2018-05-03, 13:12
Medlem
Basfaktas avatar
Utifrån de offentligt publicerade uppgifterna om Palmemordet (=vittnesuppgifterna om WT-män, Grandmän och mordplatsvittnena + bakgrundsinformation om AXE-växlar, planterade spår mm) kommer jag för närvarande till följande slutsats:

1) Palmes telefon var avlyssnad. Därför visste mördarna att han skulle besöka Grand.
2) Palmes rörelser utanför arbetstid övervakades en tid före mordet för att se om det fanns en möjlighet att döda honom.
3) Grandkvällen var en sådan möjlighet.
4) Övervakningen av Palme var inte diskret vilket tyder på att övervakarna inte var professionella övervakare. Särskilt stirrandet och vankandet vid Grand ter sig oprofessionellt.
5) GM hade ingen förutbestämd mordplats utan grep tillfället i flykten. Han gick efter dem från Grand och insåg ca 23.20 att de skulle passera Dekorima. Tack vare sin goda lokalkännedom (flyktvägen) så slog han till där.
6) GM hade lärt sig av någon att man ska skjuta mitt i ryggen för att vara säker på att offret dör. I övrigt ger han inget särskilt skickligt intryck. Det andra skottet väcker frågor.

Beträffande mörkläggning tror jag som FurirRevaer att det blev panik i statens ledning direkt efter mordet. IK, Säpoledningen m fl visste inte riktigt vad som hände och valde den säkra metoden att stänga ner allt och kasta in HH som mörkläggare.

De enda människor som visste att Palme saknade livvaktsskydd denna kväll (förutom Lisbeth o Olof själva) var Säpoanställda personer. Det var också från Säpo Bo Ragnar Ståhl fick veta att Palme skulle mördas. Det var en Säpoman som lanserade PKK-spåret i medierna före mordet och till HH.

Christer P var ett villospår modell större. Ölvebro gjorde som han blev tillsagd.

Detta är min slutsats.
Citera
2018-05-03, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyMcNasty
Vad är det för båtolycka som PU intresserat sig för, en båtolycka som TN och en poliskollega tydligen var inblandade i? (Och nej, jag tror inte det är Estonia som avses.)

https://www.expressen.se/nyheter/palmespanarens-svar-har-varit-sa-javla-arlig/
Vet inte om någon båtolycka?
I artikeln du länkade till säger TN

– Sigge kom springande över gatan och vill prata några ord med oss. "Ni kan sluta söka den här Grandmannen, det är en kompis till mig, det är Christer Pettersson" säger han. Så vi plockade fram lite bilder och det visade sig att det var många personer som kände igen honom”.

Var det så utpekandet av CP utanför Grand gick till? Fick grandvittnena se bilder av CP?
Citera
2018-05-03, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Utifrån de offentligt publicerade uppgifterna om Palmemordet (=vittnesuppgifterna om WT-män, Grandmän och mordplatsvittnena + bakgrundsinformation om AXE-växlar, planterade spår mm) kommer jag för närvarande till följande slutsats:

1) Palmes telefon var avlyssnad. Därför visste mördarna att han skulle besöka Grand.
2) Palmes rörelser utanför arbetstid övervakades en tid före mordet för att se om det fanns en möjlighet att döda honom.
3) Grandkvällen var en sådan möjlighet.
4) Övervakningen av Palme var inte diskret vilket tyder på att övervakarna inte var professionella övervakare. Särskilt stirrandet och vankandet vid Grand ter sig oprofessionellt.
5) GM hade ingen förutbestämd mordplats utan grep tillfället i flykten. Han gick efter dem från Grand och insåg ca 23.20 att de skulle passera Dekorima. Tack vare sin goda lokalkännedom (flyktvägen) så slog han till där.
6) GM hade lärt sig av någon att man ska skjuta mitt i ryggen för att vara säker på att offret dör. I övrigt ger han inget särskilt skickligt intryck. Det andra skottet väcker frågor.

Beträffande mörkläggning tror jag som FurirRevaer att det blev panik i statens ledning direkt efter mordet. IK, Säpoledningen m fl visste inte riktigt vad som hände och valde den säkra metoden att stänga ner allt och kasta in HH som mörkläggare.

De enda människor som visste att Palme saknade livvaktsskydd denna kväll (förutom Lisbeth o Olof själva) var Säpoanställda personer. Det var också från Säpo Bo Ragnar Ståhl fick veta att Palme skulle mördas. Det var en Säpoman som lanserade PKK-spåret i medierna före mordet och till HH.

Christer P var ett villospår modell större. Ölvebro gjorde som han blev tillsagd.

Detta är min slutsats.
Det är konstigt att de korsade gatan.
LP säger ju ingenstans att det var skyltfönstret som lockade.
Bara att hon tittade in i det i högst tio sekunder, så det verkade ju inte så intressant egentligen. Var det skäl nog att korsa vägen?
Kanske var det ett förutbestämt möte trots allt? Ingvar Heimer som skissade på den teorin dog ju under konstiga omständigheter. Han kanske var något på spåret ändå?
Citera
2018-05-03, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyMcNasty
Vad är det för båtolycka som PU intresserat sig för, en båtolycka som TN och en poliskollega tydligen var inblandade i? (Och nej, jag tror inte det är Estonia som avses.)

https://www.expressen.se/nyheter/palmespanarens-svar-har-varit-sa-javla-arlig/

Ja varför skulle PU förhöra ang en båtolycka? Vad skulle den ha för koppling till Palmemordet?
Citera
2018-05-03, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja varför skulle PU förhöra ang en båtolycka? Vad skulle den ha för koppling till Palmemordet?
Lite konstigt låter det faktiskt. Antyds det en koppling till hinsehäxan?
Kanske något med narkotika eller en försäkringsgrej...
Kanske en utredning i utredningen för att få grepp om TNs trovärdighet och hans relation till Cedergren?
Citera
2018-05-03, 18:03
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag tror att alla konspiratoriska tankar avseende Skandia är helt fel. Inklusive SE. Hade spanare en holk/värmestuga i det huset hade det ingenting med mordet att göra. Det var i så fall av gammal vana.

För hur skulle någon kunna veta att OP bestämde sig för Grand. Eftersom man laborerade med en annan film/biograf. Och hur skulle man i förväg kunna veta att paret skulle promenera hem söderut. Ensamma. Och att man dessutom skulle byta sida på Sveavägen.

Jag är övertygad om att om mordet skett på en annan plats så hade vissa skribenter försökt att koppla ihop den platsen med SB, Säpo, högerextrema, CP och fan och hans mormor. Plus att en vilande agent som SE stod redo att skrida in i handlingen. Eftersom en person jobbade över just i den fastigheten. Eller att en inhyrd mördare fraktades runt som ett viljelöst kolli mellan gatorna.

Det enda jag säger är att spaningen avslutas samtidigt som någon går in eller ut ur Skandia.
Vi vet att spanare fanns på Luntmakargatan.
Citera
2018-05-03, 18:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är konstigt att de korsade gatan.
LP säger ju ingenstans att det var skyltfönstret som lockade.
Bara att hon tittade in i det i högst tio sekunder, så det verkade ju inte så intressant egentligen. Var det skäl nog att korsa vägen?
Kanske var det ett förutbestämt möte trots allt? Ingvar Heimer som skissade på den teorin dog ju under konstiga omständigheter. Han kanske var något på spåret ändå?

Ja, korsandet av gatan var oväntat. Men människor är människor. Man tar lite konstiga beslut själv ibland. Hursomhelst blev det närmast en gåva till GM som då enkelt kunde fly in i den mörka gränden efter skotten.

För egen del har jag svårt att logiskt förlika mig med tanken på ett förutbestämt möte. Det ter sig så märkligt att en statsminister som är ledig skulle stämma möte med någon person på en trottoar efter klockan 23 en kall vinterkväll (eller vilken sen kväll som helst).

Även om Palme tydligen var lite förvirrad och tankspridd ibland så bör ju även han ha tänkt åtminstone lite på sin egen säkerhet. Vad skulle rimligen ha varit så intressant för honom att han gick med på ett sådant möte där och då?

Jag vet att Wall m fl talar om detta möte och att Delsborns vittnesmål skulle tala för det liksom Anders B och någon till.

Men Delsborns iakttagelse kan även förklaras på ett annat sätt, nämligen att paret Palme gick långsamt snett in mot Dekorima och att GM stod där vänd mot dem (vilket IM säger). Då kan det ha sett ut som om de samtalade med varandra.

Vi ska minnas att Delsborn bara kastade en hastig blick åt vänster. Varken han, Anders B eller någon annan hörde ju något samtal.

Precis som alla andra vet jag ju inte hur det är med denna sak, men personligen bedömer jag mötesscenariot som orealistiskt.
Citera
2018-05-03, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, korsandet av gatan var oväntat. Men människor är människor. Man tar lite konstiga beslut själv ibland. Hursomhelst blev det närmast en gåva till GM som då enkelt kunde fly in i den mörka gränden efter skotten.

För egen del har jag svårt att logiskt förlika mig med tanken på ett förutbestämt möte. Det ter sig så märkligt att en statsminister som är ledig skulle stämma möte med någon person på en trottoar efter klockan 23 en kall vinterkväll (eller vilken sen kväll som helst).

Även om Palme tydligen var lite förvirrad och tankspridd ibland så bör ju även han ha tänkt åtminstone lite på sin egen säkerhet. Vad skulle rimligen ha varit så intressant för honom att han gick med på ett sådant möte där och då?

Jag vet att Wall m fl talar om detta möte och att Delsborns vittnesmål skulle tala för det liksom Anders B och någon till.

Men Delsborns iakttagelse kan även förklaras på ett annat sätt, nämligen att paret Palme gick långsamt snett in mot Dekorima och att GM stod där vänd mot dem (vilket IM säger). Då kan det ha sett ut som om de samtalade med varandra.

Vi ska minnas att Delsborn bara kastade en hastig blick åt vänster. Varken han, Anders B eller någon annan hörde ju något samtal.

Precis som alla andra vet jag ju inte hur det är med denna sak, men personligen bedömer jag mötesscenariot som orealistiskt.
Jag tror personligen inte att man kan dra några slutsatser utifrån de korta sekvenser som vi har från mordplatsvittnena. Jag har hört på Youtube när Gunnar Wall försöker knyta ett sånt scenario till Nicholas promenad.
Det är alldeles för stora osäkerhetsfaktorer i dom resonemangen.
Han kan ju ha blivit lurad till platsen utan att träffa den person som han förväntade sig skulle finnas där. I stället dök mördaren upp? Ett möte behöver ju inte ha ägt rum på riktigt.
Det kan ju ha handlat om överlämnande av något hemligt dokument från en person han inte hade någon anledning att misstro.
Citera
2018-05-03, 19:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
En sak slog mig. OM det funnits en övervakningsplats i gamla posten mittemot mordplatsen borde den varit utrustad med material för dokumention, dvs bl a kamera. Finns det t o m foto när mordet äger rum? Tanken svindlar.
Jag har ganska mycket på känn att det finns videoupptagningar. Kan vi hoppas att någon av dem en dag hamnar på Youtube?
Citera
2018-05-03, 19:29
Medlem
En grej jag funderat på är Jan Guillous omsvängning när det gäller mop , så här verkade han tycka 1986.

http://www.politiskamord.com/p2pkk.html

"En dryg vecka efter mordet på Olof Palme satt den kände samhällsdebattören Jan Guillou i en panel i ABF-huset i Stockholm tillsammans med några andra vänsterintellektuella och diskuterade olika scenarier som kunde tänkas ligga bakom mordet. Man kom in på möjligheten av ett förvaltningsmord, dvs. att anstiftarna skulle finnas inom själva statsapparaten - något som författaren Jan Myrdal tyckte var mest sannolikt. Jan Guillou gjorde då följande uttalande, som senare kunde läsas i tidskriften FIB Kulturfront:

'Om det är ett svenskt mord kommer säkerhetspolisen om någon månad att täcka över det genom att utvisa ett antal kurder med mystiska hänvisningar till än det ena, än det andra och sprida ut rykten via Expressen och Svenska Dagbladet om att utvisningen nog hade med mordet att göra.'

Det efterföljande spaningsarbetet kom sedan, mycket riktigt, att visa att den gode Guillou slagit huvudet på spiken: PKK-spåret fanns med redan från första början, fixt och färdigt paketerat och planterat av SÄPO. När polisens spaningsgrupp misslyckats med att binda den s.k. 33-åringen vid mordet, så såg den självutnämnde spaningsledaren Hans Holmér till att nästan uteslutande inrikta sig på kurderna som minsann skulle 'jagas med blåslampa'

Vi blir aldrig av med alla Palmeteorier de kallar ”spår”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/7lyJ4V/vi-blir-aldrig-av-med-alla-palmeteorier-de-kallar-spar
4 mars 2018.

Härförleden uthängd i SVT:s ”Uppdrag granskning” som en idiot som tror att Christer Pettersson mördade Olof Palme får jag ta emot en ström av aggressioner i mejlboxen.

"Det är inte särskilt skrämmande, men intressant. Sverige tycks vara fullt av människor som hatar tanken på att Christer Pettersson var den skyldige och samtidigt känner sig fullt kapabla att sitta vid köksbordet och räkna ut hur det i själva verket ligger till. "
Citera
2018-05-03, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
En grej jag funderat på är Jan Guillous omsvängning när det gäller mop , så här verkade han tycka 1986.

http://www.politiskamord.com/p2pkk.html

"En dryg vecka efter mordet på Olof Palme satt den kände samhällsdebattören Jan Guillou i en panel i ABF-huset i Stockholm tillsammans med några andra vänsterintellektuella och diskuterade olika scenarier som kunde tänkas ligga bakom mordet. Man kom in på möjligheten av ett förvaltningsmord, dvs. att anstiftarna skulle finnas inom själva statsapparaten - något som författaren Jan Myrdal tyckte var mest sannolikt. Jan Guillou gjorde då följande uttalande, som senare kunde läsas i tidskriften FIB Kulturfront:

'Om det är ett svenskt mord kommer säkerhetspolisen om någon månad att täcka över det genom att utvisa ett antal kurder med mystiska hänvisningar till än det ena, än det andra och sprida ut rykten via Expressen och Svenska Dagbladet om att utvisningen nog hade med mordet att göra.'

Det efterföljande spaningsarbetet kom sedan, mycket riktigt, att visa att den gode Guillou slagit huvudet på spiken: PKK-spåret fanns med redan från första början, fixt och färdigt paketerat och planterat av SÄPO. När polisens spaningsgrupp misslyckats med att binda den s.k. 33-åringen vid mordet, så såg den självutnämnde spaningsledaren Hans Holmér till att nästan uteslutande inrikta sig på kurderna som minsann skulle 'jagas med blåslampa'

Vi blir aldrig av med alla Palmeteorier de kallar ”spår”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/7lyJ4V/vi-blir-aldrig-av-med-alla-palmeteorier-de-kallar-spar
4 mars 2018.

Härförleden uthängd i SVT:s ”Uppdrag granskning” som en idiot som tror att Christer Pettersson mördade Olof Palme får jag ta emot en ström av aggressioner i mejlboxen.

"Det är inte särskilt skrämmande, men intressant. Sverige tycks vara fullt av människor som hatar tanken på att Christer Pettersson var den skyldige och samtidigt känner sig fullt kapabla att sitta vid köksbordet och räkna ut hur det i själva verket ligger till. "
Så här lät det 1989.

”Ingen människa kan dömas för ett allvarligt brott p.g.a några vittnesmål som går ut på att vederbörande kanske har varit på platsen. Utan den betydelse som de här vittnesmålen kan ha är bara att de kan fogas in i andra sammanhang. Om de kombineras med teknisk bevisning av något slag, eller att de leder till att den misstänkte faller till föga och erkänner och talar om var han gömt mordvapnet.
Men det finns inte någon som helst risk att man kan dömas för ett sånt här brott bara på några vittnesmål”.

Var är den tekniska bevisningen, var är mordvapnet och var är erkännandet och var är motivet?
Inget nytt har framkommit sedan dess, så på den frågan är nog Guillou skyldig att avlägga ett svar.
Om CP hade varit kurd eller vilken annan muslim som helst så hade nog Guillou vrålat om en rättsskandal på grundval att han ens blivit misstänkt, och det tjatet hade man nog hört kontinuerligt i 32 års tid. Tur att CP inte var muslim då.
Senast redigerad av MacMackay 2018-05-03 kl. 20:34.
Citera
2018-05-03, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

ja, min nyfikenhet är väckt, i alla fall. Som artikeln är skriven framstår det ju som att man tror att det finns något av intresse där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in