Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-26, 09:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Varför skulle han inte kunna ha varit på Drottninggatan kl 23, och på Oxenstiernsgatan runt en halvtimme senare?

Sant! Var kanske lite väl drastiskt att säga att teorin föll.
Självfallet kan man ju röra sig hyggliga sträckor på kort tid med bil.
Men det var utifrån att det skulle vara samma tidpunkt på dessa två olika adresser. (men det vet jag inget om ... och har inte kollat upp än)
Senast redigerad av MOPspanaren 2019-01-26 kl. 09:32.
Citera
2019-01-26, 09:57
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är inte en nitisk logik utan ett konstaterande: både LP och UD har uttryckt sig i plural, vilket antyder (men inte bevisar) att de när de uttalade sig trodde att det var flera personer inblandade.

Det är du som är nitisk. Jag misstänker att du har konspirationsfobi.

Va?

Jag är inte säker på att folk var på månen, eller åtminstone att Armstrong inte tog 24 fulländade bilder i ett streck utan att se ner i sökaren. Jag gillar att det finns 5% chans att klimatforskningen har fel om växthuseffekten. Vidare har jag åsikter om förlopp under andra världskriget. Jag tror att vår press är uppsnurrad och att vi är pålurade migrationen av lobbyister.

Om nån är konspiratorisk så är det jag, jag borde läggas in. Men dom olika konspirationssagorna kring Palme appellerar inte. Som stolligheter är dom fantastiska, Ulf Lingärde överträffar hela efterkrigstidens samlade inhemska litteratur när det gäller suggestivitet. Men Leif är oskyldig.
Citera
2019-01-26, 10:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Varför skulle han inte kunna ha varit på Drottninggatan kl 23, och på Oxenstiernsgatan runt en halvtimme senare?

Vad talar för att Karl-Erik Arnström är mannen i polisbilen som ses av Sunniva Thelestam?
Hon gör iakttagelsen runt 2310 och tanken är att mannen drar iväg för att delta i bevakningen paret Palme som snart ska börja röra sig söderut på Sveavägen. Elutrustningen i bilen ska då vara behjälplig för att skapa bättre sändningsmöjligheter för Walkie Tallkies bland de höga kåkarna i Stockholms innerstad.

Då blir det inte speciellt logiskt att ge sig av mot gärdet. Med KEA har åker hans polishund. Någon sådan har ST vare sig sett eller hört. Såna brukar hålla till där hon såg EL-utrustningen. En polis har djupa band till sin ägare och är ingen liten mops som kan lämnas över till närmsta förbipasserande. Hunden är uppenbarligen med i bilen när han påbörjar söket i MOP 2336.

För att omformulera Din fråga , vad talar för att KEA är på Drottninggatan 2310? Det enda jag kan hitta är att han är i tjänst och åker enmanspatrull.
Citera
2019-01-26, 11:03
Medlem
mvagrippas avatar
Arne Forsen ett för mig tidigare okänt vittne från paret Palmes sista tunnelbanefärd berättar om detta 30år efter MOP. Inte något nytt i sak men en påminnelse om att finns åtskilliga vittnen som fortfarande är okända utanför PU .

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6374553
Citera
2019-01-26, 11:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vad talar för att Karl-Erik Arnström är mannen i polisbilen som ses av Sunniva Thelestam?
Hon gör iakttagelsen runt 2310 och tanken är att mannen drar iväg för att delta i bevakningen paret Palme som snart ska börja röra sig söderut på Sveavägen. Elutrustningen i bilen ska då vara behjälplig för att skapa bättre sändningsmöjligheter för Walkie Tallkies bland de höga kåkarna i Stockholms innerstad.
8
Då blir det inte speciellt logiskt att ge sig av mot gärdet. Med KEA har åker hans polishund. Någon sådan har ST vare sig sett eller hört. Såna brukar hålla till där hon såg EL-utrustningen. En polis har djupa band till sin ägare och är ingen liten mops som kan lämnas över till närmsta förbipasserande. Hunden är uppenbarligen med i bilen när han påbörjar söket i MOP 2336.

För att omformulera Din fråga , vad talar för att KEA är på Drottninggatan 2310? Det enda jag kan hitta är att han är i tjänst och åker enmanspatrull.

Jag kan inte hitta något där Sunnivas initiala uppgifter går att se. Säger hon där uttryckligen att det var en polisbil? Det gör hon ju senare i intervju med Lars Borgnäs.
Eller gör hon det i intervju pga att hon har fått det berättat för sig att siffror på backspegeln bara finns på polisens bilar?

Vad kan vi då dra för slutsats?

Det är en vit bil. Är det en polisbil så är det den då hyfsat nya.

Det är synliga siffror på bilens backspegel. Det bör innebära att det är en målad polisbil. En civil bil är ju inte så "civil" om de karaktäristiska siffrorna syns?

Jag har ännu inte förstått vad för typ av bil hon ser. Som jag har förstått ser hon att utrymmet i bak är andelar. Bör vara en kombi då? Av vad andra säger fanns vid den tiden ingen Saab kombi. Det bör då vara en vitmålad polisbil volvo 245?

Vilka patruller har varit en sådan?

På inga bilder vare sig runt mordplatsen eller Sabbatsberg finns någon 245. Arnström är ju på båda ställena.

Sunniva ser en ensam polisman. Vilken patrull förutom hundföraren är ensam?

Eller har föraren av Sunnivas bil släppt av passageraren?
Varför i sådana fall?

Vi vet att Rehnstam är ensam i 1210 vid tillfälle. Men det är efter mordet.

Detta är ju klart före mordet. Vad för anledning kan ha funnits då?
Citera
2019-01-26, 11:22
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Arne Forsen ett för mig tidigare okänt vittne från paret Palmes sista tunnelbanefärd berättar om detta 30år efter MOP. Inte något nytt i sak men en påminnelse om att finns åtskilliga vittnen som fortfarande är okända utanför PU .

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6374553

Jag är helt säker på att det finns fler vittnen med intressanta uppgifter. Men det de kan ha sett har de sedan inte berättat om då det inte stämmer med den av Holmèr allt för snabba version av sanningen?
Citera
2019-01-26, 11:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag kan inte hitta något där Sunnivas initiala uppgifter går att se. Säger hon där uttryckligen att det var en polisbil? Det gör hon ju senare i intervju med Lars Borgnäs.
Eller gör hon det i intervju pga att hon har fått det berättat för sig att siffror på backspegeln bara finns på polisens bilar?

Vad kan vi då dra för slutsats?

Det är en vit bil. Är det en polisbil så är det den då hyfsat nya.

Det är synliga siffror på bilens backspegel. Det bör innebära att det är en målad polisbil. En civil bil är ju inte så "civil" om de karaktäristiska siffrorna syns?

Jag har ännu inte förstått vad för typ av bil hon ser. Som jag har förstått ser hon att utrymmet i bak är andelar. Bör vara en kombi då? Av vad andra säger fanns vid den tiden ingen Saab kombi. Det bör då vara en vitmålad polisbil volvo 245?

Vilka patruller har varit en sådan?

På inga bilder vare sig runt mordplatsen eller Sabbatsberg finns någon 245. Arnström är ju på båda ställena.

Sunniva ser en ensam polisman. Vilken patrull förutom hundföraren är ensam?

Eller har föraren av Sunnivas bil släppt av passageraren?
Varför i sådana fall?

Vi vet att Rehnstam är ensam i 1210 vid tillfälle. Men det är efter mordet.

Detta är ju klart före mordet. Vad för anledning kan ha funnits då?

Ett problem vid granskning av polisens insats vid MOP är att vi har en mycket ofullständig kunskap om vilka som var i tjänst mordnatten . Bröderna Poutiainens lista över patruller är bara en liten del av de som verkligen jobbade.

Har inte sett några uppgifter från Sunniva Thelestam från tiden innan hon talade med Lars Borgnäs. Kan göra att hon påverkats tro att det är en polisbil hon ser.

Matti II-breven” säger att vid 2310 tiden fanns ett antal polisbilar i området runt Centralbadet , på Drottninggatan och Tegnérgatan. Brevet pekar direkt mot att Hans Holmers livvakt Kenneth Wikström suttit i en bil på Drottninggatan vid nämnda tidpunkt. Dessutom sägs HH-livvakten och den kommande hustrumördaren Per Jörlin setts med en WT på Tunnelgatan vid samma tiadpunkt.

Problemet med ”Matti” anonymt pekar mot HH livvakterna. Uppgifterna dyker upp i december 1987. Då är Hans Holmers stjärna i dalande och kritiken mot PUs bristande intresse för ”Polisspåret” har tagit fart, inte minst efter LBs. Granskningar i radions ”kanalen”. Uppgifterna är så tydliga att jag blir fundersam över om vi istället ser ett försök att kasta misstankar åt ett tacksamt håll. I sin tur blir frågan då vilka som ligger bakom dessa.
Citera
2019-01-26, 11:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag är helt säker på att det finns fler vittnen med intressanta uppgifter. Men det de kan ha sett har de sedan inte berättat om då det inte stämmer med den av Holmèr allt för snabba version av sanningen?

Kan vara så, men finns uppenbarligen massor i PU som är okänt utanför PU pga förundersökningssekretess.
Citera
2019-01-26, 12:11
Medlem
Citat:

Tror hon sagt att hon såg polisbilen ”två cigaretter efter 22.45”, vilket borde vara någon gång mellan 23.00-23.10.
Vilket borde gjort det möjligt att vara på Oxenstiernsgatan vid 23.30.
Mina funderingar sträckte sig inte djupare än huruvida det var praktiskt möjligt.

En målad polisbil med uniformerad polisman borde helt säkert vara i tjänst när den rullar på gatan, vilket borde göra det ganska enkelt att identifiera detta ekipage, men det var det alldeles tydligt inte.
Säg såhär: Varför skulle PU lägga ner en massa resurser på Sunniva, där hon ska försöka peka ut bilmodell m.m. Varför försökte PU bortförklara bilen men att det var en väktare?

Det är de intressanta frågeställningarna som pekar på att de möjligen avfärdat KEA och alla andra möjliga naturliga alternativ.

Sedan får man ta med i beräkningen att Sunnivas iakttagelse också kan vara behäftad med viss osäkerhet. Hur lätt/svårt var det för henne att göra en tydlig iakttagelse av vad som verkligen dolde sig i bilen.

Jag tänker mig att rutorna var tonade, och att det inte var alldeles enkelt att urskilja alla detaljer.
Senast redigerad av MacMackay 2019-01-26 kl. 12:14.
Citera
2019-01-26, 16:17
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Tror hon sagt att hon såg polisbilen ”två cigaretter efter 22.45”, vilket borde vara någon gång mellan 23.00-23.10.
Vilket borde gjort det möjligt att vara på Oxenstiernsgatan vid 23.30.
Mina funderingar sträckte sig inte djupare än huruvida det var praktiskt möjligt.

En målad polisbil med uniformerad polisman borde helt säkert vara i tjänst när den rullar på gatan, vilket borde göra det ganska enkelt att identifiera detta ekipage, men det var det alldeles tydligt inte.
Säg såhär: Varför skulle PU lägga ner en massa resurser på Sunniva, där hon ska försöka peka ut bilmodell m.m. Varför försökte PU bortförklara bilen men att det var en väktare?

Det är de intressanta frågeställningarna som pekar på att de möjligen avfärdat KEA och alla andra möjliga naturliga alternativ.

Sedan får man ta med i beräkningen att Sunnivas iakttagelse också kan vara behäftad med viss osäkerhet. Hur lätt/svårt var det för henne att göra en tydlig iakttagelse av vad som verkligen dolde sig i bilen.

Jag tänker mig att rutorna var tonade, och att det inte var alldeles enkelt att urskilja alla detaljer.

Varför läggs resurser, ja är det inte att Borgnäs går på som en terrier i TV?
Citera
2019-01-26, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Varför läggs resurser, ja är det inte att Borgnäs går på som en terrier i TV?
Det kan ha haft en inverkande roll, ja.
Finns troligen naturliga förklaringar på en hel del frågor av denna typ, men kanske inte alla?
Det verkar som om PU ibland genom oengagemang/bristande resurser också medverkat till viss mytbildning som triggar igång spekulationer.
Avdelad skuff låter som hundbur.
Om det sedan inte hördes något gläfs och skall, kan ju betyda att hunden sov, dom gör ju ofta det.
Citera
2019-01-27, 00:30
Medlem
hehehos avatar
Här kan man köpa Lennart Ljungs "Legion of Merit"
https://www.kuenker.de/ru/archiv/stueck/101538
Han fick den 1986, för "extraordinära insatser", men det flesta av sidorna som berättar om denna historia är borttagna från google, varför?

edit: äh, verkar tvåa på bollen här, det har tydligen andra redan upptäckt.
Senast redigerad av heheho 2019-01-27 kl. 00:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in