Det måste varit ett stort fynd då. Varför stod inget i tidningarna när tillslaget gjordes. Att skruva isär hissar måste ju ha varit ett stort tillslag.
En person som tidigt hördes i utredningen var fotbollstränaren Rolf Zetterlund, kan Aftonbladet nu avslöja.
– När det med Palme hände var det mycket spring i krokarna. Och om det var så att Christer (Pettersson) då var inblandad … han rörde ju sig här omkring hela tiden, säger Rolf Zetterlund till Aftonbladet.
Då, 1986, var ”Roffe Z” tränare för Gnaget i allsvenskan och bodde i lägenheten snett ovanför knarkhandlaren och spelklubbsägaren Sigge Cedergren. Cedergren kom senare att peka ut Christer Pettersson som ”Grandmannen” samt påstod att han gett en revolver till Pettersson strax före mordet.
– Sigge bodde under mig och till slut åkte han fast för att han förvarade knark i hisschaktet här. Polisen gick in hos grannen och buggade honom, berättar Rolf Zetterlund.
”Gömde knarket i hissen”
Rolf Zetterlunds fru Gunilla satt med i bostadsrättsföreningens styrelse som tipsade polisen om att lägenheten bredvid stod tom då kvinnan som bodde där befann sig i Bryssel.
”Roffe Zäta”, som utöver AIK även tränat IK Brage, Örebro SK, Malmö FF och Hammarby, har bott i femvåningshuset på Tegnérgatan med sin fru sedan 1981. Redan innan mordet förstod han att polisen sysslade med spaningar mot Sigge Cedergren.
– Jag vet att de var mittemot. Jag kunde se från mitt fönster att det var folk där. Dummare är man ju inte än att man fattade att det var något på gång, menar ”Roffe Zäta”.
Då borde Sigge Cedergren också fattat det?
– Ja men det visste han förstås. Han förstod väl att det bara var en tidsfråga innan de skulle göra en husrannsakan. Därför gömde han knarket i hissen.
Kände du Sigge?
– Inte mer än som en granne jag morsade på i trappen ibland, säger Rolf Zetterlund.
Emellanåt kunde det vara ”mycket knarktrafik” till Cedergrens lägenhet, och ibland ringde personer fel på porttelefonen och hamnade hos ”Roffe Zäta” i stället.
– Det ska ju inte gå att använda lägenheten till att sälja sådana saker. En kväll när jag kom från AIK-träningen satt Christer Pettersson där nere i trappen.
Hur var det?
– Det var inte så trevligt att ha honom sittandes på de första trappstegen. Han tog väldans stor plats också. Det fanns en läkarmottagning här dit mycket folk kom med små barn. Då kan inte han sitta där, det går inte.
Vad sa du till honom?
– ”Här kan du inte sitta”. Jag sa att han fick gå ut och vänta på gatan.
Det kräver en del civilkurage, tänker jag? Han hade ändå huggit ihjäl en människa med bajonett.
– Jo, men det måste man ju ha. Och det där visste jag inget om. Det sades att Pettersson var tuff, men jag tänkte inte på det. Det var både damer och gummor som skulle ta sig förbi honom och det var inte så lätt kanske.
Christer lyssnade på dig i alla fall?
– Ja, men vad fan, någon ordning får det vara. ”Jag väntar på Sigge”, sa han. Sedan lommade han ut. Jag såg honom aldrig i den trappan igen.
Hörde om mordet på tv
Det här var en tid före mordet, minns Rolf Zetterlund.
– Polisen letade ju efter knark i Cedergrens lägenhet, men hittade ingenting. Senare hittade de det uppe i hisstaket i stället. Det var så bostadsrättsföreningen till slut fick bort Sigge från bostaden, berättar ”Roffe Zäta”.
Du måste vara medlem för att kunna kommentera