Citat:
Ursprungligen postat av kaffemonster
Vad skulle eventuellt kunna vara skälen till en sekretessbeläggning av AK:s vittnesuppgifter när de andra väktarnas utsagor inte blev det (alltså hemliga)? Anledningen till att jag frågar är att jag inte vet hur sånt här funkar, och därför drar jag nästan direkt slutsatsen att något är skumt med detta. Kanske är det meningen att folk ska tycka en sån detalj är lite skum och fokusera på fel saker men därför vill jag veta detta nu så att jag inte går runt och funderar på en detalj av den typen ett år till (har läst tråden nästan fanatiskt i ett år) och dessutom vill jag inte hänga upp mig på detaljer om det till exemel ofta anses finnas skäl att sekretessbelägga vitnessuppgifter från jourhavande väktare (el. motsvarande) - dessutom utan vidare kommentarer (som jag vet om) kring varför. Mysko är ordet.
Nej, man ska inte hänga upp sig på såna här saker,men ha det i huvudet då material som hemligstämplas kan innehålla viktig ledtråd.Antingen så att man helt kan avsluta funderingar runt ett spår eller så får man mer ved på brasan.
Vi har ju just nu i tråden två spår som båda har av oklara skäl ej retts ut ordentligt,utredarna i dessa två spår har av oklar anledning omplacerats,fått order om att utreda annat etc.etc.
I Engström/skandia spåret så måste man ju få reda på mer om Engström privat,hur han var krigsplacerad etc.
Var Skandia en "värmestuga"?...åt vilka i så fall?.....polisspan mot Cedergren eller span mot paret LOP?
Östling spåret,här är det ju otroligt att utredarna missat att denne hade lokal i närheten.Det som komplicerar det hela är ju de avbrutna knarkspaningarna mot Sigge C.Om de nu blev avbrutna? Det är en viktig detalj som måste dubbelkollas,men just det är hur känsligt som helst .Säg att man hade spaningar och en massa poliser sprang runt platsen där OP sköts och att de lämnade fältet,det kan ju tänkas att någon av dessa såg sin chans!?
Känsligt hur man än vrider på det,i ena fallet har vi en GM i kretsen i andra så sköts OP och en GM lyckades fly platsen med en massa poliser i krokarna,hur hett som helst!
Var det Engström som sprang däruppe som var på väg att ta upp glasögonen ur "bögslungan" eller var det någon annan som sprang och försökte ta upp nycklar till porten till någon fastighet i närheten?