Citat:
Ursprungligen postat av
Dekorima
Ja det verkar ju vettigare helt klart. Är dock inget fan av varken Stay Behind (de efterblivna) eller Sternligan när det gäller MOP.

Jag förstår vad du menar, eller åtminstone tror jag förstår.
Myten om en nationalistisk kamporganisation med nazistisk ideologi som mördade Olof Palme tilltalar egot hos båda sidor. Narrativet passar in i konflikten Warzavapakten/NATO, Öst/Väst, kapitalism/kommunism, Israel/Palestina och beroeende på den egna ståndpunkten ger den olika möjligheter till ändlösa diskussioner som den här tråden tex.
När Achtung Panzer reflekterar över förmågan hos en sådan militärt organiserad ”Stay Behind"-organisation så skulle antalet potentiellt suspekta lätt bli + 10 000 kandidater.
Vad som är intressant i det inlägget skulle vara att Olof Frånstedt ”haft viss insyn".
Achtung Panzer
Vad har du för källa till det här med elitidrottsmän krigsplacerade inom IB? 35 år var ju den sedvanliga omsättningstiden för alla typer av jägarförband samt vår 20 anfallsbrigader om ca 100 000 man?
Varför skulle inte Frånstedt haft viss insyn när det ju var säpo som gjorde personkontrollen innan alla anställningar innom IB?
Det är samma position som Stieg Larsson framför i ”Luftslottet som sprängdes" som beskriver en hemlig sektion inom Säpo som ägnar sig åt en ”privatiserad personalkontroll" där en av dess f.d. byråchefer var en i ledningen och personal vandrade mellan den militära underrättelsetjänsten och den hemliga sektionen.
Olof Frånstedt var ju som bekant byråchef inom Säpo fram till 1978, samma år som Svante Winqvist hade avslöjats och gick över till Volvos HK, Olof Frånstedt var mellan 1978-1982 länspolismästare i Gbgs och Bohuslän där ju som bekant Volvo-koncernen har sitt säte. Den lokala Säpo-enheten i Göteborg hade därmed tillgång till en högst kompetent chef som kunde hjälpa när de omplacerade Svante Winqvist med flera till olika befattningar inom krigsviktig industri i Göteborgsregionen, finns flera.
Som jag skrev tidigare så passar en sådan ”mytisk organisation" in i valfritt narrativ.
En sionistisk organisation som Sternligan (1) har ju en mer direkt inriktning och fungerade i sin form fram till 1948. Att den som organisation + 35 år senare i MOP 1986 skulle vara relevant verkar inte vara troligt även om sionism som ideologi kunde motivera en attentatsman.
Olof Frånstedt hade direktkontakt med Mossad redan 1975 enligt egen utsago och enligt mig var mer Mossadtjänsteman än Säpotjänsteman, så att Stieg Larsson ”pekar finger" med hela handen åt den f.d. byråchefen förvånar inte mig, givet Stieg Larssons engagemang.
Spionjägaren – del 1 (2016) Av Olof Frånstedt (2)
”Ambassaddramat (1975) var i och för sig inte oväntat. Inte för mig. Ungefär en månad före aktionen
aktiverade min röda ”scramblade” direkttelefon som förvarades inlåst i mitt arbetsrum på Säpos
högkvarter i Stockholm. Jag hade flera telefoner på mitt kontorsrum, men det var bara två av dem
som var chiffrerade. En gick direkt till försvarsstaben. Den andra gick till den israeliska
underrättelsetjänsten Mossad. Det var inte ofta den ringde, men när den väl gjorde det visste jag att
det var något viktigt.”
Från 1978 hade inte Olof Frånstedt inte direkt tillgång till denna direkttelefon men genom Säpo’s avdelning hade han indirekt tillgång till den informationskanalen och 1982 när han övergick i privat tjänst hos Securitas så fick han lösa kontakten via dem. Ja, de är också inblandade i olovlig inderrättelseverksamhet. 1984 däremot med flytten till Malaysia så blev sambandsproblematiken akut och runt 1986 och framåt när Jelena Rennerova ägnade sig åt morse-signalering så var det en kommunikationskanal när han inte var på besök i Stockholm då han träffade Jelena och hennes man Rolf Zetterström (3) i deras hem. Med dx-morse vad jag förstår kunde Jelena meddela sig med Olof Frånstedt vid behov.
Ja, nu när vi avverkat ”Stay Behind" och Sternligan återstår en hemlig sektion inom Säpo med kopplingar till den militära underrättelsetjänsten och Mossad som troliga anstiftare och deltagare i MOP. Tillsammans med sydafrikansk medverkan bör också tilläggas.
Källor:
(1) Sternligan
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sternligan
(2) Spionjägaren – del 1 (2016) Av Olof Frånstedt
https://books.google.se/books/about/Spionjägaren_del_1.html?id=Wa0wCwAAQBAJ&redir_esc= y
(3)
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rolf_Zetterstr%C3%B6m