Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-11, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det sägs i programmet: "Makarna Palme visste inte förrän en halvtimme före bion startade vilken föreställning dom skulle se".
Är det korrekt? Jag har fått uppfattningen att det bestämdes vid 18-tiden, då man kom överens om att se Bröderna Motzart på samma föreställning som en av sönerna Palme och hans donna..
I programet anges också att det sena avgörandet av tidpunkt indikerar att det inte var en konspiration, eftersom en sådan tydligen inte kan omprovisera och inte har någon övervakning av offret(!). Måttligt imponerande slutledningsförmåga enligt Leif D.
Säger dom inte att det bestämdes 30 min innan dom gick hemifrån, och inte när bion började.
Nu kommer jag iofs inte ihåg tidsangivelsen när dom faktiskt gick hemifrån men gissningsvis var det i god tid.
Citera
2014-09-11, 22:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Mats Ekmans bok har jag läst. Språkligt/redaktionellt i bedrövligt skick. Men han har grävt fram en stor mängd intressanta "detaljer" och skapar också en bra bild av Iran-Irak-kriget och ett antal storpolitiska relationer, den irakiska U-tjänsten och inte minst styckmordet på Majid Husain. Även en del om Eive Tungstedt. Det bästa kommer mot slutet av boken - klart värt att läsa vidare. :-)

Bland "detaljerna" finns bl.a. två saker jag studsade inför:

1) Han skriver att Jan Eliasson hade två telefoner i hemmet, en hemlig och en vanlig. På den hemliga ska Bo Eriksson från UD-jouren ha ringt redan 23:30 (!) och meddelat att OP skjutits i centrala Sthlm. Om det stämmer är det långt tidigare än vad jag tidigare sett uppgift om att någon blivit informerad. Om det stämmer måste man förstås även fråga sig hur informationen kunde finnas på UD så tidigt. Efter 10 minuter, skriver Ekman vidare, ska den vanliga telefonen ha ringt - då är det Eliassons medlarkontakt vid FN, Diego Cordovez som ringer och har hört om attentatet på CNN. Även detta är väldigt tidigt jämfört med vad som i övrigt är känt om mordets allmänna bekantgörande. Tyvärr ger Ekman ingen källa till just dessa uppgifter, men han har ju grävt en hel del i UD:s arkiv.

Skummade framåt och såg Jan Eliassons uttalande. Uppenbart stämmer inte tiden 2330, men ändå väldigt intressant att UDs Bo Eriksson skulle haft så tidig kunskap om MOP. Exempelvis så sägs SÄPO-jouren med Tore Winberg inte veta något förrän uppåt tio minuter efter halvtolv.

Gösta Söderström lämnar beskedet till SBC att offret är är Olof Palme ca 232800.
Den här jävla terroristen Eive Tungstedt är en som bör granskas hårdare än vad som skett.
Ekman skriver att Tungstedt inte ville berätta vem/vilka som betalade upplagan av hans palmebok.
Citera
2014-09-11, 22:26
Medlem
mvagrippas avatar
Att Calle Persson har en Svärson som är irakier med kopplingar till Saddam Hussein var en total nyhet för mig, inte konstigt att han kallats en Irakvän.

Hösten 1977 fick Calle Tolv flaskor whiskey från Saddams ambassad vilket anmäls av den nye säpochefen Sven-Åke Hjälmroth till JK Ingvar Gullnäs. Den sistnämnde säger inget mutbrott men att Calles förfarande var olämpligt.

Kan tänka mig att förhållandet mellan Calle och brevbärarn Hjälmroth var vitrioldoftande. Märkligt att hans vapendragare Leif GW Persson aldrig nämner Persson Irakiska kopplingar.
Citera
2014-09-11, 22:32
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den här jävla terroristen Eive Tungstedt är en som bör granskas hårdare än vad som skett.
Ekman skriver att Tungstedt inte ville berätta vem/vilka som betalade upplagan av hans palmebok.

Jag hittar inte mycket information om Tungstedt. Det lilla jag hittar indikerar att han är en röding som bytt sida. Det finns en del sånna. Var rödbruna på 60-70-talet. Blev sedan ultrakapitalister på 80-talet och bytte sida helt och hållet.
Tungstedt verkar dock inte ha gjort mycket väsen av sig.
Citera
2014-09-11, 22:39
Medlem
Citat:
Att Calle Persson har en Svärson som är irakier med kopplingar till Saddam Hussein var en total nyhet för mig, inte konstigt att han kallats en Irakvän.

Hösten 1977 fick Calle Tolv flaskor whiskey från Saddams ambassad vilket anmäls av den nye säpochefen Sven-Åke Hjälmroth till JK Ingvar Gullnäs. Den sistnämnde säger inget mutbrott men att Calles förfarande var olämpligt.

Kan tänka mig att förhållandet mellan Calle och brevbärarn Hjälmroth var vitrioldoftande. Märkligt att hans vapendragare Leif GW Persson aldrig nämner Persson Irakiska kopplingar.

Persson nämner den incidenten i sina memoarer (s 428) där ambassadören beskrivs som "en utländsk ambassadör, som var god vän med min svärson". Ambassadörens nationalitet framkommer dock inte. Tydligen spelade det viss roll i JOs utlåtande att gåvan gavs efter att Persson tillkännagivit sin avgång.
Citera
2014-09-11, 22:46
Medlem
Gunnar Pettersson har skrivit litet om "Death of a Statesman"

http://www.pressyltaredux.com/2011/10/farzad-basoft-igen/
Citera
2014-09-12, 15:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Gunnar Pettersson har skrivit litet om "Death of a Statesman"

http://www.pressyltaredux.com/2011/10/farzad-basoft-igen/

Författaren Mikael Ekman tror att Eive Tungstedt hade stöd från Israel när han skrev sin bok "death of a statesman". Jag är inte lika övertygad, den gamle terroristen ET kan ha haft ideologiska skäl att kasta skit på Israelerna.

Irakboken av Mikael Ekman berättar vidare om Jan Guillou och Marina Staghs irakbok, Irak-det nya arabien, där humaniteten på Abu Grhaib fängelset prisas som mycket bättre än på Österåkersanstalten

Under 70-talets mördades 20-30000 irakier per år av regeimen.
Mikael Ekman bifogar informationen om instruktionerna för tortyrmetoder hos Saddams hejdukar. Totalt vedervärdig läsning.

Vidare anges det att Jan Guillou fick 42 000kronor av Iraks ambassad för sin och dåvarande hustruns bok, samt att Irakiska myndigheter ombesörjde parets resa. Inte konstigt att JG helt tittat bort från Bagdad ang. MOP.

JG slår sig på bröstet för att avlöjat IB samtidigt som han samarbetat med KGB och Saddam Husseins mördartjänst. IB har aldrig bevisats med att begå ett enda mord. KGB har mördat miljoner och Saddams mördarpack minst 100 000-tals. Säger allt om JGs prioriteringar och människosyn. Hans trovärdighet är noll både ang MOP och andra sämhällsfrågor.
Citera
2014-09-12, 15:50
Medlem
Citat:
Författaren Mikael Ekman tror att Eive Tungstedt hade stöd från Israel när han skrev sin bok "death of a statesman". Jag är inte lika övertygad, den gamle terroristen ET kan ha haft ideologiska skäl att kasta skit på Israelerna.

Irakboken av Mikael Ekman berättar vidare om Jan Guillou och Marina Staghs irakbok, Irak-det nya arabien, där humaniteten på Abu Grhaib fängelset prisas som mycket bättre än på Österåkersanstalten

Under 70-talets mördades 20-30000 irakier per år av regeimen.
Mikael Ekman bifogar informationen om instruktionerna för tortyrmetoder hos Saddams hejdukar. Totalt vedervärdig läsning.

Vidare anges det att Jan Guillou fick 42 000kronor av Iraks ambassad för sin och dåvarande hustruns bok, samt att Irakiska myndigheter ombesörjde parets resa. Inte konstigt att JG helt tittat bort från Bagdad ang. MOP.

JG slår sig på bröstet för att avlöjat IB samtidigt som han samarbetat med KGB och Saddam Husseins mördartjänst. IB har aldrig bevisats med att begå ett enda mord. KGB har mördat miljoner och Saddams mördarpack minst 100 000-tals. Säger allt om JGs prioriteringar och människosyn. Hans trovärdighet är noll både ang MOP och andra sämhällsfrågor.

För den som är intresserad att läsa själv heter författaren fortfarande Mats Ekman och boken heter "På uppdrag från Bagdad : Saddam Husseins underrättelsetjänst på svensk mark".
Citera
2014-09-12, 16:22
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:

Ett undantag är fallet Thomas Quick, där Guillou tidigt gick emot strömmen och hävdade att det rörde sig om en mytoman. Jag tycker rent allmänt att Jan Guillous vitrioldoftande relation till Olof Palme är ganska fascinerande, även om den knappast har någonting med mordet att göra. I sitt sommarprat för några år sedan ägnade JG en stor del av tiden åt att tala om Palmehatet. Med hans glasögon inte hatet mot Olof Palme, utan Olof Palmes hat mot Jan Guillou. I samma program vill jag minnas att han spelade upp hela Harvardaffärsintervjun från radioprogrammet Natti natti, där OP blev fullkomligt tagen på sängen. En väl kalkylerad hämndaktion från Guillous sida.
Citera
2014-09-16, 19:58
Medlem
Krokofils avatar
Tre frågor om Ö:

1. När flyttade han till Tyskland?
2. Vad hade han för inkomstkälla i Tyskland? Förtidspension, vapenföretagare, levde på sparade pengar, vad?
3. Finns det någon förklaring till varför han flyttade till Tyskland?
Citera
2014-09-16, 21:05
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Tre frågor om Ö:

2. Vad hade han för inkomstkälla i Tyskland? Förtidspension, vapenföretagare, levde på sparade pengar, vad?

2. Han jobbade hos en fabrikant för arbetsbåtar (Nordland Hansa GmbH). Rejäla och bra saker.

1 och 3 kan jag tyvärr inte svara på, men 1 finns det svar på i tråden om man orkar leta. Jag hittar det inte nu vid en snabb-googling men har sett det förr. Tror det står i en av mina Palme-mords-böcker. Skall titta...

Edit: Har tittat i boken jag trodde det stog i, men icke! Det stog dock en massa annat.
Senast redigerad av LeifD2 2014-09-16 kl. 21:11.
Citera
2014-09-16, 21:44
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Tre frågor om Ö:

Enligt följande inlägg var det 1998-06-01. Tydligen baserat på skattemyndigheternas uppgifter. Om det stämmer eller ej kan jag inte gå i god för.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Den enklaste förklaringen till varför han flyttade dit är väl att han fick jobb där...Men vad skrevs i medierna om mordet vid den tiden? Om man nu vill sammankoppla flytten med utredningen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in