Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-04, 00:12
Medlem
Jag såg två delar av tv3-serien om Palme alldeles nyss.

Theutenberg var den ende som var inne på landsförrädarspåret, det kändes dock som han noga vägde sina ord innan han sa något.

Ulf Åsgård pratade om att en 357:a låter som en kanon, han tyckte det var alldeles fel val av mordvapen.
Han hävdade att det var en ensam gm.

Sedan dammade man av den gamla förväxlingsteorin med Sigge och OP.
Citera
2018-05-04, 01:38
Medlem
p.norths avatar
rent nonsens att Sigge skulle anlita nå ryska torpeder på C.P samt att han skulle vara rädd för han, att C.P var besvärlig en annan sak. Tog nog tillfälligt i akt med hjälp av T.N att bli av med han istället. Kunde ha fått 50 mille ju, att dela på. 😊 tro inte heller på förväxling.
M.P såg ju en man med stålbågade med keps, halvlång rock, då tänker man lite på S.E
Citera
2018-05-04, 06:00
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
En bio hade just slutat på Grand, och man kan anta att det var en hel del folk som gick Sveavägen söder ut. Att någon i det läget går bakom makarna P betyder ju inte att denne följer eftersom dom, utan bara råkar gå åt samma håll. Men men... Vad jag vet har polisen inte gjort någon kartlägggning av vilka som befanna sig mellan Grand och mordplaten (och söder om mordplatsen). Gör man det kommer man att upptäcka att det saknas en person: Mördaren.
Mannen skulle ha varit en lite äldre man som gick tio meter bakom paret Palme och som inte har hört av sig. Om NFs uppgift är relevant så var det en okänd person som förföljde Palme och om Morelius uppgift är relevant så var det en okänd person som väntade in Palme vid Dekorima. Detta är den obearbetade bilden av promenaden längs Skandia.
Citera
2018-05-04, 06:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
En annan trolig förklaring till att hon ville titta i skyltfönstret är att hon... ville titta i skyltfönstret. Hade detta ansetts suspekt om inget vidare hände den här kvällen? Hon ville byta trottoar för att spana in indiska kläder. Hon föreslog inte en omväg över Östermalm. Sättet de mest triviala ting problematiseras och misstänkliggörs på av somliga här är förbluffande.

Den efterföljande man Nicola observerar kan vara Anders B, gärningsmannen, någon helt annan. Svårt att säga. För stora osäkerhetsfaktorer kring var längs gatan han befinner sig när han ser Palme och sedan hör skotten. Hans egna uppgifter varierar.

Inge svårbedömd även han. Ser troligtvis gärningsmannen vid Dekorima-fönstret men hans skildring av händelseförloppet därpå lämnar luckor. Som sådana som Gunnar Wall fyller med fantasifulla spekulationer. Att Inge sträcker ut på sina observationer med flera minuter försvårar hans vittnesmål.
Visst kan hon ha varit ivrig att titta i Saris skyltfönster, men enligt henne själv stannade de bara i några få sekunder innan de gick vidare. Jag tror att det var då hon upplevde att Olof dröjde sig kvar något och kanske kände sig förföljd.

Anders B hade helskägg och var trettio år. Den konstruktionen, som även Granskningskommissionen gjort, är minst sagt osäker.

Ja, jag vet inte vad vittnesuppgifterna är värda, men de är värda mer än efterhandskonstruktionerna.
Senast redigerad av iesho 2018-05-04 kl. 06:11.
Citera
2018-05-04, 06:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Hur föll hennes ord i den saken?
Jag har angivit datum för förhören så här kan du läsa själv

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html
Citera
2018-05-04, 06:09
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Den förklaringen är inte otänkbar.
Att det inte framkommit i förhör kan ju bero på att det inte finns några förhör med henne där hennes egna ord återges.
Det är en försvårande omständighet. Dessutom oerhört märkvärdigt.
Hur kan du veta att hennes egna ord inte finns i förhören?
Citera
2018-05-04, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Visst kan hon ha varit ivrig att titta i Saris skyltfönster, men enligt henne själv stannade de bara i några få sekunder innan de gick vidare. Jag tror att det var då hon upplevde att Olof dröjde sig kvar något och kanske kände sig förföljd.

Anders B hade helskägg och var trettio år. Den konstruktionen, som även Granskningskommissionen gjort, är minst sagt osäker.

Ja, jag vet inte vad vittnesuppgifterna är värda, men de är värda mer än efterhandskonstruktionerna.

...
Citera
2018-05-04, 06:43
Medlem
ieshos avatar
Jag har inte svårt att först Lisbet Palme. Jag har läst lite och tror mig förstå att hon avskärmade sig medvetet från omgivningen när hon var ute på stan med Olof. Hon kände sig besvärad av folks uppmärksamhet och undvek att titta mot folk. Hon undvek troligen också grupper av människor. Hon gillade inte när någon stoppade honom för att prata med honom. När hon i förhören säger att hon inte lade märke till någon person vid Skandiahuset så tolkar inte jag det som att det var helt folktomt utan som att hon lyckades avskärma sig från de som eventuellt fanns där.

Man måste lägga på minnet att det var en vanlig promenad utan dramatiska inslag innan själva mordet.

Uppgiften att Palme dröjde något i ett skyltfönster har kommit fram först på senare år via massmedia.
Citera
2018-05-04, 10:07
Medlem
Citat:
Hur kan du veta att hennes egna ord inte finns i förhören?
Det är det som är poängen. Dessa utskrifter kan ju inte ens kallas förhör i den meningen när det bara är en Sjöblom
som sammanfattar vad han uppfattat arr hon sagt. Det fanns ju inget att gå på mer än minnesanteckningar. Finns hur många felkällor som helst.
Citera
2018-05-04, 10:23
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Mannen skulle ha varit en lite äldre man som gick tio meter bakom paret Palme och som inte har hört av sig. Om NFs uppgift är relevant så var det en okänd person som förföljde Palme och om Morelius uppgift är relevant så var det en okänd person som väntade in Palme vid Dekorima. Detta är den obearbetade bilden av promenaden längs Skandia.

Vi har ett problem till och det är att om de uppgifter NF lämnar och vad ABs kamrater uppger, och som stöds av deras uttagskvitton, är att om NF har kommit till Sveavägen 56 när han hör skotten, så har han passerat mordplatsen vid den tid när ABs kamrater är kvar vid banken.

Dvs att alla dessa 4 går norrut på östra sidan och om man ser på uttagstiden och att de går när de är klara, kommer de och NF vid en matematisk granskning att hamna på samma ställe.

Med andra om det dessa säger är sant måste NF ha sett AB, CN, NF och ÅG vid banken när han närmar sig mordplatsen, de har också kommit till samma punkt när skotten faller. ABs kamrater måste vara framför NF för när NF vid skotten vänder sig om har han fri sikt till mordplatsen.

Innebörden av att räkna på dem separat blir att de måste ha varit så nära varandra att de inte borde helt ha undgått att se det.
Citera
2018-05-04, 10:24
Medlem
Citat:

Anders B skulle fylla 40 och att han hade helskägg på rekonstruktionsbilderna behöver inte betyda att han hade skägg då.
Vad vet vi om detta?
Citera
2018-05-04, 10:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Vi har ett problem till och det är att om de uppgifter NF lämnar och vad ABs kamrater uppger, och som stöds av deras uttagskvitton, är att om NF har kommit till Sveavägen 56 när han hör skotten, så har han passerat mordplatsen vid den tid när ABs kamrater är kvar vid banken.

Dvs att alla dessa 4 går norrut på östra sidan och om man ser på uttagstiden och att de går när de är klara, kommer de och NF vid en matematisk granskning att hamna på samma ställe.

Med andra om det dessa säger är sant måste NF ha sett AB, CN, NF och ÅG vid banken när han närmar sig mordplatsen, de har också kommit till samma punkt när skotten faller. ABs kamrater måste vara framför NF för när NF vid skotten vänder sig om har han fri sikt till mordplatsen.

Innebörden av att räkna på dem separat blir att de måste ha varit så nära varandra att de inte borde helt ha undgått att se det.
Det finns möjligheten att alla utom möjligen AB stod i bankomatlokalen både när NF gick förbi och när LOP gick förbi. För övrigt är det inte så säkert att ett vittne minns rätt ifall denne mötte någon eller inte i en vardaglig situation.

Beräkningar och simuleringar är bra hjälpmedel men kan aldrig slå ut rådata. Som bäst är de komplementerande synpunkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in