Citat:
Det är väl inte så svårt? PU måste ju ha hittat vad de sökte. Enligt PU:s efterkontroll tog alltså Björkmans kolleger (Åsa Gustavsson och Claes Nyberg) den 28/2 - 86 ut pengar i Götabankens bankomat med adress Sveavägen 42, tjugofem (25) meter från mordplatsen.
Ursprungligen postat av Maxestrella
Man blir inte klok på detta med Bankomatens adress; det är någonting som inte stämmer här.
Någon annan slutsats är svår att dra. Det var ju bankomaten på Sveavägen 42 som Palmeutredarna undersökte, och de fann registreringarna på Sveavägen 42, inte på Sveavägen 44.
Även om Götabanken verkligen hade haft två bankomater på 35 m avstånd ifrån varandra så hade dels Utredaren säkerligen fått reda på detta via sin kontakt i PU, dels hade det ändå inte förändrat slutsatsen eftersom registreringen gjordes på bankomaten vid Sveavägen 42, inte på Sveavägen 44.
Och om PU enbart ringde Götabanken så borde banken ha meddelat PU att de hade två bankomater i närheten av varandra (vilket jag inte tror) och frågat vilken av dem PU menade.
Dåså.
Björkman var alltså troligen aldrig mer än högst 35 m norr om mordplatsen, och man får väl ändå lov att säga att det sannolikt inte var Björkman utan en oidentifierad person som gick efter paret Palme vid La Carterie / PartyStore, 90 m från mordplatsen. Fauzzis beskrivning av klädsel och ålder stämmer ju inte heller in på Björkman.
Fauzzi "reagerade" dessutom inte på någon person vid vallningen. Jag vet inte hur en vallning går till, men det hade väl varit bra om han känt igen Björkman så hade två vittnen kunnat (halv)bekräfta varandras uppgifter. Hade jag varit polis hade jag iaf låtit Björkman glida omkring lite försynt vid La Carterie vid vallningen.
P.S. Det fanns möjligen ytterligare en okänd person i omedelbar närhet av mordplatsen: Lisbeth Palme påstod (när hon tittade upp för andra gången) att hon såg en man endast 30 m norrut på Sveavägen. Han beskrivs som spenslig och ev lång och klädd i något beigefärgat mockaplagg. (Förhör 7 maj -86)
http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html