Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-08, 19:32
  #77749
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Även om GM "beordrades fram" till mordplatsen av någon med WT så måste han ju rent fysiskt ha befunnit sig någonstans före mordet. Han bör alltså ha funnits på endast 2-3 minuters promenadavstånd från Dekorima för att hinna dit före paret Palme. Varför skulle han stå och invänta order i en sådan position nära Tunnelgatan?

Jag tror att du på ett ungefär har rätt om tiden. Däremot så tror jag att mördargruppen (bör ha varit 2-3 personer) kan ha väntat i en bil - dels för att inte exponera mördaren i förtid, dels för att kunna röra sig snabbt. Exempelvis kan de ha anlänt till Tunnelgatan väster om Sveavägen och släppt av mördare och backup från en sådan position. Jfr vittnet Wiklunds observationer.
Citera
2016-08-08, 19:59
  #77750
Medlem
hehehos avatar
Glöm bara inte bort att reella makten i US endast till en minoritet innehas av de folkvalda (inklusive presidenten). "The deep state" har merparten av makten (och där finns förstås också olika fraktioner som inte behöver tycka samma)
...till detta kommer big oil, big pharma och banksters+gangsters.

En intressant variant var när Bush d.ä. var president och folkvald och verklig makt (deep state+big oil+wall street) sammanföll på ett unikt sätt.
(BTW: Det var aldrig meningen att Reagan skulle överleva attentatet...)
Citera
2016-08-08, 21:29
  #77751
Medlem
LeifD2s avatar
Vår gamla trådhjälte Hans Holmér nämner i detta TV-program att SÄPO har undanhållit infomration om möten i gamla stan, sommaren 1985:

https://www.youtube.com/watch?v=0ccYU4iNUSc

Personer (kända för polisen) har träffats sommaren 1985, runt midsommar, i gamla stan. SÄPO har känt till detta, men inte velat berätta det för palmeutrendingen. Holmér säger att informationen hade varit mycket bra att ha hösten 1986.

Har det blivit klart vad detta var för slags möte och för slags personer?
Citera
2016-08-08, 21:54
  #77752
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Glöm bara inte bort att reella makten i US endast till en minoritet innehas av de folkvalda (inklusive presidenten). "The deep state" har merparten av makten (och där finns förstås också olika fraktioner som inte behöver tycka samma)
...till detta kommer big oil, big pharma och banksters+gangsters.

En intressant variant var när Bush d.ä. var president och folkvald och verklig makt (deep state+big oil+wall street) sammanföll på ett unikt sätt.
(BTW: Det var aldrig meningen att Reagan skulle överleva attentatet...)
När Sovjet 1977 började placera ut kärnvapenladdade SS-20 missiler riktade mot grannländerna i det fria demokratiska Europa kan man ställa sig frågan om det var ett beslut av Brezjnev eller politbyrån? I Sovjet hade politbyrån merparten av makten och det är en avkomma av den som än idag - efter alla murars fall - sitter på tronen där borta.

On topic. Det har i världen funnits en anti-kommunistisk underground allt sedan Lenins dagar. CIA-chefen Casey flög titt som tätt i ett privat jetplan utan fönster till påvestolen i Vatikanstaten. Pengar kongressen i USA inte ville beviljade till CIA:s anti-kommunistiska aktiviteter jorden runt tiggdes ihop på bara knän inför påvestolen. Det var inte för inte som det första internationella erkännandet av Hitler-regimen gjordes av Vatikanstaten då ett konkordat (överenskommelse) tecknades 1933. Hitler var en anti-kommunist som tvingade fackföreningsledarna att städa sönderslagna lokaler med en tandborste. Man kan förstå att i det brittiska kungahuset hailades det för fullt när Hitler kommit till makten, för britterna hade varit de första att införa handelssanktioner mot det nya revolutionära Ryssland.

OP hade många fiender som aldrig syntes men kunde "slanta upp" om det gällde.
Citera
2016-08-08, 22:42
  #77753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Beträffande GM:s ankomst till mordplatsen har jag funderat kring följande:

Den troliga hemvägen för paret Palme bör ha varit att återvända till Rådmansgatans t-bana eller att ta en taxi.

Inte förrän ca kl 23.15 inleddes deras promenad söderut.

Om GM - och eventuellt ännu en alternativ GM - var utpostade vid Tunnelgatan redan vid den tiden verkar det på mig mycket märkligt. Hur kunde de veta att paret Palme skulle passera Tunnelgatan några minuter senare?

En trolig promenadväg hem hade väl varit Kammakargatan eller Adolf Fredriks kyrkogata till Drottninggatan och därifrån söderut i riktning Gamla stan? Eller åtminstone en fullt tänkbar alternativ hemväg.

Om paret Palme efter besöket vid klädbutiken Sari på den östra trottoaren vänt norrut mot Rådmansgatans t-bana hade det också varit märkligt att placera en eller två GM vid Tunnelgatan?

Detta resonemang förutsätter att det inte fanns ytterligare 1-2 GM norr om Grand vilket jag faktiskt har lite svårt att tro. Kallblodiga statsministermördare var väl inte så lätta att ruska fram? Här söktes ju en person som effektivt mördade Palme, undkom polisen och teg för alltid om sitt dåd.

Att ha tillgång till 3-4 GM verkar på mig inte så troligt.

Som ett resultat av min fundering kommer jag fram till att GM och den eventuelle alternative GM anlände till Tunnelgatans östra resp västra sida först 1-2 minuter före mordet. Först då fanns det en hög sannolikhet för att paret Palme skulle passera Dekorima.

Gärningsmannen (x1 eller x2) bör då ha anlänt norrifrån från trakten kring Grand eftersom promenaden tog sin början där och mördaren/mördarna i det läget inte alls visste vart Palme skulle ta vägen.

Eftersom ingen GM siktades av något vittne på den östra trottoaren 2-3 minuter före mordet så bör således GM ha gått söderut på den västra trottoaren och gått över gatan ungefär vid övergångsstället?

Den enda bristen i resonemanget är att inget vittne såg GM gå över gatan 23.19-23.20. IM pratade ju om det långt senare ("släntrade fram...") men det var ju efter långa manglingar med Kanger som ju även lyckades få IM säga att GM stod och väntade 5-7 minuter.

Även vittnet CA säger i sitt vittnesmål att hon trodde att GM och paret Palme sneddade över Sveavägen fram till Dekorima vilket åtminstone i paret Palmes fall är en missuppfattning.

GM kan ju heller inte ha kommit söderifrån. Vad skulle han där att göra klockan 23.15 eller tidigare när paret Palme befann sig vid Grand?

Även om GM "beordrades fram" till mordplatsen av någon med WT så måste han ju rent fysiskt ha befunnit sig någonstans före mordet. Han bör alltså ha funnits på endast 2-3 minuters promenadavstånd från Dekorima för att hinna dit före paret Palme. Varför skulle han stå och invänta order i en sådan position nära Tunnelgatan?

Om paret Palme valt en annan väg (norrut eller västerut) så hade han ju inget ärende alls vid Dekorima.

Vad säger Andersson, SGDF, mvgrippa, boboslacke m fl om detta? Vore intressant att höra er syn på detta.
Du resonerar dig fram logiskt. Man inser ganska snabbt att det inte är logiskt att man precis som du säger "har kallblodiga statsministermördare utplacerade" eller en mördargrupp Det enda resonemang som håller hela vägen är att mördaren finns vid Grand och han följer efter paret Palme , fortsätter på västra sidan och släntrar över Sveavägen och kommer upp ungefär vid reklampelaren ungefär som LGWP brukar redogöra. Han utförde mordet ensam.
Citera
2016-08-08, 23:18
  #77754
Medlem
Sigges påstådda WT-grupp inklusive en kvinna var ju uppe för ett tag sedan... Uppgiften dök upp först 870317 (Gruvedal skrev fel datum i sin bok) vilket ju givetvis inte bådar gott.

http://lennartremstam.blogspot.se/20...r-fran-ca.html

Sigges spontana reaktion om han nu faktiskt talar sanning kan ju dock mycket väl vara att det var spaning mot honom själv han råkade få syn på. Finns väl flera tänkbara anledningar att tiga till en början om så skulle var fallet?

Att Nässén står som uppgiftsmottagare är ju ingen höjdare det heller, men han är åtminstone inte ensam i förhöret kl 12.00 där påståendet dyker upp. Någon som känner till något om Cederman och Andersson?
Citera
2016-08-08, 23:54
  #77755
Medlem
SGDFs avatar
Öj, öj, öj. Jag har tidigare argumenterat för att kulorna är dom rätta, eftersom man inte funnit 4 kulor på platsen. (Mördaren kan inte letat upp dom rätta, och lagt dit nya direkt efter attentatet.)

Och så ser jag att det finns en kula som hittas vid Kungsgatan nära inpå MOP, som sparas av W Lange, men som, obekräftat, är borta nu.

Då tänker jag följande:

*Hur mycket kulor är det rimligt att man finner på trottoarer i samband med MOP?
*Är denna kula från en S&W? Har sett uppgiften "teflonbehandlad".
*Om den är medvetet placerad kan det vara 1) en skojfrisk medborgare 2) en attentatsgrupp
*MEN, om det är 2) så är det illa genomtänkt, då dom äkta riskerar att hittas, vilket dom ju gör.
*Dessutom utgör gatans förskjutning i höjdled kulfång, och GM vet ju hur han skjutit.
*Det KAN vara den omtalade salutskjutningen.
*OM det är 2) så är kulan, om den finns i bevar, förmodligen ej tvättad? (DNA? Analys av org. material etc.?)

Jag blir deprimerad, jag vet en i tråden som blir glad.
Vad vet vi om den jäkla kulan?
Citera
2016-08-09, 00:01
  #77756
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Öj, öj, öj. Jag har tidigare argumenterat för att kulorna är dom rätta, eftersom man inte funnit 4 kulor på platsen. (Mördaren kan inte letat upp dom rätta, och lagt dit nya direkt efter attentatet.)

Och så ser jag att det finns en kula som hittas vid Kungsgatan nära inpå MOP, som sparas av W Lange, men som, obekräftat, är borta nu.

Då tänker jag följande:

*Hur mycket kulor är det rimligt att man finner på trottoarer i samband med MOP?
*Är denna kula från en S&W? Har sett uppgiften "teflonbehandlad".
*Om den är medvetet placerad kan det vara 1) en skojfrisk medborgare 2) en attentatsgrupp
*MEN, om det är 2) så är det illa genomtänkt, då dom äkta riskerar att hittas, vilket dom ju gör.
*Dessutom utgör gatans förskjutning i höjdled kulfång, och GM vet ju hur han skjutit.
*Det KAN vara den omtalade salutskjutningen.
*OM det är 2) så är kulan, om den finns i bevar, förmodligen ej tvättad? (DNA? Analys av org. material etc.?)

Jag blir deprimerad, jag vet en i tråden som blir glad.
Vad vet vi om den jäkla kulan?

Uppgifterna kommer från tråden, men verkar vara sprungna ur itdemokrati. (Signifikans?)
Citera
2016-08-09, 00:03
  #77757
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Ja det är riktigt att jag trivialiserar polisspåret genom att blanda upp det med tokteorier.

Alcalá däremot blandar upp polisspåret med tokteorier, för att göra det tyngre.

Båda är exempel på illvillig retorik med en agenda.

3230, Kommissarie Dalsgaard, Sven Anérs finskor, de tveksamma bussresenärerna, nazihjälmen och fler, utgör enligt mig och många inte indicier. Att CGÖ har metal piercing hemma är i sin ordning, det vore nästan märkligare om den saknades i samlingarna.

Däremot kliver en civil polis fram till Dalsgaard på mordplatsen någon gång efter 23.35. Vem kan det ha varit? Dalsgaard har också berättat att han funderade på att använda civil polis i eftersöket: "Dalsgaard ville ha in så mycket personal som möjligt till city, särskilt civil. Talade bl a med Koci om att använda gatulangningsgrupperna."

Dalsgaards PM från kvällen vore mumma att få läsa.

Livvakten Dan Andersson är den som pratar med Dahlsgaard . Finns nämnd i tråden tidigare.
Citera
2016-08-09, 00:10
  #77758
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vår gamla trådhjälte Hans Holmér nämner i detta TV-program att SÄPO har undanhållit infomration om möten i gamla stan, sommaren 1985:

https://www.youtube.com/watch?v=0ccYU4iNUSc

Personer (kända för polisen) har träffats sommaren 1985, runt midsommar, i gamla stan. SÄPO har känt till detta, men inte velat berätta det för palmeutrendingen. Holmér säger att informationen hade varit mycket bra att ha hösten 1986.

Har det blivit klart vad detta var för slags möte och för slags personer?

Hans Holmer som kokar soppa på sina PKK spikar. SÄPOs Alf Karlsson gick redan i Augusti 1985 ut och varnade för PKK i Aftonbladet , Yilderim fanns med i resonemanget och det är hans promenader i gamla stan HH syftar på.
Citera
2016-08-09, 00:22
  #77759
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roga
Du resonerar dig fram logiskt. Man inser ganska snabbt att det inte är logiskt att man precis som du säger "har kallblodiga statsministermördare utplacerade" eller en mördargrupp Det enda resonemang som håller hela vägen är att mördaren finns vid Grand och han följer efter paret Palme , fortsätter på västra sidan och släntrar över Sveavägen och kommer upp ungefär vid reklampelaren ungefär som LGWP brukar redogöra. Han utförde mordet ensam.

Tack. Ja, jag har som du märker väldigt svårt att se logiken i att GM skulle ha befunnit sig i närheten av Tunnelgatan och inväntat order flera minuter före mordet. Det fanns i det läget flera olika alternativa sätt för paret Palme att ta sig hem - och i olika väderstreck.

Först 23.18 när de går över gatan - och särskilt när de lämnar Sari och börjar gå söderut - bör GM och eventuella andra inblandade ha insett att hörnet vid Tunnelgatan var den minst dåliga mordplatsen utifrån givna förutsättningar. GM gjorde förmodligen en hastig riskanalys och bedömde att möjligheterna att lyckas var rätt så goda trots vittnena i bilar och längs trottoarerna på Sveavägen.

När man läser det första grundliga förhöret med IM från 14/3 1986 och jämför hans skildring med CA:s uppgifter om att paret Palme och GM sneddade över Sveavägen uppstår ett scenario som jag inte tror att någon tidigare berört:

Att GM överhuvudtaget aldrig "stod och väntade" vid Dekorima utan att han sneddade över Sveavägen och anslöt bakom paret Palme precis när de anlände till platsen. GM kom då upp bakom dem från reklampelaren och rörde sig fram till butiksentrén bakom paret Palme.

IM:…när jag observerade honom det var strax innan, bara precis sekunderna innan mannen och kvinnan kommer, det vill säga paret Palme.
Förhörsledaren: - Sekunderna innan de möttes?
IM : - Innan de går förbi honom för han står som jag uppfattade det mot väggen, och så här när de går förbi så kommer han upp bakom.


Det kanske trots allt inte stämmer. CA kan ha missuppfattat alltsammans. Men IM är egentligen väldigt svävande, mera svävande än han senare gett sken av. Han säger "som jag uppfattade det" så stod GM mot väggen under en tidsperiod som "rörde sig om minuter". Men var det verkligen så?

IM säger trots allt tydligt att han inte alls betraktade mannen vid Dekorima hela tiden utan att han "märkte" att han fanns där. Och när förhörsledaren frågar närmare om hur länge IM såg GM så svarar han alltså enligt ovan.

Med tanke på vittnesmålen från Fauzzi/Hellgren som inte såg någon person vid Dekorima 23.19-23.20 stärks misstanken att det kanske inte alls fanns någon väntande GM vid Dekorima och definitivt inte i flera minuter.

Djärv tanke, jag vet. Men värd att fundera över.
Citera
2016-08-09, 01:08
  #77760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Tack. Ja, jag har som du märker väldigt svårt att se logiken i att GM skulle ha befunnit sig i närheten av Tunnelgatan och inväntat order flera minuter före mordet. Det fanns i det läget flera olika alternativa sätt för paret Palme att ta sig hem - och i olika väderstreck.

Först 23.18 när de går över gatan - och särskilt när de lämnar Sari och börjar gå söderut - bör GM och eventuella andra inblandade ha insett att hörnet vid Tunnelgatan var den minst dåliga mordplatsen utifrån givna förutsättningar. GM gjorde förmodligen en hastig riskanalys och bedömde att möjligheterna att lyckas var rätt så goda trots vittnena i bilar och längs trottoarerna på Sveavägen.

När man läser det första grundliga förhöret med IM från 14/3 1986 och jämför hans skildring med CA:s uppgifter om att paret Palme och GM sneddade över Sveavägen uppstår ett scenario som jag inte tror att någon tidigare berört:

Att GM överhuvudtaget aldrig "stod och väntade" vid Dekorima utan att han sneddade över Sveavägen och anslöt bakom paret Palme precis när de anlände till platsen. GM kom då upp bakom dem från reklampelaren och rörde sig fram till butiksentrén bakom paret Palme.

IM:…när jag observerade honom det var strax innan, bara precis sekunderna innan mannen och kvinnan kommer, det vill säga paret Palme.
Förhörsledaren: - Sekunderna innan de möttes?
IM : - Innan de går förbi honom för han står som jag uppfattade det mot väggen, och så här när de går förbi så kommer han upp bakom.


Det kanske trots allt inte stämmer. CA kan ha missuppfattat alltsammans. Men IM är egentligen väldigt svävande, mera svävande än han senare gett sken av. Han säger "som jag uppfattade det" så stod GM mot väggen under en tidsperiod som "rörde sig om minuter". Men var det verkligen så?

IM säger trots allt tydligt att han inte alls betraktade mannen vid Dekorima hela tiden utan att han "märkte" att han fanns där. Och när förhörsledaren frågar närmare om hur länge IM såg GM så svarar han alltså enligt ovan.

Med tanke på vittnesmålen från Fauzzi/Hellgren som inte såg någon person vid Dekorima 23.19-23.20 stärks misstanken att det kanske inte alls fanns någon väntande GM vid Dekorima och definitivt inte i flera minuter.

Djärv tanke, jag vet. Men värd att fundera över.

Jag har iofs redan sagt vad jag tror men det kan ju underbyggas lite Varför tror alla att GM stod o hängde vid Grand?

En GM skulle väl snarare ha tänkt att det var bättre att bevaka från lite avstånd så att inga vittnen kunde peka ut honom - som det nu har gjorts med en massa Grandmänniskor.

Att utföra ett mord precis vid Grand var ju inte heller någon särskilt lyckad idé då ett tjugotal människor kanske genast skulle övermanna honom eller förfölja honom.

Så mitt tips är att han stod på den östra sidan och väntade ut dom. Skulle det visa sig att de gick norrut mot T-banan ja då var det ju bråttom då måste han ta sig över och göra en snabb insats - men nu var det ju inte så - de började gå söderut och det fanns ingen anledning för GM att gå över Sveavägen han hade bra koll hela vägen.

Tanken var väl att själv gå över när antalet nattvandrare minskade men inte ens det behövde han, paret sneddade ju över vägen själva så då var det bara att öka steglängden något. Dessutom så ville ju någon av dem - kommer inte ihåg nu, titta in i ett skyltfönster på östra sidan och det gav GM gott och väl tid för att komma fram till Dekorima helt osedd egentligen - en till en-o-enhalvminut före makarna Palme.

Min teori säger alltså att det bara handlade om en GM om det sedan fanns en massa spanare ute har jag svårt att ha någon uppfattning om - ingen la ju märke till att GM hade någon WT heller. Möjligen var han en kugge i något maskineri men arbetade självständigt. Han kunde ju sin grej s.a.s.

Jag förstår bara inte varför man ska behöva göra det svårare än det är, mitt scenario är nog det mes logiska ändå...

Många på tråden hävdar att IM var bästa vittnet men han fanns ju på fel sida av vägen Chevamannen var betydligt närmare och han berättar klart utförligare om GM och bör ges större trovärdighet tycker jag.

Just nu finns en massa andra frågetecken efter det att jag läst en massa och det är om Palme gick till vänster eller höger om LB - om de hade en kort diskussion, som vissa säger - eller om GM var höger eller vänsterhänt här finns det ingen som helst konsensus lika så med handpåläggning eller huvudbonaden, kapushong, keps, stickad mössa, barhuvad med tjockt mörkt hår - sekundrarna har ni nog räknat rätt på och den senaste sikten av honom tror jag själv var vid DB korsningen Regeringsg. Därefter som uppslukad av jorden - eller inte.... det finns ju faktiskt mer intressanta uppslag i närheten av fler olika människor - men nu blir jag kryptisk
Jag följer bara logiken här....
Mvh MB
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback