par hästar rymt ur stallet?
Citera
2011-10-25, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Hade du gjort detta fast med ett eget koncept samt lagt ner år på att bearbeta mapen i form av balanseringar och justeringar så ja, då skulle jag säga att du skapat ett eget spel. Du verkar dock inte förstå vilket arbete som ligger bakom.

Definitionen av att skapa ett spel enligt dig verkar vara att ha skapat en egen grafikmotor. Ta och kika lite på vilka grafikmotorer som använts till olika spel genom tiderna. Du lär bli rätt förvånad över hur mycket folk lånar av varandra.

1. Han har inte ett eget koncept. Konceptet fanns sen många år tillbaka i flera olika versioner, han var inte ens grundaren av DOTA utan tog över mapen ifrån någon annan och gjorde den bättre.

2. Hur lång tid man har lagt ner på mapen har inget med om det är ett eget spel eller inte att göra.

3. Tror du att den ända skillnaden mellan att göra en map till WC3 och skapa ett eget spel är en grafikmotor tror jag du skulle bli rätt förvånad om du insåg hur mycket arbete som ligger bakom att göra ett eget spel.

Tror det är du som inte förstår vilket arbete och vilka skillnader det är att skapa ett eget spel och göra en välgjord map till WC3.

Jag har för fan gjort DOTA liknande maps, Tower Defenses osv till WC3 samt mycket till SC1, det betyder inte att jag skapat en rad egna spel. Och det är absolut inte samma sak som att programera/skapa ett eget spel. Det är väldigt väldigt väldigt stor skillnad. Jag har även haft bas kurser i programmering i skolan.
Jag klarade av att göra ganska advancerade maps i både WC3 och SC1 när jag höll på med det, och nivån på att göra väldigt advancerade maps i dom två editorsen ligger på samma nivå som att skapa ett väldigt simpelt spel med paint som grafik motor.

Han har varit väldigt kreativ och duktig på att skapa/balansera hjältar, JA! Men han har absolut inte gjort ett eget spel.

Om vi ska snacka koncept så har IceFrog kommit på 0% av DOTA. Tidigare map makers samt Blizzard har skapat koncepten det är baserat på. IceFrog har gjort en kopia av ett tidigare koncept i form av en map till WC3, jävligt bra gjort av han och återigen absolut inget jag tar ifrån honom, hängiven och kreativ att skapa hjältar samt balansera dom.
Men att skapa en WC3 map och göra ett eget spel, det är hästlängder som skiljer.

Citat:
Ursprungligen postat av McNord
Du har verkligen inte alla indianerna i kanoten, eller har ett par hästar rymt ur stallet?

Du kan inte ha en enda indian i kanoten om du tror att göra en WC3 map är samma sak som att göra ett eget spel. Då en ny version av en tidigare WC3 map t.o.m.

Det jag skriver är fakta, vill du komma in i diskussionen så kom med något konstruktivt, men antar att du inte har något konstruktivt eftersom det inte går att argumentera emot fakta.
Senast redigerad av Johan86 2011-10-25 kl. 18:58.
Citera
2011-10-25, 18:56
Medlem
McNords avatar
Citat:
1. Han har inte ett eget koncept. Konceptet fanns sen många år tillbaka i flera olika versioner, han var inte ens grundaren av DOTA utan tog över mapen ifrån någon annan och gjorde den bättre.

2. Hur lång tid man har lagt ner på mapen har inget med om det är ett eget spel eller inte att göra.

3. Tror du att den ända skillnaden mellan att göra en map till WC3 och skapa ett eget spel är en grafikmotor tror jag du skulle bli rätt förvånad om du insåg hur mycket arbete som ligger bakom att göra ett eget spel.

Tror det är du som inte förstår vilket arbete och vilka skillnader det är att skapa ett eget spel och göra en välgjord map till WC3.

Jag har för fan gjort DOTA liknande maps, Tower Defenses osv till WC3 samt mycket till SC1. Och det är absolut inte samma sak som att programera/skapa ett eget spel. Det är väldigt väldigt väldigt stor skillnad.

Om vi ska snacka koncept så har IceFrog kommit på 0% av DOTA. Tidigare map makers samt Blizzard har skapat koncepten det är baserat på. IceFrog har gjort en kopia av ett tidigare koncept i form av en map till WC3, jävligt bra gjort av han och återigen absolut inget jag tar ifrån honom, hängiven och kreativ att skapa hjältar samt balansera dom.
Men att skapa en WC3 map och göra ett eget spel, det är hästlängder som skiljer.

Du kan inte ha en enda indian i kanoten om du tror att göra en WC3 map är samma sak som att göra ett eget spel. Då en ny version av en tidigare WC3 map t.o.m.

Det jag skriver är fakta, vill du komma in i diskussionen så kom med något konstruktivt, men antar att du inte har något konstruktivt eftersom det inte går att argumentera emot fakta.
Jag har aldrig sagt att han har gjort ett helt eget spel. Läs lite kanske. han skapade en mod, från ett spel som är så sjukt mycket ändrat och eget i att man kan "KALLA" det ett helt eget spel med tanke på Dotas community. Det är troligtvis en av de största i världen, det har också haft de flesta största turneringarna också. Därmed kan man kalla det ett helt "eget" spel. han har självklart inte gjort Wc3, men Blizzard har inte ett jävla skit med Dota att göra, när ska du fatta det? han använde deras map editor som lät han ändra och lägga till saker. Dota, defence of the ancients, är en helt unik spelgenre och inte alls densamma som Wc3, måste man slå in detta i din skalle?
Citera
2011-10-25, 21:43
Medlem
Kan vi inte lämna alla diskussioner om dem som gjort ditt och datt, Blizzard har gett sig in i kampen och önskar dem all lycka i världen och hoppas verkligen själv och ser fram emot något kanske lite nyare än Dota men ändå samma spelstil...

Av det vi har sett vad tycker ni andra verkar spännande som Blizzard har ändrat ifrån den "vanliga" versionen utav dota, verkade som dem plockade lite ifrån lol med såg ett screenshot där det tydligt fanns en knapp verkade vara som lols recall knapp vilken jag själv tycker är underbart...

Sen mount systemet kan bli intressant när vi får se mera, men blev lite fundersam över när dem vill att man inte ska "gömma" sig bakom tornen early on och försöka pusha och fightas på sin lane, kommer detta gynna ranged gubbarna mer eftersom i alla vanliga dota spel har de flesta melee gubbar stora problem med ranged heroes?
Citera
2011-10-25, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McNord
Jag har aldrig sagt att han har gjort ett helt eget spel. Läs lite kanske. han skapade en mod, från ett spel som är så sjukt mycket ändrat och eget i att man kan "KALLA" det ett helt eget spel med tanke på Dotas community. Det är troligtvis en av de största i världen, det har också haft de flesta största turneringarna också. Därmed kan man kalla det ett helt "eget" spel. han har självklart inte gjort Wc3, men Blizzard har inte ett jävla skit med Dota att göra, när ska du fatta det? han använde deras map editor som lät han ändra och lägga till saker. Dota, defence of the ancients, är en helt unik spelgenre och inte alls densamma som Wc3, måste man slå in detta i din skalle?

Exakt, han har använt deras editor för att ändra och lägga till lite saker i deras spel och skapat en egen map i deras spel.

DOTA är INTE en unik spelgenre eftersom den genren fanns i flera examplar långt före DOTA.

Måste man slå in i din skalle att merparten av DOTA har Blizzard skapat i form av WC3, grunden av DOTA konceptet ÄR WC3, är det så svårt att förstå? sen själva mapen och vad man ska göra för att vinna har IceFrog skapat/ändrat på ifrån en standard WC3 map, men grunden på DOTA är fortfarande WC3.

Blizzard har inte skapat själva mapen, det har jag inte sagt. Men Blizzard har skapat mer av det DOTA består av än vad IceFrog har gjort. IceFrog har gjort en MAP till deras spel och ändrat och lagt till lite saker. Fan, hur trög går det att bli?

Även om det är IceFrog som gjort DOTA mapen så måste man vara rejält jävla IQ fri om man påstår att Blizzard inte har ett piss med DOTA att göra när hela jävla grund iden med heroes,items,creeps,item shops, grunden till mapen, grunden till gameplay,grafik,modeller, osv osv osv osv är Blizzard som skapat.

edit : Jag drar mig ur diskussionen nu. Jag har presenterat fakta. Sen om du är för IQ fri för att förstå skillnaden på att skapa en map i en map editor och gör ett eget spel, det får stå för dig.

Jag förstår bara inte hur man kan ha huvudet uppkört i IceFrogs röv så jävla långt att man tar ifrån Blizzard all creds för skapandet av WC3 och påstå att dom inte bidragit med något i DOTA mapen när DOTA till 90% består av WC3 rakt av. Skaparen/skaparna av DOTA har liksom gjort lite små ändringar samt lagt till heroes/items........ Resultatet blev en jävla bra map, javisst. Men påstå att Blizzard har påverkat noll är så idiotiskt.
Senast redigerad av Johan86 2011-10-25 kl. 23:58.
Citera
2011-10-26, 11:10
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:
Kackel

Det går inte att argumentera med dig, för du lyssnar inte på vad någon annan säger. Trots att flera stycken nu försökt förklara för dig.

Varför CS är ett eget spel i högre grad än Dota, ja det är ganska talande för din logiska nivå.
Citera
2011-10-26, 12:57
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Det går inte att argumentera med dig, för du lyssnar inte på vad någon annan säger. Trots att flera stycken nu försökt förklara för dig.

Varför CS är ett eget spel i högre grad än Dota, ja det är ganska talande för din logiska nivå.

Jag tycker johan lägger fram ganska logiska argument, till skillnad från ni andra som knappt har ett argument till att börja med
Citera
2011-10-26, 15:07
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Jag tycker johan lägger fram ganska logiska argument, till skillnad från ni andra som knappt har ett argument till att börja med

Det får stå för dig, för jag är av helt annan uppfattning.

Vi svarar "Mapen skiljer sig så mycket från Wc3 att det bör betraktas som ett eget spel. Konceptet är helt annorlunda och Euls/Guinso/Icefrog har tillsammans skapat ett eget spel så fruktansvärt avancerat och genomtänkt att det är en av de ledande e-sporterna."

Medan han, likt en papegoja, konstant upprepar samma fraser: "DET ÄR INGET SPEL, JAG KAN GÖRA SAMMA SAK I SC2 EDITORN, ALLTSÅ ÄR JAG SPELSKAPARE, HAHA!"

Går inte att argumentera med någon som inte lyssnar på logiska resonemang. Ställer du dig till hans skara sörjer jag för dig också.
Citera
2011-10-26, 15:33
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:

Vi svarar "Mapen skiljer sig så mycket från Wc3 att det bör betraktas som ett eget spel. Konceptet är helt annorlunda och Euls/Guinso/Icefrog har tillsammans skapat ett eget spel så fruktansvärt avancerat och genomtänkt att det är en av de ledande e-sporterna."

Medan han, likt en papegoja, konstant upprepar samma fraser: "DET ÄR INGET SPEL, JAG KAN GÖRA SAMMA SAK I SC2 EDITORN, ALLTSÅ ÄR JAG SPELSKAPARE, HAHA!"

Går inte att argumentera med någon som inte lyssnar på logiska resonemang. Ställer du dig till hans skara sörjer jag för dig också.

Ska man vara logisk bör man ha Fakta bakom sig

Du får anse att det borde ses som sitt eget spel men det är en subjektiv åsikt.

Objektivt sett är det inget eget spel, det är en custom map till wc3 och om du skall gå tillbaka till MOBA starten är det egentligen en custom map till SC.

Ja man kan tycka att det bör ses som sitt eget spel, men det håller inte jag med om (se där ännu en subjektiv åsikt). Däremot kan ja tycka att det kan ses som en "mod" precis som CS, där cs egentligen skiljer sig mer från orginalspelet i uteseende och upplägg.

DotA är i alla fall det som gjort MOBA stort, men det betyder inte att det är eget spel för det.

Fakta:
DotA är en custom map utvecklad i WC3s map editor.
Wc3 är ett spel.
Dota är ej ett spel.
Blizzard har skapat WC3 och map editorn.
Icefrog har ej gjort custom mappen Defence of the Ancients från början utan har egentligen tagit över projektet.
HoN är ett spel.
Dota 2 är ett spel.
Både de sistnämnda är vidareutvecklingar på custom mappen.

Så logiskt sett kan du inte säga att det är ett spel eller borde vara det då logik baseras på fakta och enbart detta, inte på subjektiva åsikter.

Sen tycker jag absolut att du får tycka det du gör, men blanda inte in logisk eller personangrepp i det här.
Citera
2011-10-27, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N3ss3
Ska man vara logisk bör man ha Fakta bakom sig

Du får anse att det borde ses som sitt eget spel men det är en subjektiv åsikt.

Objektivt sett är det inget eget spel, det är en custom map till wc3 och om du skall gå tillbaka till MOBA starten är det egentligen en custom map till SC.

Ja man kan tycka att det bör ses som sitt eget spel, men det håller inte jag med om (se där ännu en subjektiv åsikt). Däremot kan ja tycka att det kan ses som en "mod" precis som CS, där cs egentligen skiljer sig mer från orginalspelet i uteseende och upplägg.

DotA är i alla fall det som gjort MOBA stort, men det betyder inte att det är eget spel för det.

Fakta:
DotA är en custom map utvecklad i WC3s map editor.
Wc3 är ett spel.
Dota är ej ett spel.
Blizzard har skapat WC3 och map editorn.
Icefrog har ej gjort custom mappen Defence of the Ancients från början utan har egentligen tagit över projektet.
HoN är ett spel.
Dota 2 är ett spel.
Både de sistnämnda är vidareutvecklingar på custom mappen.

Så logiskt sett kan du inte säga att det är ett spel eller borde vara det då logik baseras på fakta och enbart detta, inte på subjektiva åsikter.

Sen tycker jag absolut att du får tycka det du gör, men blanda inte in logisk eller personangrepp i det här.

Tack, en som har en hjärna att tänka med. Jag lägger fram fakta, han lägger inte fram någon fakta.

Diskussionen har gått till som så att jag lägger fram fakta för varför DOTA inte är ett eget spel, dom svarar med något oligiskt samt personangrepp tillbaka.

Citat:

Och där har du återigen lagt fram fakta fel.

Att göra konceptet för DOTA i WC3 map editorn är fruktansvärt enkelt. Det är långt ifrån advancerat, t.o.m jag klarar av att göra det och då har jag inte suttit specielt mycket med WC3 editorn.

Sen att det skiljer sig något fruktansvärt ifrån vanliga WC3 vet jag inte vart du fått ifrån. Har du någon gång spelat vanliga WC3? Hela grund iden i WC3 med creeps i skogen,items,heroes,levla heroes osv osv osv är även grund iden i DOTA.

Det som skiljer vanliga WC3 med DOTA är att i vanliga WC3 har man massa macro att sköta. I DOTA har dom tagit bort macro delen och istället fokuserat mer på att enbart styra hjälten och macrot styr sig själv. Och då är det inte ens advancerat macro, det är väldigt simpelt macro där x antal units spawnar var 30e sek och springer mot motståndarens bas.

Genomtänkt är det däremot, väldigt bra fantasi/skills på att skapa/balancera heroes har IceFrog utan tvekan.
Det är vad som gjort DOTA till ett e-sport spel. Hängivenhet och en väldigt duktig person på att skapa och balancera hjältar.
Själva mapen i sig är långt ifrån advancerad och skiljer sig inte så väldigt mycket ifrån vanliga WC3 som du vill få det till. Som jag skrev ovan så är det egentligen nästan en vanlig WC3 map där dom tagit bort macro och istället fokuserat till 100% på hjälten.

edit : Hela diskussionen startade egentligen för att jag skrev att jag tycker det är fjantigt att folk tar ifrån Blizzard all creds och påstår att dom inte bidragit ett piss till DOTA. Och klagar på Blizzard för att dom gör en egen DOTA map till SC2.

Vilket enligt mig är absurt när det mesta av ideerna i DOTA är inte bara skapat av Blizzard, det är direkt kopierat av Blizzard och gjort i deras map editor till WC3.

Visst, map iden var det inte Blizzard som kom upp med och map konceptet har dom inte bidragit till, men hela grunden map iden står på och som gör map iden så bra är WC3 grunden som Blizzard skapat.

Som jag skrivit tidigare, DOTA hade inte existerat utan Blizzard men den hade existerat utan IceFrog, iden hade inte varit lika bra och populär som den är idag utan IceFrog och IceFrog har utan tvekan bidragit mycket till DOTA konceptet men DOTA iden hade existerat och varit en av dom mest populära WC3 mapsen även utan IceFrog, IceFrog är mannen som tog över ett redan bra och populärt koncept och la till det där lilla extra som behövdes för att det skulle slå igenom och bli en e-sport.

Att påstå att Blizzard inte har bidragt ett piss till att DOTA finns är som att påstå att IceFrog inte har bidragit ett piss till att LoL finns.
Senast redigerad av Johan86 2011-10-27 kl. 21:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in