2019-09-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Men som jag skrev - om en polis eller någon "redig" person hade viljat hämnas, hade det ju varit mycket enklare och mer riskfritt att ge sig på någon av de som förmodligen var mer insyltade i utnyttjandet av dessa flickor än Palme var, även om han knappast var helt oskyldig.

Bordellhärvan är lika dåligt(mörklagd) utredd som Mop, dvs vi vet ingenting om vem som gjort vad.

Varför ljög Palme? Varför mörklade Fälldin?
Motiv till mop? tveksamt men tänkbart.
Citera
2019-09-08, 22:11
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Ternberg förekom i Palmes barndomsmiljö på 30-talet och bekantskapen
bestod enlig boken Sekreterarklubben.
Ja OP var ju både underättelseman och C.I.A-informatör och bekantskapen med Ternberg bestod säkert till att han avled 1971. Men vad hände strax efter med alla IB-män efter avslöjandet?
Inte fortsatte väl verksamheten?
Citera
2019-09-08, 22:38
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ja OP var ju både underättelseman och C.I.A-informatör och bekantskapen med Ternberg bestod säkert till att han avled 1971. Men vad hände strax efter med alla IB-män efter avslöjandet?
Inte fortsatte väl verksamheten?

De personer som direkt avslöjats fick väl kontorsjobb
eller pension. I övrigt fanns ju incitamenten för ett
IB3 kvar. Elmér ska ju ha agerat vidare.
Citera
2019-09-08, 22:50
Medlem
Jag har läst om någonting man kallade för krigs-Ib .
Är det någon som vet mer om detta och kan förklara på ett någorlunda enkelt sätt.
Vilka personer kan ha ingått där?
Jag blir lite yr i mössan av att försöka skilja på Ib , Stay behind mm
Citera
2019-09-08, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
...

Ensamma galningar är inte vanligast vid politiska mord. Det vanligaste är någon form av konspiration. Bland dessa är höger-om-höger GM vanligare än vänster-om-vänster dito!

Fullständigt irrelevant med den typen av uttalanden, eftersom du inte gör en analys av hela underlaget.

- Hur ofta rör sig kontroversiella/hatade politiker ute i fredagsvimlet en iskall februarinatt utan livvaktsskydd?
Senast redigerad av Andran 2019-09-08 kl. 23:22.
Citera
2019-09-08, 23:11
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ett scenario jag tänkt på, som jag inte vet om det diskuterats tidigare? Skulle motivet kunna gå att finna i "Bordellhärvan"?
Om någon planerade en aktion för att hämnas härvan - skulle det förstås finnas bra mycket enklare mål än Palme. T ex Fälldin, Johansson, Geijer eller Hammar. Men om mordet var en impuls? Någon av flickornas pojkvänner eller beskyddare såg Palme "på stan" och fick för sig att nu skall han få betala för snuskeriet 10 år tidigare? Detta är väl knappast mer långsökt än många andra teorier.
Citat:
Men som jag skrev - om en polis eller någon "redig" person hade viljat hämnas, hade det ju varit mycket enklare och mer riskfritt att ge sig på någon av de som förmodligen var mer insyltade i utnyttjandet av dessa flickor än Palme var, även om han knappast var helt oskyldig.
Nja, varför skulle det vara både enklare och mer riskfritt att skjuta exempelvis L Geijer eller S Hammar än Palme? För att de aldrig hade Säpo-skydd? Kanhända gick de inte utomhus särskilt ofta öht.

Framför allt: Varför utesluta att det var just Palme nån var mest arg på? Det kan finnas många skäl.
(Exemplen L Geijer och S Hammar hade 1986 redan fått sina respektive renommédomar och den sistnämnde även dömd i tingsrätten?)
Ingen i hela landet hade 1986 maktposition liknande Olof Palmes.
Citera
2019-09-08, 23:18
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har läst om någonting man kallade för krigs-Ib .
Är det någon som vet mer om detta och kan förklara på ett någorlunda enkelt sätt.
Vilka personer kan ha ingått där?
Jag blir lite yr i mössan av att försöka skilja på Ib , Stay behind mm

Frånstedt menade i sin bok att det bara fanns ett IB och att
IB3 var den sektion som inte var traditionellt militär.
Citera
2019-09-08, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Allt kanske inte måste förklaras, men de största anomalierna måste få ett sammanhang. T ex alla fördröjningar och missar på LKC. Om det nu var missar, jag är skeptisk. Mycket tyder på en medveten handlingsovilja.

Tänker du att handlingsoviljan bottnade i att de som jobbade vid tillfället kände till och slöt upp bakom mordet?
Låter som en gigantisk konspiration, eller hur?
Citera
2019-09-08, 23:54
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Ja Stay Behindkontoret (80-talets)på Flemminggatan har ju Curt-Steffan Giesecke beskrivit som ett kansli i en lägenhet tväsröver korsningen (någonstans) där han satt i hörnet av Skandiahuset. Det bör då vara nära korsningen Flemminggatan/Norra Agnesgatan. Verkar som den ev. radiosändningen från Alströmmergatan kom ifrån det gamla kansliet på 60-talet eller tidigare? Historisk lokal i vart fall.

Som jag uppfattat det så Spanade bara FRA samt Säpo i etern. Säpos avlyssningscentral låg högt belägen över staden där Löga Montesoriskola idag har sina lokaler i Mälarhöjden (Stor möjlighet att det också var dit Holmérs resa gick senare på mordnatten). Säpo hade ju också kvar någon moderniserad variant av andra världskrigets "apor" som fanns installerade på en del stockholmsvindar för att positionsbestämma sändare.

KP´s (palmeutredare) förfrågan till MUST gissar jag gällde utländska förhållanden i utredningen (=KSI). MUST består ju av en analysavdelning, ett utlokaliserat säkerhetskontor (inrikes- och interna hot mot försvarsmakten), den öppna inhämtningen från tidningar o militärattachéer mm samt KSI som har hand om utlandsinhämtningen. KP´s förfrågan skulle ju också kunnat gällt någon äldre utredning som säkerhetskontoret gjort över någon anställd inom Försvarsmakten vid tiden för MOP.
Kanske han funnit nya kopplingar till CGÖ eller någon utländsk person?

Stort tack. Du kan det här. Tanken att KP vill ha besked rörande utredning av någon inom Försvarsmakten är intressant.

Sen är ju den här "sändningen " på vinden en högst märklig historia. En automatisk sändning som pågick i en hel timme.

Av något skäl är jag lite intresserad av att få händelsen förklarad. Tror faktiskt inte paret ljuger.
Citera
2019-09-09, 01:15
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Nja, varför skulle det vara både enklare och mer riskfritt att skjuta exempelvis L Geijer eller S Hammar än Palme? För att de aldrig hade Säpo-skydd? Kanhända gick de inte utomhus särskilt ofta öht.

Framför allt: Varför utesluta att det var just Palme nån var mest arg på? Det kan finnas många skäl.
(Exemplen L Geijer och S Hammar hade 1986 redan fått sina respektive renommédomar och den sistnämnde även dömd i tingsrätten?)
Ingen i hela landet hade 1986 maktposition liknande Olof Palmes.
Det är mycket intressanta tankar du har. Hammar var nog inte mycket ute. Han var redan i mitten av 1970-talet handikappad och allmänt skröplig.

Vad vet man om E B:s far? Arbetade han fortfarande som polis 1986?
Citera
2019-09-09, 01:41
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Uttalade sig hovrätten om vad som låg bakom mordet, när de frikände CP? Det låter konstigt

Ur hovrättsdomen:

Vad som framkommit om Christer P:s personlighet och livsföring – en
förtidspensionär som missbrukar sprit och narkotika – talar snarast mot att
han skulle begå ett brott som det nu aktuella.
Visserligen har Christer P tidigare gjort sig skyldig till allvarliga våldsbrott
men det har då rört sig om tämligen momentana aggressionsutbrott. Såvitt
framkommit har Christer P aldrig tidigare gjort sig skyldig till den typ av
planlagt våldsbrott som det synes vara fråga om i detta fall.
Det måste också tillmätas betydelse att det inte visats, eller ens gjorts
antagligt, att Christer P haft något motiv att mörda statsministern.
Citera
2019-09-09, 01:47
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Det är mycket intressanta tankar du har. Hammar var nog inte mycket ute. Han var redan i mitten av 1970-talet handikappad och allmänt skröplig.

Vad vet man om E B:s far? Arbetade han fortfarande som polis 1986?
Glad att kunna bidra.

Om 14-åringens pappa som sägs vara polis har jag inte läst nåt mer. Inte namn (möjligen Bengt**on som dottern), inte var och med vad och vilka han jobbat. Det går att tänka sig att någon/några kollegor till honom uppbringar ett ställföreträdande vredesmod, riktat mot Palme. Och motiven till att agera kan vara fler än ett. De kan vara blandade: proxypersonliga, inrikespolitiska och säkerhetspolitiska, t ex.
Senast redigerad av Schlesien 2019-09-09 kl. 01:55. Anledning: stavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in