Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-13, 15:57
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Konstig bild där. Ser ut som korvkiosken, men det ser också ut som om busshållplatsen låg mellan övergångsstället och kiosken. Det gjorde den ju inte. Stämmer bilden? AF kyrkogata ser man inte ens. Bilden måste vara ordentligt ihoptryckt.

Nej, när det gäller Anders B är vi nog på sätt och vis överens. Jag tror Åsgård/Olsson och de andra har fel när de tror att han gick där uppe.
Det vi är oense om är om det faktiskt var Anders B han såg. Jag tror inte det.
Ja, bilden är ordentligt ihoptryckt, det är övergångsstället vid Dekorima butiken du ser. Det är Leif Ljungqvists Chevrolet Suburban och Leif Ljungqvist du ser på övergångsstället vid Dekorima butiken inte vid övergångsstället Adolf Fredriks Kyrkogata.

Förstår fortfarande inte varför du tror Åsgård/Olsson och de andra tror att Anders B gick där uppe ? Alla förstår att Anders B gick bakom paret Palme vid banken, ingen tror det Nicola F säger är rätt.
Citera
2019-09-13, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja, bilden är ordentligt ihoptryckt, det är övergångsstället vid Dekorima butiken du ser. Det är Leif Ljungqvists Chevrolet Suburban och Leif Ljungqvist du ser på övergångsstället vid Dekorima butiken inte vid övergångsstället Adolf Fredriks Kyrkogata.

Förstår fortfarande inte varför du tror Åsgård/Olsson och de andra tror att Anders B gick där uppe ? Alla förstår att Anders B gick bakom paret Palme vid banken, ingen tror det Nicola F säger är rätt.
Ja, det är svårt att veta vad de tror egentligen om ingen talar ur skägget. Om dom uttryckligen säger att de tror att NF mötte Palme vid Dekorima blir det ju intressant.

Men, min sena uppdatering av förra inlägget:

Det måste definitivt vara gubben vid förarsidan som förvirrat många att tro att det är SE på bilden från mordnatten.

Vet någon vem han är?

https://i.ibb.co/FYjxTNX/52.jpg

https://2.bp.blogspot.com/-FjJialC28Do/Wxz5vHUkNPI/AAAAAAAAdoA/a72YNjXXsHwE7C-DRI0id49d90yVDdpUwCLcBGAs/s1600/StigE5.jpg
Senast redigerad av MacMackay 2019-09-13 kl. 16:14.
Citera
2019-09-13, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Ja det verkar ju vettigare helt klart. Är dock inget fan av varken Stay Behind (de efterblivna) eller Sternligan när det gäller MOP.

Jag förstår vad du menar, eller åtminstone tror jag förstår.

Myten om en nationalistisk kamporganisation med nazistisk ideologi som mördade Olof Palme tilltalar egot hos båda sidor. Narrativet passar in i konflikten Warzavapakten/NATO, Öst/Väst, kapitalism/kommunism, Israel/Palestina och beroeende på den egna ståndpunkten ger den olika möjligheter till ändlösa diskussioner som den här tråden tex.

När Achtung Panzer reflekterar över förmågan hos en sådan militärt organiserad ”Stay Behind"-organisation så skulle antalet potentiellt suspekta lätt bli + 10 000 kandidater.

Vad som är intressant i det inlägget skulle vara att Olof Frånstedt ”haft viss insyn".

Achtung Panzer

Vad har du för källa till det här med elitidrottsmän krigsplacerade inom IB? 35 år var ju den sedvanliga omsättningstiden för alla typer av jägarförband samt vår 20 anfallsbrigader om ca 100 000 man?

Varför skulle inte Frånstedt haft viss insyn när det ju var säpo som gjorde personkontrollen innan alla anställningar innom IB?
Det är samma position som Stieg Larsson framför i ”Luftslottet som sprängdes" som beskriver en hemlig sektion inom Säpo som ägnar sig åt en ”privatiserad personalkontroll" där en av dess f.d. byråchefer var en i ledningen och personal vandrade mellan den militära underrättelsetjänsten och den hemliga sektionen.

Olof Frånstedt var ju som bekant byråchef inom Säpo fram till 1978, samma år som Svante Winqvist hade avslöjats och gick över till Volvos HK, Olof Frånstedt var mellan 1978-1982 länspolismästare i Gbgs och Bohuslän där ju som bekant Volvo-koncernen har sitt säte. Den lokala Säpo-enheten i Göteborg hade därmed tillgång till en högst kompetent chef som kunde hjälpa när de omplacerade Svante Winqvist med flera till olika befattningar inom krigsviktig industri i Göteborgsregionen, finns flera.

Som jag skrev tidigare så passar en sådan ”mytisk organisation" in i valfritt narrativ.

En sionistisk organisation som Sternligan (1) har ju en mer direkt inriktning och fungerade i sin form fram till 1948. Att den som organisation + 35 år senare i MOP 1986 skulle vara relevant verkar inte vara troligt även om sionism som ideologi kunde motivera en attentatsman.

Olof Frånstedt hade direktkontakt med Mossad redan 1975 enligt egen utsago och enligt mig var mer Mossadtjänsteman än Säpotjänsteman, så att Stieg Larsson ”pekar finger" med hela handen åt den f.d. byråchefen förvånar inte mig, givet Stieg Larssons engagemang.

Spionjägaren – del 1 (2016) Av Olof Frånstedt (2)
”Ambassaddramat (1975) var i och för sig inte oväntat. Inte för mig. Ungefär en månad före aktionen
aktiverade min röda ”scramblade” direkttelefon som förvarades inlåst i mitt arbetsrum på Säpos
högkvarter i Stockholm. Jag hade flera telefoner på mitt kontorsrum, men det var bara två av dem
som var chiffrerade. En gick direkt till försvarsstaben. Den andra gick till den israeliska
underrättelsetjänsten Mossad. Det var inte ofta den ringde, men när den väl gjorde det visste jag att
det var något viktigt.”

Från 1978 hade inte Olof Frånstedt inte direkt tillgång till denna direkttelefon men genom Säpo’s avdelning hade han indirekt tillgång till den informationskanalen och 1982 när han övergick i privat tjänst hos Securitas så fick han lösa kontakten via dem. Ja, de är också inblandade i olovlig inderrättelseverksamhet. 1984 däremot med flytten till Malaysia så blev sambandsproblematiken akut och runt 1986 och framåt när Jelena Rennerova ägnade sig åt morse-signalering så var det en kommunikationskanal när han inte var på besök i Stockholm då han träffade Jelena och hennes man Rolf Zetterström (3) i deras hem. Med dx-morse vad jag förstår kunde Jelena meddela sig med Olof Frånstedt vid behov.

Ja, nu när vi avverkat ”Stay Behind" och Sternligan återstår en hemlig sektion inom Säpo med kopplingar till den militära underrättelsetjänsten och Mossad som troliga anstiftare och deltagare i MOP. Tillsammans med sydafrikansk medverkan bör också tilläggas.

Källor:
(1) Sternligan
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sternligan

(2) Spionjägaren – del 1 (2016) Av Olof Frånstedt https://books.google.se/books/about/Spionjägaren_del_1.html?id=Wa0wCwAAQBAJ&redir_esc= y

(3) https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rolf_Zetterstr%C3%B6m
Senast redigerad av Utredaren 2019-09-13 kl. 16:45.
Citera
2019-09-13, 16:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
[i] 36
Rätt oroväckande.
Tycker jag.
Fischer & Co.
Har jag inte hört det namnet förut i Palme sammanhang?

Det är ju förlaget som heter så - Fischer co. "De ska ju ändå dö" är en intressant bok. Guillou var nära ta död på Ekberg. Skrev brev till PFLP att Ekberg var spion, när Guillou visste att Ekberg var på besök hos PFLP.
Citera
2019-09-13, 16:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, det är svårt att veta vad de tror egentligen om ingen talar ur skägget. Om dom uttryckligen säger att de tror att NF mötte Palme vid Dekorima blir det ju intressant.

Men, min sena uppdatering av förra inlägget:

Det måste definitivt vara gubben vid förarsidan som förvirrat många att tro att det är SE på bilden från mordnatten.

Vet någon vem han är?

https://i.ibb.co/FYjxTNX/52.jpg

https://2.bp.blogspot.com/-FjJialC28Do/Wxz5vHUkNPI/AAAAAAAAdoA/a72YNjXXsHwE7C-DRI0id49d90yVDdpUwCLcBGAs/s1600/StigE5.jpg

Pp nån palmemordssida fanns den där bilden som påstås vara SE. I kommentarerna under nämns att det kan vara en (namngiven) tekniker. Men kan inte hitta det nu.
Citera
2019-09-13, 16:32
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är ju förlaget som heter så - Fischer co. "De ska ju ändå dö" är en intressant bok. Guillou var nära ta död på Ekberg. Skrev brev till PFLP att Ekberg var spion, när Guillou visste att Ekberg var på besök hos PFLP.
Thomas Fischer?
Mannen som lånade ut en miljon och sin sexrummare till Ebbe Carlsson för att han skulle fortsätta driva PKK-spåret?

https://sv.m.wikipedia.org › wiki

Tomas Fischer – Wikipedia

Fischer & Co ingår sedan 2007 i förlagsgruppen Lind & Co. ... Vidare lämnade Fischer ett uppmärksammat ekonomiskt stöd till Ebbe*..
Senast redigerad av Gothus 2019-09-13 kl. 16:36.
Citera
2019-09-13, 16:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, det är ju det här jag menar. Man kan inte tvärsäkert säga att SE var mördaren. Det finns en mängd frågetecken/luckor i historien som måste klaras ut:

1) SE kan givetvis ha piggnat till av behandlingarna precis den här kvällen. Men det vet vi inte.

2) Det råder stor osäkerhet kring GM:s huvudbonad. Man kan därför inte hävda att GM hade samma huvudbonad som SE.

3) Inget mordplatsvittne såg en handledsväska. Inget. I så fall har alla fel. Om GM hade en handledsväska måste det i så fall kunna bevisas på något sätt. Vittnena ger inget stöd för påståendet.

4) Vad AB såg och inte såg före mordet är också en gåta. Han tycks inte ha sett paret Palme och inte GM varifrån han nu kom. Även här råder stor osäkerhet. Går inte att säkert säga att SE passerade AB före mordet.

5) IM:s berättelse är också märklig även om vi nog kan utgå ifrån att han "en stund" före mordet såg GM stå och vänta till höger om Dekorimas entrédörr. Den stunden var troligen inte så lång. GRK kommer fram till max 1 minut. Vad IM i övrigt såg och inte såg före mordet kan egentligen inte fastställas utifrån förhören. Därför kan man inte säga att SE med säkerhet var mördaren.

6) SE kan ha lånat en revolver av vapenhandlaren trots dotterns förnekande men det finns inga bevis för det.

7) GM kan ha burit glasögon precis som SE. Men inga mordplatsvittnen såg några glasögon.

8) Henry O i vakten kan ha ljugit/kommit ihåg fel om samtalet med SE. Men det finns inga bevis för det.

9) SE kan ha stämplat ut exakt 23.19 och sprungit ihop med Palme utanför Skandia 23.20.30. Men det finns inga bevis för det.

10) SE drack inte middag på mordkvällen och var inte alkoholpåverkad trots Skandiapersonalens uppgifter. Men vi vet inte.

Etc. Varken du eller jag vet vem som mördade Palme. Man kan alltså inte utifrån kända uppgifter påstå att SE mördade Palme. Det finns en mängd frågetecken/luckor i historien som först måste redas ut och ges en logisk trovärdig förklaring.

Jag håller med dig i mångt och mycket, särskilt att det inte går att påstå att SE är mördaren, åtminstone inte med trovärdighet. Dock är det lika galet att avfärda SE med de omständigheter som är kända, tycker jag.

EDIT;

Och om SE var mördaren måste inte det betyda att han lånade en revolver av en vapenhandlare. SE kan lika gärna ha ingått i en konspiration, fått låna ett vapen av någon annan, till exempel en pistol, vi vet inte.

Inget utesluter att SE eventuellt hade ett tjänstevapen. Kan ha varit med i någon ljusskygg försvarsorganisation som så många andra.

Det finns inga bevis för ovanstående, dock borde det vara självklart att ta i beaktande att det mycket väl kan vara så det förhöll sig och också forska vidare, SE befann sig trots allt nära händelsen och hans berättelse är inte ett klockrent alibi.

Jag tror att den enda framkomliga vägen för att hitta den som höll i vapnet är att finna den, de eller det som bestämde att OP skulle mördas. Jag tror inte på en ensam mördare, varken galning eller Palmehatare.

Den som mördade OP gjorde det åt någon annan, tror jag.

Beträffande alkohol och reumatism kan man kanske fundera lite på vad som egentligen hände, första skottet bör vara det som nuddade LP, enligt vittnen föll OP till marken efter det andra skottet såvitt jag kan läsa mig till.

Varför nuddade kulan LP, var den avsedd för henne eller OP?

Varför en kula som endast nuddar, var skytten inte riktigt nykter, eller var mördaren ostadig på handen på grund av hälsoskäl(Reumatism)?
Senast redigerad av OY 2019-09-13 kl. 16:58.
Citera
2019-09-13, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
Jag har tittat en del på bilden och där är något konstig på kinden. Stämmer inte med ett öra.
Dock efter lite mixtrande fick jag fram denna.
Kan det vara så att fotografen hade någon slags förblixt som gjorde att objektets huvud var i rörelse i fotoögonblicket?

https://imgshare.io/image/stigengstromstadsarkivet51.XNIEZ

Sorry, såg att bilden blev ganska liten i mobilen. Ladda ner den och zooma in på huvudena. Det ser ut som att personen närmast tittar mot fotografen.
Citera
2019-09-13, 17:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, det är ju det här jag menar. Man kan inte tvärsäkert säga att SE var mördaren. Det finns en mängd frågetecken/luckor i historien som måste klaras ut:

1) SE kan givetvis ha piggnat till av behandlingarna precis den här kvällen. Men det vet vi inte.

2) Det råder stor osäkerhet kring GM:s huvudbonad. Man kan därför inte hävda att GM hade samma huvudbonad som SE.

3) Inget mordplatsvittne såg en handledsväska. Inget. I så fall har alla fel. Om GM hade en handledsväska måste det i så fall kunna bevisas på något sätt. Vittnena ger inget stöd för påståendet.

4) Vad AB såg och inte såg före mordet är också en gåta. Han tycks inte ha sett paret Palme och inte GM varifrån han nu kom. Även här råder stor osäkerhet. Går inte att säkert säga att SE passerade AB före mordet.

5) IM:s berättelse är också märklig även om vi nog kan utgå ifrån att han "en stund" före mordet såg GM stå och vänta till höger om Dekorimas entrédörr. Den stunden var troligen inte så lång. GRK kommer fram till max 1 minut. Vad IM i övrigt såg och inte såg före mordet kan egentligen inte fastställas utifrån förhören. Därför kan man inte säga att SE med säkerhet var mördaren.

6) SE kan ha lånat en revolver av vapenhandlaren trots dotterns förnekande men det finns inga bevis för det.

7) GM kan ha burit glasögon precis som SE. Men inga mordplatsvittnen såg några glasögon.

8) Henry O i vakten kan ha ljugit/kommit ihåg fel om samtalet med SE. Men det finns inga bevis för det.

9) SE kan ha stämplat ut exakt 23.19 och sprungit ihop med Palme utanför Skandia 23.20.30. Men det finns inga bevis för det.

10) SE drack inte middag på mordkvällen och var inte alkoholpåverkad trots Skandiapersonalens uppgifter. Men vi vet inte.

Etc. Varken du eller jag vet vem som mördade Palme. Man kan alltså inte utifrån kända uppgifter påstå att SE mördade Palme. Det finns en mängd frågetecken/luckor i historien som först måste redas ut och ges en logisk trovärdig förklaring.

Men nu är det ju så att DU får mothugg från många här för DU säger det är omöjligt att SE är mördaren. Man kan inte slå fast SE är mördaren, men man kan inte heller slå fast att han inte är mördaren, så är det.

1. Reumatism betyder inte invaliditet.

2. Nej, men kan inte heller slå fast de hade olika huvudbonader.

3. En liten handlovsväska får plats i rockficka. Om man bestämmer sig att dra revolver mot någon så vill man ha händerna fria för revolver, så man trycker handlovsväskan i fickan.

4. AB noterar inte att LOP passerar honom, är det då inte ganska troligt att han missar ytterligare någon i samma veva?

5. SE kan ha gått före LOP och väntat ett antal sekunder vid Dekorima.

6. Ja vapnet är det avgörande, där behöver man ha mer på fötterna än en bekant med vapen.

7. Jag vet inte varför SE hade glasögon. Kan det ha varit läsglasögon? Kan det ha varit ett lätt synfel så glasögon inte alltid behövs? Vet själv hur obekvämt det är att ha glasögon i minusgrader. Kanske han tog av dom för han är översynt, ser bra på långt håll utan glasögon?

8. Massor av vittnen i denna historia har större fel i sina vittnesmål än om Henry tar fel på samtalet med SE. Nämner SE samtalet med Henry?

9. Tiderna får ett eget inlägg. Jag har visat förut att det funkar tidsmässigt

10. Kan man inte mörda när man druckit? SE har inte sagt han var packad.
Citera
2019-09-13, 18:12
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Ja exakt! Och den i uppmärksamhet specialtränade LP hade ett samtal med SE utan att komma ihåg det.

Vilken ninja: först super han på tjänsterummet, sen går han ut på gatan och som av en slump kommer paret P gående utan livvakter! Och av en slump råkar han ha en olagligt utlånad 357 i innerfickan och av en slump lyckas han pricka exakt ryggraden och "alla strukturer" (Ormstad) och sen avvika som en skugga. För att strax därefter återvända och berätta för väktarna om mordet! James Bond hade varit avundsjuk. Stålgrafikern med mörk urtavla slog till. 😀

Tror inte Stig Behind och Grupp Barbro med komradio i högsta hugg är särskilt inblandade heller. Jag skulle sätta pengarna CA eller CgÖ, CD & Co.

Ett spår för efterblivna. Det sista halmstrået för ensamma galning-frälsta som samtidigt hoppas på en lösning i närtid.

Nästa anhalt är Hedlunds teatermord. En konspiration mot den älskade ledaren är otänkbart så det har inte hänt något mord. Allt är en påhittad, öhhh, konspiration med tusentals inblandade från Sabbatsberg till begravningsbesökare. OP bor i Schweiz!
Citera
2019-09-13, 18:16
Medlem
FurirRevaers avatar
Han arbetade som polis då, ja. Vällingby om jag inte minns fel. I boken om Bordellhärvan står det att han jobbade på Tunnelbanepolisen men det var efter -88. Fanns poliser som jobbat med honom på 70-talet i Vällingby, både i tunnelbanan och på Säpo mot slutet av 80-talet.

Dotterns kusin är jag lite nyfiken på, vem hennes föräldrar var. Fanns det poliser på den sidan av släkten också?

Vore intressant att veta lite mer om knarkspanarna som var igång den natten. Borde väl finnas lite mer att komma med kan man tycka.
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Glad att kunna bidra.

Om 14-åringens pappa som sägs vara polis har jag inte läst nåt mer. Inte namn (möjligen Bengt**on som dottern), inte var och med vad och vilka han jobbat. Det går att tänka sig att någon/några kollegor till honom uppbringar ett ställföreträdande vredesmod, riktat mot Palme. Och motiven till att agera kan vara fler än ett. De kan vara blandade: proxypersonliga, inrikespolitiska och säkerhetspolitiska, t ex.
Senast redigerad av FurirRevaer 2019-09-13 kl. 18:27.
Citera
2019-09-13, 18:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
SE bad Roland Bergström på Skandia kolla upp hans stämplingstid. Roland frågar om han ska meddela den till polisen. Men SE säger nej, det räcker att Roland ringer och berättar för SE.

Roland Bergström sa att stämpeltiden var 23:20, och det skulle motsvara 23:19 efter kontroll mot fröken ur.

Det konstiga är att SE säger att stämpeltiden var 23:19, och det skulle motsvara 23:20 efter kontroll med fröken ur.

Ett misstag? Eller ger SE sig själv ett alibi?
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-09-13 kl. 18:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in