Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-02, 18:45
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jo, du är inte dålig du heller på att fantisera hejvilt.
Jisses i helvete alltså...

När fan ska du och somliga andra nissar landa i den faktiska verkligheten, mån tro?

Att tänka en tanke öppet är skillnad mot att fantisera.....
Prata för dig själv du........!...är det så nära????...Jag tycker du ska läsa inuti Labyrinten skriven av Bröderna Poutiainen.........återkom sedan med dina intryck som jag lovar har förändrats!

Hur ser du på HH förresten?
Citera
2013-09-02, 18:55
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FacePalme
Spännande ordval, MBoudine.

Nu var vi där igen med säregna ordval. Ska vi kalla det 48000-inläggsfrågan? Där du och en viss SPF-fantast råkar vara de enda i tråden som använder sig av det trots 48000 publicerade inlägg.

Vad är oddsen? Great minds think alike.

Varför så många kommentarer om mitt språkbruk ? Försöker vinnlägga mig om att vara tydlig, inbillar mig att det är en fördel ..

Fetat: ??
Senast redigerad av MBoudine 2013-09-02 kl. 19:48.
Citera
2013-09-02, 19:24
Medlem
mvagrippas avatar
Gamle riksväktaren Lill-Sven Aspling visar i stort upp samma attityd som Ingvar Carlsson.

Tycker att SAs reaktion och agerande säger en hel del. Det gällde att försöka få kontroll över PU för att på så sätt få kontroll över ev. konsekvenser för regeringen och partiet.

- Han blev naturligtvis djupt chockad, men tog också beskedet som en som varit politiker i 60 år, gick igång professionellt, började fundera över vad som skulle komma att krävas av honom, konsekvenser för regeringen och partiet, minns Björn Aspling. Den stora saknaden och sorgen kom senare.

http://www.dt.se/nyheter/falun/1.306...in-familjefar-
Citera
2013-09-02, 19:32
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Att tänka en tanke öppet är skillnad mot att fantisera.....
Prata för dig själv du........!...är det så nära????...Jag tycker du ska läsa inuti Labyrinten skriven av Bröderna Poutiainen.........återkom sedan med dina intryck som jag lovar har förändrats!

Hur ser du på HH förresten?
Okay, visst är det bra med ett öppet sinne. Bara man kan undvika att det blir alltför långsökt
så är det väl helt i sin ordning att teoretisera kring olika möjligheter.

Har fullt upp med läsning just nu så får vänta med brödernas bok om fallet.
Laddat ner ett förundersökningsprotokoll på flera tusen sidor om dubbelmorden på Öland.
(Bland de värsta illdåd vi haft i landet och där den åtalade dessutom på goda grunder
misstänks för ytterligare ett dubbelmord 2006 med sin egen mor som ett av offren.
Rättegången startar i morgon för övrigt.)

Hur jag ser på Holmér?
Vet inte riktigt vad jag ska tycka om människan egentligen.
Att det var ett ödesdigert misstag att placera honom som spaningsledare kan vi väl alla
vara överens om. Hade inte förutsättningar för att gå i land med något sådant.
Och visst är det bra märkligt att han omgav sig med dessa personer som han gjorde
med deras tvivelaktiga politiska åskådning.
HH har säkert tjänat som mörkläggare tillsammans med parhästen Ebbe vid sjukhusaffären
på 70-talet och det är inte trevligt att behöva konstatera.
Men när det gäller misstänkliggörandet av vederbörande i samband med Palmemordet,
att han på något sätt skulle vara inblandad eller att han aldrig skulle ha befunnit sig i
Borlänge utan istället haft skumheter för sig hemma i huvudstaden, så finner jag allt sånt
som mindre värt att fästa sig vid.

Han fick tidigt PKK på huvudet förvisso men jag är ganska övertygad om att han också
verkligen var övertygad om det spårets riktighet och därför drev det med sådan
påfallande frenesi. Det är inget medvetet utlagt villospår han tillsammans med andra
dukat upp för den svenska allmänheten utan han föreföll vara alltså fullt och fast säker
på att det var i dessa kretsar man skulle leta anstiftare, förövare och motiv.
Besvikelsen måtte ha varit rejäl hos honom när det sattes stopp för vidare aktiviteter
och han sparkades ut i kylan omsider men då var redan mycket skada skedd i
utredningsprocessen och dyrbar tid hade gått till spillo.
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-02 kl. 19:45.
Citera
2013-09-02, 19:42
Medlem
mvagrippas avatar
Kan vara av intresse att en av dom allra första som pekar mot Sydafrika i MOP är Leonid Bresnjev -,medarbetaren och Palmekommissionären Georgij Arbatov. Redan den andra mars pekar han mot att motståndare till Apartheid och nedrustning ligger bakom MOP i partiorganet Izvestia.

Spegellandets proffs-desinformatörer missade inga chanser att utnyttja läget. Intressant nog lämnade den misstänkte KGB-mullvaden Sverker Åström in en pm i samma ämne till PU några dagar senare.
För att nästan direkt få en uppföljare som också pekade mot Pretoria i form av en promemoria av Arbatovs palmekommissions-kollega Anders Ferm. Palmepojkarnas pojke som då var FN-ambassadör.
Citera
2013-09-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Varför så många kommentarer om mitt språkbruk ? Försöker vinnlägga mig om att vara tydlig, inbillar mig att det är en fördel ..

Fetat: ??

Fetat? Jag menar att det är fascinerande hur ni kan språka på ett så pass snarlikt sätt. Du verkar vara en riktig trendsättare när det gäller en viss typ av uttryck. Eftersom ett av dina uttryck flitigt har använts av Mackee och Sovvandring. Medan ett annat har använts av dig och SPF-farbrorn.

Varför tror du att de här skribenterna, och endast de här skribenterna, anammar dina uttryck? Tror du att de delar din uppfattning om PU?
Citera
2013-09-02, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Här dyker frågan upp igen. Vilkas ärenden gick HH? Vad drev honom? Hur fick han det mandat han fick? Vilka var hans välgörare? Hur kunde han ena stunden omge sig med nazister i nästa stund umgås med misstänkta KGB tillgångar utan att någon höjde på ögonbrynen?

[/b].

Mycket bra frågor sprungna ur en som vanligt fakta och referensspäckad utläggning.

Var det kanske så att HH spelade ett spel för att kunna göra comeback liksom Ebbe sökte revansch och att en väg dit kunde vara att ta fan i båten och ta sig uppdraget att utreda Palmes östkontakter utanför de normala vägarna (dvs Säpos insyn) med de resurser han kunde trumma ihop med sina privata nätverk som innefattade några annars tvivelaktiga figurer!

Frågan var hur de i sådant fall tänkt hantera om det visat sig innehålla substans?

Kunde han göra det utan aktivt stöd från Elmer som formellt kastats ut av borgarna 82 från ÖB:s lönelista där han varit dold och som inte återinsattes av regeringen Palme till Elmers eget förtret. Vem tog Elmers roll då? Senare gjorde han väl inofficiell partiell comeback under Carlssons styre efter Berglings flykt! Eller hur?

Vet du hans ställning i AG vid tiden för mordet?
Citera
2013-09-02, 20:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Kan vara av intresse att en av dom allra första som pekar mot Sydafrika i MOP är Leonid Bresnjev -,medarbetaren och Palmekommissionären Georgij Arbatov. Redan den andra mars pekar han mot att motståndare till Apartheid och nedrustning ligger bakom MOP i partiorganet Izvestia.

Spegellandets proffs-desinformatörer missade inga chanser att utnyttja läget. Intressant nog lämnade den misstänkte KGB-mullvaden Sverker Åström in en pm i samma ämne till PU några dagar senare.
För att nästan direkt få en uppföljare som också pekade mot Pretoria i form av en promemoria av Arbatovs palmekommissions-kollega Anders Ferm. Palmepojkarnas pojke som då var FN-ambassadör.
Hur kan du vara så säker på att Arbatovs utpekande var avsett som desinformation? Om han tyckte om OP är det inte omöjligt att han hörde sig för i den egna organisationen för att bilda sig en uppfattning, som han sedan delgav andra via Izvestia. Det är ingenting som motsäger att Sydafrikaner medverkade på ett hörn i samverkan med CIA. Det finns vittnesmål om personer som talar tyska med speciell brytning och en del menar att det kunde ha varit afrikaans.

Blind antikommunism är inte till någon hjälp för att söka efter sanningen.
Citera
2013-09-02, 20:33
Medlem
Citat:

Jo visst är det ett sammanträffande men i vilken riktning gick budskapen?!

En annan intressant sak om man tror på att Holmer med stöd inom partikretsar spanade på OP i hemlighet. Kunde detta gå Säpos näsa förbi eller har de noterat en sådan aktivitet?
Citera
2013-09-02, 20:40
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur kan du vara så säker på att Arbatovs utpekande var avsett som desinformation? Om han tyckte om OP är det inte omöjligt att han hörde sig för i den egna organisationen för att bilda sig en uppfattning, som han sedan delgav andra via Izvestia. Det är ingenting som motsäger att Sydafrikaner medverkade på ett hörn i samverkan med CIA. Det finns vittnesmål om personer som talar tyska med speciell brytning och en del menar att det kunde ha varit afrikaans.

Blind antikommunism är inte till någon hjälp för att söka efter sanningen.

Hur kan Georgij Arbatov veta detta två dagar efter mordet? Han utnyttjar tillfället för husses räkning är helt uppenbart att rikta en känga mot en politisk motståndare

Blind godtrogenhet mot kommunismen är inte till någon hjälp för att söka sanningen. Samma sak med skygglappar mot svenska quislingars handlande.

Arbatov är representant för ett system som sedan sin födelse med statskuppen 1917 haft lönnmord på politiska motståndare, lögner , desinformation och förtryck som sitt adelsmärke.

Sovjet skulle dock inte vara det land det var om man inte i hemlighet samarbetade med
P W Bothas regim om diamanthandeln.
Citera
2013-09-02, 20:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Hur kan Georgij Arbatov veta detta två dagar efter mordet? Han utnyttjar tillfället för husses räkning är helt uppenbart att rikta en känga mot en politisk motståndare

Blind godtrogenhet mot kommunismen är inte till någon hjälp för att söka sanningen. Samma sak med skygglappar mot svenska quislingars handlande.

Arbatov är representant för ett system som sedan sin födelse med statskuppen 1917 haft lönnmord på politiska motståndare, lögner , desinformation och förtryck som sitt adelsmärke.

Sovjet skulle dock inte vara det land det var om man inte i hemlighet samarbetade med
P W Bothas regim om diamanthandeln.
Men skulle han inte kunna bilda sig en uppfattning på två dagar? Med de organisationer han hade till sitt förfogande?

Det är inte att vara godtrogen när man inte tar för givet att hans artikel var desinformation. Också "kommunister" som Arbatov kan ha känslor och bli upprörd när en nära bekant blir mördad. GRU/KGB var säkert utomordentligt skickliga på att samla in och sammanställa informaion, såväl som på att konstruera och sprida desinformation.
Citera
2013-09-02, 21:12
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FacePalme
Fetat? Jag menar att det är fascinerande hur ni kan språka på ett så pass snarlikt sätt. Du verkar vara en riktig trendsättare när det gäller en viss typ av uttryck. Eftersom ett av dina uttryck flitigt har använts av Mackee och Sovvandring. Medan ett annat har använts av dig och SPF-farbrorn.

Varför tror du att de här skribenterna, och endast de här skribenterna, anammar dina uttryck? Tror du att de delar din uppfattning om PU?

Är det så ? Har aldrig reflekterat över detta .. Delar min uppfattning om PU ? Ja, kanske det. Och detta alldeles oavsett mitt språkbruk, kan man förmoda ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in