Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-10, 12:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Grupp Barbro och IB bildades inte samtidigt. IB är dessutom ett vittförgrenat fenomen som måste benas upp . Utlandsspionaget inom IB var en efterföljare till T-byrån(ledd av Thede Palm) som bildats 1964. IBs inrikesspionage hade IB03 hade sitt ursprung i Grupp B från 1957. Verksamhet av detta slag hade varit igång tidigare men fick sin fasta form 1957 med Birger Elmer som chef. Denne höll sin forne kollega och gode vän Olof Palme informerad om verksamheten.

Grupp Barbro verkar bildats sent 60-tal och blev som du skriver ordentligt exponerad 1971. Här är det något som som inte stämmer. Varför behöver Barbro informera Olle Frånstedt 1975 när verksamheten bevisligen var känd av SÄPO och offentligheten 1971. Är det verkligen samma gruppering det talas om här eller har verksamheten förändrats? Frånstedt var vare sig analfabet eller lat och kunde läsa tidningar 1971.

En gruppering som hela tiden glöms bort är "Palmhusgruppen" . Den upptäcktes i samband med operation Cobra och den stora utpressningen som genomfördes av taxiåkaren Bruno Eriksson. Han utreddes och avfördes av PU men om Palmhusgruppens ock utreddes är inte klarlagt. Med tanke på de WT-iakttagelser som kommit fram borde Holger Romander reagerat då han var involverad personligen i Cobra-fallet. Under PUs första år var HR blockerad av Hans Holmers av regeringen stödda hegemoni över PU. Frågan är om HR agerade under det år då han ledde PU, 1987?
Malmöavdelningens gruppledare menade att gruppen hade bildats i början av 60-talet och Barbros dotter tycks vara källan till att gruppen bildades senast i mitten på 60-talet. Det kan mycket väl vara så att det formella bildandet av IB och bildandet av Barbro båda hade samband med USA krav på ökad kontroll av kommunister i slutet av 50-talet.

Det är väl bara boboslackes obefintliga källor som antyder att det inte är samma Barbro - alla befintliga källor hävdar motsatsen. Personporträtten är dessutom slående lika. Vi kommer inte att få några historiska dokument som bevisar det men det är konstruktivt att utgå från likhet tills något annat eventuellt kommer fram.

Det är intressanta frågeställningar du skriver om. Varför behövde Barbro mer stöd från Säpo 1975, ungefär samtidigt som kampanjerna mot OP och SAP började ta fastare former med Ramadakonferenser och nybildandet av Timbro? Hur kommer Palmhusgruppen in i bilden? Min åsikt är att det var en gren av Barbro eller liknande grupp som medvetet klipptes av och tystades ner. Frågan är om inte Cobra hade sitt ursprung i Stay-behind, destabilisering samtidig med annan europeisk destabilisering av mer allvarlig art. Trots att C hade kostat staten och näringslivet så mycket fick han praktiskt taget inget straff.
Senast redigerad av iesho 2018-09-10 kl. 12:12.
Citera
2018-09-10, 12:55
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Om man utgår från att SE befann sig där han sagt så är åtminstone en person identifierad.
Var han den äldre man som AH sett röra sig mot platsen?
Han var ju i så fall i sällskap med en kvinna, så det gör just den slutsatsen tveksam.

Bankomatsällskapet är tveksamt.
Enl deras vittnesmål så måste slutsatsen bli att dom kommit ett gott stycke norrut. Troligtvis norr om Kammakargatan eftersom dom inte hört skott eller varit synliga för NF.

Deras vittnesmål tycks i så fall gå rejält på tvärs med vännen AB:s vittnesmål, då han hävdar att han redan börjat sin mycket korta promenad söderut.
Vems ord ska man ta för sanning här?

Om vännerna har avgett korrekta vittnesmål så innebär det att AB som du säger gått och vankat på platsen i flera minuter.

Hur kan han då ha missat GM som IM sett under flera minuter?
Avståndet dem emellan kan ha varit mellan 10-15 meter.
Under flera minuter dessutom.
Det känns inte troligt.
Dessutom måste IM ha missat AB under hela tiden, vilket gör hela scenariot osannolikt.
Återstår då att AB är mannen som IM sett, men vi vet ju att han inte är GM.
GM sprang ju därifrån.
IM har således blandat ihop sina observationer.

Mannen i den blå tensonjackan.

Det är förmodligen inte AB eftersom han befinner sig för långt norrut, 65 m.
Många anser att det måste vara AB, men då återstår frågan: vad gjorde han på dessa breddgrader?
Tidsmässigt skulle han ändå ha hunnit med den extrasvängen om vännernas vittnesmål är korrekta.
Bankomatklockans uttagskvitton talar i den riktningen.
Detta tycker jag är den absolut svåraste nöten att knäcka.

Sedan har vi jokrarna Ekman/Almsäter som vi inte vet var dom befann sig, eller om dom ens hette så.
Det råder ju åtminstone viss oklarhet runt Almsäters identitet.

Tja du. Det är inte lätt detta, och det verkar som om vi saknar en del nödvändiga vittnesmål för att lägga klart detta pussel😀

Observera att jag nu spekulerar. Inte vilt. Men jag spekulerar utifrån läget på Sveavägens östra trottoar minuten före mordet:

1) Mannen i Tensonjackan är GM. Han har följt efter paret Palme över Sveavägen. Det var honom Kerstin N såg. Om han följt med från Grand ska jag låta vara osagt. Det kan ha stått män vid Grand som endast övervakade. GM kan ha väntat i hörnet Adolf Fredriks kyrkogata/Sveavägen. Det som starkt talar för att GM följde efter paret Palme över Sveavägen är att paret Palmes rörelse var helt oförutsedd. Ingen attentatsgrupp i världen kunde i förväg räkna ut att LP ville titta på kläder. GM måste initialt ha befunnit sig nära paret Palme, dvs på den västra trottoaren nära Grand.

2) IM såg AB vanka norr om Dekorima minuterna före mordet.

3) Mannen i Tensonjackan sneddar från trottoarkanten in mot Dekorima, gående direkt bakom paret Palme sekunderna före mordet.

4) IM tror att den vankande mannen vid annonspelaren är identisk med GM vilket är ett fullt rimligt antagande. IM tittade inte mot platsen hela tiden och kunde omöjligt förstå att AB var en person och GM en annan. GM bör ju ha passerat AB på någon meters avstånd. De tycks ha varit klädda ungefär likadant (åtminstone tycktes det så på det avståndet). Tror AB:s stickade mössa kan vara den stickade mössa som IM placerar på GM.

5) SE anländer till mordplatsen precis som han säger, dvs ungefär 30 sekunder efter mordet. Då har AH/SG hunnit fram och vänt på Palmes kropp från framstupa till ryggläge. Ett antal sekunder senare tittar SE in på Tunnelgatan och ser då LJ.

6) GM bar någon slags mörk, eventuellt stickad, keps vilket LJ berättade. En platt nertryckt huvudbonad. Eventuellt med "balaclava-funktion" som kunde fällas ner i nacken. Det är därför Filter tror att SE var GM. De kopplar ihop kepsarna. Men det är fel. Tror det nedfällda tyget i nacken gör att JA ritar som en pyramid när han ska beskriva GM:s nacke.

7) Jag tror också att AB:s sällskap hunnit långt norrut. Tror de lämnade banklokalen redan ett par minuter före mordet utan att jag kan specificera någon exakt tid. Det kan ha varit dem IM kopplade ihop med mordet. Därför kunde ingen i AB:s sällskap veta något om mordet.

8) Paret Palme gick av okänd anledning från trottoarens mitt ut mot trottoarkanten vid reklampelaren. Väjde de för AB? Därefter sneddade de in mot Dekorima precis som Cecilia A säger. Och bakom dem gick GM.

9) GM ingick i en mindre attentatsgrupp bestående av 4-5 personer som kommunicerade med WT.

Ja, nåt sånt kanske.
Senast redigerad av Basfakta 2018-09-10 kl. 13:08.
Citera
2018-09-10, 13:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Klart att WT-männen är relevanta för utredningen. En attentatsman med planerat uppsåt att mörda OP skulle inte klarat av mordet utan understöd från observatörer runt paret Palme denna kväll. Där kan WT-männen ha spelat en direkt avgörande roll.

TÄNK tanken att WT-männen ingick i en attentatsgrupp som rest in i landet för att mörda OP. Samma kväll skotten fäller OP lämnar WT-männen landet. Hur ska man kunna identifiera dessa?

Just därför att inga narkotikaspanare från polisen eller inhemska radiofantaster av alla de slag gett sig till känna stärks jag i misstanken att WT-männen har med mordet att göra.

Jo, det är ju smått fantastiskt att ingen av WT-männen framträtt på 32 år. Det tycker även jag talar för att de inte vill framträda, att de ingick i en grupp som mördade Palme. Anledningen till att polisen inte hittar dem kan, som du säger, vara att de ingick i en internationellt sammanbyggd grupp. Men det kan lika gärna ha varit en svensk grupp. Osäker där faktiskt.
Citera
2018-09-10, 14:06
Medlem
Jag har en kompis som har kommit över en gammal magnum 357 från ett dödsbo. kan man tjäna något på att lämna in den om det skulle visa sig vara rätt vapen?
Citera
2018-09-10, 16:07
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo, det är ju smått fantastiskt att ingen av WT-männen framträtt på 32 år. Det tycker även jag talar för att de inte vill framträda, att de ingick i en grupp som mördade Palme. Anledningen till att polisen inte hittar dem kan, som du säger, vara att de ingick i en internationellt sammanbyggd grupp. Men det kan lika gärna ha varit en svensk grupp. Osäker där faktiskt.
Om det funnits en svensk attentatsgrupp borde det enligt mitt förmenande uppkommit läckor efter mordet fram till idag. Mig veterligen finns inga som helst läckor om att svenskar utfört mordet.

Däremot finns det inside läckage - ja t o m utpekanden - som säger att sydafrikansk polis utfört mordet på OP.

Ett vittne uppger att en WT-man runt mp talat ett främmande språk påminnande om tyska.

Jag tror mer på främmande inslag än svenskt vad gäller attentatsteorin kopplat till vittnesuppgifterna om WT. Däremot kan svenskar också ha spelat biroller bakom ryggen på OP.

Min kritik av teorin att en svensk "fiende" till OP råkat få se honom och vill ge betalt för gammal ost grundar sig främst på att gm efter skjutningarna hölstrat en tung revolver under armhålan. Hur många Svenssons går omkring med en pistol modell magnum höstrad in på kroppen? Ja, t.ex. stämplar ut från jobbet i Skandiahuset och kliver rätt ut på gatan som rustad som för krig? Det hade krävt lite mer planering.
Citera
2018-09-10, 16:15
Medlem
Citat:
Observera att jag nu spekulerar. Inte vilt. Men jag spekulerar utifrån läget på Sveavägens östra trottoar minuten före mordet:

1) Mannen i Tensonjackan är GM. Han har följt efter paret Palme över Sveavägen. Det var honom Kerstin N såg. Om han följt med från Grand ska jag låta vara osagt. Det kan ha stått män vid Grand som endast övervakade. GM kan ha väntat i hörnet Adolf Fredriks kyrkogata/Sveavägen. Det som starkt talar för att GM följde efter paret Palme över Sveavägen är att paret Palmes rörelse var helt oförutsedd. Ingen attentatsgrupp i världen kunde i förväg räkna ut att LP ville titta på kläder. GM måste initialt ha befunnit sig nära paret Palme, dvs på den västra trottoaren nära Grand.

3) Mannen i Tensonjackan sneddar från trottoarkanten in mot Dekorima, gående direkt bakom paret Palme sekunderna före mordet.

4) IM tror att den vankande mannen vid annonspelaren är identisk med GM vilket är ett fullt rimligt antagande. IM tittade inte mot platsen hela tiden och kunde omöjligt förstå att AB var en person och GM en annan. GM bör ju ha passerat AB på någon meters avstånd. De tycks ha varit klädda ungefär likadant (åtminstone tycktes det så på det avståndet). Tror AB:s stickade mössa kan vara den stickade mössa som IM placerar på GM.

5) SE anländer till mordplatsen precis som han säger, dvs ungefär 30 sekunder efter mordet. Då har AH/SG hunnit fram och vänt på Palmes kropp från framstupa till ryggläge. Ett antal sekunder senare tittar SE in på Tunnelgatan och ser då LJ.

6) GM bar någon slags mörk, eventuellt stickad, keps vilket LJ berättade. En platt nertryckt huvudbonad. Eventuellt med "balaclava-funktion" som kunde fällas ner i nacken. Det är därför Filter tror att SE var GM. De kopplar ihop kepsarna. Men det är fel. Tror det nedfällda tyget i nacken gör att JA ritar som en pyramid när han ska beskriva GM:s nacke.

7) Jag tror också att AB:s sällskap hunnit långt norrut. Tror de lämnade banklokalen redan ett par minuter före mordet utan att jag kan specificera någon exakt tid. Det kan ha varit dem IM kopplade ihop med mordet. Därför kunde ingen i AB:s sällskap veta något om mordet.

8) Paret Palme gick av okänd anledning från trottoarens mitt ut mot trottoarkanten vid reklampelaren. Väjde de för AB? Därefter sneddade de in mot Dekorima precis som Cecilia A säger. Och bakom dem gick GM.

9) GM ingick i en mindre attentatsgrupp bestående av 4-5 personer som kommunicerade med WT.

Ja, nåt sånt kanske.
Ja, vi tänker mycket lika i detta.
I stort sett allt du skriver håller jag med om.

En liten detalj är att SG säger att han hjälpte till att vända kroppen till framstupa sidoläge, men det är ju inte i det läget han ger konstgjord andning, så han har förmodligen fel just i den detaljen.

När det gäller NF och promenadtiden som inte matchar med LOP, så tror jag att det är så enkelt att han befann sig strax norr om Adolf Fredriks kyrkogata då han vände sig om.
Då blir avståndet 130 m vilket gör det mera rimligt. I det första förhöret ger han ju en viktig pusselbit då han säger att han hörde skotten precis när han passerat en tvärgata.
Då blir min slutsats att det är A-F kyrkogata han avser och inte Kammakargatan.
Ett litet misstag som fått enorma konsekvenser när det gäller tolkningen av hans vittnesmål.
Låsningen vid att han befunnit sig vid Sveavägen 56 har gett upphov till en massa konstiga teorier om möte vid annonspelaren, eller t.o.m att NF själv av vissa här i tråden blivit utpekad.
Citera
2018-09-10, 17:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Om det funnits en svensk attentatsgrupp borde det enligt mitt förmenande uppkommit läckor efter mordet fram till idag. Mig veterligen finns inga som helst läckor om att svenskar utfört mordet.

Däremot finns det inside läckage - ja t o m utpekanden - som säger att sydafrikansk polis utfört mordet på OP.

Ett vittne uppger att en WT-man runt mp talat ett främmande språk påminnande om tyska.

Jag tror mer på främmande inslag än svenskt vad gäller attentatsteorin kopplat till vittnesuppgifterna om WT. Däremot kan svenskar också ha spelat biroller bakom ryggen på OP.

Min kritik av teorin att en svensk "fiende" till OP råkat få se honom och vill ge betalt för gammal ost grundar sig främst på att gm efter skjutningarna hölstrat en tung revolver under armhålan. Hur många Svenssons går omkring med en pistol modell magnum höstrad in på kroppen? Ja, t.ex. stämplar ut från jobbet i Skandiahuset och kliver rätt ut på gatan som rustad som för krig? Det hade krävt lite mer planering.

Jag delar helt din uppfattning om Ölvebros slumpteori. Den håller inte. Den är också så apart att RRV-experterna som GRK anlitade menade att slumpteorin behövde förklaras eftersom det, enligt dem, aldrig förekommit något liknande.

Även när "ensamma galningar" skjutit mot kändisar och politiker har det funnits planering, dvs de har tagit med sig ett vapen för att angripa en viss person vid ett torgmöte eller vad det nu kan ha varit. Att de sedan stannat kvar på brottsplatsen och låtit sig gripas utan motstånd visar också att det är en helt annan slags gärningsman än den som sköt Palme.

Utländskt - svenskt? Vet ej. Det finns trots allt en möjlighet att en starkt sammansvetsad svensk grupp anlitats av någon/några för att göra detta. Och att snack är belagt med dödsstraff.

Därmed inte sagt att din teori är felaktig. Inte alls. Det tyska språket uppfattades väl av fler vittnen än ett (dvs inte endast av Skelleftehamnsmannen). Även ett vittne i Gamla stan, vittnen vid Bergshamra och en kvinna på tunnelbanan i Gamla stan gör kopplingar till tyska/holländska.

Vittnet Mare R i Gamla stan såg en storväxt man med WT någon dag före mordet som stod utanför paret Palmes bostad. Hon tyckte att han verkade komma från Centraleuropa - tysk, österrikare eller nåt sånt sa hon.

För egen del har jag ibland funderat på flamländska som är en holländsk dialekt eftersom det finns kopplingar mellan Flandern och Sverige i högerextrema kretsar. Men jag saknar bevis och kan inte hävda att det är relevant.
Citera
2018-09-10, 17:31
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, vi tänker mycket lika i detta.
I stort sett allt du skriver håller jag med om.

En liten detalj är att SG säger att han hjälpte till att vända kroppen till framstupa sidoläge, men det är ju inte i det läget han ger konstgjord andning, så han har förmodligen fel just i den detaljen.

När det gäller NF och promenadtiden som inte matchar med LOP, så tror jag att det är så enkelt att han befann sig strax norr om Adolf Fredriks kyrkogata då han vände sig om.
Då blir avståndet 130 m vilket gör det mera rimligt. I det första förhöret ger han ju en viktig pusselbit då han säger att han hörde skotten precis när han passerat en tvärgata.
Då blir min slutsats att det är A-F kyrkogata han avser och inte Kammakargatan.
Ett litet misstag som fått enorma konsekvenser när det gäller tolkningen av hans vittnesmål.
Låsningen vid att han befunnit sig vid Sveavägen 56 har gett upphov till en massa konstiga teorier om möte vid annonspelaren, eller t.o.m att NF själv av vissa här i tråden blivit utpekad.

Yes, de underliga förhören med NF har ställt till mycket. Sekundräknandet, adresserna mm. Även hans påstående att mannen han såg bakom paret Palme var AB har länge vilselett utredningen - eller i alla fall oss som försöker förstå vad som egentligen hände.

Nej, mannen i Tensonjackan var - tror jag - en helt annan man än AB. Det kan alltså ha varit GM. Mannens närvaro behöver hur som helst förklaras. Vi talar om ca 1 minut före mordet på samma trottoar som paret Palme 50-60 meter från mordplatsen. Med ett ytterplagg som stämmer rätt väl med mordplatsvittnenas signalement på GM.

Att NF precis passerat Adolf Fredriks kyrkogata tror jag också. Har inte räknat steg, avstånd och gånghastighet på det, men det avståndet känns spontant mer logiskt.
Senast redigerad av Basfakta 2018-09-10 kl. 17:43.
Citera
2018-09-10, 18:43
Medlem
Gothuss avatar
KGB/GRU/STASI, Mossad och personer i Los Angeles med kopplingar till Mormonkyrkan i Utah.
De personer i Sverige som samarbetade med DDR och STASI kan vara en nyckel.
Även Åke J Ek´s verkliga lojalitet bör ifrågasättas.

Det är något som är skumt med det hela.
Lake Placid
Los Angeles
Moskva
Salt Lake City

De är alla städer som inom en relativt kort tidsaxel fick arrangera Olympiska spelen.
Jag kan räkna upp säkert ett tiotal personer med kopplingar till de Olympiska spelen av de som jag har granskat.
Nu betyder det kanske ingenting men det kan vara bra att ha i åtanke.

Vi vet ju att "idrotten förbrödrar".

Former Olympics chief Juan Antonio Samaranch linked to KGB, book ...
https://www.telegraph.co.uk/.../Former-Olympics-chief-Juan-An... - Översätt den här sidan
23 nov. 2009 - Juan Antonio Samaranch, the former head of the International Olympic Committee, worked in close association with the KGB, a new Russian …

Citat:
Officially for the Winter Olympics by Larry S. Jackson, editor and publisher. Phantasm supports having two poets, Jack Kendrick and John H. "Happy Jack" Wikoff as official Olympic poets at the Lake Placid Winter Olympics.

http://www.heidelberggraphics.com/Phantasm/V4N4%20toc.htm
Senast redigerad av Gothus 2018-09-10 kl. 19:07.
Citera
2018-09-10, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Jag har en kompis som har kommit över en gammal magnum 357 från ett dödsbo. kan man tjäna något på att lämna in den om det skulle visa sig vara rätt vapen?

Nja, jag vet inte, 50 mille kanske?
Citera
2018-09-10, 22:56
Medlem
Om jag minns rätt så var den enda WT-observation som HH visade intresse för var den observation som förknippas med Skelleftehamnsbrevet.

Vad sägs om Skelleftehamnsbrevet i dag?
http://svenanerpalmemordet.blogspot.com/2011/02/vad-sags-om-skelleftehamnsbrevet-i-dag.html#.W5bX2egzbIU

Varför tyckte HH att just den observationen av WT var intressant och inte de övriga observationerna till exempel Ulla Strömbeck-Larssons eller de andra kända.

"20:39 ser ett vittne, makarna Palme under Munkbron och en man som följer efter samtidigt ser ett annat vittne en man med Walkie-talkie vid Sveavägen. Spärrvakten vid tunnelbana Gamla Stan ser makarna Palme och observerar en man 20 sek efter. Tunnelbaneföraren observerar paret Palme och två män som följer efter dem. 21:20 observerar vittnet, Karin G., en man med Walkie-talkie på Sveavägen. 22:00 ser en familj en man med Walkie-talkie vid Tunnelgatan från sitt fönster.

Klockan 22:33 ser flera vittnen två män stå och vänta utanför Grand. 22:38 ser ett vittne en man med Walkie-talkie vid Norra Latin. 22:50 ser vittnet, Leif Eriksson, en man vandra fram och tillbaka utanför Grand. 23:05 ser vittnet, Margareta, en man stå utanför Grand och titta in. 23:10 ser vittnet, Sunniva Thelestam, en polisbil full med aktiv kommunikationsutrustning från sin lägenhet på Drottninggatan 88. 23:10 ser vittnet Matti en man med Walkie-talkie vid Olofsgatan. 23:11 ser vittnena, Catarina N och Anette K., en man med Walkie-talkie vid Sergels Torg. 23:12 ser vittnet, Tommy, tre till sex polisbilar i ilfart på väg till city utan blåljus eller siren. 23:15 ser vittnen tre personer med Walkie-talkie på Apelbergsgatan. 23:15 ser vittnet, Matti, en bil med teknisk kommunikationsutrustning och tre polisbilar i närheten. 23:15 ser vittnet, Kristian, två män med Walkie-talkie på David Bagares Gata. 23:16 ser en taxichaufför en man med Walkie-talkie vid Hötorget.

Klockan 23:18 ser två finska kvinnor, Katja och Pirjo, en bekant i hörnet Dekorima, Sveavägen, och frågar vad klocka är på finska. Han tar då upp en Walkie-talkie och säger ”jag är upptäckt” får sedan svaret ”jag bryr mig inte …gör vad du ska”. Samtidigt tar Helena Lädhe och Inge Morelius ut pengar vid en bankomat och ser en man som står väntande vid Dekorima, korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. 23:19 möter vittnet, Nicolai Fauzzi, makarna Palme på Sveavägen strax före Dekorima och en man 20 m bakom.

Inge Morelius ser Lisbet ta ett par steg snett höger före Palme, en man kliva fram som vrider Palme åt vänster, avfyrar två skott i snabb följd (1-1,5 sekunder) mot Palme som faller och då stannar Lisbet upp, vänder sig om och skriker, går sedan fram emot honom och knäböjer. Lars Jeppsson ser en man falla och strax efter en kvinna komma fram och böja sig ner. Anna Hage ser en man falla och en kvinna som står upp. Leif Ljungkvist ser en kvinna stå upp för att sedan gå fram och ner över kroppen. Jan Åke Svensson ser tre personer gå tillsammans, en falla ihop och en som försvann raskt österut på Tunnelgatan. Charlotte Holmgren ser en man falla ihop, en kvinna som står upp för att sedan gå fram och böja sig ner. Anders Björkman promenerar strax bakom (3 meter) Olof Palme och ser en person till vänster och Lisbet till höger. Björkman hör två smällar och ser mannen i mitten falla ner och kvinnan till vänster skrika något, för att sedan vända sig mot den som ramlade och böja sig ner."

https://friasidor.is/mordet-pa-olof-palme-handelsen/
Citera
2018-09-11, 01:16
Medlem
Citat:

Ja, nåt sånt kanske.

Citat:
Yes, de underliga förhören med NF har ställt till mycket. Sekundräknandet, adresserna mm. Även hans påstående att mannen han såg bakom paret Palme var AB har länge vilselett utredningen - eller i alla fall oss som försöker förstå vad som egentligen hände.

Nej, mannen i Tensonjackan var - tror jag - en helt annan man än AB. Det kan alltså ha varit GM. Mannens närvaro behöver hur som helst förklaras. Vi talar om ca 1 minut före mordet på samma trottoar som paret Palme 50-60 meter från mordplatsen. Med ett ytterplagg som stämmer rätt väl med mordplatsvittnenas signalement på GM.

Att NF precis passerat Adolf Fredriks kyrkogata tror jag också. Har inte räknat steg, avstånd och gånghastighet på det, men det avståndet känns spontant mer logiskt.

Jag håller med dig om det mesta här men inte att mannen med Tensonjackan var GM.

Jag har just provat min Tensonjacka inköpt på 1970-talet, den går ner på rumpan, den är ingen rock, den kan inte fladdra kring benen. Min Tensonjacka är grön och som jag minns det var alla gröna.
Pratade inte NF att färgen var blå som en telefonkatalog, isåfall var det en Fjällrävenjacka men de är lika korta och kan inte fladdra kring benen.

Mannen som NF såg var enligt min åsikt en medgärningsman som (via WT ?) kunde bekräfta till GM att paret var Olof och Lisbeth Palme och ge klarsignal, han var troligen svensk men GM var nog inte svensk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in