Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-27, 00:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer

*Paralellt med den militära officiella och hemliga und.tjänsten, har vi sedan någon civil form där Näringsliv och Fackföreningar finns representerade eller står som ägare. Frågan är hur det var före 1965 i Lindencronas organisation. På den militära sidan höll ju Thede Palm på T-kontoret, ensam i alla utlandskontakter. Samtidigt verkar Lindencronas verksamhet varit ytterst internationell under samma tidsperiod dvs. ca. 1950-65..

Ett exempel på hemlig tjänst som växte fram i detta kalla krigets tidevarv:

Efter krigsåren tyckte försvarsmakten att näringslivet behövde bli bättre på att skydda sig mot sabotörer, infiltratörer, informationstjuvar och företagsspioner.
Då bildades Industrins Försvarsbyrå,Benckert/IB/..?.., som 1973 blev Näringslivets Beredskapsbyrå som leddes av en tidigare överste,Ingvar Selander/IB/SSI, ända fram till slutet av nittiotalet. '

Från början handlade mycket om beredskapsfrågor och krigsproduktion. Men frågorna blev med tiden allt mer civila med fokus på riskhanteringsfrågor. Försvarsbyrån/Beredskapsbyrån samarbetade inte bara med IB, utan också med SÄPO och FST/SäK. Arbetet gick dels ut på att förhindra och uppspåra industrispionage, dels på att registrera "säkerhetshotande verksamhet" och uppspåra "säkerhetsrisker", dvs det rör sig om en verksamhet som ligger SÄPO nära och som riktar sig mot olika vänstergrupper. Gjorde säker en hel del nytta med tanke på den infiltration som förekom från Sovjet och dess vasaller under kalla kriget.

Vid mitten av 1960-talet hade IB två personer med täckanställning vid försvarsbyrån, Carl Eric Almgrens DagsPM 19.9.1966, Carl Eric Almgrens arkiv, KrA

Inom Försvarsbyrån/Beredskapsbyrån verkade också Per Lindgren som kände både kronofogden Bertil Häggman och Bertil Wedin väl . Den förstnämde Bertil skrev en bok om industrispionage tillsammans med major Lindgren 1975. Industrispionage i Sverige och i utlandet, Stockholm: Bergh, 1975.
Citera
2015-11-27, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Den där Wikland-snubben, jobbade inte han nära Alf Karlsson på SÄPO på 80-talet? Vill minnas att jag har läst det, men kan liksom inte placera det.
Även andra uppgifter i denna underbara tråd har gjort mig uppmärksam på den här karln. Han verkar dock ha hållit en otroligt låg profil under sin tjänsteutövning.
Väldigt svårt att sätta fingret på något speciellt, men totalt sett verkar han ha haft intressanta arbetsuppgifter relaterat till underättelser, spionage och annat sådant som jag gillar. Området som även Palme varit insyltat i. Kanske lite för insyltad för sitt eget bästa...

Jag har honom antecknad som "Ljungman" i "Det grå brödraskapet" och som Joel Haukkas kontaktman. Men fråga mig inte var jag fått detta ifrån enär jag just nu inte kan erinra mig detta.

Kanske någon annan kan kasta ljus över detta.
Citera
2015-11-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Inom Försvarsbyrån/Beredskapsbyrån verkade också Per Lindgren som kände både kronofogden Bertil Häggman och Bertil Wedin väl . Den förstnämde Bertil skrev en bok om industrispionage tillsammans med major Lindgren 1975. Industrispionage i Sverige och i utlandet, Stockholm: Bergh, 1975.
Bertil Häggman torde ha varit ganska högerextrem eftersom han publicerade sig
i Contra då och då. Han sympatiserade också med de nicaraguanska rebellerna
Contras i Nicaragua liksom Oliver North som nämns här ibland. Palme var som vi
vet ingen vän av Contras, tvärtom.
Citera
2015-11-27, 20:37
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Jag tycker att Elmér och Anstrins flytt till äppelodlingen på österlen är orhört intressant. Det måste ha varit en täckmantel för någon annan verksamhet eller så fick de sparken av Palme och starta eget. Båda varianterna är ju nästan lika intressanta.
Vad tycker ni andra? Va pysslade dessa två med under alla dessa år? Vad hade de för relation till övrig verksamhet?.

En annan grej som jag tycker är intressant med Elmér är att han kultiverade (sin gamle fiende?) Jan Guillou och fick honom att spela pipa åt underrättelsetjänsten med sina böcker.
Om man var med på 80-talet så vet man vilken oerhörd effekt de böckerna hade på svenskafolkets millitära självförtroende (ja kanske främst bland unga killar då).
Citera
2015-11-27, 21:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Jag tycker att Elmér och Anstrins flytt till äppelodlingen på österlen är orhört intressant. Det måste ha varit en täckmantel för någon annan verksamhet eller så fick de sparken av Palme och starta eget. Båda varianterna är ju nästan lika intressanta.
Vad tycker ni andra? Va pysslade dessa två med under alla dessa år? Vad hade de för relation till övrig verksamhet?.

En annan grej som jag tycker är intressant med Elmér är att han kultiverade (sin gamle fiende?) Jan Guillou och fick honom att spela pipa åt underrättelsetjänsten med sina böcker.
Om man var med på 80-talet så vet man vilken oerhörd effekt de böckerna hade på svenskafolkets millitära självförtroende (ja kanske främst bland unga killar då).
Österlens läge 20 mil från Polen och 40 mil från den ryska enklaven Kaliningrad låter som en rationell förklaring. Foliehatt som jag är tror jag också att platsen valdes p.g.a. närheten till det skånska samhället Sankt Olof några mil från Kivik.

Operationerna mot baltstaterna kan ha utgått från Stockholms skärgård och Kivik ligger runt tio mil från Karlskrona, från vars skärgård operationerna mot Polen och Kaliningrad kan ha utgått.
Citera
2015-11-27, 21:29
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Österlens läge 20 mil från Polen och 40 mil från den ryska enklaven Kaliningrad låter som en rationell förklaring. Foliehatt som jag är tror jag också att platsen valdes p.g.a. närheten till det skånska samhället Sankt Olof några mil från Kivik.

Operationerna mot baltstaterna kan ha utgått från Stockholms skärgård och Kivik ligger runt tio mil från Karlskrona, från vars skärgård operationerna mot Polen och Kaliningrad kan ha utgått.

Brukar hålla till i dessa trakter på somrarna så jag blir lite nyfiken på varför det skulle vara något speciellt med Sankt Olof i detta avseende
Citera
2015-11-27, 21:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Bertil Häggman torde ha varit ganska högerextrem eftersom han publicerade sig
i Contra då och då. Han sympatiserade också med de nicaraguanska rebellerna
Contras i Nicaragua liksom Oliver North som nämns här ibland. Palme var som vi
vet ingen vän av Contras, tvärtom.

Bertil Häggman och Olof Palme stod defintivt långt ifrån varandra, närmast en avgrund ideologiskt. Häggman stödde Contras i Nicaragua, OP ställde sig helhjärt ar på Tomas Borge, Daniel Ortega och inte minst på Fidel Castros sida. Samsynen utav tvekan minimal.
Citera
2015-11-27, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn

Vi skall nog inte förledas tro att Anstrin fanns på Österlen. Han verkar ha satsat på skånes västkust istället.
Citera
2015-11-27, 21:59
Medlem
Citat:
Intressant "Åtta dagar" från 1990 där Oleg Gordijevskij intervjuas av Jan Mosander. Den avhoppade KGB-agenten OG berättar om den svenska naiviteten inför den sovjetiska infiltrationen.Graden av KGBs kontakter med både Bernt Carlsson och Olof Palme berörs på ett ingående sätt, liksom finske presidenten Urho Kekkonen och Stig Bergling. Den alltid kompetente reportern JM drar sig inte för att ställa tuffa frågor till OG som svarar på ett öppenhjärtigt sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=7D4VbFU0OJA

Har aldrig sett honom live förut och alltid misstänkt han antingen var en planta eller en del i en västlig opinionsbildning. Nu ändrar jag helt uppfattning och tycker han i intervjun ger ett oerhört seriöst och verkligt intryck.

Inte alls att jämföra med gaphalsen Viktor Suvorov som fått oss att under 80-talet nästan bli maniskt krigshungriga gentemot Sovjetunionen med sina spetznäzor, skjutande knivar och bandgående miniubåtar som kravlar över öarna förbi ubåtsspärrarna om nätterna.

En annan sak -Googlade lite på Holmérs bok "Palme är skjuten" och läste några sidor på nätet. Han skriver att han och spaningsledningen både dagarna efter mordet och senare, alltid blev vänligt och korrekt bemött och lyssnad till av Ingvar Carlsson och andra i regeringen (eller dess närhet). "Aldrig mer än så..." uttrycker han syrligt i nästa mening. Han verkar alltså inte fått det förtroende han hade förväntat sig och att han skulle haft väldigt goda relationer till just den socialdemokratiska regeringen, har jag nog fått om bakfoten tidigare. Frågan är var Holmér egentligen stod någonstans förtroendemässigt. Kanske satte regeringen Ebbe på honom som förkläde för att hålla reda på honom eller utröna var han hade sina sympatier? Kanske Ebbes upplyftande var deras svar på ett lågt förtroende för Holmér, men att detta inte kunde uttalas för att de då fått ett ramaskri från andra håll.
Citera
2015-11-27, 22:00
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Vi skall nog inte förledas tro att Anstrin fanns på Österlen. Han verkar ha satsat på skånes västkust istället.

Helt riktigt, Skanör är öresund och har övergångställe för gäss. Lite svårt att se var Bo Anstrin och Birger Elmer bosatt sig skulle ha med MOP att göra.
Citera
2015-11-27, 22:59
Medlem
Citat:
Helt riktigt, Skanör är öresund och har övergångställe för gäss. Lite svårt att se var Bo Anstrin och Birger Elmer bosatt sig skulle ha med MOP att göra.

Till lingärde uppger Anstrin i intervjun som denne fick, att han flyttade till skanör i ett senare skede efter att Elmer och han tillsammans startat äppelodlingen i Kivik. Han uppger också att Elmer ej syntes så mycket utåt i verksamheten. Detta skulle vari efter att IB avslöjats (1973).

Intressantare blir det då
Göran johansson (S), säger att Elmer ledde en kurs med honom 1975 i Göteborg. Altså två år efter att IB lagts ner och GBU bildats på Försvarsstaben. Det måste då 1975 rört sig om Krigs-IB som fortsatt sin verksamhet. Troligen rör det sig om den motståndsrörelse som skall omfattat ca. 200 organiserade (ledare?). Detta verkar lite jämfört med Finland där jag läst om 20 000 personer i en motståndsrörelse. Kanske skulle dessa 200 i krig skpa 150 celler?

En ren krigsorganisation altså. Denna måste funnits kvar intill Sovjets upplösning. Dvs. Den måste funnits 1986 och det är väl inte otroligt att det är denna Holmer är organiserad i? Tänker då på ryktena om hans underrättelse-bakgrund.

Det kan ha varit denna org. Frånstedt använder för att snärja Bergling på 70-talet då man fått tipps om en mullvad inom SÄPO. Kan det även vara samma org som övar spaning på Palme under mordkvällen? Därav locket på om alla walkie-talkies?
Citera
2015-11-28, 01:24
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
För att sammanfatta:
När det gäller WW MP .357 så finns det tre kulor som kunnat sammankopplas tfa deras isotopsammansättning (hur Naturhistoriskas undersökningsreslutat kan och bör tolkas är dock en särskild fråga). Det är de två kulor som hittats på mordplatsen, och den kula som sköts i benet på en person vid Mockfjärdsrånet 1983. Vi minns hur den s.k. säpomannen (TU) till bekant har antytt kopplingar/kännedom om detta rån. Till detta finns det ytterligare en fjärde kula med samma isotopsammansättning som det dock inte getts något entydigt svar på varifrån den kom. Den kan ha varit CGÖ:s, den kan också ha tillhört någon av de privatpersoner som sägs också ha lämnat in kulor i detta sammanhang för att hjälpa till. Om denna fjärde kula med samma isotopsammansättning som övriga tre högintressanta kulor inte var CGÖ:s, vems var den då? Det är ju en minst lika viktig ledtråd i så fall! Eftersom ingen känd så högintressant utredning eller uppslag kopplad till någon annan persons kulinnehav (någon av privatpersonerna) skett, är det väl mest troligt att kulan faktiskt kom från CGÖ:s lägenhet. Men alldeles oaktat den specifika frågan om överensstämmelse i isotopsammansättning, så hittades de facto en WW MP .357-patron i CGÖ:s lägenhet.

När det gäller den teflonmantlade .357-kulan från Kungsgatan kan man konstatera att även just en sådan kula/patron hittades bland beslagen från CGÖ:s lägenhet.

Apropå GW:s kommande inlägg om patronen så hittade jag denna intressanta post. Det skulle kunna finnas en koppling till ovanstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in