Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-06, 21:47
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hur tänkte man när man gick ut 6 mars med en fantombild av mördaren gjord på så lösa grunder.
Lägg märke till startbilden på klippet, påminner starkt om Skandiamannen.

https://www.oppetarkiv.se/video/1154340/fantombilden
Fantombilden
Du har rätt. Skandiamannen måste ha imiterat det klippet. Märkligt!
Citera
2018-10-06, 21:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Apropå amfetamin, från vem fick Sigge Cedergren amfetamin som han sålde till andra ? och vem var den andra (konkurrenten) som Sigge Cedergren också fick amfetamin ifrån ? Vem var dessa två konkurrenterna, som båda hade kontakt med Sigge Cedergren ?
Bosse Jonsson kom från Täbytrakten och hade järnkoll. Jag misstänker att han var inblandad i Sigges amfetamin och att CP hämtade knark hos Sigge som betalning från Bosse J.

https://3.bp.blogspot.com/-I0ebSSHBQdg/V-Ocw8tjTwI/AAAAAAAAAtw/3dQKiSTIt00sTzIa6mEbYQSLuKwQIWQpgCLcB/s1600/cp-molander.jpg
Citera
2018-10-06, 22:15
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Bosse Jonsson kom från Täbytrakten och hade järnkoll. Jag misstänker att han var inblandad i Sigges amfetamin och att CP hämtade knark hos Sigge som betalning från Bosse J.

https://3.bp.blogspot.com/-I0ebSSHBQdg/V-Ocw8tjTwI/AAAAAAAAAtw/3dQKiSTIt00sTzIa6mEbYQSLuKwQIWQpgCLcB/s1600/cp-molander.jpg
Okej, Christer Pettersson jobbade för Bosse Jonsson som var Paul Molanders konkurrent på amfetamin marknaden. Den nya amfetaminen som kom på marknaden rätt före Palmemordet, kom den från Bosse eller Paul ?
Citera
2018-10-06, 22:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Okej, Christer Pettersson jobbade för Bosse Jonsson som var Paul Molanders konkurrent på amfetamin marknaden. Den nya amfetaminen som kom på marknaden rätt före Palmemordet, kom den från Bosse eller Paul ?
Vet du det där om Paul Molander? Vad jag vet om Bosse Jonsson kommer från en källa som kontaktade mig när jag påstod att bilden föreställde Paul Molander. Jag chansade och tänkte att någon kanske skulle höra av sig. Då fick jag för första gången höra talas om Bosse Jonsson (eller eventuellt skulle det vara Bosse Johansson, källan var inte 100 % säker).
Citera
2018-10-06, 22:34
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vet du det där om Paul Molander? Vad jag vet om Bosse Jonsson kommer från en källa som kontaktade mig när jag påstod att bilden föreställde Paul Molander. Jag chansade och tänkte att någon kanske skulle höra av sig. Då fick jag för första gången höra talas om Bosse Jonsson (eller eventuellt skulle det vara Bosse Johansson, källan var inte 100 % säker).
Nej, jag vet inte, måste nog titta på "Palme, träsket och mordrättegångarna" en gång till
Citera
2018-10-06, 23:09
Medlem
Citat:
Ja jag såg det. Har PU förhört Katarina Cnattingius, Claes M Cnattingius och Gun Nordin i Täby gruppen FMN om deras närradiosändningar med mera?

Detta med årsdagen måste vara en tillfällighet. När det gäller den andra, måste vi först klargöra om NF var i FMN eller kanske var i FMN:s kikare?

Interesting last name:
Katarina Cnattingius, Claes M Cnattingius

Anyone on this thread know if they had any children who would be in the 50+ range today?
Citera
2018-10-06, 23:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Interesting last name:
Katarina Cnattingius, Claes M Cnattingius

Anyone on this thread know if they had any children who would be in the 50+ range today?
Staffan?

Karl Göran Edquist Borgenstjerna, Lars Tingströms vän, har nära släkt med namnet Cnattingius.
Senast redigerad av iesho 2018-10-06 kl. 23:24.
Citera
2018-10-06, 23:57
Medlem
Citat:
Hur tänkte man när man gick ut 6 mars med en fantombild av mördaren gjord på så lösa grunder.
Lägg märke till startbilden på klippet, påminner starkt om Skandiamannen.

https://www.oppetarkiv.se/video/1154340/fantombilden
Fantombilden
Fantombilden dömdes ju mycket riktigt ut av tecknerskan Sanna Törneman själv.
Hennes egen teckning anser hon spegla mannens utseende bättre, och den har inte många likheter med den maskinellt framställda bilden.
Tekniken var usel, och man hade inte rätt typ av näsa och ögon i kartoteket. Då kan man undra varför man öht går ut med bilden offentligt.
Värt att notera är att hon säger att mannen hade en mycket speciell näsa. ”Jag lade märke till hans näsa. Den var mycket lång och smal. jag har aldrig sett en liknande näsa”.

”Vänstra ögonlocket hängde ner lite grand. Hans ögonbryn var buskiga”
Inte mycket SE över den beskrivningen.

Var det ens mördaren?

Möjligt, men om iakttagelsen är gjord efter kl 23.30 så måste han ha stannat upp någonstans och gömt sig innan han sprang vidare in på Smala Gränd.
Kanske i närheten av de byggställningar där LJ eventuellt sett en man strax efter 23.24. (Enl min egen beräkning)
Senast redigerad av MacMackay 2018-10-07 kl. 00:03.
Citera
2018-10-07, 08:53
Medlem
ben-varfors avatar
Invasionen av Afganistan, U137, ubåtsjakterna, Matreco och
löntagarfonderna leder sammantaget till hypotesen:

Palme sköts för att blockera KGB-infiltrationen.

Man kan då tänka sig två varianter.

Palme ansågs vara Sovjetagent med ett lite tvivelaktigt
privatliv och en alltmer storvulen och konfrontatorisk
attityd. Personen var problemet.

Palme hade visserligen kontakter via bl.a. Sipri men
fortsatte i övrigt med den balansgång som ibland slog
över i neutralism. Hans medarbetare Åström, Schori m.fl.
stod däremot nära KGB och hade eventuellt hållhakar på
Palme. Entouraget var problemet.

I det första fallet löste naturligtvis en likvidering
problemet.
Det andra fallet leder till något slags avvägning.
Om mordet på en mäktig person får tillräcklig
blockerande effekt kan infiltrationen accepteras.
Alternativet med att slå ut flera/många inflytandeagenter
skulle uppmärksammas och inte kunna avfärdas som
en dåres verk och liknande. Palmes impopularitet
i stora grupper skulle bidra till att ett enskilt
dåd på sina håll skulle hanteras halvhjärtat.
Citera
2018-10-07, 11:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag försöker leta information om "Säk-ringen" men jag hittar inget särskilt, någon som vet mer om detta eller kan rekommendera några länkar att läsa?

De som framförallt skrivit om SÄK-ringen är Bröderna Poutiainen i "Inuti Labyrinten" där nämns detta sällskap för pensionerade SÄPO och även dess stödgrupp "Ringvännerna".
När Bror Linden var med blir jag mindre oroad av SÄK-ringen. Han var en avgörande kugge när gripandet av Stig Wennerström. Var den som hade kontakterna med människor, som SWs banekvinna Carin Rosén aka "Peace" och hans skicklighet som förhörsledare var omvittnad. Ryssroteln chef Tore Forsberg skrev en nekrolog över BL där det visade sig att också han var medlem i SÄK-ringen

Anders Sundelin tecknar i "Fallet Wennerström" ett porträtt av BL som visar på en viljestark polis med integritet, kan leda underlydande med fasthet samtidigt som han kunde bita ifrån mot överordnade när det inte passade. I boken beskrivs att det är BL som får det förtroliga uppdraget att kontrollera Sverker Åström. Uppdraget ska ha kommit från högsta ort, Tage Erlander alternativt Torsten Nilsson eller kanske båda. Att BL fick det förtroendet borgar för att han inte var någon obskyr höger-om-höger gubbe.

Curt Falkenstam beskriver i "Polisernas krig" intendenten Rune Beckman som Hans Holmers förtrogne. Just RB är den medlem av SÄK-ringen som pekas ut av bröderna P. Beckman var också den SÄPO-man som löste av BL i förhören av landsförrädaren SW. SÄK-ringen gör på mig idag intryck av att vara en av dessa klubbar för inbördes beundran som en del gubbar dras till.
Någon som helst koppling till MOP har dock aldrig kunnat skönjas i verkligheten, men namnet attraherar märkbart fantasin hos åtskilliga.
Senast redigerad av mvagrippa 2018-10-07 kl. 11:31.
Citera
2018-10-07, 11:50
Medlem
Citat:
Om du hade läst dokumentationen jag ger dig och inte bara fantiserat, svammlad och hitta på saker. Då hade du sett att det var tolv personer bakom spelet om kungamördaren Anckarström. De tolv är Eva Rahmqvist, Sigge Rahmqvist, Åke Spets, Monica Antonsson, Ulf Gramer, Janne Lindeberg, Karl Erik Mörk, Eva Larson, Birgit Dünkelberg, Roberto Dünkelberg, Birgitta Lundqvist, Bertil Lundqvist.

källor:
https://i.imgur.com/xUtGPjD.jpg
https://i.imgur.com/mgyG0Lm.jpg

Du kan inte ens läsa dina egna källor. Projektet leddes av Eva Rahmqvist och omfattade hembygdsföreningen, folkdansföreningen och revyföreningen. Monica som postar inläggen ville göra någon slags revy folklustspel typ Värmlänningarna med stor budget och anlitande av utomstående manusförfattare av det med roliga nummer och en spännande intrig för att "marknadsföra spelet". Monica som var i minoritet blev nog ganska sur att hon inte fick som hon ville medan Eva som var en känd kanske lite mera seriös kulturprofil skrev spelet. Det var tänkt att framföras under bar himmel ute på Lindö. Monica har haft lite grunda historiekunskaper kanske. Centralpersonen i fråga var fadern Ankarstöm den Äldre som var en viktig person i bygden. Avsikten var ej att göra ett spel om Ankarstöm kungamördaren. Det finns redan pjäser som behandlar det ämnet.

Monica säger själv:
Citat:
Vi avgick ur styrelsen lugnt och stilla för att vi inte kunde annat. Vi lämnade vårt projekt och hittade på annat.

Annat i detta fall var alltså revyn 86 Revolution som uppfördes i en annan lokal och 87 var det premiär på revyn Sensation på nya teatern med sponsring av förre ägaren till industrin som funnits på tomten.

Projektet i sig fortgick oförändrat med Ordföranden Eva som manusförfattare sedan Monica hoppat av.

Citat:
Det hela mynnade småningom ut i en föreställning bestående av danser ur Anckarström den äldres dansbok. På scenen dansade folkdanslaget i uppsydda 1700-tals kreationer. Det var fint men inte särskilt spännande.

Allt enligt Monica....

Vi kan alltså konstatera att det av projektet Lindöspelet aldrig planerades någon teaterföreställning att framföras på Scen om Ankarström och mordet på GIII. I själva verket var det så att det var tänkt som ett bygdespel typ Värmlänningarna där det var motsättningar och Revymamman i projektet hoppade av och två andra föreningar drev projektet vidare som gav ett resultat i en teaterföreställning med mycket dansnummer och tidstrogna dräkter och dekor. Själv hade hon velat ha ett bygdespel med humor och spänning via kittlande referenser till Ankarström kungamördaren istället för till hans fader.

Så dina källor klär fullständigt av dina egna teorier och visar att det jag skrivit om spelet är det korrekta. försök att läsa innantill istället för att skarva till det med dålig verklighetsförankring.
Senast redigerad av boboslacke 2018-10-07 kl. 12:37.
Citera
2018-10-07, 12:00
Medlem
Citat:
En sak till, inte bara Föräldraföreningen mot Narkotika och bygdespelet med kungamördaren Anckarström stannade upp med sina aktiviteter, men också polisens knarkspan. Stockholms gator översvämmades med amfetamin efter mordet.

Inget kan vara mer fel. Alla punkterna är rent hittepå.

A, Riksföreningen FMN fick en ny Kanslichef i mars 86 som stannade i 10 år. Riksföreningen levde frodades och hade inflytande in i politiken och samverkan med myndigheter. Man hade skolinformatörer etc. Enskilda lokalföreningar har gått upp och ner. Ofta handlade det om en handfull aktiva personer i lokalföreningar. Med tanke på att det tillsattes en kanslichef i samband med mordet kan man kanske tänka sig att det från riksföreningen inte prioriterades att ge bidrag tll närradio utan att man prioriterade annat arbete med central informationsstrategi.

B, Projektet Lindöspelet fortlöpte och resulterade i en föreställning som framfördes några sesonger. 87 och 88 t ex. http://www.vallentunafolkdans.se/tidigare-evenemang/

C, Knarkspan upphörde inte på minsta sätt. Däremot lamslogs arbetet i centrala Stockholm av Holmers kurdjakt en tid där de rekvirerades till att spana på PKK.

Samtliga dina påståenden är alltså felaktiga och missvisande. Ja ren desinformation.
Senast redigerad av boboslacke 2018-10-07 kl. 12:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in