2010-09-13, 16:26
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
De som fört fram de teorier som fanns i gamla IB -folket spridit är som bekant helt andra personer.
Du har själv förklarat att IB eller Must kunde ha täckanställda hos Säpo. Varför är då inte CIA-infiltratörer möjliga? / Ove M
Citera
2010-09-13, 16:42
Medlem
ja37viggens avatar
Citat:
Visst är det av intresse men jag har för mig att vapnet inte kan vara mordvapnet som det visade sig. Man kan ju fråga uppgiftslämnaren.
Vapnet blev aldrig kollat av Palmeutr. och sedermera aldrig heller provskjutet så vi kan absolut inte säga att det inte kan vara mordvapnet. Det vore oproffsigt eftersom det aldrig är kollat. Nu säger jag inte att det är mordvapnet eller att ägaren är gm jag vet såpass mycket om militära/polisiära/SÄPOsiära rutiner och dessa tillåter inte att ett tjänstevapen förvaras i en konsumkasse på bussen.
Citera
2010-09-13, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ja37viggen
Vapnet blev aldrig kollat av Palmeutr. och sedermera aldrig heller provskjutet så vi kan absolut inte säga att det inte kan vara mordvapnet. Det vore oproffsigt eftersom det aldrig är kollat. Nu säger jag inte att det är mordvapnet eller att ägaren är gm jag vet såpass mycket om militära/polisiära/SÄPOsiära rutiner och dessa tillåter inte att ett tjänstevapen förvaras i en konsumkasse på bussen.

Kära Viggen man kan visst säga att det inte kan vara mordvapnet utan att provskjuta under vissa föutsättningar. Alla har inte samma räffling t ex. Vapen som påstods ha kommit från polisens beslag har dykt upp i utredningen. Jag kunde hjälpa den journalist som fått tipset bara utifrån markeringarna och märket på vapnet att det hade en anna räffling vilket SKL sedan fastslog efter en längre granskning. Har man tillgång till registren över vapenfakta är det ett par minuters jobb.

Ur min kunskapsvinkel kan jag säga att inga vapen som kan ha varit mordvapen någonsin har provskjutits utan bara vapen som omöjligen kan ha varit mordvapnet. Tacka Sonny Björk för det! Varför Sonny? Är det inte dags att erkänna "misstaget".

Ur den synvinkeln kan det vapnet vara aktuellt om det kommer uppgifter om att det kunde avlossa 357 ammunition och är kortpipigt. Alla sådana vapen borde ha provskjutits men inget av dem är någonsin intaget eller provskjutet.
Citera
2010-09-13, 17:14
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Du känner Charles Morgan? Ivan är en gammal underrättelseagen? Ivan han har hittat på mycket i sin dar denne vinddrivne existens. Han har påstått mycket den mannen liksom du.
Ivan v Birhan kände Charles Morgan lika väl som Victor Gunnarsson och dessutom Joel Haukka som sedan av Säpo förklarades vara än värre dubbelagent då han kunde verifiera Ivans berättelser om allt. Ingen har kunnat påverka Ivan som jag kan intyga är en besjälad vitgardist och hedersman. Skräpo som Ivan säger saknar begrepp om sådant. De ansåg honom dum som tackade nej till sin arbetsgivares erbjudande om en halv miljon om han höll tyst om förhållandena inom polisen och på Sheraton i början på 80-talet. Säpo intensifierade trakasserierna efter att Ivan dessutom tackade nej till 2 milj. USdollar för att skjuta Palme. Folk från MI6 och t o m CIA däremot visar honom fortfarande respekt och jag gissar även skyddar honom mot vidare övergrepp från Säpo.
Ivan berättade just att Victor liknade CP i mycket med mustasch och i rörelser och kroppskonstitution. Märkligt att ingen annan påpekat detta.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-09-13, 19:17
Medlem
ja37viggens avatar
Citat:
. Tacka Sonny Björk för det! Varför Sonny? Är det inte dags att erkänna "misstaget".
Sonny ja! Sonny blev totalt pulvriserad av Borgnäs och de svenska och amerikanska vapenexperter som Borgnäs anlitade för att visa borrningen av 38:a-trumma, omladdning av kulor samt diverse provskjutningar. Sonny lät det gå prestige i saken till slut och hade slut på argumenten när Borgnäs pressade honom.
Till slut när Borgnäs frågade honom varför man inte sökt 38:a-vapen som tänkbart mordvapen - (just 38:a-vapen var precis lika tänkbart som 357 hade FBI´s vapenexpert sagt till Borgnäs när han åkte till New York och träffade honom. Man ska definitivt söka efter 38r och 357r hade den amerikanske experten sagt till Borgnäs.

På denna N.Y. tripp visade FBI-killen ungefär samma vapenförvandlingar som Borgnäs lärt sig i Sverige).

Sonny svarade bara irriterat och trotsigt att det inte är sannolikt att Palme är skjuten med en 38:a.

Vanligt utbredd missuppfattning: En 357 har ju mycket mer firepower än en 38:a!!! N E J inte alls! Det rörde sig om 3% i det test som svensk vapenexpertis och Borgnäs gjorde med en borrad 38:a. Tre procent gör ingen som helst skillnad vid ett mord. Detta test skrevs ut och dokumenten presenterades för Sonny Boy. Han vägrade att ta in argument och testdata och sa återigen till Lars Borgnäs att det inte är sannolikt att en 38:a använts. Sonny var envis som en åsna!
Citera
2010-09-13, 19:29
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Ivan berättade just att Victor liknade CP i mycket med mustasch och i rörelser och kroppskonstitution.

Då kan jag meddela att Ivan ljög. Båda hade mustasch, ja, men av helt olika utseende. I övrigt så fanns inga viseulla likheter annat än att båda hade mörkt hår. Men et har många, så det är inte så konstigt.
Citera
2010-09-13, 19:30
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ur min kunskapsvinkel kan jag säga att inga vapen som kan ha varit mordvapen någonsin har provskjutits utan bara vapen som omöjligen kan ha varit mordvapnet.

Har man verkligen inte provskjutit några kortpipiga vapen alls?
Citera
2010-09-13, 20:22
Bannlyst
Citat:
Sonny ja! Sonny blev totalt pulvriserad av Borgnäs och de svenska och amerikanska vapenexperter som Borgnäs anlitade för att visa borrningen av 38:a-trumma, omladdning av kulor samt diverse provskjutningar. Sonny lät det gå prestige i saken till slut och hade slut på argumenten när Borgnäs pressade honom.
Till slut när Borgnäs frågade honom varför man inte sökt 38:a-vapen som tänkbart mordvapen - (just 38:a-vapen var precis lika tänkbart som 357 hade FBI´s vapenexpert sagt till Borgnäs när han åkte till New York och träffade honom. Man ska definitivt söka efter 38r och 357r hade den amerikanske experten sagt till Borgnäs.

På denna N.Y. tripp visade FBI-killen ungefär samma vapenförvandlingar som Borgnäs lärt sig i Sverige).

Sonny svarade bara irriterat och trotsigt att det inte är sannolikt att Palme är skjuten med en 38:a.

Vanligt utbredd missuppfattning: En 357 har ju mycket mer firepower än en 38:a!!! N E J inte alls! Det rörde sig om 3% i det test som svensk vapenexpertis och Borgnäs gjorde med en borrad 38:a. Tre procent gör ingen som helst skillnad vid ett mord. Detta test skrevs ut och dokumenten presenterades för Sonny Boy. Han vägrade att ta in argument och testdata och sa återigen till Lars Borgnäs att det inte är sannolikt att en 38:a använts. Sonny var envis som en åsna!

Precis men FBI experten menar alltså att man skall söka efter 38r som är borrade. Det är av uppenbara skäl inge skillnad på en borrad 38:a som i praktiken är omgjord till en 357:a och en 357:a. Däremot är det stor skillnad mellan en 38:a som är oborrad och en 357:a. Skotten kan inte vara från en oborrad 38.

Den som tispsade var nog för övrigt den som tipsade att Östling hade borrat sin. Sedan är det så att man skall leta efter 38r som borrats och 357r. Denne expert garderade sig också för möjligheten att kulan laddats i 38 hylsa men mordkulorna kommer från en batch 357 fabriksladdad så den faller bort. Vad som tyvärr inte var uppkollat i detta läge var att det visade sig att kulorna kommer från ett kortpipigt vapen. Med kunskapen om det borde man tagit in alla kortpipiga 38/357 samt även okulärbesiktigat alla långpipiga för att kolla om de fått pipan kapad.

Sonny har alltså på mer än ett sätt deformerat de tekniska bevisen. Detta är dock inte den enda manipulation som gjorts av utredningen. Andra mystiska saker ledde fram emot anklagelserna mot Christer Pettersson och där finns klara kopplingar person och karriärmässigt som pekar mot att hela cirkus CP var en medveten desinformatonskampanj av folk som skaffat sig inflytande i utredningen. Wall kommer garanterat att ta upp detta... håll ut!
Citera
2010-09-13, 20:33
Medlem
ja37viggens avatar
Citat:
.

Sonny har alltså på mer än ett sätt deformerat de tekniska bevisen. Detta är dock inte den enda manipulation som gjorts av utredningen. Andra mystiska saker ledde fram emot anklagelserna mot Christer Pettersson och där finns klara kopplingar person och karriärmässigt som pekar mot att hela cirkus CP var en medveten desinformatonskampanj av folk som skaffat sig inflytande i utredningen. Wall kommer garanterat att ta upp detta... håll ut!
Jo boken är förbokad och jag vill minnas att den släpptes den 21:a eller nåt. Få se då...
Citera
2010-09-13, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Har man verkligen inte provskjutit några kortpipiga vapen alls?

Nej inte ens som referens. Jag hade mycket trovärdiga uppgifter om personer som figurerar i utredningen som hade sådana lagligt men det gick ej att få ut uppgifter om det ur offentliga register. Aölla kan få ut detta normalt sett. Man dröjde ett år med svaret och påstod sedan att registren raderats men det måste vara olagligt att radera dem. Misstänker att detta är ett svepskäl och att man hävdar rikets säkerhet som verklig anledning men det hade ju varit katastrof att svara.. Jag kan förstå det då jag vet vilka det var och deras ställning.

Man sköt några referensskott med en med ca 3" 4" och 6 tum men inga riktigt kortpipiga. Sonny och kompisarna kunde då inte se att det uppstod base expansion vilket är helt förklarligt dels då det uppstår i mycket korta pipor dels är nyckfullt och oberäkneligt. Avsaknad av uppsvampning är t ex inget bevis på motsatsen. Bara positiv närvaro av fenomenet kan utgöra bevis. Otur för skytten.

Därmed underkände de den kända kunskapen kring detta precis som skedde med möjligheten att borra 38r och möjligheten att det kunde vara sk cloner av S&W.
Citera
2010-09-13, 20:36
Bannlyst
Citat:
Jo boken är förbokad och jag vill minnas att den släpptes den 21:a eller nåt. Få se då...

Hoppas min är på G... det var sagt så...
Citera
2010-09-13, 20:41
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Då kan jag meddela att Ivan ljög. Båda hade mustasch, ja, men av helt olika utseende. I övrigt så fanns inga viseulla likheter annat än att båda hade mörkt hår. Men et har många, så det är inte så konstigt.

Såg du dem båda i verkligheten då de båda var smala? I längd och rörelsesätt kunde figurerna gå att förväxla likaväl som Cedergren med Palme och Mårten med Ted Gärdestad som det spekulerats oändligt mycket om. Varför skulle Ivan ljuga om en sådan sak? Är inte uddis lögner om oss andra mer uppenbart? / ve
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in