• 1
  • 2
2010-10-23, 18:36
Medlem
bizzks avatar
Som rubriken säger.

Behöver överföra mina sms till min dator. Alltså iphone till mac, gärna med ett program som är gratis men också ett som har crack funkar.

Har provat DiskAid och SQ database men iphonen behövde vara jailbroken och det orkar jag inte genomföra bara för detta!

Mycket tacksam för hjälp då jag försökt att googla detta över en timma.

=)
Citera
2010-10-23, 19:19
Medlem
Pappersvargens avatar
Vet att jag läste något på Macworld om just det där. Ska se om jag hittar något.
Citera
2010-10-23, 19:20
Medlem
Pappersvargens avatar
http://macworld.idg.se/2.1038/1.3214...a-iphonens-sms borde kunna hjälpa dig.
Citera
2010-10-23, 19:44
Medlem
bizzks avatar
amen kalas, skall prova detta genast!

Tackar och bugar/bocker/niger
Citera
2010-10-23, 20:23
Medlem
Pappersvargens avatar
Säg gärna hur det gick sen.
Citera
2010-10-24, 14:46
Medlem
vill tacka pappersvargen för länken, även jag har letat efter något sätt att överföra iphone smsen till macbooken.

tackar!
Citera
2010-10-24, 15:02
Medlem
largeinlifes avatar
Finns det här programmet med, Phoneview
http://ecamm.com/mac/phoneview/
Citera
2010-10-24, 19:27
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av largeinlife
Finns det här programmet med, Phoneview
http://ecamm.com/mac/phoneview/
Ser spännande ut. Tittar jag runt lite på hemsidan ser det ut som att man kan skicka SMS via datorn med programmet. Stämmer detta? I demon hittar jag inget sånt i alla fall.
Citera
2010-10-24, 19:46
Medlem
bizzks avatar
Gick igenom det snabbt igår men hittade inte filen (3d0d7e5fb2ce288813306e4d4636395e047a3d28.mddata) någonstans i min dator så jag gav upp och gick ut och kröka istället.

Har försökt idag igen men utan resultat. Kommer så långt som till steg 3 sen är det stop
Citera
2012-06-11, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
http://macworld.idg.se/2.1038/1.3214...a-iphonens-sms borde kunna hjälpa dig.
Under steg 10 finns en formel som visar hur man får datumet formatterat korrekt. Det stämmer tyvärr inte alltid eftersom olika operativsystem och program verkar tolka datumet olika.
  1. Skapa en ny cell där du manuellt skriver in datumet 1970-01-01
  2. Sätt namnet på cellen till EPOCH
  3. Ändra datumformeln i exemplet till =[datecellen till höger] / 86400 + EPOCH
Citat:
Ursprungligen postat av bizzk
Gick igenom det snabbt igår men hittade inte filen (3d0d7e5fb2ce288813306e4d4636395e047a3d28.mddata) någonstans i min dator så jag gav upp och gick ut och kröka istället.

Har försökt idag igen men utan resultat. Kommer så långt som till steg 3 sen är det stop

Menar du att du inte hittar SQLite eller katalogen? Det är svårt att hitta till katalogen ~/Library/Application Support/MobileSync/Backup/[unik sträng]/ i Finder. Jag rekommenderar att du startar terminalen/kommandoraden och kopierar filen manuellt till skrivbordet:

Kod:
> cd ~/Library/Application Support/MobileSync/Backup/
> cd [unik sträng]
> cp 3d0d7e5fb2ce288813306e4d4636395e047a3d28.mddata ~/Desktop/
I steg 2 ovan kan du trycka på [TAB]-tangenten efter att du skrivit cd, så kommer du att se vilka kataloger som finns. Varje enhet/backup har sin egen katalog ifall du synkar flera enheter med iTunes. Det enklaste är att göra en ny fräsch backup och sedan hoppa ner i den katalog som har det senaste ändringsdatumet.

När du kopierat filen med cp kommer kopian att dyka upp på ditt skrivbord. Därifrån är det enkelt att öppna och exportera med SQLite.
Citera
2014-12-07, 14:37
Medlem
Jumalautas avatar
Har det hänt något på den här fronten? Laddade just hem ett program till Androidluren som heter SMS Backup+ och som skickar SMS och samtalsloggar till min G-mail. Extremt lättanvänt. Vill ha något liknande till iPhonen. Hittar dock inte något på Appstore eller annorstädes som verkar vettigt.
Citera
2014-12-09, 21:12
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Har det hänt något på den här fronten? Laddade just hem ett program till Androidluren som heter SMS Backup+ och som skickar SMS och samtalsloggar till min G-mail. Extremt lättanvänt. Vill ha något liknande till iPhonen. Hittar dock inte något på Appstore eller annorstädes som verkar vettigt.

Om man inte nödvändigtvis behöver läsa sina SMS på datorn så räcker det ju att synka med iTunes så kopieras SMS:en till datorn. Byter man sen till en nyare iPhone så synkar man bara den med iTunes så kommer de gamla SMS:en in på den nya telefonen.

Sedan OS X Yosemite och iOS 8 släpptes så lagras dessutom alla nya SMS (inte bara iMessages) också automatiskt i läsbar form i Messages-programmet i Yosemite. Det verkar såvitt jag kan förstå dock inte finnas något sätt (än) att importera gamla SMS från tiden innan Yosemite och iOS 8 släpptes, in i Messages i Yosemite. Jag skulle dock personligen tro att detta sannolikt kommer att bli möjligt inom en överskådlig framtid. Kanske värt att leta upp en lämplig tråd på Apple Support och rösta för att man vill att denna funktion skall skapas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in