Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
15-03-26, 22:55
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Finns väldigt väl beskrivet av Gunnar Wall och Erik Magnusson.
Rikspolischef Holger Romander tvingas att gå med på detta tisdagen den fjärde mars. Regeringen var samlad och beredd att besluta att hela SÄPO skulle underställas Hans Holmer. HR fick gå med på stora eftergifter, men lyckades skydda kontraspionaget..

Men en Stor del av terroistrotelns uppgifter överfördes till Stockholms Våldsrotel, vilket gjorde SÄPO-männen bestörta med tanke på Stockholmspolisen bristande sekretess-rutiner. HH fick sina befogenheter av regeringen och framförallt av Statsminister Ingvar Carlsson

Maktkamp om SÄPO(Magnusson) och Mörkläggning(Wall) Är två böcker som behandlar detta ämne ingående.

Det här kände jag inte till detaljer om innan, men saken luktar ju värre än mina slalomstrumpor i slutet av sässongen...
Inte bra. Inte bra alls. Vad i h-e höll Ingvar Carlsson på med? Han är ju inte någon dumskalle, har aldrig varit. Jag börjar undra om inte motivet bakom Palmemordet var värre än vi anar.
Citera
15-03-26, 23:03
Medlem
Citat:
GMP:s REK anger Hellgren och Rolder m sällskap som de vittnen som passerar dekorimahörnan närmast inpå MOP. Bara att hoppas att några av dessa förhör kommer att avhemligas i framtiden.

Inge Morelius nämner inget om gruppen som passerar mördaren i sitt första första, ack så knapphändiga , förhör 0920 på lördagsmorgonen. Ofattbart nog väntar PU två veckor med att förhöra den person som sett hela förloppet vid MOP. Under den tiden är det nästan ofrånkomligt med yttre påverkan, IM borde kallats in för ett grundligt inspelat förhör senast lördag lunch.

Det kan väl inte vara så att den här gruppen smiter in på bankomaten som Björkmans grupp just hade lämnat? Det skulle ju förklara varför Fauzzi inte ser dem. Men Palmeutredningen måste väl ha gjort något så elementärt som att kontrollera att det inte finns några uttag efter att Björkmans grupp lämnat bankomaten???
Citera
15-03-26, 23:08
Medlem
Åsheden på DN, lever hon ??
Vad var meningen att hon satt med ibland ??
Citera
15-03-26, 23:10
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Som sagt är anledningen till det andra förhöret att man först då får klart för sig att Delsborn är den som intervjuas i Tidningen och att hans uppgifter avviker från de han lämnat och att han därför av andra vittnen som kommenterar förväxlar honom med den andre chauffören som var vid platsen.

Minns det väl! Tror att du kan söka bakåt i tråden om detta och hitta det.

Men det är klart vill man tro att Delsborn är en superskarp person som kan observera mordet bättre än andra vittnen samtidigt som han kör bilen, svänger till sidan, talar i Radion och tar betalt av sina passagerare så är det fritt. Passageraren som tittar hela tiden mot mordplatsen ser inte samma saker som Delsborn t ex att GM stannar upp och "tvekar" eller den märkliga huvudbonaden.

Tyvärr är det så att ett antal amatördetektiver som vill få sin story att stämma och då påstår att Delsborn är "det bästa vittnet" osv medan erfarna mordutredare ser det annorlunda.

Det väsentliga med Anders Delsborn första förhör är vad han ser innan skotten. Där har du tidigare hävdat att han inte kan se ett ev möte mellan GM och paret Palme . men som du ser på kartan här är det fel. http://fbportnoy.webs.com/mordplatsvittnena.htm

Ann-Charlotte Holmgren har ingen koll mot mordplatsen innan det första skottet avlossas, därmed kan hon ej sett någon ev kontakt mellan paret Palme och GM. Därmed blir raljerandet om en superskarp AD poänglöst.

AD kan näppeligen inse att kontakten han ser kommer att uppfattas som kontroversiell. Att en rutinerad journalist som Tommy Schönstedt får honom att prata är inte så konstigt. Det knepiga är att Gösta Söderström inte stoppar detta och ser till att AD och andra vittnen hörs.

Här är artikeln http://www.expressen.se/nyheter/jag-jobbade-367-dagar-i-rad-med-fallet/

Hittills har jag inte sett något konkret att AD fabricerat uppgifter, Men hittar du en någon fakta som visar på detta är jag idel öra.
Citera
15-03-26, 23:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tja det är inte utan att man undrar vad HH Ebbe och SÅ sysslar med och att det kommer antydningar mot Näss att han skulle vara i Sovjets sold. Inte utan att man frågar sig vad som är deras gemensamma intresse.

Jodu, det finns nog en hel del att nysta i här. Påståendet att en av västvärldens framgångsrikaste spionavslöjare, som PG Näss var, skulle vara KGB-agent är groteskt. PGNs utvisande av agenter slukade stora resurser för KGB och ställde till massor av oreda i Lubjanka.

Jag har tidigare i tråden luftat mina dubier vart strebern Hans Holmer hade sina lojaliteter. Hyllningspekoralet om Sverker Åström han skriver i "Olof Palme är skjuten" tål att läsas flera gånger.
Citera
15-03-26, 23:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justme72
Har du någon teori om varför dessa förhör som visar sig existera genom GMP är hemligstämplade och ej släpps trots att alla? mordplats vittnens förhör i övrigt gick/går att få ut?

Det som är släppt är vad som ingick i rättegångarna mot Christer Pettersson och sedan sipprar en hel del info fram i GK. Jag upplever FUP i CP-rättegångarna som ett ganska godtyckligt material. Exempelvis finns inte Åke Rimborn med, den polis som vid två tillfällen talade med Lisbeth Palme på Sabbatsberg och som hon hänvisade till när krimjouren ville tala med henne, nämns inte i rättegångarna. Ofattbart , men inte på något sätt unikt.
Citera
15-03-26, 23:22
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Åsheden på DN, lever hon ??
Vad var meningen att hon satt med ibland ??

Jodå, hon skrev en ny bok om Hans Holmer förra året. Då slarvade Ann-Marie Åsheden så kraftigt att hela upplagan fick omarbetas. Förlaget kan inte varit nöjda.
Citera
15-03-26, 23:24
Medlem
Citat:
Jodå, hon skrev en ny bok om Hans Holmer förra året. Då slarvade Ann-Marie Åsheden så kraftigt att hela upplagan fick omarbetas. Förlaget kan inte varit nöjda.

Kan hon ha varit ett bricka i spelet..?? Kanske
Citera
15-03-26, 23:24
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det kan väl inte vara så att den här gruppen smiter in på bankomaten som Björkmans grupp just hade lämnat? Det skulle ju förklara varför Fauzzi inte ser dem. Men Palmeutredningen måste väl ha gjort något så elementärt som att kontrollera att det inte finns några uttag efter att Björkmans grupp lämnat bankomaten???

Intressant tanke som inte borde kunna vara sann. Men med alla konstigheter i PU så kan jag inte avfärda den hundraprocentigt. Men har för mig det står i GK att bankomaterna runt mordplatsen kollades upp.
Citera
15-03-26, 23:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Kan hon ha varit ett bricka i spelet..?? Kanske

Bricka , hur menar du ? Jag tror hon tänkte sig göra tidernas scoop. Ensamrätt till mannen som grep statsministermördaren. En given kioskvältare, men sedan fanns ju det här med verkligheten också.

Avtalet mellan DN med Christina Jutterström och Ann-Marie Åsheden och Hans Holmer initierades och gjordes upp hemma hos , Ebbe Carlsson.
Citera
15-03-26, 23:35
Medlem
Citat:
Intressant tanke som inte borde kunna vara sann. Men med alla konstigheter i PU så kan jag inte avfärda den hundraprocentigt. Men har för mig det står i GK att bankomaterna runt mordplatsen kollades upp.

Sökte som hastigast i Grk och Juristkommissionens rapporter. FInns inget noterat om en sådan undersökning i Grk. Däremot uppger Juristkomm. att bankomaterna undersöktes den nionde april (vilket är en anmärkningsvärt lång tid efteråt). Inget sägs om utfallet av den undersökningen, men utgångshypotesen får väl vara att "Björkmans bankomat" undersöktes och att inget av intresse hittades. Men helt säker kan man väl inte vara.
Citera
15-03-26, 23:37
Medlem
Citat:
Bricka , hur menar du ? Jag tror hon tänkte sig göra tidernas scoop. Ensamrätt till mannen som grep statsministermördaren. En given kioskvältare, men sedan fanns ju det här med verkligheten också.

Avtalet mellan DN med Christina Jutterström och Ann-Marie Åsheden och Hans Holmer initierades och gjordes upp hemma hos , Ebbe Carlsson.

Ah men vad skulle hon dokumentera??? Förstår inte det faktiskt.. Det är ju en mordutredning på Statsministern, inte något en journalist från Bonnierägda DN ska ha tillgång till intervjuer m.m

Avtalets personer sänder ju kalla kårar... Bara en tanke
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in