Citat:
Ursprungligen postat av
riskybizzy
Får bara inte ihop varför en random narkotikaspanare skulle skjuta Palme. Det måste finnas en annan agenda bakom. Är det den öppna polisens spaning som vi skall granska alltså? Trodde mer på inblandning av SÄPO/SSI och detta med spaning på Palme som grundar sig i bedömningen att Palme var en säkerhetsrisk. Får inte ihop all trådar.
Jag spånar nu:
Säg att man genomförde en gemensam knarkspaning med medverkande från fler än en grupp, detta kanske i tränings- eller utbildningssyfte. Eller så bedrevs en infiltrering eller övervakning av knarkspaningen med andra snutar, för att innerstans knarkspan var misstänkliggjord, för att det fanns tveksamheter kring vilket manöverutrymme man gav Cedergren t ex.
Säg vidare att någon spanare eller övervakare fick info om kvällens upplägg och i sin tur berättade det för någon/några vänner. Informationen om spaningens/övningens upplägg och att paret Palme satt på Grand från kl 21 till kl 23 kan ha sammanstrålat hos någon extremt egenmäktig person.
Jag föreställer mig att en sådan infiltrering eller övervakning av en spaning kan ha varit en kontroversiell sak, en het potatis. Vissa chefer var för, andra emot. Vissa skulle informeras, andra inte naturligtvis. Något sånt kan vara anledning till att Holmér vill få kontroll och åker budbil mellan olika punkter i stan under tiden.
När mordet är begånget är omständigheterna så intrikata och prekära för polisen att reaktionen blir att försöka hantera mordet och samtidigt sopa vissa bitar under mattan. Vem ska klara den balansgången? Det är det bara Holmér som klarar, menar Holmér. Och vissa andra håller med honom på den punkten.