2010-02-25, 00:18
Medlem
Joe Blows avatar
Eftersom raderingen av Harvad-affären-filerna är på tapeten igen vill jag påminna om att det som utfördes inte hade den minsta faktiska betydelse av något slag. Det var endast några av datafilerna (som det fanns back-up på) i ärendet som raderades och inte de fysiska pappren eller ens alla datafiler. Raderingen är tveklöst underlig och synnerligen märklig inte minst med tanke på vad som hände med OP samma kväll men hade man av någon anledning för avsikt att sopa undan några spår av Harvard-affären på något avgörande vis hade man behövt göra betydligt mycket mer.

Ni som tycker att det är märkligt att Sigge Cedergrens flickvän jobbade på avdelningen när och där det hände får gärna tala om varför det är märkligare än att någon av de andra som jobbade på avdelningen jobbade på avdelningen.
Citera
2010-02-25, 00:37
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Vinklar

Är det rimligt att ett skott (bomskottet) som träffade LP slår i backen på trottoaren?

Kanske. Det beror på i vilken riktning som vapnet hölls då skottet avlossades. Väldigt svårt att veta säkert förståss så här långt efteråt. Det kan ha skett på flera olika sätt, mer eller mindre rimliga.
Ett sätt som jag menar är någorlunda rimligt är att OP drar med sig LP i fallet (han får ryggraden avskuten och går i gatan omedelbart). LP är då kraftigt böjd åt nåt håll. Skytten hinner inte med utan missar, nästan. Kulan går dock igenom en del kläder vilket räcker för att den ska börja tumla. Kulan bör därefter kraftigt avvika i rotationsriktnignen.

Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Påverkan

Hur påverkad blir en kula som slår i backen med nästan full kraft efter en miss?

Om jag inte missminner mig så har man gjort tester på just detta. Det står i så fall om det längre bak i tråden. Underlaget på trottoaren var fläckvis hårt packade snö. Betong eller asfalt i omgivningen.
Citera
2010-02-25, 00:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Eftersom raderingen av Harvad-affären-filerna är på tapeten igen vill jag påminna om att det som utfördes inte hade den minsta faktiska betydelse av något slag. Det var endast några av datafilerna (som det fanns back-up på) i ärendet som raderades och inte de fysiska pappren eller ens alla datafiler. Raderingen är tveklöst underlig och synnerligen märklig inte minst med tanke på vad som hände med OP samma kväll men hade man av någon anledning för avsikt att sopa undan några spår av Harvard-affären på något avgörande vis hade man behövt göra betydligt mycket mer.

Ni som tycker att det är märkligt att Sigge Cedergrens flickvän jobbade på avdelningen när och där det hände får gärna tala om varför det är märkligare än att någon av de andra som jobbade på avdelningen jobbade på avdelningen.

Tack för klarläggamndet. Alltså är kopplingen radering - Tunnelgatan-OP-Mord inget att bygga större teorier kring! Bättre med fokus på mordplats vapen etc. I det sammanhanget är kanske Sigges vittnesmål om hemfärden från Oxen och vad so då sågs är mer intressant. Men här vill Palmegruppen inte tro honom utan bara när han efter många turer ger diffusa utpekanden av CP. Visst är det märkligt. Säger han saker som inte pekar mot CP är han inte tillförlitlig. Pekar han diffust ut denne är han tillförlitlig fast "jagad" in på dödsbädden att vara tydligare.
Citera
2010-02-25, 01:00
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Mina enkla frågor som ni som är ess gärna får skjuta ner:

1. Jag har skjutit rätt mycket och vet hur en kula som studsar i betong ser ut. Den är inte lik de kulor som hittades utanför avspärrningarna. Finns det andra saker som talar för det vapen som diskuteras förutom kulorna?

2. Detta med Sigge Cedergren, fästmöer och akter om Palmes förmodade skattebrott som lär ha försvunnit samma natt som han sköts? Det känns som om Occam skulle ha ett väldigt lätt svar på frågan om dessa händelser på något sätt hör ihop om det är sant att akterna försvann.

3. Detta med den förmodade dörren som stått öppen på tunnelgatan in till Skandia? Det känns som SE är svårt frame:ad då han ju inte har några vidare alibin eller kan förklara vad han pysslat med med någon vidare exakthet. Att just hr Gladio-light skulle passera, att dörrar är öppna osv känns väldigt passande. Men det är kanske bara en slump?

4. Mitt konspiratoriska sinne säger mig att rökridåerna innefattar flera grupper som lurats att tro att de är inblandade i något som sedan är ytligt besläktat med varandra. Vilket i sin tur gör att ingen kan snacka då deras inblandning i den första aktiviteten då avslöjas.

Nog med mtrl för en riktig bra Forsyth deckare!

MVH // Krok

Fråga 2. Angående Harvardakternas försvinnande finns att läsa om i GK sid 585.
Det är ju egentligen ett fantastiskt sammanträffande hur det kan bli.

1. Akten blir raderad 18:23,samma kväll O.P mördas

2. Personer förhördes, abab-vakter och anställda som kunde tänkas vara där då.

3. Annie F som hon kallas i GK, jobbade vid länsrätten då, detta var Sigges flickvän.

4. Annie F slutade sin anställning på länsrätten i maj 1986.

5. Annie f ägde en sommarstuga utanför sthlm. Stugan utgjorde tillhåll för grova brottslingar.

6. Annie F var vid tiden i stort behov av pengar.

1988 (sid 191-192) mitt i kurdjakten avslutar kriminsp Inge.L skrivelsen med orden
"Eftersom intresset från Palmeutredarna var mycket svalt beslutade jag mig för att icke fundera vidare och lämna uppgifter i övrigt""

Mellan 1988-till årsskiftet 1990/91 framgår av materialet i stort sett inga utredningsåtgärder i ärendet.

I mars 91 börjar börjar PU utreda ABAB´s rondering.
Där finns lite intressant läsning om ett förhör med en ababvakt på länsrätten hur han förklarar hur det kunde vara 2 in och utpasseringar 19:27-21:57 och en 22:25-23:09.

Den senare in och utpasseringen förklarades med att han "tittade på tv, eller ringde ett tfnsamtal

Enligt avtal skulle endast EN! rondering ske.

Chefsåklagaren Anders Helin den 1 juni 1993 fattade
beslut om att förundersökningen skulle läggas ned, eftersom åtal för
eventuella brott – dataintrång och undertryckande av urkund – inte
kunde väckas på grund av preskription.

Lars Eric Ericssons granskningskommission konstaterar i sitt betänkande SOU 1999:88 att polisutredningen kommit igång för sent och inte blev "så grundligt genomförd som den borde ha blivit".

Enl: Wall Var det O.Ps överklagande som blivit raderade
Senast redigerad av CapsLocks 2010-02-25 kl. 01:11. Anledning: Enligt wall
Citera
2010-02-25, 01:03
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Att därifrån dra slutsatser kring gammal historia med motståndsröreelse är kanske väl långsökt.

Kanske. Men det finns ett problem, i alla fall om man vill ha ett. Det gäller motiv-delen.

Jag (och en del andra) är ju inne på att motivet står att finna i vapen-affärer. Det finns väldigt tydliga beröringspunkter mellan den här gamla historien med med motsåndsrörelsen och vapensmuggligen. Det kanske verkar märkligt, men kopplingen mellan USA och italienska maffian sitter i sedan WW2.
P2 var inblandat i den italienska delen motsvarigheten till Stay Behind.
Comorran (napolitanska maffian) var på 80-talet dominerande inom europeisk vapensmuggling och italiensk maffia (jeg vet dock inte exakt vilken del av den) skulle vara växlingskontor i Iran-Contrasaffären.
När det gäller den svenska vapensmugglingen så kan det tänkas att gamla kontakter dammats av för att upprätta förbindelse med italienare som kunde vara behjälpliga med att föra kulor och krut vidare ut i världen. Långsökt. Javisst. Men på något sätt så måste ju dom som genomförde smuggligen ha skapat sina internationella kontakter. Och det finns uppgifter (Henrik Westander - Bofors svindlande affärer) som talar för att vapen smugglignen till bl.a. Iran inte bara var ett 80-talsfenomen, utan kan ha pågått sedan tidigt 1970-tal.
Citera
2010-02-25, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D

Om jag inte missminner mig så har man gjort tester på just detta. Det står i så fall om det längre bak i tråden. Underlaget på trottoaren var fläckvis hårt packade snö. Betong eller asfalt i omgivningen.

Man kan lära sig en del i tv på t ex mythbusters eller i zigienarmordet där det hävdas att fel broder dömdes. Kulan i Zigienarmordet var till synes ganska oskadd t ex. Likaså kan kulor som är mantlade klara sig olika bra beroende på vinklar och tumling etc. Dessutom är de mjukare delarna av Palmekulrona faktiskt ganska skadade. Skicket på kulorna är alltså rimligt och trovärdigt med tanke på förloppet och omständigheterna. Hade det handlat om en annan typ av kula hade situationen varit annorlunda. Det borde vara möjligt att testa. Varför inte be Mythbusters om hjälp.. ha ha! T ex VG blev ju skjuten med 22:a i huvudet som blev totalt demolerad och inga spår gick därför att utläsa som kunde binda kula till ett visst vapen eller ens en typ av vapen. Kanske var det otur för GM att det just i detta fall fanns så mycket att utläsa om man inte var färgad i sina tolkningar om vad som var möjligt.
Citera
2010-02-25, 01:11
Medlem
Leif Ds avatar
Jag har en uppgift här om att väktaren AK på skandia skulle ha en kopplig till före detta poliskonstapeln Anti Avsan. Jag har bara sett denna uppgift på Nätet och det står inget om exakt vad kopplingen skulle bestå i. Ni som kan alla palmemordsböcker utantill, finns det något belägg för detta?

En märkligomständighet är att AK försökt mörka för polisen att Engström smitit ut på kvällen utan att det registrerats på hans lilla passerkort. Polisen fick dock veta detta av dom andra 2 väktarna.
Det skulle vara intressant att veta varför AK försökte undanhålla denna information.
Citera
2010-02-25, 01:13
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Man kan lära sig en del i tv på t ex mythbusters eller i zigienarmordet där det hävdas att fel broder dömdes. Kulan i Zigienarmordet var till synes ganska oskadd t ex. Likaså kan kulor som är mantlade klara sig olika bra beroende på vinklar och tumling etc. Dessutom är de mjukare delarna av Palmekulrona faktiskt ganska skadade. Skicket på kulorna är alltså rimligt och trovärdigt med tanke på förloppet och omständigheterna. Hade det handlat om en annan typ av kula hade situationen varit annorlunda. Det borde vara möjligt att testa. Varför inte be Mythbusters om hjälp.. ha ha! T ex VG blev ju skjuten med 22:a i huvudet som blev totalt demolerad och inga spår gick därför att utläsa som kunde binda kula till ett visst vapen eller ens en typ av vapen. Kanske var det otur för GM att det just i detta fall fanns så mycket att utläsa om man inte var färgad i sina tolkningar om vad som var möjligt.

Bilden som finns på itdemokratis sida "grenen" har du sett den?

Om du sett den vad anser du?, någon teori där?
Citera
2010-02-25, 01:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Kanske. Men det finns ett problem, i alla fall om man vill ha ett. Det gäller motiv-delen.

Jag (och en del andra) är ju inne på att motivet står att finna i vapen-affärer. Det finns väldigt tydliga beröringspunkter mellan den här gamla historien med med motsåndsrörelsen och vapensmuggligen. Det kanske verkar märkligt, men kopplingen mellan USA och italienska maffian sitter i sedan WW2.
P2 var inblandat i den italienska delen motsvarigheten till Stay Behind.
Comorran (napolitanska maffian) var på 80-talet dominerande inom europeisk vapensmuggling och italiensk maffia (jeg vet dock inte exakt vilken del av den) skulle vara växlingskontor i Iran-Contrasaffären.
När det gäller den svenska vapensmugglingen så kan det tänkas att gamla kontakter dammats av för att upprätta förbindelse med italienare som kunde vara behjälpliga med att föra kulor och krut vidare ut i världen. Långsökt. Javisst. Men på något sätt så måste ju dom som genomförde smuggligen ha skapat sina internationella kontakter. Och det finns uppgifter (Henrik Westander - Bofors svindlande affärer) som talar för att vapen smugglignen till bl.a. Iran inte bara var ett 80-talsfenomen, utan kan ha pågått sedan tidigt 1970-tal.

Det innebär alltid problem att söka motiv först. När det gäller Boforsaffären är det svårt att förstå varför detta skulle leda till ett mord på OP. Vad skulle det mordet betyda rent praktiskt? Vad skulle man vinna? Hämnd?

En annan invändning är att bara för att ev Stay Behind funnits närvarande på Skandia många många år tidigare skulle det vid denna tid finnas en sådan organisation kvar (Skandiamannen? En sketen grafiker?) som av någon anledning skulle mörda OP nästan framför sin egen port framstår som ganska långsökt.. Stay behind var nyckelpersoner i viktiga sammhälsfunktioner etc inte småfolk.

Likaså är koplingen boforssmuggling och Stay Behind oklar. Finns det något som talar för den.

Intensivt Palmehat och de inhemska förtalskampanjer mot OP som pågick i vida kretsar ligger nog närmare som motivbild.

I tillvägagångssättet finns ingenting som talar för denna motivbild. Inte heller i persongalleriet (Frånsett VG:s möjlige contraskontakt under alias Charles Morgan) eller efterspelet. Kopplingen är alltså mycket svag även om man nog inte kan utesluta att sådana intressen spelat med dem som agerade.

Regeln att hitta GM först och sedan förstå motiven är kanske inte så dum. Motiv att hata OP fanns det nog gott om. Dem kan man lätt drunkna i!
Citera
2010-02-25, 01:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
Bilden som finns på itdemokratis sida "grenen" har du sett den?

Om du sett den vad anser du?, någon teori där?

Visst kan det vara en möjlighet att den kan ha blivit träffad av en tumlande kula men det går nog inte att utläsa så mycket av detta i dagens läge och inte hellar att se att det skulle kunna leda till något signifikant i slutsatsväg. Lennart R kanske har någon annan tanke kring detta i dagens läge? Han har vacklat några gånger sedan det skrevs.

Säkert något som en riktig brottsplatsundersökning borde tittat på istället för att sopa rent med sopmaskin innanför avspärrningen i jakt på ledtrådar.

Eventuellt skulle man långsökt kunna tänka sig att en del av en träffad gren skulle kunna vara det som uppfattats som kulträff på trottoaren av vittnen? Med god vilja och fantasi
Citera
2010-02-25, 01:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks

Enl: Wall Var det O.Ps överklagande som blivit raderade

Wall anser jag som tillförlitlig! Talar ju snarast för att det varit någon som ville ställa till problem för OP som utförde det. Någon med bristande kunskap och insikt i hur det fungerar.
Citera
2010-02-25, 02:00
Medlem
CapsLockss avatar
Finns det något liknande fall i historien?

Måste väl vara iafall ett av dom mest märkliga mord som har hänt.
Finns ju hur många "tänkbara" mördare, grupperingar och uppdragsgivare som helst..

Och att så många tänkbara figurer rörde sig i området runt tidpunkten. Den ena mer konstigare än den andra.

Det enda man vet med säkerhet av alla namn som figurerar (rätta mig om jag har fel) är att Engström gick ut från skandiahuset 21:19 e.v 21:20,. Och är bevisligen närmast

V.G, C.P, A.A, S.C, Ö, mfl,mfl sägs ju ha vart där i krokarna, men inget säkert bevis för när och vart.

Men jag menar inte att S.E är G.M för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in