Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Jag försöker leta information om "Säk-ringen" men jag hittar inget särskilt, någon som vet mer om detta eller kan rekommendera några länkar att läsa?
De som framförallt skrivit om SÄK-ringen är Bröderna
Poutiainen i "
Inuti Labyrinten" där nämns detta sällskap för pensionerade SÄPO och även dess stödgrupp "
Ringvännerna".
När
Bror Linden var med blir jag mindre oroad av SÄK-ringen. Han var en avgörande kugge när gripandet av
Stig Wennerström. Var den som hade kontakterna med människor, som SWs banekvinna
Carin Rosén aka "
Peace" och hans skicklighet som förhörsledare var omvittnad. Ryssroteln chef
Tore Forsberg skrev en nekrolog över BL där det visade sig att också han var medlem i SÄK-ringen
Anders Sundelin tecknar i "
Fallet Wennerström" ett porträtt av BL som visar på en viljestark polis med integritet, kan leda underlydande med fasthet samtidigt som han kunde bita ifrån mot överordnade när det inte passade. I boken beskrivs att det är BL som får det förtroliga uppdraget att kontrollera
Sverker Åström. Uppdraget ska ha kommit från högsta ort,
Tage Erlander alternativt
Torsten Nilsson eller kanske båda. Att BL fick det förtroendet borgar för att han inte var någon obskyr höger-om-höger gubbe.
Curt Falkenstam beskriver i "
Polisernas krig" intendenten
Rune Beckman som
Hans Holmers förtrogne. Just RB är den medlem av SÄK-ringen som pekas ut av bröderna P. Beckman var också den SÄPO-man som löste av BL i förhören av landsförrädaren SW. SÄK-ringen gör på mig idag intryck av att vara en av dessa klubbar för inbördes beundran som en del gubbar dras till.
Någon som helst koppling till MOP har dock aldrig kunnat skönjas i verkligheten, men namnet attraherar märkbart fantasin hos åtskilliga.