Citat:
Ursprungligen postat av
mjohan84
En annan grej angående SE... varför stämpla ut öht ? Han är säkert ensam där på kontoret, om han nu har vetat att Palme skulle komma en viss tid så borde han ha stuckit ifrån arbetsplatsen , skjutit statsministern och sedan in på arbetsplatsen igen, fortsatt arbeta en stund och sedan stämplat ut... passagesystem och kameror var väl inte jättevanligt på denna tid ?
Citat:
En av de som förhördes av polisen i slutet av 1980-talet, om Skandiamannens aktiviteter på mordkvällen, var den då personalansvarige Roland Bergström som berättar för Expressen:
– Man ville ha tidsangivelser och det hade jag tillgång till eftersom jag var ansvarig för passagesystemet och tidsredovisningssystemet på den tiden. Jag kunde se när han gått ut och in ur huset men även när han stämplat ut på kvällen.
Tor Petrell, tidigare polisman i Palmegruppen, var en av de poliser som 1986 kartlade Skandiamannens aktiviteter på mordkvällen. Han berättar för Expressen:
– Som jag minns var han lite speciell men det jag gjorde var att jag åkte ner till Skandiahuset och pratade med väktarna och försökte klargöra hur det här inpasseringssystemet funkade. Och det funkade ju inte alls vad jag kommer ihåg.
Intressant att den ansvarige på Skandia säger att det fanns ett system med loggar samt tidsredovisningssystemet, och polisen säger att det inte alls fungerade.
Vad jag har sett om Skandiahuset på Wikipedia så fanns flera utgångar och underjordiska kulvertar kanske SE tog en väg ut ur Skandiahuset som var obevakad då när han var ute för att äta innan 21 tiden och sedan glömt bort att han borde gått in samma väg? Eftersom väktaren sagt att han såg SE komma in igen efter 21 tiden men inte verkar sett när han gick ut.
Citat:
Efter andra världskriget blev huset mötesplats för Sveriges motståndsrörelse som byggdes upp under kalla kriget i händelse av en ockupation. Thulebolagets VD Alvar Lindencrona hade tillsatts av den svenska regeringen för att leda motståndet. Lindencrona ansåg att huset var lämpligt på grund av dess många ingångar och underjordiska kulvertar till närliggande fastigheter, vilket skulle göra det svårt att bevaka.[2] I huset hade organisationen också ett hemligt litet kontor med egen ingång från baksidan mot Luntmakargatan. Ännu vintern 2009 fanns spår av dörren som då sattes igen vid en renovering.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Thulehuset,_Sveav%C3%A4gen