• 1
  • 2
2010-10-23, 12:01
Medlem
Nihennas avatar
Folk säger att älgburgare är riktigt gott så jag köpte lite älgfärs till att göra burgare på ikväll, problemet är att jag inte har en aning om vad som passar till och hur jag ska tillaga den.

Ska jag tillaga den precis som vilken annan burgare som helst genom att steka den på grillpanna med smör? Eller är olivolja bättre?

Tips på tillbehör? Har jag bara drömt det eller är 2-3 skivor västerbottenost riktigt gott till? Alltså cheeseälgburgare med västerbotten? Andra tips?

Ska jag ha pommes frites till eller är älgkött såpass mättande att burgaren brukar räcka?
Citera
2010-10-23, 12:05
Medlem
claws avatar
har aldrig testat själv att göra burgare på älg.
men ett tips är att göra ett litet mindre test genom att ta en liten bit kött och göra en mini biff utav den å smaka hur det blir.. blir det bra så gör du fler av allt kött du har.
Citera
2010-10-23, 12:05
Medlem
seven09s avatar
Tillagning av älgfärsbiffar:

4 pers
400 g älgfärs
4 äggulor
2 dl vispgrädde
1 krm fyra kryddor
1 tsk salt
2 krm vitpeppar
1 krm timjan
4 finhackade enbär
smör till stekning

Blanda i en äggula i taget och rör hela tiden, helst med elvisp med degkrokar.
Blanda i grädden, häll sakta och rör hela tiden.
Blanda i finhackade enbär, kryddor och salt.
Forma till lagom stora biffar, ganska tjocka och stek på medelvärme.

Serveras med mandelpotatismos, haricots verts och lingon eller vinbärsgelé samt ett gott vin.
Senast redigerad av seven09 2010-10-23 kl. 12:08.
Citera
2010-10-23, 12:07
Medlem
seven09s avatar
Hamburgare av älgfärs:

2 kg färs
1-2 rivna gula lökar
0,5 tsk sambaloelek
1-3 msk grillgrydda
salt och peppar
Citera
2010-10-23, 13:23
Medlem
oregistrerads avatar
Det enda du behöver tänka på är väl egentligen att tillsätta fett eftersom älgfärs är så mager. Nån extra äggula i smeten.

Krydda efter tycke och smak och gör precis som när du gör burgare av nötfärs.
Citera
2010-10-23, 14:59
Medlem
rayraviolis avatar
Jag tycker inte att du ska krångla till det. Gör burgare på samma vis som med nötkött. Enkel kryddning med svartpeppar, utan ägg eller lök. Det bästa alternativet vore väl att grilla burgarna. Bacon till är alltid gott. Försök hitta nåt med ordentlig röksmak.

Gör egna tillbehör: Baka bröd. Vispa ihop en majonnäs och riv ner pepparrot i den. Gör snabbinlagd gurka. En egen ketchup kanske? Västerbotten låter som ett utmärkt tillbehör. Se till att den smälter ner ordentligt över köttet. Klyftpotatis till blir nog bra. Mandelpotatis känns rätt i sammanhanget.

Jag är hungrig, så det kanske spårade ut lite
Citera
2010-10-23, 15:51
Medlem
Nihennas avatar
Kör på detta receptet som verkar riktigt nomnom;
http://www.tasteline.com/recept/Jagar_Mickes_algburgare

Det jag undrar dock är, om jag steker/grillar det i grillpanna ska jatg då köra med smör eller olivolja för att ge fett? Eller inte köra med någonting alls utan låta fettet (Kastade i två ägg istället för ett som en rekommenderade för att ge köttet lite mer fett) från köttet sköta görat?
Citera
2010-10-23, 18:26
Medlem
tigervits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag tycker inte att du ska krångla till det. Gör burgare på samma vis som med nötkött. Enkel kryddning med svartpeppar, utan ägg eller lök. Det bästa alternativet vore väl att grilla burgarna. Bacon till är alltid gott. Försök hitta nåt med ordentlig röksmak.

Gör egna tillbehör: Baka bröd. Vispa ihop en majonnäs och riv ner pepparrot i den. Gör snabbinlagd gurka. En egen ketchup kanske? Västerbotten låter som ett utmärkt tillbehör. Se till att den smälter ner ordentligt över köttet. Klyftpotatis till blir nog bra. Mandelpotatis känns rätt i sammanhanget.

Håller med, varför krångla till det.

Stek i en smör- och oljeblandning.
Citera
2010-10-23, 18:27
Medlem
tigervits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Kör på detta receptet som verkar riktigt nomnom;
http://www.tasteline.com/recept/Jagar_Mickes_algburgare

Det jag undrar dock är, om jag steker/grillar det i grillpanna ska jatg då köra med smör eller olivolja för att ge fett? Eller inte köra med någonting alls utan låta fettet (Kastade i två ägg istället för ett som en rekommenderade för att ge köttet lite mer fett) från köttet sköta görat?

Olivolja tål inte värme så jättebra så den hade jag valt bort helt. Rapsolja och smör är bäst, oljan förhindrar att smöret bränns vid och smöret ger smak.
Citera
2010-10-24, 13:05
Medlem
Hispers avatar
OT Trams raderat

/Mod
Citera
2010-10-24, 17:44
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:

+1 på detta tips!
Citera
2016-01-04, 15:43
Medlem
djnoxxies avatar
Citat:

fast det går ju inte riktigt och göra så med tanke på att älgfärs är så mager att den faller ihop om man gör som man gör vanliga hamburgare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in