Trevlig länk. Jag har läst det förr, men bra att den sprids.
"I juli 1990 förklarade två tidigare CIA-agenter i italiensk tv, att mordet på Olof Palme var organiserat av P2-logen på order av CIA och utfört av Gladio. Motivet var att Palme stod i vägen för CIA:s vapenleveranser till Iran. "
Det är värre än så: Liknande uppgifter bubblade upp redan hösten 1986, enligt Henrik Westanders bok "Bofors svindlande affärer".
Min huvudhypotes en längre tid har varit just att Plame på något sätt hindrat/stört internationella vapenaffärer och det var därför han tvingades dra på träfracken. Ett scenario åt det hållet "löser" väldigt många perifera "problem" på en gång. Jag har inte läst eller hört talats om något alternativ som så väl fyller upp såväl hotbild som tips och märkliga observationer som just denna hypotes.
När det gäller vad som hände på mordplatsen och om det stått en "dekorimaman" i hörnan en längre tid menar jag att det finns 2 huvudsakliga alternativ:
- Dekorimamannen är GM
- Dekorimamannen är inte GM, men den person som ropar ned SE till platsen som sedan skjuter Palme i ryggen. Poff!
Ett tredje scenario är att dekorimamannen är spanare för en 3e, helt okänd person som är GM. Någon sådan finns det dock väldigt dåligt stöd för bland vittnesutsagor, menar jag.
Edit: Behöver inte vara en dekorimaman som ropar ned Engström, men jag menar att en Dekorimaman om han funnits varit inblandad som observatör.
Senast redigerad av Leif D 2010-03-15 kl. 20:25.
Trevlig länk. Jag har läst det förr, men bra att den sprids.
"I juli 1990 förklarade två tidigare CIA-agenter i italiensk tv, att mordet på Olof Palme var organiserat av P2-logen på order av CIA och utfört av Gladio. Motivet var att Palme stod i vägen för CIA:s vapenleveranser till Iran. "
Tyvärr har Cia-agenter som t ex Chip Tatum ochså varit sagoberättare i vissa fall så det är svårt att värdera.
Citat:
Min huvudhypotes en längre tid har varit just att Plame på något sätt hindrat/stört internationella vapenaffärer och det var därför han tvingades dra på träfracken. Ett scenario åt det hållet "löser" väldigt många perifera "problem" på en gång. Jag har inte läst eller hört talats om något alternativ som så väl fyller upp såväl hotbild som tips och märkliga observationer som just denna hypotes.
Det är svårt att se hur CIA SKULLE MÖRDA EN ALLIERAD AV SÅDANA SKÄL! Skulle vara en unik händelse. Fast Ollies grabbar som kanppast var reguljära CIA var ju vidlyftiga och det enda som jag kan se som en möjlig men svag koppling är VG:s kontakt Charles Morgan som användes som alias av den Contrasansvarige i Miami bland annat. Charles Morgan är en historisk person. Samme alias CM som rapporterats försöka köpa ett mord på OP av en gangster innan mordet. I sådant fall skulle VG vara intressant. CM lär ju har haft kontakter med norrköpingsgruppen mm också även om det är lite ospecifika uppgifter.
Dock lite knöligt att få ihop det med mörkläggningen. SAP skulle knappast ställt upp på det.
Citat:
När det gäller vad som hände på mordplatsen och om det stått en "dekorimaman" i hörnan en längre tid menar jag att det finns 2 huvudsakliga alternativ:
- Dekorimamannen är GM
- Dekorimamannen är inte GM, men den person som ropar ned SE till platsen som sedan skjuter Palme i ryggen. Poff!
Ett tredje scenario är att dekorimamannen är spanare för en 3e, helt okänd person som är GM. Någon sådan finns det dock väldigt dåligt stöd för bland vittnesutsagor, menar jag.
Edit: Behöver inte vara en dekorimaman som ropar ned Engström, men jag menar att en Dekorimaman om han funnits varit inblandad som observatör.
Tycker att det finns en del som kan stämma med en systematisk skuggning av OP. Antingen byts Dekorimamannen ut mot en annan person eller så byter man klädesplagg. Särskilt om en skugga känt sig igenkänd. Ett alternativ är att dekorimamannen är GM men byter signalement (plagg) för att förvirra. En annan möjlighet är att dekorimamannnen (och kanske även medhjälparen) (Det är ju två personer finskorna ser!) ersätts av en eller flera personer som kanske hade en egen agenda. Omöjligt att avgöra. Vapnet kan dock vara en lösning. Den utpekade skall ha aft tillgång till ett sådant. Spanarmöjligheten är ju också möjlig. GM kallas fram i sista stund för att exponeras lite. Dessutom fans ju mustachmannen på andra sidan korsningen t ex som det är svårt att värdera.
Jag lyssnar just nu på ögonvittnet Ann-Charlotte Holmgrens vittnesmål från taxin och därmed första parkett: Hon säger nåt mycket märkligt, nämligen att GM står till höger om makarna och det måste betyda att han s.a.s. är framför makarna. Hon ser ju mordet till vänster om henne. GM stoppar in något i sin jacka/kappa och springer in mot gränden.
Han står till höger alltså framför makarna
Också noterat det.
Tolkar henne att GM "rundar OP" efter skotten och då hamnar till höger sett ur hennes vinkel... Skotten sker ju uppenbarligen under förflyttning framåt. Förflyttningen för OP:s del hejdas ju av skottet vilket kan ge den effekten?!
Efter skotten uppger AC Holmgren att gm med höger hand sätter in nåt som ska tolkas som vapnet i sin vänstra del av jackan/kappan och lämnar sedan platsen. Nu vill jag spinna vidare på vittnet Nieminen: hon ser ju att den skyndande mannen sätter in nåt i en liten väska medans han springer. Är det månne nu när vapnet är i sin väska som den ska dumpas i bagageluckan på den parkerade bilen?! Detta bygger helt på om operandus rapporten stämmer i det avseendet. Jag väljer att tro på den delen av operandusrapporten eftersom ingen gärningsman vill ha ett så hett vapen på sig i onödan.
Tyvärr har Cia-agenter som t ex Chip Tatum ochså varit sagoberättare i vissa fall så det är svårt att värdera.
Det är svårt att se hur CIA SKULLE MÖRDA EN ALLIERAD AV SÅDANA SKÄL!
CIA som organisation, ja. Men den här vapensmugglingen verkar ju ha varit mer av en "frifräsarhistoria" där man gjorde lite som man vill.
Palme visste en hel del, det är helt klart. Det finns tecken, bl.a. i Kjell-Olof Feldts bok, som tyder på att den store P var på väg att flippa ur. Han bettede sig underligt. Kan ha betraktats som en säkerhetsrisk? Att veta förmycket kan vara farligt.
CIA som organisation, ja. Men den här vapensmugglingen verkar ju ha varit mer av en "frifräsarhistoria" där man gjorde lite som man vill.
Palme visste en hel del, det är helt klart. Det finns tecken, bl.a. i Kjell-Olof Feldts bok, som tyder på att den store P var på väg att flippa ur. Han bettede sig underligt. Kan ha betraktats som en säkerhetsrisk? Att veta förmycket kan vara farligt.
Visst kan Ollies gubbar ha haft nåt finger med i spelet. Svårt att veta och utesluter det ingalunda även om efterspelet blir svårt att få ihop utan livlig fantasi.
När det gäller Fäldt är mitt förtroende inte så stort utan att gå in på detaljer. Om Anita Gradin sagt det hade jag kanske lyssnat men Feldt hade inte samma grundsyn. Vete fan om han ens var Sosse innerst inne. Avkomman höll sig väl bland högeranarkisterna. Frågan är varför K-O anser ditt viktigt att föra fram sådant om OP. Vad skulle det tjäna till? När han skrev var han ju en politisk looser trots hans delvis faktiskt fick ordning på statsfinanserna. Bitter och kände sig ouppskattad.
OP var säkert oroad över flera saker inklusive Harvardstrulet kring mordet. Inte minst högerkrafterna i Partiet var ovälkomna och hans intrese var framför allt internationellt och inte nationellt. Vad jag förstår ville han helst jobba internationellt men offrade sig för att vinna valet. Av vissa uttalanden kan man ana att han kanske visste en del kring konspirationerna att få bort honom från makten inom de egna leden.
Bekrymrad men knappast på väg att flippa som jag ser det vad moståndaren än hävdade. Däremot tasslades det en del bland motståndarna som tyckte han tog för stor plats det är säkert.
Jag väljer att tro på den delen av operandusrapporten eftersom ingen gärningsman vill ha ett så hett vapen på sig i onödan.
Det kanske var ett lånat vapen? Eller en impulshandling. Men visst vill man bli av med det rent spontant. Om det varit ett vapen med 6" pipa hade det hittats på ett eller annat sätt. Hade det varit proffs hade väl vapnet varit ospårbart och hade dumpats så fort som möjligt utan risk! Att GM tar med sig det kan betyda att det skulle kunna spåras till honom och därför måste föras bort. Över huvud taget är vapnet illa valt ur synpunkten att det borde varit lättspårat då kortpipiga vapen var ovanliga. Tur att SB drog fel slutsatser?
Nu när vi gör en grandios utflykt är det lika bra att läsa detta också, sedan kan vi återgå till vad som egentligen skedde på Sveavägen. http://abe.freeshell.org/palme/node49.html
Mycket bra länk Klippo. Den visar på kopplingen från NATO/CIA till svenska StayBehind och terroristerna i Europa via WACL som dock inte nämns vid namn. Man vet hur dessa samtränas och finansieras i Sydafrika där också valutorna växlas med diamanter från och till vapen, krigare, droger och terror.
Den avslutande teorin är inte alls långsökt utan snarare försiktig då den knappt vågar beröra NATOs utstuderade roll i sammanhanget. Tilläggas bör att Michael Townly ur P2 låg bakom tidigare planer på att döda Palme. Det mest snarlika mordet som genomfördes på paret Leighton i Rom -75 var också hans verk.
Townly påstods ha varit synlig i Sthlm tio dagar innan och hade säkert såväl proffsmördare som expertråd att erbjuda men kopplingen till CIA skulle då bli alltför tydlig. Charles Morgan i samma ärende gick på en nit och misslyckades totalt. Därför valdes väl hellre ustasamannen Miro Baresic som lägligt placerats på närmsta anstalt i Täby för det avgörande dådet kan man tänka.
/ Ove Mollvik
Jag vet att du inte är någon anhängare av mitt Diamantspår men samtidigt uppskattar jag din debattnivå och av den orsaken tänker jag kommentera det här med Stay behind och fria kriget lite.
Liten historisk tillbakablick
Dvs med start som ett skydd för en sovjetisk invasion österifrån 1939 fick skidlöparbataljonen en ny uppgift att skydda Sverige för ett tyskt angrepp från Norge 1940 - 1942. Samtidigt hade taktiken utvecklats från att vänta till Sverige invaderats till att sätta upp fria skidlöparplutoner som infilterade "skidade in" bakom fiendens linjer i Norge för att utföra sabotage eller spaning mm.
Redan på 60-talet fick jag det fria kriget förklarat för mig som just detta att man "skulle vänta tills fienden" kommit in i landet för att överfalla honom i ryggen av min egen far som fick befälet över sitt första skyttekompani under andra världskriget. Efter kriget var min far bla taktiklärare inom Frivillig Befälsutbildning FBU bla i Tylebäck som låg bredvid Tylösands golfbana så medan vi barn tjänade pengar på att plocka golfbollar undervisade han i bla Fria kriget.
Själv skulle jag ha fått tillfälle att under ROK II Kompanichefskursen föra befälet över ett norrlandsskyttekompani vid dess bataljons KFÖ i Vittangi. Eftersom jag valde att bli totalvägrare då 1978 och faktiskt fick ett civilt arbete samtidigt som den kommenderingen så blev detta inte av. Men jag kan försäkra att tom en övning som KFÖ i Vittangi några mil öster om Kiruna i februari med garanterad genomsnittstemperatur på - 30 grader Celcius inte precis är en "walk in the park".
Naturligtvis skulle man inte kunna stoppa fienden i ett storskaligt krig under det kalla kriget utan man förberedde ett fortsatt krig på svensk mark mot en ockuperande fiende. Det är lätt att förstå att enbart jägarförbanden inte räckte till för att stoppa eller bryta en ockupants motståndsvilja.
Därför hade alla stridande förband som skildes från egna förband till uppgift att föra fria kriget vilket har lett till många kommentarer och diskussioner om fria kriget och hur det förs på många olika forum.
Det lägsta stridande förbandet som gavs en taktisk uppgift att föra fria kriget inom ett område (ofta geografiskt mycket omfattande) var skyttebataljonen som mönstrade cirka 1000 soldater. Föreställ dig nu att du befinner dig bakom fiendens linjer utan reguljärt understöd av artilleri mm eller underhåll av mat, vatten och ammunition och för befäl över 1000 man och förväntas föra fria kriget.
Enbart att föda 1 000 soldater är en grannlaga uppgift. Att skaffa ammunition och andra resurser för krigföring en annan.
För den sakens skull fanns det en organisation som hade förberett detta i fredstid vilket ibland kallades krigs-IB. Ofantligt dumt namn förresten.
Hoppas att du fått lite bättre förståelse för vad Krigs-IB egentligen var.
[spoiler] Gomorron Utredaren,tack för redogörelsen.Jag har inte missat det.jag la in texten om "stay Behind" eftersom namnet används hit och dit och det kan vara svårt för oinsatta läsare att veta vad som är vad .att det iaf på papperet finns skillnader och att det fanns olika grupper som skulle hjälpa till vid en förmodad ockupation.Nu till det viktiga,den som ev.fanns på Skandia och som Alvar Lindencrona i början var högste ansvarig för hade 3 undergrupper med 3 ansvariga.Kontoret fanns till en början på Kungsholmen men som förmodligen flyttade in i skandias Lokaler. enl.Kangar Gummeson: Efter den rensningen tog uppbyggnaden fart. Tre uppgifter, med tre ansvariga personer: Anders Grafström förberedde den väpnade motståndskampen och hade hand om all rekrytering. Underrättelsetjänstens chef Thede Palm planerade för en livlina för evakuering av höga militärer, nedskjutna piloter och kurirer. Och en person, som vi inte känner till namnet på, ansvarade för propagandan och den psykologiska krigföringen under en sovjetisk ockupation.[/SIZE][/FONT] Över sig hade dessa tre män en ledningsgrupp som drog upp riktlinjerna för arbetet och som samtidigt skulle garantera en bred samhällelig förankring. Högste chef var Alvar Lindencrona, som i det ''civila'' var direktör för försäkringsbolaget Thule. Mötena i ledningsgruppen hölls i hans paradvåning på Stureplan i Stockholm. Igår så läste jag om detta igen och tror mig nu äntligen funnit en pusselbit som länkar ihop olika personer och händelser.Mitt utkast ovan säger det mesta om gruppens kapacitet.Vi har tre stycken personer som aktivt är operativa för olika delar och har en administration över som "garanterar en bred samhällig förankring". Just denna "stay behind " grupp är rden som det finns dokumenterad existens åtminstonde fram till 1990.
Nu till den gemensamma nämnare jag kom på igår.Jag har funderat mycket runt att 50 miljoner inte har räckt till för att beveka någon att prata för utredarna.Förmåga att hålla tyst måste då grunda sig på något viktigare och mer högaktat än pengar.
Gruppen måste ha resurser dels kommunikation(radiotelegrafi),underrättelse(teleav lyssning) och sedan desinformation.Detta finns att få i vad vi nu har information om i denna organisation som fanns på Skandia och kulvertgångar till hus runt omkring.
Vad hittade jag då igår.Jo,Grafström! Om man läser om honom så var han en av hjältarna i finska vinterkriget.http://www.svenskafrivilliga.com/sfk3a.html
Han blev sedan i Sverige anvarig för just den del som skulle föra väpnad kamp.
Grafström blev sedermera Generalmajor i Sverige.Hade innan ansvar för både tyska och norsk kontakter,tror att han t.o.m var ambassadör i Norge .Om man läser om Grafström så måste det ha varit en riktig tuffing.I hans regemente fanns också en man Otto Hallberg,som startade Sveaborg.
Jag läste igår något i stil med,kan nu inte till min förtvivlan hitta vart.Att sveaborg och AAG hade gemensamma träffar i lokaler som låg i Enskede.Hallberg bodde i Uppsala.Man satsade på nyrekrytering bl.a speciellt inrikta sig på poliser.Stod det i texten.
OP lät ju vid tiden alla "stay behind" grupper falla i glömska.Vi vet att det fanns missnöje hos militären om svek,kanske mest bland dem som krigat i Finland,både Sverige och Finland är de länder som inte ingick i Nato.
De svenska fd.militärer som var i finska kriget kanske kände svek från OP att Finland skulle akterseglas av Sverige vid ev.konflikt men även rädsla för vad för sorts överenskommelser OP skulle göra med Ryssen.
Sätt dig in i situationen ,här hade de sett kamrater dö för strid mot ryssen.Personer som Grafström kanske diskuterade det och var kritisk,hetsen från EAP och i övrigt mot OP spädde på det hela.
Engström hade finsk påbrå
CG Östling var 11år då han kom till Sverige från Finland.
Dekorimamannen pratade finska.
Jag tror helt enkelt att vi har en finsk tråd att nysta i.Inte ett polisspår.Finnar har ett speciellt förhållande till Sverige,de kände sig svikna av oss i andra värlsdkriget.
Senast redigerad av zorze 2010-03-16 kl. 06:22.
Sätt dig in i situationen ,här hade de sett kamrater dö för strid mot ryssen.Personer som Grafström kanske diskuterade det och var kritisk,hetsen från EAP och i övrigt mot OP spädde på det hela.
Engström hade finsk påbrå
CG Östling var 11år då han kom till Sverige från Finland.
Dekorimamannen pratade finska.
Jag tror helt enkelt att vi har en finsk tråd att nysta i.Inte ett polisspår.Finnar har ett speciellt förhållande till Sverige,de kände sig svikna av oss i andra värlsdkriget.
Tja de som varit med i vinterkriget var väl till åren komna vi det laget. Snarast en föräldrageneration. Många i vinterkriget var ju positiva till Nazisterna som var en allierad.
Det kan ju delvis vara så att finska användes för att försvåra insyn för att aktörerna behärskade språket. Men visst finns ett kanske lite otydligt stråk där Finlands och Balkankopplingar kan finnas med. Engström skötte väl EAP:s tryckerikontakter på Åland. Tror mera att kopplingen är indirekt att personer med den bakgrunden var mer benägna att vara rädda för ryssen och misstänksamma mot OP än något annat.
Staybehind och koppling till IB KrigsIB och efterföljare kan ha betydelse då flera aktörer kring villospår och mörkläggning har klara sådana kopplingar. Min uppfattning är att grupperna vid denna tid var lite otyglade och efter den globala utvecklingen dvs omodrerna i sitt tänkande.
Att veta vilka som var den operativa ledningen och vilka som tillhörde ledningsgruppen skulle kanske kunna sprida lite ljus.
Senast redigerad av uddis(s) 2010-03-16 kl. 07:57.
Nej det var som sagt inte proffsigt när det avslöjades som fejk.
Men visst är det snarare desinformation än information och man kan inte utesluta att det var någon med inside bakom. För Holmers gäng, SSI och UD var det nog ingen match att hitta sådana nummer. Svårare dock för CP och hans intelligensreserv eller ett gäng hörgersnutar.
När desinformationen är så här uppenbar och kommer från olika och spretande håll samtidigt så kan man vara säker på att det ligger en mycket proffsig organisation bakom. Konkurrenterna till Holmérs gäng, SSI och UD råkade vara ännu duktigare och hade stöd från hela NATOs psykförsvarsexpertis vet jag. Mörkandet kring alla ännu ouppklarade nationalmord och katastrofer följer samma mönster från Kreuger till Bernadotte, Hammarskjöld, Palme likaväl som Estonia och Lindh. Självklart ligger det inte några ensamma galningar eller begränsade lokalförmågor bakom utan en totalitär mentalitet som vill föra över världen från hedersfinans till terrorfinans. Loretta Napoleoni har mer att säga om saken. Den djupt personliga konflikten mellan Palme och Feldt talar för resten. Ingvar Carlsson stärkte partikassan med Boforsmutor i form av diamanter från Sydafrika och gick bakom ryggen på Palme gissade jag. Något skumt var det när vi i helsidesannonser uppmanades att växla in våra tillgångar mot diamanter och så som PK-banken drog igång vid den här tiden. Karaktärsmorden på oss som ifrågasatte den offentliga hederligheten har åtminstone för mig fått sin förklaring.
/ Ove Mollvik