Citat:
Ursprungligen postat av
MossTrums
Jag kan namnge namnkunniga digniteter som ville ha bort Palme redan i början av 70-talet.
De hissade den amerikanska flaggan i Sverige men sköt inte Olof Palme. Ex. konstprofessor Ingvar Holm i Lund var en idog Palme-hatare; min arbetsgivare sa åt mig att inte bära FNL-märket i kavajen när han kom på besök.
Om folk visste vilket utbrett Palme-hat som fanns i Sverige på lite högre samhällsnivåer!
OP borde haft rådgivare, så många fötter och tår som han trampade på under sin regeringstid. Inte undra på att han sköts till slut!
Men jag tror inte en sekund på att en svensk sköt honom. Det skulle ha varit Ingvar i så fall och under 70-talet!
Palme spelade ett väldigt högt trippelspel. Han ville framstå som neutral (medans hans egentliga sakpolitik främjade USA och NATO mer än något annat) men i retoriken (och jag tror detta var medvetet) fick han alla högerdårar att flippa ur totalt och stämpla honom som rysskramare och sovjet-agent. Sanningen är nog lite mer komplicerad än så.
Du ser, när det kommer till Palme så anser jag att både hans belackare och dyrkare har fel till viss del. Högerdårarna ser honom än idag som fan själv i mänsklig skepnad medans vänstertomtarna upphöjt honom till någon sorts martyr som dog för deras synders skull eller något. Det är väldigt tröttsamt att diskutera Palme med båda lägrena eftersom de har en sådan svartvit syn på en sådan komplicerad person som Palme faktiskt var.
Jag tror heller inte att det var en svensk som sköt honom. Däremot tror jag det fanns svenskar som hjälpte mördaren/mördarna med både planering, utförande utav mordet i sig, flykt, mörkläggning och villospår i utredningen.