Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Finns det några fler vittnen som var på Luntis än Lars J och Sigge? Har inte koll där.

Sigge kan jag inte ta på allvar.

Om det finns ett annat oberoende vittne som sett samma grupp då?
Citera
2018-08-11, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
För mig är det du tror lögner och fantasi, boboslacke

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Det känns igen det där att vända påståenden som du gör nu. Funnits andra nic som kör den metodiken. Ett du sysslar med fantasifulla scenarion är ju uppenbart och lika uppenbart är det vem som hela tiden sätter sig in i fakta och tillämpar den metodik som är relevant.
Citera
2018-08-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Vittne Reinhold Jansson, åkte med från Oxen till Sigge Cedergrens hem.
Förhör med Reinhold Jansson Del 2.
Sigges & Reinholds berättelser är rätt så samstämmiga.
Finns ett eller två andra vittnen också som inte är publika
Citera
2018-08-11, 11:15
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
http://www.youtube.com/watch?v=WXKMZRwAUOo&feature=youtube_gdata_player

Här kommer en rysk MOP dokumentär från 1998. Arbatov är mycket öppen om sitt nära samarbete med OP . Nytt för mig att duon Arbatov/Palme hade en lång sittning med Leonid Bresnjev under Palmes tid i opposition.
Inte konstigt att en del svenskar blev bestörta. Det skedde bara något år efter Sovjet invaderat Afghanistan.
Postar ett fem år gammalt inlägg från faktabanken som aldrig fick något svar.

Jag vet inte hur mycket det betyder men både Arbatov och den blivande chefen för Mossad Meir Dagan var ifrån den judiska delen av staden Cherson i Ukraina.
Inledde Arbatov ett inofficiellt samarbete med Mossad vid ett tidigt skede?
Citat:
Kan vara av intresse att en av dom allra första som pekar mot Sydafrika i MOP är Leonid Bresnjev -,medarbetaren och Palmekommissionären Georgij Arbatov. Redan den andra mars pekar han mot att motståndare till Apartheid och nedrustning ligger bakom MOP i partiorganet Izvestia.

Spegellandets proffs-desinformatörer missade inga chanser att utnyttja läget. Intressant nog lämnade den misstänkte KGB-mullvaden Sverker Åström in en pm i samma ämne till PU några dagar senare.
För att nästan direkt få en uppföljare som också pekade mot Pretoria i form av en promemoria av Arbatovs palmekommissions-kollega Anders Ferm. Palmepojkarnas pojke som då var FN-ambassadör.

Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur kan du vara så säker på att Arbatovs utpekande var avsett som desinformation? Om han tyckte om OP är det inte omöjligt att han hörde sig för i den egna organisationen för att bilda sig en uppfattning, som han sedan delgav andra via Izvestia. Det är ingenting som motsäger att Sydafrikaner medverkade på ett hörn i samverkan med CIA. Det finns vittnesmål om personer som talar tyska med speciell brytning och en del menar att det kunde ha varit afrikaans.

Blind antikommunism är inte till någon hjälp för att söka efter sanningen.
Citat:
Hur kan Georgij Arbatov veta detta två dagar efter mordet? Han utnyttjar tillfället för husses räkning är helt uppenbart att rikta en känga mot en politisk motståndare

Blind godtrogenhet mot kommunismen är inte till någon hjälp för att söka sanningen. Samma sak med skygglappar mot svenska quislingars handlande.

Arbatov är representant för ett system som sedan sin födelse med statskuppen 1917 haft lönnmord på politiska motståndare, lögner , desinformation och förtryck som sitt adelsmärke.

Sovjet skulle dock inte vara det land det var om man inte i hemlighet samarbetade med
P W Bothas regim om diamanthandeln.

Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men skulle han inte kunna bilda sig en uppfattning på två dagar? Med de organisationer han hade till sitt förfogande?

Det är inte att vara godtrogen när man inte tar för givet att hans artikel var desinformation. Också "kommunister" som Arbatov kan ha känslor och bli upprörd när en nära bekant blir mördad. GRU/KGB var säkert utomordentligt skickliga på att samla in och sammanställa informaion, såväl som på att konstruera och sprida desinformation.

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hur kommer Per Wästberg och Sydafrikaspåret in i detta ?
Senast redigerad av Gothus 2018-08-11 kl. 11:23.
Citera
2018-08-11, 11:20
Medlem
Citat:
Jag tror ditt komplicerade huvud inte tycker om att lösningen är så enkel.

NF mötte paret Palme efter att dom passerade den södra reklampelaren och inte efter att dom passerade den norra reklampelaren.

Bevis: Han såg AB några meter bakom paret Palme

Det är ju fantasi inte bevis och om du inte förstår det så har nog alla genomskådat det redan.

Är du fortfarande Napoleon eller är du GIII nu?

Du bygger ett fantasifullt och helt orealistiskt scenario genom att stapla fantasier som fakta. Ditt scenario är inte enkelt utan det är rena science fiction. Jag är genom ditt sätt att agera i tråden övertygad om att du inte tror på det själv utan bara försöker trolla.
Citera
2018-08-11, 11:21
Medlem
Citat:
Enligt Gunnar Wall är den personen kollad. Men jag vet inte vad han heter. Förmodligen är väl förhör hemliga.

Varför är de hemliga? Det är ju ett nyckelvittne för att fastställa vad som hände och när?
Citera
2018-08-11, 11:27
Medlem
Citat:
Det är väl också därför "Petersson säger att han, utifrån vad han vet i dag, redan har en uppfattning om vem som mördade Olof Palme för 32 år sedan.

– Det har jag men det är ingenting som jag vill torgföra i media. Vi arbetar efter olika teorier och det finns olika personer som kan vara olika intressanta i olika sammanhang, men mina personliga åsikter eller vad vi inom Palmeutredningen bedömer är ingenting som jag kommenterar, säger Krister Petersson och tillägger att han behöver mer bevis innan han kan ta fallet till en domstol"

källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmeaklagaren-mannen-som-pekas-ut-i-filter-ingar-i-utredningen

Nu böjer du sanningen i sedvanlig stil. KP har väldigt tydligt sagt både att det inte är CP och att lösningen innehåller flera personer. Även om GM råkar ha hunnit dö så hoppas man i sådant fall kunna åtala medjälpare. Det är alltså helt tydligt att sådant som du framför inte har någon som helst relevans för PU. De har bara som ytligast sett dina resonemang på nätet och du har inte kontaktat dem och kommer inte att göra det.
Citera
2018-08-11, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Det var många som kände sig hotade inför den stundande Moskvaresan och då menar jag även särskilda Sovjeter.
Jag tror Donald Forsberg talar sanning då det gäller avlyssningen och att de hade hjälp av amerikansk expertis. De(Sovjeterna) visste vad som skulle ske, men inte när.
Om det varken var USA eller Sovjet som direkt låg bakom mordet. Vilka återstår närmast då?

Det som finns på bandet är lika fantasifullt tolkat som Bröllopssamtalet. Inte konstigt eftersom det är samma uttolkare.

Forsberg är oförmögen att berätta sanningen. Det finns åtskilliga exempel på det i olika frågor. Herregud, vi talar om en man som stämde den socialdemokratiska regeringen för "konspirationen" bygga mobiltelefonmaster.
Citera
2018-08-11, 11:42
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det som finns på bandet är lika fantasifullt tolkat som Bröllopssamtalet. Inte konstigt eftersom det är samma uttolkare.

Forsberg är oförmögen att berätta sanningen. Det finns åtskilliga exempel på det i olika frågor. Herregud, vi talar om en man som stämde den socialdemokratiska regeringen för "konspirationen" bygga mobiltelefonmaster.

Ekberg nämner Olof Palme två gånger i sin 407-sidiga bok.

Fanns det inte mer?

Citerar dig(boboslacke):
Citat:
Jag har funderat en hel del på det här med landsförrädarmotivet som bland annat Jallai för fram men har svårt att få ihop det med t ex Holmer , Ebbe och Partiets sätt att lägga näsan i blöt och hela det politiska etabisemangets ovilja i att gå till botten med olika uppslag och spår.

Det är väl kanske en känslig fråga att ta upp hur Israelvänner inom Partiet, andra partier ( t ex hur aggressiva åsikter mot OP har inte t ex folk inom Folkpartiet när det gäller OP:s stöd till PLO och Arafat) Med risk för att bli beskylld för att vara antisemit vilket mina judiska vänner vet att jag inte är tycker jag nog att man bör pröva det om man tror på inblandning av utländska intressen.

Upprördheten över Palmes hållning var utbredd bland hans partikamrater såväl som bland hans politiska antagonister och tonen var stundtals hetsig. Än idag driver också de socialdemokratiska sionisterna fram sina kandidater som senast när man lanserade en organiserad kampanj att få Waiderlich till partiordförande. Behöver vi ens nämna andra som Ahlmark mfl i andra riksdagspartier?

Efter Palme har hållningen stegvis förändrats tydligt. Tillfälligheter?

Om man tänker sig att Palmes förräderi skulle kunna ha ansetts varit att man misstänkte att OP tipsade PLO-folk i Stockholm om sådant han kände till om Säpos och SSI:s spionage mot PLO och samarbete med Mossad operativt ,vilket bland annat i IB affären avslöjades innefatta inbrott på ambassader, som han fick rapporter om som statsminister så att det uppfattades försvåra deras arbete och gynnade terrorverksamhet kan det ha varit svårt att hantera. Även om svenska israelvänner och Mossad skulle beskriva det som landsförräderi så är det inte säkert att det skulle vara en uppfattning med brett stöd i landet. Palmes ställning både nationellt och internationellt var stark och det fanns helt kart tankar om en karriär inom FN. Hur skulle det påverka läget i Palestinakonflikten? Hur långt skulle Palme hjälpa Arafat?

I det ljuset undrar man om det är tillfälligheter att t ex Donald Forsberg ,som drev på olika Petterssonspår, och hans kompisar som t ex Ekberg och andra som genom IB jobbat indirekt och till och med direkt på Mossads lönelista med utbildning i Israels regi lägger sig i? Eller att Bertil Wedin ("Morgan") med bakgrund i den militära underrättelsetjänsten dvs IB som var pappa till flera olika spår som PKK-spåret (där han avslöjades ha fejkat indicier han presenterat när han planterat det hos turkiska journaliser) innan Holmers kurdjakt, Irakspåret som bland annat Ebbe nämnt och när han själv blev utpekad av Casselton Sydafrikaspåret. Dessutom har han skrivit artiklar om Palme som potentiell Landsförrädare och KGB:spion genom bland annat intervjuer med Gordievsky. Han har själv vid något tillfälle sagt att han bland annat jobbat för Mossad vilket kan vara troligt. Är det inte märkligt hur Wedins olika spår tas väl emot av och används av Ebbe och Holmer i olika skeden?

Anders E (leopoldreport) pekar ut Oswald LeWinter som drivande informationssvindlande i bland annat Palmeutrednigen och som trolig Mossadmedarbetare och Le Winter laserar väl bland annat ett internationellt Staybehindspår om jag minns rätt.

Är det också en tillfällighet att 48:a veteranen från israels "befriande" Marjasin utses att granska Palmeutredningen?

Kan man ana en röd tråd i de många olika villospår som figurerat. En tråd som leder till Mossad?

Själv är jag inte alls säker på att det finns någon internationell konspiration bakom men om det finns har väl Israelvänner, sionister och underrättelsefolk med anknytning till Israeliska underrättelsetjänsten dragit sitt strå till stacken då det gäller att vara aktiva i planteringen av olika spår och kanske i att lägga locket på utredningen här hemma. Finns det mera sådant om man gräver djupare?
Senast redigerad av Gothus 2018-08-11 kl. 11:51.
Citera
2018-08-11, 11:53
Medlem
Citat:
Enligt Gunnar Wall är den personen kollad. Men jag vet inte vad han heter. Förmodligen är väl förhör hemliga.

Gunnars källa är samma polis som berättat för honom att det fanns knarkspanare (enligt uppgift på väg bort från mordplatsen inom synhåll till mordet) så värdet är nog likvärdigt med de olika förklaringar vi hört kring olika identifieringar av personer i Gamla stan.

Notera att berättelsen om knarkspanare som såg mordet är snudd på identisk med Scarfoots uppgifter som talar om kollegor kring mordplatsen.
Citera
2018-08-11, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ekberg nämner Olof Palme två gånger i sin 407-sidiga bok.

Fanns det inte mer?

Citerar dig(boboslacke):

Ja det finns en mängd aktiva debattörer (som anklagar andra utan att kunna lägga fram minsta bevis) som man kan fråga sig om de företräder eller delar främmande makts intressen. Några. Som Ekberg och Tuetenberg har ju uppenbart varit i annat lands tjänst.
Citera
2018-08-11, 12:24
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Om det finns ett annat oberoende vittne som sett samma grupp då?

Ja det skulle vara bra, då polisens hantering av allt som har med Sigge att göra gör honom mer eller mindre värdelös, åtminstone för oss, att spinna vidare på.

Citat:
Varför är de hemliga? Det är ju ett nyckelvittne för att fastställa vad som hände och när?

Jag har inte lyckats hitta något om vem den mannen var. Jag antar att om mannen är hörd av polis så är förhören sekretessbelagda, vilket allt förefaller vara som inte användes i TR mot Pettersson.

Citat:
Gunnars källa är samma polis som berättat för honom att det fanns knarkspanare (enligt uppgift på väg bort från mordplatsen inom synhåll till mordet) så värdet är nog likvärdigt med de olika förklaringar vi hört kring olika identifieringar av personer i Gamla stan.

Notera att berättelsen om knarkspanare som såg mordet är snudd på identisk med Scarfoots uppgifter som talar om kollegor kring mordplatsen.

Detta är ju mycket intressant, en förhoppning är att få tillgång till något mer konkret om vilka som deltog i operationen mot Sigge, och vilka som var kvar i området vid tiden för mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in