• 1
  • 2
2016-01-04, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av djnoxxie
fast det går ju inte riktigt och göra så med tanke på att älgfärs är så mager att den faller ihop om man gör som man gör vanliga hamburgare

Faller ihop?
Hur menar du då?

Jodå, det går alldeles utmärkt att göra burgare på ren älgfärs.
Citera
2016-01-04, 16:20
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Faller ihop?
Hur menar du då?

Jodå, det går alldeles utmärkt att göra burgare på ren älgfärs.

Har testat göra köttbullar på den och den blir väldigt skör. Håller inte ihop alls som blandfärsen gör.

Men jag kanske har magrare älgfärs än du har... det är typ 0% fett i köttet när grabbarna tagit hand om det. Dom är noga med vikten, och det vita (fettet) mals aldrig ner när vi fixar till en älg. Rent kött bara.
Citera
2016-01-04, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Har testat göra köttbullar på den och den blir väldigt skör. Håller inte ihop alls som blandfärsen gör.

Men jag kanske har magrare älgfärs än du har... det är typ 0% fett i köttet när grabbarna tagit hand om det. Dom är noga med vikten, och det vita (fettet) mals aldrig ner när vi fixar till en älg. Rent kött bara.

Köttbullar och burgare är ju å andra sidan helt olika maträtter...
Citera
2016-01-04, 19:41
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Köttbullar och burgare är ju å andra sidan helt olika maträtter...

Sant, men jag kan inte tänka mig att en burgare håller ihop bättre.

Men jag kan ha fel, jag har vad jag vet inte testat att göra burgare på ren älgfärs som är mald på bara köttet.

Enbär är dock nåt jag kastar i (men inte mycket) till tex älg, om man nu skall käka vilt så vill jag ha den smaken på det åxå.
Citera
2016-01-05, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Sant, men jag kan inte tänka mig att en burgare håller ihop bättre.

Men jag kan ha fel, jag har vad jag vet inte testat att göra burgare på ren älgfärs som är mald på bara köttet.

Enbär är dock nåt jag kastar i (men inte mycket) till tex älg, om man nu skall käka vilt så vill jag ha den smaken på det åxå.

Naturligtvis håller mager älgfärs ihop bättre om du inte blandar i ägg, bulk, och mjölk.
Gör du köttbullar eller köttfärslimpa så måste du blanda älgstackaren med fläskfärs eller späck.

Till älgburgare har gjort enbär/lingonchutney och lagt på västerbottensost, svartröktbacon och granskottmajonnäs.
Smarrigt!
Citera
2016-01-06, 11:14
Medlem
redbull72s avatar
Brukar blanda i bacon i älgfärs oavsett om det ska bli burgare eller bullar, steker eller grillar på dem först på hög temp men kort tid o sen in i ugnen för efterstekning, behåller saftigheten bättre då tycker jag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in