Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Jo, det finns betydande osäkerheter. I know that. Sigge var ju inte något sanningsvittne direkt. Han kan naturligtvis ha hittat på historien om att han hörde skotten och att den vita bilen spärrade vägen då. Liksom iakttagelsen av den springande mannen på Luntmakargatan.
TK är heller inget underverk när det gäller sanning som vi vet. Men Kjelle F litar jag mer på i så fall.
Hursomhelst så var de 4, möjligen, i området vid Apelbergsgatan vid "23-tiden". Det är också intressant med tanke på att knarkspaningen avbröts 22.30. Frågan är var de 4 i så fall tog vägen sedan de knallat ner på Sveavägen.
I de delar de är överens får man nog anta att uppgifterna stämmer, men jag tycker, efter att jag tillbringat en halv eftermiddag med att läsa förhör med JL, KF och RJ, att jag börjar få en bild om vad som egentligen hänt.
Två resor. Jag har varit inne på det tidigare.
Den vita Volvon är de båda överens om, men det var troligtvis runt mellan 23.30-23.40. Inte mycket senare eftersom samtal ”Mona” är registrerat 23.49.
Om något i TK protokollet är manipulerat, så borde det endast handla om det omdiskuterade samtalet med RÖ.
Den springande mannen är förmodligen också en riktig iakttagelse. Sannolikt 23.35-23.45.
RJ säger ju också senare att han är helt säker på att de inte lämnade Oxen före 23.20. ”Sigge var ovanligt sen just denna kväll”.
Om observationen av de 4 spanarna ägde rum strax före 23 är det fortfarande högintressant, men tyvärr kommer vi nog aldrig att få något definitivt svar på frågan.