Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Till Sven Anér!
Efter ditt första brev med relevanta frågor runt Palme-mordet kände jag mig mycket motiverad och skrev samma vecka ner tjugofyra A-4 sidor utan att ens ha hunnit halvvägs. Men, julen närmade sig och jag blev tvungen att prioritera annat. Eftersom jag ville leva upp till din egen ambition i ämnet, så skrev jag några rader till dig om att jag ville utnyttja mellan-dagarna till en fortsättning.
Sedan kom kallduschen i form av ditt nästa brev, strax innan du for söderut. Du ifrågasatte inte bara om jag verkligen hade varit på platsen vid tillfället, utan du påstod t.o.m. att jag ljugit ihop en massa. Ingen som känner mig skulle nånsin påstå något sådant. Så kategorisk som du var i din formulering så kändes det helt meningslöst att fortsätta mitt skrivande runt dina frågor.
Endast en kort summering: Jag var i högsta grad närvarande vid mordet på Olof Palme och ända fram till att man hade spärrat av området med rödvita band. Samt, jag var inte på Åland vid det tillfälle som du påstår. Om du nöjer dig med hustrun och grannarna som alibi.
I ditt intressanta forskningsprogram vill jag ändå ge dig några intressanta motfrågor att fundera på: Av vad jag kan förstå så tror du mera på Söderström och Anna Hage än på mig? Har det inte slagit dig att just dessa två försöker kamouflera ett felaktigt handlande i något så känsligt som sin egen yrkesroll!?! Söderström stod kvar framför sin polisbil 25 m bort. Ändå kunde han se på Palmes ögon ”att det var kört”. Men han kunde inte se mig trots att jag stod mellan honom och mordplatsen!? Dessutom har han ju hört mig eftersom det är jag som ropar flyktvägen till piket-poliserna. Stackars Söderström var inte i form. Snart härefter skulle ha bli sjukpensionerad för dålig rygg och andra förslitningar. Visserligen var Lisbet upprörd men det vara bara Söderström hon svor åt. Jag vet varför.
Åsså har vi lilla Anna Hage med hjärtmassage på en person som hade andningsvägarna fyllda med blod. Då hjälper ingenting. Och hon var inte sjuksköterska, nej, inte ens undersköterska eftersom hon just hade börjat en undersköterske-utbildning. Innan dess är man sjukvårdsbiträde och då bäddar man sängar och tömmer bäcken. I Hovrätten fick man ta paus för hennes skull när hon inte kunde skilja på vad hon sett och vad hon läst sig till. Det finns en lång artikel om henne i ett tidigare nummer av LO-tidningen. Kanske har du fått något att fundera på nu, Sven?
Hälsningar Stig Engström
Kopia Gunnar Wall
Jo, jag tackar ja! Hur länge dröjde det innan dom rödvita banden kom upp? Engström var ju inne i skandiahuset snart (20min?) igen enligt väktarnas vittnesmål.
Så vitt jag kan bedömma så finns det bara ett sätt för Engströms redogörelser att vara korrekta: Alla andra ljuger. Söderström, Hage, Lisbeth Palme, andra vittnen, väktarna på skandia. Den enda som eventuellt har set Engström är en karl som satt i en bil på sveavägen körandes söder ut, om jag inte missminner mig. Han nämner i förbifarten en passiv person som skulle kunna vara Engström. Men det gör han i CP-rättegången många år senare. Han kan ha blivit vilseledd av polisen och/eller balndat i hop personer. Det verkar mer troligt än att SEs redogörelser skulle vara korrekta.
I övrigt måste jag säga att Engströms brev är mycket skickligt skrivet. På flera sätt.
Han börjar med att säga att han egentligen har laggt ned ett jättejobb (framställer sig själv i god dager) och lägger sedan skulden på Anér att det bara blir några rader. Sedan vänder han på det; först kallar han forskningsarbetet intressant och därpå och misstänkliggör Anér för att slutligen klanka ned på Anna Hage för att på så sätt reducera Anér.
Väldigt bra jobb. Han borde kanske ha haft ett helt annat jobb än trycknisse hos skandia. Författare hade passat utmärkt. Eller kanske ett jobb som går ut på at skriva propaganda eller annat påverkande material till t.ex. politiker? Kankse jobbade han med utformning och författare av reklam för skandia? Bra snubbe i så fall. Kanske lite för bra...