Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-04, 22:33
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Vad tror ni då händer nästa v i Veckans Brott?
Flera avsnitt har väl försökt trigga någon?

GW bekräftar då att kulan får samma spår så att Palmegåtan kan ta slut, får man ju hoppas.
Senast redigerad av Harfager 2016-01-04 kl. 22:50.
Citera
2016-01-04, 22:42
Medlem
Jag har läst en del om att många poliser tyckte det var bra att OP blev skjuten med argumentet diktaturkramare osv
Om den känslan genomsyrade stora delar av poliskåren borde motivationen varit låg att bedriva en effektiv mordspaning. Kan detta medfört den tafflighet som verkar påverkat mordutredningen?

Om man utgår från att en mörkläggning skett vem hade makten att göra detta, SÄPO, Stay Behind, MUST eller?
Citera
2016-01-04, 23:16
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Verkar supermysko och det finns många hypoteser att pröva detta på.
Till exempel: Var det partiet som gjorde sig av med Palme därför att Harwardaffären var så besvärande?

Harvardaffären blev typiskt framtagen för den psykologiska krigföringens ändamål mot Palme. De inom och utom partiet som ville passa på att hävda sig på Palmes bekostnad visade sig genast mycket användbara.
KOFeldt insinuerade på sitt sätt och Guillou fick leva ut ett sedan fängelsetiden inympat hämndbegär mot just Palme. IC och andra i partiet var klokare än så och behövde knappast bry sig.
Hur Näss & Co kunnat tvångsvärva och styra hatiska tvångstankar mot särskilt Palme har flera från fängelsena kunnat visa fast ingen kunnat tro.
Säpo kan man nu förstå spred ut ryktet om att Palme skulle vara far till Anna Lindh på samma sätt. Så kunde även Lisbet fås till att medverka åtminstone till mörkläggningen efteråt.
Citera
2016-01-04, 23:21
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
GW bekräftar då att kulan får samma spår så att Palmegåtan kan ta slut, får man ju hoppas.
Problemet är att mordkulan som Belich hittade blev utbytt och försvunnen.
Citera
2016-01-04, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Holmer gav mig ett mycket ärligt sympatiskt intryck då vi stötte ihop i korridorerna på jobbet i början på 90-talet. Guillou som också fanns i huset verkade då mest frustrerad. Att jag själv skulle ha fått anknytning till Palmemordet kunde jag aldrig ana förrän tiotal år senare trots att jag just haft värsta konfrontation med Näss närmsta man Jan Sundström i rätten om min bostad och studio. Att denna typ spanade på mina grannar och sökte samband mellan Ausonius och v.Birchan redan under -86 var det då bara värden som visste....
Varför Holmer och Guillou inte kunde samarbeta och varför Holmer så ensidigt fick skulden för allt som inte gick att utreda fick mig att undra. Guillou som bara fortsatte vara raljant och kunde avfärda allt med CP rimmade heller inte med ett normalt omdöme.
Guillou tillhörde uppenbarligen Näss gäng och kan så mycket väl tänkas ha haft en avgörande roll som övningsdomare på Sveavägen. Med Harvardakterna i sin hand kunde han ha ställt ett ultimatum som OP vägrade godta. Lisbet tog avstånd och gick vidare. Så fick Baresic klarsignal...

Baresic satt inne på Täbyanstalten vid tiden för MOP. Han var förvisso ute en del också mellan varven enligt bl.a. Johan Munch, men just då satt han inne. Börjar därför bli väl tjatigt att läsa upprepade påståenden om Baresic som GM. Det kan vi avskriva.

Men, visst, han var högintressant även för regeringen precis efter MOP, vilket ofta glöms bort. Inte som GM, men som potentiell anstiftare. Allt detta var väl då också Lisbeths "fel", eftersom hon gjorde en så tydligt gjorde koppling till Ustasa att denna gruppering nämndes i det första rikslarmet. Jag tror att det också är Lisbeths spekulation som är bakgrunden till den substanslösa (?) uppgiften om att någon med anknytning till Baresic skulle ha setts på Sveavägen under mordkvällen. Vem denna person skulle ha varit har såvitt jag kunnat se aldrig framkommit. Intressant dock att även Hjälmroth påstås ha bekräftat uppgiften om en person på Sveavägen med anknytning till Baresic. Är det de anonyma uppgifterna som han också har hört talas om, eller bekräftade han en faktisk identitet som han fått kännedom om? Det går inte att utläsa av GrK:s referat, som i denna del förtjänar att repeteras:
"Hans Wranghult berättade följande. Han hade under eftermiddagen den 2 mars 1986 genom departementsrådet och observatören i spaningsledningen Klas Bergenstrand fått veta att ett möte satts ut hemma hos justitieministern Sten Wickbom sent samma kväll. Syftet med mötet var att försöka ta reda på om man kunde telefonavlyssna Baresic. Hans Wranghult fick i uppgift av Hans Holmér att företräda polisledningen vid mötet. Inför mötet kontaktade Hans Wranghult Christer Ekberg vid säkerhetsavdelningen. Denne berättade att Baresic varit aktiv och ringt många samtal efter mordet samt att man fått uppgift om att en person med anknytning till Baresic setts på Sveavägen under mordkvällen.
Någon identitet på personen hade Christer Ekberg inte angett. Sent under natten hade chefen för säkerhetspolisen Sven-Åke Hjälmroth kontaktats. Denne hade bekräftat uppgifterna om personen på Sveavägen. Sten Wickbom hade därefter ringt upp fem-sex andra statsråd och beslut hade på det sättet fattats om att Baresic skulle telefonavlyssnas.
Utredningsmännen tog vid samma tid, dvs. i mars 1989, kontakt med Christer Ekberg. Denne överlät åt kriminalkommissarien Arnfors vid säkerhetspolisen att bringa klarhet i uppgiften om att en person i Baresics bekantskapskrets varit synlig på Sveavägen. I slutet av mars 1989 meddelade Arnfors att han varit i kontakt med bland andra Björn E och från denne fått beskedet att uppgiften inte var känd vid säkerhetspolisen. Det gick således inte att få fram var denna uppgift kommit ifrån eller vem den avsåg."
Notera också hur Wranghults vittnesmål ovan skiljer sig från den "officiella" version som framkommer i KU-förhören med Näss, Bergenstrand och Munch.

I övrigt får du gärna berätta mer om sådant du VET om t.ex. Jan Sundström och von Birchan.
Citera
2016-01-05, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hon var där, men född 1920. Tycker kvinnan på bilden ser yngre ut än 65år. Men en bild från när det begav sig är ju aldrig fel.

Var finns uppgiften att hon, alltså Chatarina Palme Nilzén, var där? Hennes man Åke Nilzén var ju där och baddade LP:s rygg, det är känt utifrån uppgifter från Claes Palme. Men Chatarina? Det har jag missat.

Påminner också om tidigare summeringar i samma fråga. Gradin kan med absolut säkerhet avskrivas såsom varande kvinnan på fotot. Finns ju även videosekvens när hon anländer i annan bil. (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Agneta Lund från krimjouren är den enda kända kvarvarande möjliga kandidaten (om det inte är LP som GP skriver...). Men i så fall kan inte den andra bilden av Stig Almquist, som också sägs föreställa LP, vara tagen så långt senare på natten.
Citera
2016-01-05, 00:48
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det kan inte vara fru Ulf Dahlsten, dvs Kerstin Niblaeus, på bilden?

Det är ju inte otänkbart. Man ser ju lite igenom polisbilen på bilden där damen springer med kappan springer från bilen. Det sitter en tjomme på höger sida i mörka kläder. Finns väl en bild genom rutan på polisbilen på Dahlsten vid Sabb? Satt han på högersidan bak och hade han mörka kläder?

Edit, om hon lever går det ju att maila bilden och fråga henne
Citera
2016-01-05, 00:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
[QUOTE=QEVeritas|55909172]Var finns uppgiften att hon, alltså Chatarina Palme Nilzén, var där? Hennes man Åke Nilzén var ju där och baddade LP:s rygg, det är känt utifrån uppgifter från Claes Palme. Men Chatarina? Det har jag missat.

Påminner också om tidigare summeringar i samma fråga. Gradin kan med absolut säkerhet avskrivas såsom varande kvinnan på fotot. Finns ju även videosekvens när hon anländer i annan bil. (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Agneta Lund från krimjouren är den enda kända kvarvarande möjliga kandidaten (om det inte är LP som GP skriver...). Men i så fall kan inte den andra bilden av Stig Almquist, som också sägs föreställa LP, vara tagen så långt senare på natten.

Kommer inte ihåg på rak arm var jag sett uppgiften Chatarina Palme-Nilzén var på SABB. Men ska kolla lite i skrifterna. Agneta Lund är tänkbar men hon bör kommit till platsen med Sture Lingsberg som var 43 vid tiden för MOP. Männen som verkar följa kvinnan verkar yngre, under 30.

Ann-Marie Willsson jobbde ju mycket nära Olof Palme. Inte orimligt att hon skulle kunna åkt till Sabb. Men med tanke på tiden hon passerade mordplatsen i kombination med tidpunkten som Lisbet Palme och Mårten Palme åker från Sabb till Västerlånggatan så blir det kämpigt med tiden.
Citera
2016-01-05, 00:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Det är ju inte otänkbart. Man ser ju lite igenom polisbilen på bilden där damen springer med kappan springer från bilen. Det sitter en tjomme på höger sida i mörka kläder. Finns väl en bild genom rutan på polisbilen på Dahlsten vid Sabb? Satt han på högersidan bak och hade han mörka kläder?

Edit, om hon lever går det ju att maila bilden och fråga henne

Ulf Dahlsten syns på filmen hos Lennart Remstam. Han kommer till SABB samtidigt med Kjell-Olof Feldt och de övriga statsråden.
Citera
2016-01-05, 00:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Baresic satt inne på Täbyanstalten vid tiden för MOP. Han var förvisso ute en del också mellan varven enligt bl.a. Johan Munch, men just då satt han inne. Börjar därför bli väl tjatigt att läsa upprepade påståenden om Baresic som GM. Det kan vi avskriva.

Men, visst, han var högintressant även för regeringen precis efter MOP, vilket ofta glöms bort. Inte som GM, men som potentiell anstiftare. Allt detta var väl då också Lisbeths "fel", eftersom hon gjorde en så tydligt gjorde koppling till Ustasa att denna gruppering nämndes i det första rikslarmet. Jag tror att det också är Lisbeths spekulation som är bakgrunden till den substanslösa (?) uppgiften om att någon med anknytning till Baresic skulle ha setts på Sveavägen under mordkvällen. Vem denna person skulle ha varit har såvitt jag kunnat se aldrig framkommit. Intressant dock att även Hjälmroth påstås ha bekräftat uppgiften om en person på Sveavägen med anknytning till Baresic. Är det de anonyma uppgifterna som han också har hört talas om, eller bekräftade han en faktisk identitet som han fått kännedom om? Det går inte att utläsa av GrK:s referat, som i denna del förtjänar att repeteras:
"Hans Wranghult berättade följande. Han hade under eftermiddagen den 2 mars 1986 genom departementsrådet och observatören i spaningsledningen Klas Bergenstrand fått veta att ett möte satts ut hemma hos justitieministern Sten Wickbom sent samma kväll. Syftet med mötet var att försöka ta reda på om man kunde telefonavlyssna Baresic. Hans Wranghult fick i uppgift av Hans Holmér att företräda polisledningen vid mötet. Inför mötet kontaktade Hans Wranghult Christer Ekberg vid säkerhetsavdelningen. Denne berättade att Baresic varit aktiv och ringt många samtal efter mordet samt att man fått uppgift om att en person med anknytning till Baresic setts på Sveavägen under mordkvällen.
Någon identitet på personen hade Christer Ekberg inte angett. Sent under natten hade chefen för säkerhetspolisen Sven-Åke Hjälmroth kontaktats. Denne hade bekräftat uppgifterna om personen på Sveavägen. Sten Wickbom hade därefter ringt upp fem-sex andra statsråd och beslut hade på det sättet fattats om att Baresic skulle telefonavlyssnas.
Utredningsmännen tog vid samma tid, dvs. i mars 1989, kontakt med Christer Ekberg. Denne överlät åt kriminalkommissarien Arnfors vid säkerhetspolisen att bringa klarhet i uppgiften om att en person i Baresics bekantskapskrets varit synlig på Sveavägen. I slutet av mars 1989 meddelade Arnfors att han varit i kontakt med bland andra Björn E och från denne fått beskedet att uppgiften inte var känd vid säkerhetspolisen. Det gick således inte att få fram var denna uppgift kommit ifrån eller vem den avsåg."
Notera också hur Wranghults vittnesmål ovan skiljer sig från den "officiella" version som framkommer i KU-förhören med Näss, Bergenstrand och Munch.

I övrigt får du gärna berätta mer om sådant du VET om t.ex. Jan Sundström och von Birchan.

Juggespåren var tidigt på tapeten i utredningen. Håller det för troligt att de båda juggar som under ganska dramatiska former greps på färjan till Helsingör den sjätte mars troddes ha någon typ av koppling till Miro Baresic.
Citera
2016-01-05, 08:34
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Baresic satt inne på Täbyanstalten vid tiden för MOP. Han var förvisso ute en del också mellan varven enligt bl.a. Johan Munch, men just då satt han inne......

Men, visst, han var högintressant även för regeringen precis efter MOP, vilket ofta glöms bort. Inte som GM, men som potentiell anstiftare. Allt detta var väl då också Lisbeths "fel", eftersom hon gjorde en så tydligt gjorde koppling till Ustasa att denna gruppering nämndes i det första rikslarmet.......

Baresic behövde aldrig sätta sin fot på Sveavägen eftersom hans position som prickskytt gick att nå inifrån Skandiahuset. Färden genom kulvertarna och vidare fram och tillbaka till Täbycellen med uträttat ärende kan med god marginal avklaras med väktarbil och hjälp från någon av de väktare som hade hand om nattpasset. Den kategoriska förnekelsen av denna möjlighet från Baresics vän och övervakare övertygade mig slutgiltigt om saken. Bortförklaringarna då jag undrade varför så mycket spaningsarbete lades ned på att försöka binda Bergling eller Ausonius vid brottet fast dessa samtidigt satt fängslade gjorde mig tillräckligt misstänksam från början.
Telefonavlyssningarna hade redan pågått långt innan men under låtsad sambandsövning. Ustasa, PKK, Baresic, Durac, vapen S&W osv hade då nämnts i omgångar men ingen kunde veta vad som var fejkade rapporter, vilken sida Grundborg eller CGÖ jobbade för eller varför dessa alltför tydliga spår lades ut ö h t. Det blev Holmers första uppgift att reda ut för att kunna utesluta CIA inblandning.
I övrigt har jag redan intill tjatighet i detta forum berättat allt jag VET om Sundström och v.Birchan.
Citera
2016-01-05, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Baresic behövde aldrig sätta sin fot på Sveavägen eftersom hans position som prickskytt gick att nå inifrån Skandiahuset. Färden genom kulvertarna och vidare fram och tillbaka till Täbycellen med uträttat ärende kan med god marginal avklaras med väktarbil och hjälp från någon av de väktare som hade hand om nattpasset. Den kategoriska förnekelsen av denna möjlighet från Baresics vän och övervakare övertygade mig slutgiltigt om saken. Bortförklaringarna då jag undrade varför så mycket spaningsarbete lades ned på att försöka binda Bergling eller Ausonius vid brottet fast dessa samtidigt satt fängslade gjorde mig tillräckligt misstänksam från början.

Nej. OP skjuts på mkt nära håll, 10-30 cm. Detta är helt klarlagt från både vittnen och genom teknisk bevisning i form av krutstänksbilden. Jag tror att du kan ha vissa pusselbitar att tillföra denna tråd (kanske är de du har redan levererade), men ovanstående om Baresic som skytt är bara trams.

Citat:
I övrigt har jag redan intill tjatighet i detta forum berättat allt jag VET om Sundström och v.Birchan.

Ok, tack, då stannar jag gärna där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in