Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-11, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Enligt principen om att inte krångla till det tror jag det som fick bägaren att rinna över på en attentatsgrupp, skulle kunnat vara att Palme lät Stefensson släppa ut en sovjetisk ubåt ur Hårsfjärden för att främja världsfreden och få en hållhake på ryssarna i en betydligt smartare politisk förhandlingslösning under bordet. Om de vägrat tygla sin officerskår skulle Palme helt enkelt inte leda förhandlingarna om en kärnvapenfri zon vidare. Med den som lockbete skulle han tvinga båda stormakterna till att sansa sig.

Därför hade han ingen rosenrasande Stefensson eller försvarsledning emot sig. De ställer upp på att bära skiten underifrån för det tillhör deras tjänst att ställa upp för landet och sin chef. Därför ges en lam protestnot och Ingvar Carlsson får 1987 den normalt högerinriktade Wallroths stöd i ubåtsutredningen.

Eftersom en sådan här sanning skulle förödmjuka Sovjetunionen kunde den aldrig bli officiell för att få någon fredsbevarande och lugnande säkerhetspolitisk effekt. Ovetandes om det politiska spelet under ytan om avspänning, tolkar attentatsgruppen det som en eftergift Palme gjort. Under 1982-85 svetsas gruppen samman och planerna tar en allt mer fast form.

Vem vet?
Men: Bror Stefenson var ju västvänlig. Den "inofficiella" version som finns är väl att ubåten som släpptes ut var blå, inte röd.

Vilket även en annan skribent tog upp:
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Finns rätt mycket som tyder på att det var en u-båt från NATO som var utsänd eller inbjuden för att testa den svenska beredskapen under hårsfjärdenincidenten, och att det i så fall var motivet till varför den släpptes.

https://www.youtube.com/watch?v=8Gyi8WTHXAM

Jag tycker även att teorin du framför har vissa brister. Om vi förutsätter att varken Palme eller Stefenson var sovjetspion, hur skulle de då kunna veta att ubåten var sovjetisk? Och att det fanns en ubåt där överhuvudtaget, med tanke på den skepsis mot militärer som var rådande? Hur kunde ett sådant erbjudande förhandlas fram; skulle inte Sovjets företrädare ha totalförnekat om Palme nu hörde av sig?

Den sovjetiska statsledningen var nog heller inte informerad i detalj om vad som pågick och när det pågick. Om Palme kom med sådana anklagelser - vilket han måste ha gjort med viss osäkerhet, eftersom han inte kunde veta om ubåten var sovjetisk - hur skulle han få sina kontaktpersoner på den sovjetiska sidan att förstå att det verkligen var deras ubåt som var instängd och sedan bekräfta det?

Om Stefenson var västvänlig och ubåten var från väst och här med vår kännedom försvinner samtliga av dessa frågetecken. Sen tror jag mycket väl att vi hade sovjetiska ubåtar här minst lika ofta som västubåtar. De hade nog fullt upp med att släppa av spetznazoperatörer och andra "illegals", lämna av utrustning, studera och undersöka våra farleder och våra mineringar och andra anläggningar nära våra kuster. Dessutom ibland plocka med sig en sosus-anläggning eller två.

.
Senast redigerad av skarpsint 2015-12-11 kl. 15:53.
Citera
2015-12-11, 20:22
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
På vilket sätt är det egentligen underligt? Sovjet var en stormakt som dessutom gränsade direkt till Sverige, och det fanns ett realpolitiskt behov av att ha någon form av kanal öppen. Lika lite som de övriga västländerna kunde ha öppna diplomatiska relationer med WP kunde Sverige ha det.
T.o.m. USA öppnade ju en direktförbindelse för att kunna undvika en upprepning av Kuba-krisen.
Så detta har naturligtvis inget att göra med ett närmande, har inget att göra med att Socialdemokraterna blev influerade av Sovjet etc.

Det är väl bara om man tänker sig att HH förkärlek för de olika "spåren" etc var ett sätt att sabotera hela undersökningen, och hindra att man upptäckte kopplingar till tex ett skyldigt Stay Behiond, som frågan om HH som medlem i Stay Behind kan få en poäng. Och även om inte CP eller OF litade på honomn, så litade ju ändå Birger Elmér på honom. Dvs om man tror att Stay Behind, som helhet, ligger bakom mordet.

Det där med Frånstedt och Finland var ju en helt privat uppgörelse mellan några finska säkerhetstjänstemän och Frånstedt själv som handlade om att OF skulle ta emot finskt material i händelse av en sovjetisk aggression.
Frånstedt gillar verkligen att klaga på IB och verkar hitta fel och brister överallt. Men man kan naturligtvisf råga sig varför, har han någon agenda. Vill han hävda sig själv och Säpo på IBs bekostnad, eller vill han förhindra vidare intresse för IBs historia genom att kalla dem amatörer och klantar - dvs avmystifiera dem? Eller så menar han såkalrt allvar.
Men samtidigt så är det märkligt att han använder sig av exempel hämtade från en lokalbefolknings erfarenheter av IB-elever som övar kring IBs hemliga agent-skola - och på det generaliserar med att IB därför måste vara amatörer. Men självklart borde elever vara mindre skickliga och klumpiga, det ligger ju i sakens natur.
CIA har tex motsvarande skolor, där även de får i uppdrag att stjäla bilar från en ovetande lokalbefolkning. Självklart händer det att vissa elever är både klumpiga och lämnar spår etc.

Genom att som Frånstedt definiera IB som klantar så finns chansen att intresset för att skriva deras historia minskas. Och då gör Frånstedt os alla en stor otjänst. För om det finns något som behöver genomlysas och i betydligt större detalj redovisas så är det IB och dess historia. Jag vill tex veta hur deras skolverksamhet såg ut, hur eleverna upplevde det. JAg vill veta vilka uppdrag på främmande makts territorium IB hade . Frånstedt Tramsar tex när han bara redovisar Ett enda - misslyckat - exempel där IB i en gisten eka försökte placera ut spionutrustning på finskt vatten. Varför redovisar han bara sådana anekdoter, som är avsedda att dra ett löjets skimmer över IB?
Sådant brukar kallas karaktärsmord, och används för att dölja en betydligt större och mörkare hemlighet.

Analysera Löfvéns personliga historia, se var han var och vilka kontakter som hade lett till vilka konsekvenser. Löfvén var kanske "svetsare". Men i några månader bara ...
JAg såg med häpnad på hur de korkade reportrarna i början, när Löfvén nominerades, bara ställde helt infantila frågor om vad hans erfarenhet som svetsare och hans förhandlingserfarenhet hade för betydelse för statsministerposten ... Vad är det för fel på dem liksom ...

Det var mer än i Palmes ungdom Palmes relation till dessa tjänster var god. Tvärtom löper den som en röd tråd genom hela hans karriär. Palme insåg värdet av underrättelsearbetet iom sina praktiska kontakter och den insikten fördjupades. När han själv fick makt att påverka såg han till att knyta IB till sig själv, genom att plocka bort det som var själva hindret. Dvs plocka bort Thede Palm och istället tillsätta den lojala Birger Elmér. Till det såg han till att omge sig med lika pålitliga ministrar och sakkunniga som även dessa hade ena foten inne i IB, och andra vid Palmes sida. Det är inte helt fel att kalla IB för Socialdemokraternas egen spionorganisation, Palmes egen spionorganisation. Till stor del syftade ju IB till at förfölja svenska kommunister, och det var inte så konstigt med tanke på Palmes egna väldigt dåliga erfarenheter av kommunismen. Men pga att det var sk topphemligt, så kunde ju aldrig hans fiender få veta något av det. Hans fiender trodde ju på allvar att han var kommunist, Sovjetvänlig etc, trots att han i praktiken var en av Sveriges främste kommunistjägare.
Men Palme lyckades aldrig få kontrollen över Säpo som jag skrev. Det är något som "underrättelse-sossarna" väl aldrig glömt bort - och det är väl inte så långsökt att det är just därför som Löfvén - som underrättelse-sosse själv - såg till att räta ut detta problem så fort han fick makten själv.
Nej precis, Palme var knappast kommunist. Däremot riktigt smart. När andra länder i Europa hade ganska stora kommunistpartier och revolutionära stämningar med polarisering i samhället satt (S) relativt stadigt i båten. Gick i fackeltåg och positionerad sig en smula till vänster, kramade den progressiva 68-vågen. Den stora välutbildade 40-talistgenerationen ville man förstås fånga upp. Ordning och reda, samförståndsanda. OK, jag är ingen historiker, men det är vad jag tror.

Sedan tror jag säkert att Palme var emot Vietnamkriget, liksom många amerikaner, men den kritiken var inom familjen. Lojaliteten var aldrig på andra sidan, tror jag.

Men för ev mordmotiv är det ju GM:s uppfattning om Palme som spelar roll, vilket inte nödvändigtvis sammanfaller med verkligheten.

Men angående Löfven, kan du förklara lite mer varför det är så uppenbart?
Senast redigerad av TigerKid 2015-12-11 kl. 20:25.
Citera
2015-12-11, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Men: Bror Stefenson var ju västvänlig. Den "inofficiella" version som finns är väl att ubåten som släpptes ut var blå, inte röd.

Jag tycker även att teorin du framför har vissa brister. Om vi förutsätter att varken Palme eller Stefenson var sovjetspion, hur skulle de då kunna veta att ubåten var sovjetisk? Och att det fanns en ubåt där överhuvudtaget, med tanke på den skepsis mot militärer som var rådande? Hur kunde ett sådant erbjudande förhandlas fram; skulle inte Sovjets företrädare ha totalförnekat om Palme nu hörde av sig?

Den sovjetiska statsledningen var nog heller inte informerad i detalj om vad som pågick och när det pågick. Om Palme kom med sådana anklagelser - vilket han måste ha gjort med viss osäkerhet, eftersom han inte kunde veta om ubåten var sovjetisk - hur skulle han få sina kontaktpersoner på den sovjetiska sidan att förstå att det verkligen var deras ubåt som var instängd och sedan bekräfta det?

Om Stefenson var västvänlig och ubåten var från väst och här med vår kännedom försvinner samtliga av dessa frågetecken. Sen tror jag mycket väl att vi hade sovjetiska ubåtar här minst lika ofta som västubåtar. De hade nog fullt upp med att släppa av spetznazoperatörer och andra "illegals", lämna av utrustning, studera och undersöka våra farleder och våra mineringar och andra anläggningar nära våra kuster. Dessutom ibland plocka med sig en sosus-anläggning eller två.

.

Håller med dig om att mitt resonemang har brister men det är bara ett försök att finna förklaringar på det ologiska att den högerinriktade Wallroth inte hakar på marinofficerarna i deras krav på utpekande av Sovjet. Jag tycker det ger en indikation på att Wallroth stödjer den för alla andra kontroversiella linjen att inte misstänka ryssarna. Wallroth måste stått Palmes regering mycket nära eftersom han ring in som nr 3 på mordnatten. Dåvarande ÖB Bengt Gustafsson är ju idag tvärsäker på att det var ryssarna och debatterar ofta om det. Vi har två sidors argument men inga bevis. Självklart måste FRA haft en hel del material inspelat. Varför kritiserar då inte Bengt G sin statsministers handling? Konstaterar bara att det finns saker om det här som måste fram för att Palmes egentliga syn skall komma fram.

Om både Wallroth och Gustafsson (med åtminstone då socialdemokratiska sympatier efter vad jag hört) är lojala mot Palme så är det väl inte otänkbart att även Stefensson är det även om alla tre helst velat föra en annan politik. Lugnt lojala kan de väl rimligen bara känt sig om de trodde Palme själv var lojal och västvänlig om det skulle behövas. Speciellt som Palme sagt till Synnergren på sjuttiotalet, att hålla sig väl med amerikanarna även om han bråkade med dem. Anledningen till den ibland ologiska lojaliteten skulle kunna vara att Palmes säkerhetspolitik till stora delar var förankrade över partigränserna i utrikesnämndens majoritet?

Sammanfattningsvis tycker jag det behövs fler bevis på bristande lojalitet ifrån försvarsledningen innan man blandar in dem i MOP. En tidigare planlagd kuppövning MÅSTE inte haft till syfte att skjuta Palme. OM en övning istället var lokal och med Östling mm i övningsledningen tror jag på inblandning. En löst ihopsatt grupp av extremister är för mig en enklare lösning.
Den största gåtan är ju trotts allt kvar och obesvarad -Varför fortsätter Östlings karriär under Holmér?
Citera
2015-12-11, 22:57
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Nej precis, Palme var knappast kommunist. Däremot riktigt smart. När andra länder i Europa hade ganska stora kommunistpartier och revolutionära stämningar med polarisering i samhället satt (S) relativt stadigt i båten. Gick i fackeltåg och positionerad sig en smula till vänster, kramade den progressiva 68-vågen. Den stora välutbildade 40-talistgenerationen ville man förstås fånga upp. Ordning och reda, samförståndsanda. OK, jag är ingen historiker, men det är vad jag tror.

Sedan tror jag säkert att Palme var emot Vietnamkriget, liksom många amerikaner, men den kritiken var inom familjen. Lojaliteten var aldrig på andra sidan, tror jag.

Men för ev mordmotiv är det ju GM:s uppfattning om Palme som spelar roll, vilket inte nödvändigtvis sammanfaller med verkligheten.

Problemet för Palme, Geijer och statens lakejer var att den progressiva vänstern i Sverige hade ett kolossalt stort mediautrymme: den hördes i radio och TV - snart sagt alla barnprogram i TV blev vänstervridna - de sågs och hördes på gatorna i alla svenska städer - "krossa kapitalismen" ekade genom megafoner under alla Vietnamdemonstrationer som samlade långt fler i sina led än medlemmar i etablerade organisationer.

Vänstervågen ansågs som ett potentiellt hot mot etablissemanget. Därför all denna buggning, telefonavlyssning, inbrott i deras lokaler, hemliga agenter och informatörer på nästan alla arbetsplatser via fackombuden, universiteten inte undantagna - kort sagt det som senare avslöjades genom IB-affären.

Läs t.ex. IB-spionen Gunnar Ekbergs bok "De ska ju ändå dö" som avslöjar lite av vad han själv varit med om genom att bryta sig in i lokaler och bugga vänsterorganisationernas telefoner.

De där 40-talisterna som du säger att Palme ville fånga upp, de gick påfallande många på 1960-talet i led efter ordförande Mao i Kina och kallade sig för maoister: Robert Aschberg och Hennning Mankell är två av de mer kända namnen i vår samtid. Läs boken "De svenska maoisterna" för detaljer och kända namn om 40-talisterna som kallade sig maoister.

Kommunismen var ett stort bekymmer - eller rättare sagt rädsla - för Socialdemokraterna långt innan proggvågen på 1960-talet - det är bekant - men bekymret blev definitivt inte mindre på 60-talet med vänstervågen.

Vad gäller GM så behöver han inte själv haft motiv för att mörda Olof Palme om han var kontrakterad lönnmördare.
Citera
2015-12-11, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Att mördaren missar Lisbeth är ju lite underligt och tyder mycket på en icke professionell mördare.

Håller med. Om det var skyttens första mord utfört med snabb improvisation efter en längre tids spaning, så är det inte konstigt om nerverna svek för andra skottet och speciellt inte mot en nödställd kvinna. Kanske hanns maskeringen inte med inför skottet när de nalkades pga att skytten var tvungen att hålla utkik själv och en luva skulle dragit blickarna till sig från omgivningen. Han behövde ju komma inpå dem utan förvarning.
Citera
2015-12-11, 23:06
Medlem
Citat:

Sammanfattningsvis tycker jag det behövs fler bevis på bristande lojalitet ifrån försvarsledningen innan man blandar in dem i MOP. En tidigare planlagd kuppövning MÅSTE inte haft till syfte att skjuta Palme. OM en övning istället var lokal och med Östling mm i övningsledningen tror jag på inblandning. En löst ihopsatt grupp av extremister är för mig en enklare lösning.
Den största gåtan är ju trotts allt kvar och obesvarad -Varför fortsätter Östlings karriär under Holmér?

Jag håller med om att det är osannolikt att en av försvarsledningen planlagd kuppövning knappast hade som syfte att skjuta OP - det hade varit alldeles för riskabelt för "arrangörerna". Däremot kan man mycket väl tänka sig att den kom att användas av någon långt över Östlings paygrade för andra syften än arrangörerna hade tänkt sig.

Jag tvivlar på att en "lokalt" arrangerad kuppövning som spårade ur hade mörklagts på det sätt som faktiskt skett i MOP.
Citera
2015-12-12, 00:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Problemet för Palme, Geijer och statens lakejer var att den progressiva vänstern i Sverige hade ett kolossalt stort mediautrymme: den hördes i radio och TV - snart sagt alla barnprogram i TV blev vänstervridna - de sågs och hördes på gatorna i alla svenska städer - "krossa kapitalismen" ekade genom megafoner under alla Vietnamdemonstrationer som samlade långt fler i sina led än medlemmar i etablerade organisationer.

Vänstervågen ansågs som ett potentiellt hot mot etablissemanget. Därför all denna buggning, telefonavlyssning, inbrott i deras lokaler, hemliga agenter och informatörer på nästan alla arbetsplatser via fackombuden, universiteten inte undantagna - kort sagt det som senare avslöjades genom IB-affären....

Intressanta tankar, om Sverige inte varit så beroende utav utländsk import utav råvaror, tex olja, bensin mm, så hade kanske ett självhushållande Sverige utvecklats i en strikt kommunistisk riktning. Istället så blev Sverige mera kapitalistiskt under denna tid, - jag uppfattar hyckleriet i den svenska vänstern som mycket omfattande och djupt rotat. Många som var vänster var alkisar eller näst intill, en hel del av dem var journalister. De som kunde nyktra till kunde skapa sig en karriär, tex Aschberg, Gouillou, mfl.

Jag har för mig att Statens spionerande på medborgarna var nog inte så värst omfattande, jämfört med idag, tänk på att allting av det slaget gick så långsamt på den tiden.

Varför handlade då inte Sverige mera råvaror med östländerna, det kommunistiska blocket ? Anledning till detta var tror jag att de var högst opålitliga, de levererade inte på utsatt datum, det gick ej heller att handla med öst-valuta, tex Rubeln och östtyska D-Marken. Förhandlingar om kontrakten var hopplöst ofruktsamma, och tog evigheter för rätt som det var så kunde den kommunistiska förhandlaren hamna i onåd, och ersatts av någon politruk som inte visste ett skvatt om Sverige. Dessutom så byggde ju kommunismen på en massa lögner bla om produktionsresultat osv. Däremot att handla med USA var en helt annan femma, de levererade dagen efter.

Det stämmer att mediautrymmet var extremt mycket vänster, de hade övertagit efter de tidigare mer högkyrkliga, prästerliga media-megafonerna. Det var mera "roligt" att vara vänster då.

Jag tror att OP hanterade situationen bra, att stanna kvar i den kapitalistiska sfären för att hålla Kronans värde uppe och med det kunna köpa gas, olja och bensin, och kunna sälja stål och järnmalm och skog förstås. I USA hade ju OP sett hur skadligt det var för samhället med de stora folkomflyttningar som skedde då och då i perioder i USA.

Jag tror nog att de kommunistiska ledarna i östblocket inte gillade OP så värst mycket, pga hans intellektuella stil.

Nja, om de flesta journalister var alkisar det vet jag inte, men många tidningar hade många anställda, och det kunde dröja länge ibland innan de fick en artikel publicerad, så det kunde nog ofta kännas tröstlöst. De var tvungna att producera XXX antal ord varje vecka, men ibland blev de bara refuserade. Fackliga frågor och sådant medbestämmande gjorde det svårt att få cred för en bra artikel, så vänstervurmandet i sig var ibland bara till nackdel för dem själva, deras egen karriär alltså.

Det finns en gammal teori om att kommunisterna ville få bort OP för de lutade åt att OP skulle förråda landet och gå med i NATO, Detta skulle innebära att östblocket riskerade blockad och förlora kontrollen över Östersjön, och inga av dess hamnar gick att använda i internationell sjöfart, eftersom Öresund och Stora Bält låg som lås för sjöfarten. Bara Vladivostok och Svarta Havets hamnar (och via Kina) skulle gå att använda vid eventuell blockad. Östblocket som sådant hade förlorat mest på om OP skulle välja fel sida. Däremot så var Sverige inte så intressant för USA. Sverige var inte så strategiskt viktigt för USA skulle jag tro.
Citera
2015-12-12, 01:50
Avstängd
Citat:
Skottet mot Lisbeth kan ha varit väldigt halvhjärtat, typ att det kan vara en fördel med ett vittne mindre men det är inget han fokuserar på eller vill förlora tid på.

Eller, kan man tänka sig att han kanske har ett inneboende motstånd mot att döda kvinnor (och barn)? Rationellt kanske han ser en fördel med att bli av med ett nära ögonvittne, och hon förknippas med samma ideologi som Palme. Men hon har ingen egen position och är inte målet.

Hur definierar du "professionell mördare"? En hitman med 100 liv på samvetet?
Han kan vara en som dödat förut, och som kan skjuta. Men kanske har han bara skjutit män?

Det kan ju hända att revolvern klickade i det tänkta nästföljande skottet och det var därför som han avbröt hela aktionen. Han kan ju inte ha kunnat verifiera att OP var död under det korta ögonblicket. Isåfall hade han fått notera hur mycket blod som läckte ut, om det är för mycket så går ju livet inte att rädda även om personen skjuts inne på ett sjukhus. Han kan inte ha vetat att skottet träffade Aortan. Klicket i en missad avfyrning är så svagt att det näppeligen skulle höras för någon annan än skytten ?

Att han inte var maskerad kanske inte spelade någon roll om det nu var en rutinerad lönnmördare med en helt igenom perfekt idiotsäker flyktplan. Det spelar ju ingen roll om han blir igenkänd bara han kan fly ändå till en trygg plats ? Och det lyckades han ju med. Men lönnmördare brukar vara noggrannare med sina vapen och ammunition, somliga vet man har ju laddat ammunitionen själva för att vara extra säkra mm. Och att använda ett vapen som redan har använts i kriminella sammanhang är ju inte så bra, bättre att ha ett helt nytt utan någon historia alls ?

Ja jag vet inte vad man ska sätta för etikett på professionella lönnmördare, vilka egenskaper de har osv. De mest kända är väl maffia-gangstrarna och det finns ju en del dokumentärer om dessa. De har ju ofta sett så mycket död och elände att de slutat bry sig. Några av tex de sovjetiska bödlarna under Stalins terror blev ju galna på allvar, men det är nog möjligt att det berodde på grav alkoholism, inte vet jag.

Men tex Kambodjas Överste-Bödel i Pol Pots terrorvälde lever ju än idag och är "alive and kicking"

Citat:
Håller med. Om det var skyttens första mord utfört med snabb improvisation efter en längre tids spaning, så är det inte konstigt om nerverna svek för andra skottet och speciellt inte mot en nödställd kvinna. Kanske hanns maskeringen inte med inför skottet när de nalkades pga att skytten var tvungen att hålla utkik själv och en luva skulle dragit blickarna till sig från omgivningen. Han behövde ju komma inpå dem utan förvarning.

Ja, precis, det vet vi ju inte, tex somliga lönnmördare lär ha använt öronproppar för att inte tappa fattningen av gallskriken, Men jag tror att Lisbeth började att vända sig om när OP föll, och han föll ju på en gång, ett skott genom Aortan medför ju att man slocknar omedelbart. Det betyder att hennes skrik måste ha kommit 2-3 sekunder efter det, att han sköt mot Lisbeth kan ju tyda på att hon skulle också mördas, att det var det som var planen. Eller så sparkade puffran så hårt att det skott som gick emot Lisbeth egentligen skulle ha träffat OP en gång till alltså.

Han kan ha hållit i vapnet lite för krampaktigt eller för löst, då blir sparkeffekten värre för träffbilden.

Sammansvärjningar nja, de brukar alltid ha nackdelen att de förr eller senare krackelerar och någon börjar skvallra,
Nej detta med OP-mordet är helt utanför min kompetens - Men jag kom till att tänka på JFK-mordet igen och avståndet var ju bara nånting på runt 90 meter eller så, och om man är en god skytt med det geväret man bör träffa 100 skott i rad utan vidare, limousinen rörde sig ju så långsamt och Oswald hade en bra skottvinkel där.

Ibland kan man ju sätta fast vikter på framstocken på geväret för att minska rekylens inverkan på träffbilden.
Citera
2015-12-12, 16:14
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
---Men jag tror att Lisbeth började att vända sig om när OP föll, och han föll ju på en gång, ett skott genom Aortan medför ju att man slocknar omedelbart. Det betyder att hennes skrik måste ha kommit 2-3 sekunder efter det, att han sköt mot Lisbeth kan ju tyda på att hon skulle också mördas, att det var det som var planen. Eller så sparkade puffran så hårt att det skott som gick emot Lisbeth egentligen skulle ha träffat OP en gång till alltså.

Han kan ha hållit i vapnet lite för krampaktigt eller för löst, då blir sparkeffekten värre för träffbilden.

Sammansvärjningar nja, de brukar alltid ha nackdelen att de förr eller senare krackelerar och någon börjar skvallra---
.

Vi är många som tror att skytten missade Lisbeth Palme för att hon i hast vände sig ned mot sin skjutne make. Här ett citat av "Polisprofessorn" LGW Persson som stöd för den tanken.

Citat:
Det som räddar livet på henne är den bråkdel av en sekund då hon vrider på överkroppen för att hon plötsligt upptäckt att hennes man, som går bredvid henne, trillat handlöst i gatan. Hon vrider på kroppen i samma ögonblick som gärningsmannen skjuter igen och kulan som var avsedd för hennes ryggrad och lungor snuddar istället längs skuldrorna på henne.
Källa: http://www.leifgwpersson.se/27feb11.html

I detta scenario framstår skytten för mig som professionell. Speciellt med tanke på det tunga handeldvapnet och trots missen i andra skottet mot Lisbeth. Sen fanns inte tid mer för honom än att fly fältet och precis det gjorde han, men i det ögonblicket han lade benen på ryggen visste han inte om att det andra skottet blev en bom.
Citera
2015-12-12, 20:23
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

Det blir ju uppenbart med tanke på var han var och vad det innebär.
Jag jämförde med Palmes ungdomshistoria, och hur han fostrades i den militära underrättelsetjänsten som han sen aldrig lämnade utan inlemmade i det socialdemokratiska ledarskiktet.
Löfvens historia kan inte ha sett särskilt annorlunda ut. Som facklig förtroendeman i det svenska "militär-industriella komplexet" fick han, som alla fackliga, inflytande över arbete som var av vikt för Rikets säkerhet. Det är alltså inte vilken "hipp-som-happ-kommunist" som helst som tillåts få sådant inflytande. Utan det är ett arbete som går hand i hand med underrättelsetjänstens intressen. Och sen, när han dessutom fick högre uppdrag blev han en sk "arbetarepresentant" och fick som sådan direkt insyn i verksamhetens övergripande styrning. Ja, du kan ju själv tänka dig vem som får sådant inflytande - ingen "vanlig svetsare" iaf ...
Dvs redan tidigt kom han i direkt kontakt med underrättelsetjänsten, och det faller väl i linje med Palmes princip att skola in alla viktiga framtida ledare i systemet genom just underrättelsetjänsten. Senare i sin karriär så har han ju också visat hur nära han står militären. Han var dessutom delaktig i förhandlingarna mellan Häggöfs och BAE som ledde till uppköpet och samarbetet - dvs BAE som ju är Europas viktigaste militärindustri, och NATOs industriella arm i Europa.
BAE gör kärnvapen, vilken inte alla tänker på alltid. Med tanke på att Sverige genom köpet av Hägglöfs fick både inflytande och delkontroll av BAE så borde det i praktiken samtidigt innebära att Sverige faktiskt är ett kärnvapenland ...
Trots att vi inte gör dessa på egen mark. Men Sverige har alltså delinflytande i företag som gör kärnvapen.
Vad säger det?
Citera
2015-12-12, 20:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Skottet mot Lisbeth kan ha varit väldigt halvhjärtat, typ att det kan vara en fördel med ett vittne mindre men det är inget han fokuserar på eller vill förlora tid på.

Eller, kan man tänka sig att han kanske har ett inneboende motstånd mot att döda kvinnor (och barn)? Rationellt kanske han ser en fördel med att bli av med ett nära ögonvittne, och hon förknippas med samma ideologi som Palme. Men hon har ingen egen position och är inte målet.

Hur definierar du "professionell mördare"? En hitman med 100 liv på samvetet?
Han kan vara en som dödat förut, och som kan skjuta. Men kanske har han bara skjutit män?

Kanske har han som soldat skjutit andra soldater? Eller kanse har han som kriminell skjutit folk som "är med i gejmet", som han anser är nödvändiga att undanröja etc.

Det jag menar är att han kan ha vana men för den skull kan han ha vissa spärrar. Han kanske ser sig som en person med heder och moral, som anser att Palme är såpass skadlig att det är moraliskt rätt att undanröja honom. Men att döda Lisbeth, där gick kanske en gräns?

Eller, kan det varit så att han inte i förväg beslutat eller mentalt förberett sig för vad han skulle göra eller inte med Lisbeth, och därför blev det lite taffligt, mitt emellan?

Eller, ville han bara skrämma men inte döda?

Kort: Jag är inte säker på att Lisbethmissen utesluter en som har vana av att döda och kan skjuta. Frågan är vad man lägger i ordet "professionell mördare". Och där finns väl några steg på skalan till helt känslokall mördarrobot.
En ung man hittade en revolver i ett prång på Markvadsgatan några dagar efter mordet och han var säker på att det inte var en startpistol. Han lämnade den till polisen som först slarvade bort den och sedan ska ha destruerat den. Enligt protokoll med många fel fanns tre patroner i cylindern varav ett var oanvänt:

http://iesho.blogspot.se/2015/08/26-anvandes-en-startpistol-i-samband.html

.
Citera
2015-12-12, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint

.

Du har en poäng i dina frågeställningar, men nu är den tekniska bevisningen vad den är och den pekar helt och hållet mot väst. Det går inte att bortse ifrån.

Jag tror detta var en fingerad kränkning iscensatt av höga svenska officerare tillsammans med NATO. Syftet var att få Palme att ta ubåtshotet på allvar och att överge tanken om en kärnvapenfri zon i Norden. Palme blev rätt förd bakom ljuset då jag har svårt att tänka mig att han skulle sända en protestnot till Sovjet om han vetat det vi vet idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in