2010-06-28, 23:42
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Exakt så tänkte Jennone Walker då CIA-chef i Sthlm när hon fick en kopia på Palmes agenda inför mötet med Gorbatjov som en MI6-kollega stulit från regeringskansliet. Hon spred sin uppfattning som hon menade sig ha fått bevis för. Under sådana omständigheter försvann all rim och reson. NATO reagerade och Näss informerades om att mordplanen skulle verkställas.
/ Ove Mollvik

Varför i alla glödheta pizzaugnar skulle CIA-chefen i sthlm använda en kopia av en av MI6 sutlen(!) agenda på Palmes möte med Gorby? Varför inte bara ringa upp och fråga? Dom intressanta delarna skriver man ju inte ned på något papper oavsett, annat än möjligen som "övriga frågor". Vad får du allt ifrån? MI6, stjäla en agenda på svenska regeringskansliet... Jo, tjenare
Citera
2010-06-29, 07:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2

Vi VET väl numera att det fanns ingångar till hemliga bergrumsanläggningar via Skandiahuset. Och man måste utgå från att Per Häggström som säkerhetschef kände till detta. Troligast är faktiskt att all säkerhetspersonal på Skandia inkl väktarna kände till detta. Det fanns i så fall skäl för hela gänget att hålla tyst, och detta av ingenting mindre än hänsyn till rikets säkerhet.

Mycket pekar på att Skandia var ett "skyddsobjekt" inklusive att det vaktbolag som måste användas för sådana uppdrag användes och det är bekräftat av flera oberoende underrättelsekällor åtminstone att Skandiakällaren innehöll hemliga anläggningar för Arla/Staybihindorganisationen. Ofta är sådana byggda enligt "ryska dockmodellen" dvs med mera hemliga delar innanför. Att det fanns flera olika kulvertar till närliggande byggnader är heller ingen hemlighet då de skapades redan från början. Det vore inte heller konstigt om en hemlig direktväg fanns till närliggande anläggningar som johannes.

Intressantast indikation är väl att det fortfarande är så känsligt och topphemligt. Mycket andra militära "hemliga rum" har ju demaskerats. Intressant att veta allt som går om ombyggnaden och framtida hyresgäster.

Hur det skall sättas in i sammanhanget kan man blott spekulera kring men det måste ha spelat någon roll.

Intressantast i Skandiamannens fall är väl att han gör så många timmars "övertid" dan före "semestern" men till en del verkar glida omkring sysslolös och nojsa med väktarna i receptionen på ett märkligt sätt fram tills han plötsligt upptäcker att han måste skynda sig för att komma hem. Om man gör så mycket övertid precis innan semestern betalar väl åtminstone arbetsgivaren en taxi hem? Det känns lite som att Engström hade egna skäl att stanna. Att han kan ha haft tillgång till dels bakdörren dels kanske kulvertar till intilliggande byggnader kan inte uteslutas. Det finns också flera möjligheter till hur han lämnade huset.
Citera
2010-06-29, 10:30
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Vad får du allt ifrån? MI6, stjäla en agenda på svenska regeringskansliet... Jo, tjenare

Ola Tunander fick efteråt i all vänskaplighet veta av MI6-officeren att denne överlämnat den troligen helt öppna agendan till CIA-chefen som av någon anledning gick i taket och gjorde hysteriskt stor affär av saken. MI6 hade bara gjort sitt jobb på enklaste vis. Och ingen kunde väl för en CIA-chef gärna förklara att agendan troligen varit överlämnad i bästa välmening. I god tro kan den likaväl ha droppats av Ingvar Carlsson exv.
Först när NATO resp. SPF med sina sjuka fantasier om Människan skulle tolka innebörden så skenade allt iväg enligt sedan länge uppgjord plan. Vi som fortfarande delar Palmes syn på Människan utsätts för samma anonyma mobb och kan inte undgå att se sambanden.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-06-29, 12:09
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Det känns lite som att Engström hade egna skäl att stanna. Att han kan ha haft tillgång till dels bakdörren dels kanske kulvertar till intilliggande byggnader kan inte uteslutas. Det finns också flera möjligheter till hur han lämnade huset.

Elefanten i porslinsfabriken är en klassisk roll i vilseledarspel som Engström säkert hade blivit utsedd och preparerad för långt i förväg. Victor och Avsan exv. kittlades säkert av samma tanke att komma dådet så nära som möjligt att de oskyldigt skulle kunna bli förväxlade med gm. Sådana figurer lätta att likaväl kunna avfärdas som mytomaner förstod SPF också att utnyttja.
Holmérs deckare som jag just börjat läsa gissar jag säger mer om en verklighet HH hade ingående kännedom om precis som Jallai. Båda har i romanform kunnat lätta sitt samvete utan att riskera livet. Marja Henrohn spelade galen av samma anledning förstod jag efter vårt märkliga sammanträffande en gång.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-06-29, 12:26
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Så nu för tiden så är det inte spioner eller illegalister eller agenter för KGB utan SVR som infiltrerar den svenska statsförvaltningen.

Var inte så säker på det. På Palmes tid bjöds bevisligen både CIA och MI6 in i statsförvaltningen så att de själva kunde försäkra sig om att ingen från Ryssen hade smugit sig in och påverkade besluten. Att NATO konspirerade med SPF övergick dock allas förstånd.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-06-29, 13:05
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Mycket pekar på att Skandia var ett "skyddsobjekt" inklusive att det vaktbolag som måste användas för sådana uppdrag användes och det är bekräftat av flera oberoende underrättelsekällor åtminstone att Skandiakällaren innehöll hemliga anläggningar för Arla/Staybihindorganisationen.

Är det verkligen bekräftat? Jag tycker snarare att det verkar florera några rykten om än det ena, än det andra. Väldigt svårt att veta vad som är sant eller inte. Det mesta är det nog inte. Driver man en hemlig organisation så varför ha loklaler i skandiahuset speciellt för detta? Tja, det kan ju vara för att t.ex. härbergera radioutrustning, vapen och annat som kan behövas i en krigssituation.

När det gäller Engström så är hans beteende ytterst märkligt. Han måste ha varit precis i närheten då mordet skedde, han kan ha hunnit max 200 meter om tidsuppgifterna stämmer. På ett eller annat sätt. Men vad jag vet har väl polisen inte gjort någon samlad beskrivning om vem som befann sig var precis före mordtillfället? Jag tänkte om han hade hunnit gå ett kvarter och stod och såg på spektaklet på avstånd för att sedan ljuga ihop sin berättelse. Någon borde ju ha sett honnom. Fast det klart, tittar man på vittnesuppgifterna från mordplatsen så kan det vara så att man har sett honnom där. Med en rykande revolver. Kan det vara förklaringen till att han inte finns med i några andra vittnesbeskrivningar?

Mitt intryck just nu är, att om inte Engström var GM, så får vi aldrig veta vem det var. Jag bedömmer det som 1 på 5 att var han.
Citera
2010-06-29, 15:05
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
1) Driver man en hemlig organisation så varför ha loklaler i skandiahuset speciellt för detta?
2) Men vad jag vet har väl polisen inte gjort någon samlad beskrivning om vem som befann sig var precis före mordtillfället?
3) ...tittar man på vittnesuppgifterna från mordplatsen så kan det vara så att man har sett honnom där. Med en rykande revolver. Kan det vara förklaringen till att han inte finns med i några andra vittnesbeskrivningar?
4) Mitt intryck just nu är, att om inte Engström var GM, så får vi aldrig veta vem det var. Jag bedömmer det som 1 på 5 att var han.

1) Skandiahuset var det ideala tillhållet för Stay-Behind där man trådlöst kunde övervaka allt som pågick inne i berget och dit nattväktarna säkert hade tillgång via kulvertarna. Palme hölls mycket väl informerad om vad hans "onkel" Alvar Lindencrona höll på med och skulle även denna kväll få hämta ett sista avgörande besked från vännen Sven Aspling.

2) Det verkar inte bättre och knappast var det av tanklöshet. Så styrks även min teori.

3) Någon tycks ha visat fram något rykande men det verkar mer som en som velat dra till sig uppmärksamheten med lösa skott. Engström är i så fall mer trolig än CP men båda är lika omöjliga som gm. En på gatan gav signal åt Baresic i vilket fall.

4) Regering och högsta myndigheter vet men tycks anse att Palme hade sig själv att skylla och folk skulle ändå inte förstå vilka hemligheter som är bäst att inte veta.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-06-29, 17:03
Medlem
Jag utgår ifrån att när Engström stämplade ut så får han också själv veta tiden; och därigenom också hur han låg till i förhållande till sitt T-tåg hem. Det hindrar inte honom att bara kort stund därefter vid Götabanksfönstret åter kolla tiden på sin klocka med svart urtavla.

Att han dagen efter ringer för att få veta sin utstämplingstid är underligt som redan påtalats. Men vad skedde egentligen? Att han påstår sig bara ha hört ett skott underlättar hans berättelse. Första skottet drar till sig uppmärksamhet och den är särskilt skärpt vid andra skottet. Vem har påtalat detta? Jo - Stig Engström. Med bara ett skott behöver han inte ha sett så mycket vilket är bra då man fabricerar "en berättelse".

Men - Sven Anér ansatte Stig Engström ganska hårt och fick ett brevsvar (Citat ur SA´s Cover-up):

Täby den 9 januari 1990

Till Sven Anér!

Efter ditt första brev med relevanta frågor runt Palme-mordet kände jag mig mycket motiverad och skrev samma vecka ner tjugofyra A-4 sidor utan att ens ha hunnit halvvägs. Men, julen närmade sig och jag blev tvungen att prioritera annat. Eftersom jag ville leva upp till din egen ambition i ämnet, så skrev jag några rader till dig om att jag ville utnyttja mellan-dagarna till en fortsättning.

Sedan kom kallduschen i form av ditt nästa brev, strax innan du for söderut. Du ifrågasatte inte bara om jag verkligen hade varit på platsen vid tillfället, utan du påstod t.o.m. att jag ljugit ihop en massa. Ingen som känner mig skulle nånsin påstå något sådant. Så kategorisk som du var i din formulering så kändes det helt meningslöst att fortsätta mitt skrivande runt dina frågor.

Endast en kort summering: Jag var i högsta grad närvarande vid mordet på Olof Palme och ända fram till att man hade spärrat av området med rödvita band. Samt, jag var inte på Åland vid det tillfälle som du påstår. Om du nöjer dig med hustrun och grannarna som alibi.

I ditt intressanta forskningsprogram vill jag ändå ge dig några intressanta motfrågor att fundera på: Av vad jag kan förstå så tror du mera på Söderström och Anna Hage än på mig? Har det inte slagit dig att just dessa två försöker kamouflera ett felaktigt handlande i något så känsligt som sin egen yrkesroll!?! Söderström stod kvar framför sin polisbil 25 m bort. Ändå kunde han se på Palmes ögon ”att det var kört”. Men han kunde inte se mig trots att jag stod mellan honom och mordplatsen!? Dessutom har han ju hört mig eftersom det är jag som ropar flyktvägen till piket-poliserna. Stackars Söderström var inte i form. Snart härefter skulle ha bli sjukpensionerad för dålig rygg och andra förslitningar. Visserligen var Lisbet upprörd men det vara bara Söderström hon svor åt. Jag vet varför.

Åsså har vi lilla Anna Hage med hjärtmassage på en person som hade andningsvägarna fyllda med blod. Då hjälper ingenting. Och hon var inte sjuksköterska, nej, inte ens undersköterska eftersom hon just hade börjat en undersköterske-utbildning. Innan dess är man sjukvårdsbiträde och då bäddar man sängar och tömmer bäcken. I Hovrätten fick man ta paus för hennes skull när hon inte kunde skilja på vad hon sett och vad hon läst sig till. Det finns en lång artikel om henne i ett tidigare nummer av LO-tidningen. Kanske har du fått något att fundera på nu, Sven?

Hälsningar Stig Engström

Kopia Gunnar Wall
Citera
2010-06-29, 18:26
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Till Sven Anér!

Efter ditt första brev med relevanta frågor runt Palme-mordet kände jag mig mycket motiverad och skrev samma vecka ner tjugofyra A-4 sidor utan att ens ha hunnit halvvägs. Men, julen närmade sig och jag blev tvungen att prioritera annat. Eftersom jag ville leva upp till din egen ambition i ämnet, så skrev jag några rader till dig om att jag ville utnyttja mellan-dagarna till en fortsättning.

Sedan kom kallduschen i form av ditt nästa brev, strax innan du for söderut. Du ifrågasatte inte bara om jag verkligen hade varit på platsen vid tillfället, utan du påstod t.o.m. att jag ljugit ihop en massa. Ingen som känner mig skulle nånsin påstå något sådant. Så kategorisk som du var i din formulering så kändes det helt meningslöst att fortsätta mitt skrivande runt dina frågor.

Endast en kort summering: Jag var i högsta grad närvarande vid mordet på Olof Palme och ända fram till att man hade spärrat av området med rödvita band. Samt, jag var inte på Åland vid det tillfälle som du påstår. Om du nöjer dig med hustrun och grannarna som alibi.

I ditt intressanta forskningsprogram vill jag ändå ge dig några intressanta motfrågor att fundera på: Av vad jag kan förstå så tror du mera på Söderström och Anna Hage än på mig? Har det inte slagit dig att just dessa två försöker kamouflera ett felaktigt handlande i något så känsligt som sin egen yrkesroll!?! Söderström stod kvar framför sin polisbil 25 m bort. Ändå kunde han se på Palmes ögon ”att det var kört”. Men han kunde inte se mig trots att jag stod mellan honom och mordplatsen!? Dessutom har han ju hört mig eftersom det är jag som ropar flyktvägen till piket-poliserna. Stackars Söderström var inte i form. Snart härefter skulle ha bli sjukpensionerad för dålig rygg och andra förslitningar. Visserligen var Lisbet upprörd men det vara bara Söderström hon svor åt. Jag vet varför.

Åsså har vi lilla Anna Hage med hjärtmassage på en person som hade andningsvägarna fyllda med blod. Då hjälper ingenting. Och hon var inte sjuksköterska, nej, inte ens undersköterska eftersom hon just hade börjat en undersköterske-utbildning. Innan dess är man sjukvårdsbiträde och då bäddar man sängar och tömmer bäcken. I Hovrätten fick man ta paus för hennes skull när hon inte kunde skilja på vad hon sett och vad hon läst sig till. Det finns en lång artikel om henne i ett tidigare nummer av LO-tidningen. Kanske har du fått något att fundera på nu, Sven?

Hälsningar Stig Engström

Kopia Gunnar Wall

Jo, jag tackar ja! Hur länge dröjde det innan dom rödvita banden kom upp? Engström var ju inne i skandiahuset snart (20min?) igen enligt väktarnas vittnesmål.
Så vitt jag kan bedömma så finns det bara ett sätt för Engströms redogörelser att vara korrekta: Alla andra ljuger. Söderström, Hage, Lisbeth Palme, andra vittnen, väktarna på skandia. Den enda som eventuellt har set Engström är en karl som satt i en bil på sveavägen körandes söder ut, om jag inte missminner mig. Han nämner i förbifarten en passiv person som skulle kunna vara Engström. Men det gör han i CP-rättegången många år senare. Han kan ha blivit vilseledd av polisen och/eller balndat i hop personer. Det verkar mer troligt än att SEs redogörelser skulle vara korrekta.

I övrigt måste jag säga att Engströms brev är mycket skickligt skrivet. På flera sätt.
Han börjar med att säga att han egentligen har laggt ned ett jättejobb (framställer sig själv i god dager) och lägger sedan skulden på Anér att det bara blir några rader. Sedan vänder han på det; först kallar han forskningsarbetet intressant och därpå och misstänkliggör Anér för att slutligen klanka ned på Anna Hage för att på så sätt reducera Anér.
Väldigt bra jobb. Han borde kanske ha haft ett helt annat jobb än trycknisse hos skandia. Författare hade passat utmärkt. Eller kanske ett jobb som går ut på at skriva propaganda eller annat påverkande material till t.ex. politiker? Kankse jobbade han med utformning och författare av reklam för skandia? Bra snubbe i så fall. Kanske lite för bra...
Senast redigerad av Leif D 2010-06-29 kl. 18:30.
Citera
2010-06-29, 18:29
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Men vad jag vet har väl polisen inte gjort någon samlad beskrivning om vem som befann sig var precis före mordtillfället?

Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
2) Det verkar inte bättre och knappast var det av tanklöshet. Så styrks även min teori.

Kom just på att en sådan beskrivning gör man bara i vanliga mordutredningar som syftar till att få fast en gärningsman. Det var ju nåt helt annat än vad man höll på med här. En sådan beskrivning skulle ju tvärtom riskera att köra hela "utredningen" i en helt annan riktning än den tänkta.
Helt feltänkt av mig alltså.
Citera
2010-06-30, 06:04
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Jo, jag tackar ja! Hur länge dröjde det innan dom rödvita banden kom upp? Engström var ju inne i skandiahuset snart (20min?) igen enligt väktarnas vittnesmål.
Så vitt jag kan bedömma så finns det bara ett sätt för Engströms redogörelser att vara korrekta: Alla andra ljuger. Söderström, Hage, Lisbeth Palme, andra vittnen, väktarna på skandia. Den enda som eventuellt har set Engström är en karl som satt i en bil på sveavägen körandes söder ut, om jag inte missminner mig. Han nämner i förbifarten en passiv person som skulle kunna vara Engström. Men det gör han i CP-rättegången många år senare. Han kan ha blivit vilseledd av polisen och/eller balndat i hop personer. Det verkar mer troligt än att SEs redogörelser skulle vara korrekta.

I övrigt måste jag säga att Engströms brev är mycket skickligt skrivet. På flera sätt.
Han börjar med att säga att han egentligen har laggt ned ett jättejobb (framställer sig själv i god dager) och lägger sedan skulden på Anér att det bara blir några rader. Sedan vänder han på det; först kallar han forskningsarbetet intressant och därpå och misstänkliggör Anér för att slutligen klanka ned på Anna Hage för att på så sätt reducera Anér.
Väldigt bra jobb. Han borde kanske ha haft ett helt annat jobb än trycknisse hos skandia. Författare hade passat utmärkt. Eller kanske ett jobb som går ut på at skriva propaganda eller annat påverkande material till t.ex. politiker? Kankse jobbade han med utformning och författare av reklam för skandia? Bra snubbe i så fall. Kanske lite för bra...

Gomorron,det var ett tag sedan jag skrev ,men jag läser och följer inläggen.Engström kanske just hade ett annat jobb!!??Vad jag läst så framställs han i text som en liten mus,men då jag fick höra hans röst under rättegången så gick det kalla kårar längs ryggraden ,detta brev visar tydligt att attack är bästa försvar.

Försvar mot vad ?..att han ljugit och hittat på eller är inblandad på nåt sätt...t.o.m som GM....

Ja det är ett märkligt brev med olika svängningar.Vem skriver "lilla" Anna Hage.... som säkert gjorde sitt bästa efter förmåga.Ja E.visar i sitt brev på en person som står över de andra på nåt sätt,Söderström svärtar han ned vilket visar på översittar perspektiv,frågan är då om det var hans person eller något han vinnlagt sig till p.g.a speciell gärning?..enl.beskrivningar var E.tryckare av något slag.....men som sagt,han var en av två som följde med från Lindencronas Thule då det blev uppköpt av Skandia.
Citera
2010-06-30, 06:39
Bannlyst
Citat:
Är det verkligen bekräftat? Jag tycker snarare att det verkar florera några rykten om än det ena, än det andra. Väldigt svårt att veta vad som är sant eller inte. Det mesta är det nog inte. Driver man en hemlig organisation så varför ha loklaler i skandiahuset speciellt för detta? Tja, det kan ju vara för att t.ex. härbergera radioutrustning, vapen och annat som kan behövas i en krigssituation.

Det kan ju vara så att det mest intressanta inte alltid avhandlas på offentliga forum. Ingen av de tunga kanonerna deltar ju t ex här utan mera de som läst något av dem om hänvisar till det samt massor av förvirrande pseudoinlägg från olika deltagare. Att få någon slags officiell bekräftelse på exakt vad de hemliga anläggningarna fanns och hur de användes är nog naivt att tro men visst är det bekräftat från flera olika underrättelsekällor att det fanns både hemliga rum under Skandia och kulvertar till flera intilligande byggnader samt att dessa skapats i samband med byggandet. Stockholm har gott om kända och mindre kända underjordiska passager och hemliga vägar mellan olika anläggningar. Sagerska, slottet, departement och riksdag etc etc. Några bergrum är obsoleta och kända medan andra är mer höljda i dunkel. Det är nog klart att det finns/fanns flera olika verksamheter inne i Johannesbergrummen inklusive krigstelefonstationerna. Att det fanns en verksamhet av Staybehindkaraktär med kopplingar till blå laget och sveriges näringsliv som ibland benämnts Arla Gryning är nog klart liksom delar av deras uppgifter i krigstid. I fredstid vet vi ej deras funktion eller aktivitet. Den indiktaion man kan få är väl att alla frågor kring detta inte förnekas utan bara tigs ihjäl. Med tanke på det vi vet kring hur de hemligaste (IB,SSI/KSI, Krigs-IB mfl) organiserats och och agerat är det rimligt att tro att de på något sätt hade en helig pasage till närliggande Johannes. Det är faktiskt en av de mera troliga platserna för en ikognito entre.

Man kan hoppas att någon oficiellt berättar vad de vet kring detta men det är extremt känsligt än idag. Inoficiellt finns vaga bekräftelser och mera påtagliga påståenden som inte passar att avhandla på officiella forum. Helt säker på att det är hela sanningen kan man dock aldrig vara in denna värld ens kring sådant man sett med egna ögon.

Citat:
Mitt intryck just nu är, att om inte Engström var GM, så får vi aldrig veta vem det var. Jag bedömmer det som 1 på 5 att var han.

Jag är inte säker på att vi någonsin kommer att få hela sanningen om vem som var GM. Däremot är jag säker på att mycket kring omständigheterna kommer att komma fram. För många har delar av den sanningen även om flera är döda. Framlidne Engström hör fortfarande till de intressanta som GM och eller medhjälpare även om det kan finnas alternativa förklaringar. Att säkerhetschefen på Skandia blev köpt av vissa krafter i detta verkar ju ganska uppenbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in