Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Funderat lite gällande Stig Engström . Frågar mig varför Per Häggström är så övertygad?
Vem är det som ska vidta åtgärden som är påfallande lik en husrannsakan, är det PH själv?
Om så står det väl honom fritt att göra som han vill så länge han har Skandiachefens eller personalchefens tillåtelse. Han är trots allt Säkerhetschef och har rätt att gå igenom lokalerna om han ser skäl till det.
Är det polisen som ska kolla SEs kontor?
Det räcker inte med att säga att Hans Holmer stoppar, vet vi att det var så?
Finns något där som jag inte kan sätta fingret på men nått är det som inte stämmer....
I utskrifterna av samtalen mellan Skoglund och Häggström (går inte att kalla dessa förhör, tonen är alldeles för kollegial herrarna emellan) tycker jag det framgår att det är Häggström och hans säkerhetsavdelning som skall gå in på Engströms kontor och göra en undersökning där. Skoglund verkar inte överraskad men det framgår ändå att det inte är på hans eller polisens initiativ som undersökningen skall ske. Häggström säger också att Engströms rum är en sorts grafisk verkstad och att det hålls låst för andra anställda, enbart tillträde för Engström.
Överhuvudtaget slås jag av kollegialiteten mellan de båda. Häggström agerar nästan som överordnad dessutom, kanske de gamla polistakterna som slår igenom. Han skall ju också ha sagt att om han hade haft hand om utredningen tillsammans med sina gamla kollegor från våldsroteln, då hade det varit löst. Kaxigt, javisst.

Men varför inte. Jag har ingen aning om hur Häggström var när han var polis men han ger iaf intryck av att vara på och driva saker. Även om det nu inte blev något av undersökningen (om nu inte den genomfördes, utan polis, och att Häggström
därefter blev åtsagd att knipa igen).
Initiativet till att stoppa undersökningen kan lika gärna ha kommit från Skandias ledning eller varför inte från Stay Behinds ledning. Allt Skoglund kommenterar om detta är att han hade andra arbetsuppgifter efter semestern, att det rann ut sanden. - Det finns andra mord. Som han lakoniskt uttryckte saken.
Man kan hoppas att Wall har intervjuat Häggström inför sin bok. Håller tummarna för en intressant läsning i höst.