Citat:
Ursprungligen postat av
PeoFallmo
Jag kan inte hitta något där Sunnivas initiala uppgifter går att se. Säger hon där uttryckligen att det var en polisbil? Det gör hon ju senare i intervju med Lars Borgnäs.
Eller gör hon det i intervju pga att hon har fått det berättat för sig att siffror på backspegeln bara finns på polisens bilar?
Vad kan vi då dra för slutsats?
Det är en vit bil. Är det en polisbil så är det den då hyfsat nya.
Det är synliga siffror på bilens backspegel. Det bör innebära att det är en målad polisbil. En civil bil är ju inte så "civil" om de karaktäristiska siffrorna syns?
Jag har ännu inte förstått vad för typ av bil hon ser. Som jag har förstått ser hon att utrymmet i bak är andelar. Bör vara en kombi då? Av vad andra säger fanns vid den tiden ingen Saab kombi. Det bör då vara en vitmålad polisbil volvo 245?
Vilka patruller har varit en sådan?
På inga bilder vare sig runt mordplatsen eller Sabbatsberg finns någon 245. Arnström är ju på båda ställena.
Sunniva ser en ensam polisman. Vilken patrull förutom hundföraren är ensam?
Eller har föraren av Sunnivas bil släppt av passageraren?
Varför i sådana fall?
Vi vet att Rehnstam är ensam i 1210 vid tillfälle. Men det är efter mordet.
Detta är ju klart före mordet. Vad för anledning kan ha funnits då?
Ett problem vid granskning av polisens insats vid MOP är att vi har en mycket ofullständig kunskap om vilka som var i tjänst mordnatten . Bröderna
Poutiainens lista över patruller är bara en liten del av de som verkligen jobbade.
Har inte sett några uppgifter från
Sunniva Thelestam från tiden innan hon talade med
Lars Borgnäs. Kan göra att hon påverkats tro att det är en polisbil hon ser.
”
Matti II-breven” säger att vid 2310 tiden fanns ett antal polisbilar i området runt Centralbadet , på Drottninggatan och Tegnérgatan. Brevet pekar direkt mot att
Hans Holmers livvakt
Kenneth Wikström suttit i en bil på Drottninggatan vid nämnda tidpunkt. Dessutom sägs HH-livvakten och den kommande hustrumördaren
Per Jörlin setts med en WT på Tunnelgatan vid samma tiadpunkt.
Problemet med
”Matti” anonymt pekar mot HH livvakterna. Uppgifterna dyker upp i december 1987. Då är
Hans Holmers stjärna i dalande och kritiken mot PUs bristande intresse för ”
Polisspåret” har tagit fart, inte minst efter LBs. Granskningar i radions ”
kanalen”. Uppgifterna är så tydliga att jag blir fundersam över om vi istället ser ett försök att kasta misstankar åt ett tacksamt håll. I sin tur blir frågan då vilka som ligger bakom dessa.