• 1
  • 2
2010-10-23, 16:52
Medlem
Jag har under sommarhalvåret börjat springa en hel del och tänkte försöka hålla den trenden uppe under vintern. Eftersom jag är ganska grön har jag inte helt klart för mig vad för kläder jag borde skaffa till vintern.

För närvarande kör jag med underställ, shorts och långärmad t-shirt. Funkar bra så länge det inte är allt för kallt. Det blir dock ganska blött och tungt när det regnar.

Så, är det någon som kan tipsa?
Citera
2010-10-23, 16:58
Medlem
Enormouses avatar
Jag är också intresserad på vad folk säger, men det jag funderar på är att ta in på Sydpoolen här i Södertälje över vintern. Jag springer jag också, eller joggar, men jag fick benfragment som lossnade i min högerfot och vill därför inte halka och slå mig en gång till (då det är lättare att göra illa sig nu?). Och på Sydpoolen är det inte bara begränsat till endast löpning, utan man kan simma om man så vill osv.
Citera
2010-10-23, 17:02
Medlem
Dreass avatar
http://traningslara.se/klader-for-vi...aning-utomhus/
Citera
2010-10-23, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enormouse
Jag är också intresserad på vad folk säger, men det jag funderar på är att ta in på Sydpoolen här i Södertälje över vintern. Jag springer jag också, eller joggar, men jag fick benfragment som lossnade i min högerfot och vill därför inte halka och slå mig en gång till (då det är lättare att göra illa sig nu?). Och på Sydpoolen är det inte bara begränsat till endast löpning, utan man kan simma om man så vill osv.

Nice med såna alternativ. Själv bor jag ute i den småländska skogen så det är skogsvägar som gäller för mig. Därav behov av kläder.

Tar gärna emot specifika tips på märken eller modeller! Har alla stora sportaffärskedjor inom en halvtimmes bilfärd.
Citera
2010-10-23, 17:46
Medlem
Det jag brukar springa i när det är 10 minusgrader är:

Löparjacka och långa tights med underställ.

Understället kan vara vilket som helst, bara du trivs med det.

Jag kör med craft performance jacket och tights. Tightsen är kanske lite kalla för vintern då det är ganska mycket meshytor. Jackan är helt perfekt.

Utöver det behövs ett par tunna löparvantar och mössa i funktionsmaterial. Ibland kör jag med en buff också. Finns i alla sportbutiker.
Citera
2010-10-23, 20:01
Medlem
Enormouses avatar
Löparjacka och tights har jag också, sen så tog jag och köpte "Sport underkläder" - är det vad du menar med "underställ"? Performance jacket. Hm, det jag köpt är från Stadium och jag fann bara jacka i storlek XL så den är nästan lite stor och lång nertill. Mössa och vantar kanske blir att kolla på, jag undrade just om det fanns.
Citera
2010-10-23, 20:20
Medlem
Kör med i stort sett liknande utrustning som GoleBorre. Om det går mot -20 brukar jag ta en craft-väst som värmer fint plus ett briko windstopper ansikts/munskydd. Brukar ha en swix skidmössa men har även en Under armour mössa som jag varit nöjd med. Skidhandskar funkar även bra för löpning.

Tycker nästan skorna är det viktigaste när det gäller löpning på vintern, har ett par icebug pytho2 skor med dubbar och de har funkat helt perfekt. Hann med några hundra km föregående höst/vinter/vår och de höll greppet varje pass, aldrig att det skulle känts farligt att springa, de funkade bra på is, snö och även på asfalt/terrängbana.
Citera
2010-10-23, 22:23
Medlem
FakeIdentity.s avatar
Blev nästan lite sugen på att köpa tights nu.. Vart kan man hitta ett par schyssta sådana? Stadium?
Citera
2010-10-23, 23:07
Medlem
Tack för alla tips!

Ska snart köpa nytt underställ. Har ett gammalt i bomull som jag använder just nu när jag springer. Ska kolla materialen. Sen blir det nog att komplettera med någon form jacka/byxor när det börjar kylna på. Hoppas på att det inte blir någon vinter likt förra, så att jag slipper fundera på skofrågan.
Citera
2010-10-24, 00:45
Medlem
Enormouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgor
Kör med i stort sett liknande utrustning som GoleBorre. Om det går mot -20 brukar jag ta en craft-väst som värmer fint plus ett briko windstopper ansikts/munskydd. Brukar ha en swix skidmössa men har även en Under armour mössa som jag varit nöjd med. Skidhandskar funkar även bra för löpning.

Tycker nästan skorna är det viktigaste när det gäller löpning på vintern, har ett par icebug pytho2 skor med dubbar och de har funkat helt perfekt. Hann med några hundra km föregående höst/vinter/vår och de höll greppet varje pass, aldrig att det skulle känts farligt att springa, de funkade bra på is, snö och även på asfalt/terrängbana.

Skor med dubbar? Åååhh, låter också bra som du beskriver dem i de olika situationerna! Men herregud vad mycket "equipment", det där med windstopper ansikts/munskydd var mycket intressant det med - kan möjligen länka de grejer du har till vintras där man kan se priser? Allt det här lär göra löpandet mycket bekvämt, stämmer det?

Citat:
Ursprungligen postat av FakeIdentity.
Blev nästan lite sugen på att köpa tights nu.. Vart kan man hitta ett par schyssta sådana? Stadium?

De jag köpte var som sagt på Stadium, men det finns säkert på Intersport också. Bara och fråga personalen. =) När det gäller hur bra tightsen är så är jag nöjd med mina, de har dragkedja nere vid fötterna så man enklare kan få på sig dem och om det kanske är varmt under sommaren t ex.
Citera
2010-10-24, 12:06
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enormouse
Skor med dubbar? Åååhh, låter också bra som du beskriver dem i de olika situationerna! Men herregud vad mycket "equipment", det där med windstopper ansikts/munskydd var mycket intressant det med - kan möjligen länka de grejer du har till vintras där man kan se priser? Allt det här lär göra löpandet mycket bekvämt, stämmer det?

Löpning är en materialsport, visste du inte det?
Själv har jag överdragsdobbar, känns lite väl att köpa särskilda vinterskor med dobbar (om man inte är superseriös då). Funkar utmärkt, jag har tom sprugit på ren is utan att man känner sig slirig.
En ofodrad löparjacka kör jag med, sen lägger jag på olika tjocklekar på underkläder allt efter temperaturen. Även om man fryser lite i början kommer man ju upp i temperatur efter 2-3 km.
Citera
2010-10-24, 13:20
Medlem
Enormouses avatar
Man har väl sett folk springa i lite utrusning, men inte ser de alldeles fullt utrustade ut. Nu låter det här möjligen fel.

I alla fall, överdragsdobbar - var fann du dessa? Sen så när det gäller det man har under tightsen så får man ju inte plats med så mycket? Jag har "sportunderkläder" och jag undrar inte om de är menade för sommaren då det är varmt. Ska man ha några varma långkalsonger?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in