Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-23, 17:17
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Om Agrells senaste bok.

https://www.sydsvenskan.se/2017-10-07/svenska-underrattelsetjansten-har-stundtals-varit-rena-jonssonligan
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Noterar formuleringen:
" KGB:s buggning av tennishallen där Olof Palme bollar med sin spionchef."
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Harry Schein och Nikolaj Nejland var väl i olika grad tennispartners med OP. Finns fler och vem åsyftar Agrell?

Jag har ju för ett bra tag sedan nämnt att Schein skulle passa fint i rollen som OP:s personlige kontakt i en s-intern underättelseverksamhet.
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast det låter ju som en mer formell position?
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Olof Palme spelade tennis med juristen och riksantikvarien Roland Pålsson, och med Schein. Agrell borde väl skriva ut namnet i boken på den han syftar på.
54 veckor senare:
Det är Birger Elmér Wilhelm Agrell syftar på som Palmes tennispartner. s. 198-199, Sprickor i järnridån.

Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Framgår det i Agrells bok när KGB ska ha buggat tennishallen? Är det tidigt 70-tal så kan det ju varit Elme'r han avser.
Nej. Ja. Oklart, den närmsta tolkningen är att KGB-buggningen av tennishallens cafébord pågick innan IB-avslöjandet. Start någon gång efter 1969 och slut 1973 i så fall då kanske.
Senast redigerad av Schlesien 2018-10-23 kl. 17:29.
Citera
2018-10-23, 17:43
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det kan röra sig om kvartetten som sprängdes. Viktigt att komma ihåg att Sigge Cedergren var en pundare, livstidskriminell och notorisk lögnare. Inte minst när det kommer till frågor som rör polismakten.
Viktigt att komma ihåg. Sigges vittnesmål har lågt värde oavsett vad det gäller.
Citera
2018-10-23, 17:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
En hel del omständigheter talar för att observationen av de 4 ägt rum vid en helt annan tidpunkt.
Både RJ och SC uppger ju att samtalet med KF ägde rum 10-15 min efter hemkomst, och vi vet ju genom KF att tiden 00.15 är korrekt. Det är också den tid som är noterad i TK protokollet.
Vi vet också att SC talade i telefon med JL 23.02. Vilket bestyrks av både TK och JL.

Utan att blanda in samtalet med RÖ i detta, så måste slutsatsen bli att SC varit hemma i bostaden en vända innan han hämtade RJ.

Han kan därmed ha passerat mordplatsen en gång runt 22.50, och det borde rimligtvis ha varit vid den passagen som han gjorde observationen av de 4 spanarna.
Den teorin styrks av att RJ på den direkta frågan om han sett några personer under resan fram till Luntmakargatan uppger att han inte gjort några sådana iakttagelser.

Eftersom ytterligare ett samtal är noterat 23.49 (Mona Lidingö) så kan man tänka sig att den andra passagen ägde rum ca 23.40.

Jo, det finns betydande osäkerheter. I know that. Sigge var ju inte något sanningsvittne direkt. Han kan naturligtvis ha hittat på historien om att han hörde skotten och att den vita bilen spärrade vägen då. Liksom iakttagelsen av den springande mannen på Luntmakargatan.

TK är heller inget underverk när det gäller sanning som vi vet. Men Kjelle F litar jag mer på i så fall.

Hursomhelst så var de 4, möjligen, i området vid Apelbergsgatan vid "23-tiden". Det är också intressant med tanke på att knarkspaningen avbröts 22.30. Frågan är var de 4 i så fall tog vägen sedan de knallat ner på Sveavägen.
Citera
2018-10-23, 17:51
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Dallas historia, luktar inte den skumt... alltså den känns fabulerad eller planterad?
Om den skulle vara planterad, är syftet då att förlöjliga alla teorier som pekar UT o SÄPO?
Så om någon skulle komma dragandes med att t ex Frånstedt eller Vinge var inblandade så kan man hänvisa till ”stollen” Dallas historia om Holmer?
För inte kan väl Dallas ha haft rätt? Kanske var det en fd Säpo chef i baksätet dock inte Holmer.
Senast redigerad av KaosSomInkomst 2018-10-23 kl. 17:53.
Citera
2018-10-23, 18:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Viktigt att komma ihåg. Sigges vittnesmål har lågt värde oavsett vad det gäller.
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Dallas historia, luktar inte den skumt... alltså den känns fabulerad eller planterad?
Om den skulle vara planterad, är syftet då att förlöjliga alla teorier som pekar UT o SÄPO?
Så om någon skulle komma dragandes med att t ex Frånstedt eller Vinge var inblandade så kan man hänvisa till ”stollen” Dallas historia om Holmer?
För inte kan väl Dallas ha haft rätt? Kanske var det en fd Säpo chef i baksätet dock inte Holmer.
Det är lättvindigt att hävda att folk ljuger om deras uppgifter inte stämmer överens med den egna bilden. Alla vittnesmål är osäkra och man kan förstås försöka utröna vad som hände genom att välja bort de vittnesmål man ogillar, men det misslyckas antagligen.

Jag utgår tills vidare ifrån att Sigges och Dallas uppgifter stämmer. Det finns inget tveksamt med vittnesmålen, däremot finns det bara tveksamheter när det gäller poliser som Hans Holmér och Thure Nässén.
Citera
2018-10-23, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo, det finns betydande osäkerheter. I know that. Sigge var ju inte något sanningsvittne direkt. Han kan naturligtvis ha hittat på historien om att han hörde skotten och att den vita bilen spärrade vägen då. Liksom iakttagelsen av den springande mannen på Luntmakargatan.

TK är heller inget underverk när det gäller sanning som vi vet. Men Kjelle F litar jag mer på i så fall.

Hursomhelst så var de 4, möjligen, i området vid Apelbergsgatan vid "23-tiden". Det är också intressant med tanke på att knarkspaningen avbröts 22.30. Frågan är var de 4 i så fall tog vägen sedan de knallat ner på Sveavägen.
I de delar de är överens får man nog anta att uppgifterna stämmer, men jag tycker, efter att jag tillbringat en halv eftermiddag med att läsa förhör med JL, KF och RJ, att jag börjar få en bild om vad som egentligen hänt.
Två resor. Jag har varit inne på det tidigare.

Den vita Volvon är de båda överens om, men det var troligtvis runt mellan 23.30-23.40. Inte mycket senare eftersom samtal ”Mona” är registrerat 23.49.

Om något i TK protokollet är manipulerat, så borde det endast handla om det omdiskuterade samtalet med RÖ.
Den springande mannen är förmodligen också en riktig iakttagelse. Sannolikt 23.35-23.45.
RJ säger ju också senare att han är helt säker på att de inte lämnade Oxen före 23.20. ”Sigge var ovanligt sen just denna kväll”.
Om observationen av de 4 spanarna ägde rum strax före 23 är det fortfarande högintressant, men tyvärr kommer vi nog aldrig att få något definitivt svar på frågan.
Citera
2018-10-23, 18:40
Medlem
Om Rolf Dahlgrens historia stämmer, att han och Holmer åkte förbi mordplatsen strax efteråt kan det innebära något annat än att det mystiska saker som hände i Stockholm den kvällen med förgreningar i de högre hierakierna?

Om Dahlgren ljuger så kan man fråga sig vad i hela fridens namn skulle han eller någon annan tjäna på det.

Om Holmers version stämmer så borde han ha varit mycket irriterad på Dahlgren att han spred lögner om Holmer.

Jag älskar intervjun med Dahlgren när han pratar genom brevinkastet.

https://youtu.be/TGgxSn3f_oo?t=754
Palmemordet 1991 Moderna tider special
Citera
2018-10-23, 18:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
I de delar de är överens får man nog anta att uppgifterna stämmer, men jag tycker, efter att jag tillbringat en halv eftermiddag med att läsa förhör med JL, KF och RJ, att jag börjar få en bild om vad som egentligen hänt.
Två resor. Jag har varit inne på det tidigare.

Den vita Volvon är de båda överens om, men det var troligtvis runt mellan 23.30-23.40. Inte mycket senare eftersom samtal ”Mona” är registrerat 23.49.

Om något i TK protokollet är manipulerat, så borde det endast handla om det omdiskuterade samtalet med RÖ.
Den springande mannen är förmodligen också en riktig iakttagelse. Sannolikt 23.35-23.45.
RJ säger ju också senare att han är helt säker på att de inte lämnade Oxen före 23.20. ”Sigge var ovanligt sen just denna kväll”.
Om observationen av de 4 spanarna ägde rum strax före 23 är det fortfarande högintressant, men tyvärr kommer vi nog aldrig att få något definitivt svar på frågan.
Nja, jag använder nog Ockham här och skär bort en av resorna. Varken Ölvebro eller Nässén är det minsta pålitliga, snarare notoriskt opålitliga.

Det är mycket som är skumt med de TK-protokoll som misstänks vara förfalskade. Innehållet i sin helhet är inkonsekvent.

Men självklart kommer det inte att kunna bevisas något.
Citera
2018-10-23, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja jag tror videon har tagits bort från webben

LGWP säger "det är två grejer som kliar i huvudet på mig när det gäller Palme och den ena kan jag ju köpa om man nu får välja, den andra vil jag helst inte tänka på, för den kommer få förskrekeliga konsekvenser"

men han vill inte kommentera

Han menar två scenarion för vilka som mördade OP. Ett som går att acceptera (begränsad sammansvärjning) och en det andra är troligen någon slags förvaltningskonspiration med rötter i underrättelsetjänst och polis som får förskräckliga konsekvenser.
Citera
2018-10-23, 18:54
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Exakt vad får dig att tro det, eller ska jag tolka det som ett smicker?

Ditt nick är nytt så kan tyvärr inte skicka PM till dig.
Citera
2018-10-23, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nja, jag använder nog Ockham här och skär bort en av resorna. Varken Ölvebro eller Nässén är det minsta pålitliga, snarare notoriskt opålitliga.

Det är mycket som är skumt med de TK-protokoll som misstänks vara förfalskade. Innehållet i sin helhet är inkonsekvent.

Men självklart kommer det inte att kunna bevisas något.
Vilken resa vill du skära bort?
Ljuger Janne Lundberg om telefonsamtalet. Varför?
Citera
2018-10-23, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Utifrån vad jag nyss insåg tack vare iesho så gick alltså de 4 poliserna som Sigge såg Apelbergsgatan västerut och bör då ha landat på Sveavägen. Sigge såg dem nämligen inte mer.

Tiden är minst sagt intressant.

Eftersom Sigge säger att han lämnade Oxtorget ca 23.15 och det var 3-4 minuter senare han såg de 4 "poliserna" (varav en med WT) så var tiden för Sigges iakttagelse 23.18-23.19.

Om de 4 då gick fram till Sveavägen bör de således ha landat på Sveavägens östra trottoar strax söder om mordplatsen ungefär samtidigt med mordet förutsatt att det tar 2-3 minuter att gå sträckan från Malmskillnadsgatan till Sveavägen (har inte antal meter där än).

Nu börjar det här bli riktigt intressant.

Edit: Utifrån Googles karta så är det ca 120 meter mellan korsningarna. Om jag räknar rätt i hastigheten (gånghastighet 5 km/tim) så bör de ha varit på Sveavägen efter knappt 2 minuter.

19+2 = 21.

De 4 bör ha varit på Sveavägen ca en 0,5-1 minut före mordet. Svängde de söderut eller var tog de vägen?

Eftersom Sigge körde bil så bör han ha sett dem om de gick mot Sveavägen så de kan ha vikit in mot Tunnelgatan där Sigge mötte Volvon som hindrade. Detta utspelar med Volvon sig alltså ca 1 minut innan skotten fram till någon minut efter skotten så någon av dem kan ha befunnit sig på Tunnelgatan nära mordplatsen redan ca 2 minuter innan mordet. Skäl nog att höra dem.... eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in