2019-01-25, 20:49
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Återpostar gammalt inlägg

Stycke från Sven Aners blogg ang hundföraren Karl-Erik Arnström som diskuterades för någon vecka sedan. Han bör varit på Tunnelgatan vid 2345, kanske något tidigare .

· "Vidare har vi polisassistenten Karl-Erik Arnström, som var hundförare och körde ensampatrull i radiobil 2550 under denna natt. Han hörde på radion att någon blivit skjuten på Tunnelgatan, d v s samma ordalydelse hördes i det områdesanrop som enligt Gösta Söderström gick ut 23.29. Då han själv omedelbart därefter kontaktade ledningscentralen blev han beordrad att bege sig från sin position på Oxenstiernsgatan till Tunnelgatan. (Juristkommissionens förhör med Per (felaktigt förnamn) Arnström, 1986-09-22). Karl-Erik Arnströms radiobil 2550 är på IM-listan indaterad 23.36."

Rimborn skrev till mig att han är först till Sabbatsberg. 23.35 på IM-listan.
Därefter är Tomas T ensam där tills den av Rimborn begärda förstärkningen kommer dit.
Kollar man på IM-listan är de första bilarna som uppges komma till Sabb inskrivna på IM-listan 00.13.

Det låter inte rimligt.

Lägger man till Rehnstams ord blir det bara ännu konstigare....
Citera
2019-01-25, 21:32
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Men Lisbeth Palme visste väl hur Alf E såg ut!?
Annars märkligt.
Var Alf ”spensligt byggd”?

” Förhållandevis lång”, betyder 195 cm?

Ja han var ”spensligt byggd” och ” Förhållandevis lång”. Om lisbet skulle känna igen Alf vågar jag inte svara på. Men det är lätt att dålja ett utseende med tex ett par stora glasögon.
Citera
2019-01-25, 21:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ja han var ”spensligt byggd” och ” Förhållandevis lång”. Om lisbet skulle känna igen Alf vågar jag inte svara på. Men det är lätt att dålja ett utseende med tex ett par stora glasögon.

Lisbeth Palme återkommer ofta till hatkampanjerna mot hennes make. I polisförhör nämner specifikt Alf Enerström som en av hatarna. Hon hade inte behövt fotografiskt minne för att minnas honom.
Citera
2019-01-25, 21:53
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho

Enerström var ingen okänd person gör dem.
Citera
2019-01-25, 21:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Rimborn skrev till mig att han är först till Sabbatsberg. 23.35 på IM-listan.
Därefter är Tomas T ensam där tills den av Rimborn begärda förstärkningen kommer dit.
Kollar man på IM-listan är de första bilarna som uppges komma till Sabb inskrivna på IM-listan 00.13.

Det låter inte rimligt.

Lägger man till Rehnstams ord blir det bara ännu konstigare....

IM listan verkar vara ett dokument där uppgifter både helt saknas och prickas in i efterhand. Att Åke Rimborn är första polis på Sabb är i mina ögon klarlagt. Vad Lars Christiansson pysslar med är höljt i dunkel .

Hans chaufför Hans-Erik Rehnstam släpper av LC på Sabb och åker därefter upp SBC för att fixa batterier till sin bärbara radio. Är därmed lite offside vad gäller händelser inne på SABB.

Det faktum att LC väntar tre och en halv vecka med att skriva rapport över det mest spektakulär brottet i Sverige sedan 1792 visar att han har någon typ av agenda.
Citera
2019-01-25, 22:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Talspråk följer inte din nitiska logik, kompis. Det antyder att förövaren är okänd, vill jag hävda.
Det är inte en nitisk logik utan ett konstaterande: både LP och UD har uttryckt sig i plural, vilket antyder (men inte bevisar) att de när de uttalade sig trodde att det var flera personer inblandade.

Det är du som är nitisk. Jag misstänker att du har konspirationsfobi.
Citera
2019-01-25, 22:23
Medlem
Två öppna frågor till trådens läsare

Fråga 1: Om det finns hemligstämplade förhör från mordnatten med Lisbeth Palme, är det Lars Christiansson som gjorde det förhöret7förhören eller finns det någon annan tänkbar person?
SÄPO?

Fråga 2: Vilken/vilka poliser som Lisbet Palme träffade på mordnatten gjorde henne så misstänksam mot polisen och avogt inställd till att bli förhörd?
Var det någon polis som läckte till pressen och i så fall vilka uppgifter?
Citera
2019-01-25, 23:11
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Två öppna frågor till trådens läsare

Fråga 1: Om det finns hemligstämplade förhör från mordnatten med Lisbeth Palme, är det Lars Christiansson som gjorde det förhöret7förhören eller finns det någon annan tänkbar person?
SÄPO?

Fråga 2: Vilken/vilka poliser som Lisbet Palme träffade på mordnatten gjorde henne så misstänksam mot polisen och avogt inställd till att bli förhörd?
Var det någon polis som läckte till pressen och i så fall vilka uppgifter?

Hon har talat med Rimborn och Christiansson. Senare var GW där. Även GW bör ha hört uppgifter om 2 GM? I vart fall var det inget han tog bort.

Jag har nyligen skrivit med både Rimborn och Rehnstam. Båda var mycket vänliga och svarade på mina frågor och jag upplevde att de var ärliga och korrekta i det de skrev. Jag kan dock inte räta ut några frågetecken vad gäller händelser på Sabbatsberg.
Citera
2019-01-25, 23:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Återpostar gammalt inlägg

Stycke från Sven Aners blogg ang hundföraren Karl-Erik Arnström som diskuterades för någon vecka sedan. Han bör varit på Tunnelgatan vid 2345, kanske något tidigare .

· "Vidare har vi polisassistenten Karl-Erik Arnström, som var hundförare och körde ensampatrull i radiobil 2550 under denna natt. Han hörde på radion att någon blivit skjuten på Tunnelgatan, d v s samma ordalydelse hördes i det områdesanrop som enligt Gösta Söderström gick ut 23.29. Då han själv omedelbart därefter kontaktade ledningscentralen blev han beordrad att bege sig från sin position på Oxenstiernsgatan till Tunnelgatan. (Juristkommissionens förhör med Per (felaktigt förnamn) Arnström, 1986-09-22). Karl-Erik Arnströms radiobil 2550 är på IM-listan indaterad 23.36."

Oxenstiernsgatan... sydöstra Östermalm..bort mot Gärdet..
Attans... eller bra...
Men där föll väl teorin om Arnström varandes den på Drottninggatan som Sunniva T. (Ingrid) iakttar?

Mvagrippa, vilken källa citerade du (eller Anér där)? Vet du?
Citera
2019-01-26, 00:44
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Enerström var ingen okänd person gör dem.

sant, sedan är det inte säkert att man vet hur någon ser ut bara för det, speciellt innan internet.
Jag förundrades över Alfs och Gios annaonser och kamanjer när det begav sig men jag hade ingen aning hur de såg ut. Det är svårt att förstå (och minnas) hur det va utan google-bildsök och med som mest ett uppslagsverk från 1950 (nordiskt familjebok) hur svårt det var att få bilder på folk (om man inte var professionell jounalist).

sen "att vara på sveavägen" behöver inte betyda på brottsplatsen, ibland är det en nyttig övning ha ta folk på orden, "kanske var han inte inblandad i planneringen" men hade förkunskap så han kunde vara på plats. Han kanske bara var nyfiken.
Senast redigerad av heheho 2019-01-26 kl. 00:53.
Citera
2019-01-26, 01:16
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Attans... eller bra...
Men där föll väl teorin om Arnström varandes den på Drottninggatan som Sunniva T. (Ingrid) iakttar?

Samma stycke finns på Henry Söderströms sida politiska mord.

Henry hänvisar till att det är ur kommissionsförhöret.
Citera
2019-01-26, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Attans... eller bra...

Varför skulle han inte kunna ha varit på Drottninggatan kl 23, och på Oxenstiernsgatan runt en halvtimme senare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in