Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-27, 08:47
Medlem
Kopparkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Visst fanns han i periferin. På något sätt. Som han senare utnyttjade på sitt sätt. Som ingen kunde missa.

Jag har många gånger tittat på pressens foton av honom. Att beskriva honom som vältränad, iskall och med bred ryggtavla är inte en beskrivning av honom.

Han planterade inte ut sitt vittnesmål. Han skrek ut det.

Jag är ledsen. För mig är det inte mördaren.

Den vi letar efter är av en annan kaliber.

Jag är öppen för möjligheten att SE släppte ut en annan person med sitt kort. Den personen kommer då till hörnet 1-2 minuter före LOP. En reservplan som sätts i verket när Dekorimamannen drar sig ur och backar in i gränden. Bytet sker utan att IM märker det och uppfattar det som samma person. Frågan blir ju då vart SE själv tar vägen, kan han göra en kringgående rörelse inne i Skandiahuset? Han kanske aldrig var på gatan över huvud taget. Då skulle allt stämma.
Citera
2015-02-27, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det var ju det jag skrev, Kar och motor säger dom i alla fall i gamla transwaal, och där finns det riktiga boer.

Ja vi är överens. Vi skrev nog inlägg samtidigt. Ämnet har varit uppe tidigare. Även språk om är släkt kan skilja sig väldigt mycket. Och språket är gammalt så att moderna företeelser tilldelas nya låneord. I detta fall alltså inte det tyska.

Citat:
Afrikaans är ett västgermanskt språk som talas främst av de vita afrikanderna och de färgade i Sydafrika och Namibia. De härstammar från invandrare som kom från främst Nederländerna på 1600-talet. Språket afrikaans bygger därför i grunden på nederländska och utmärks bland annat av delvis förenklad grammatik och ett flertal språklån från malajiska, bantuspråk, khoisan, portugisiska med flera.

De som försökt bända in sydafrikakopplingar är tyvärr ofta okunniga om både det ena och det andra.

Som, sagt tror jag att Skelleftehamnsmannen är intressant just för att denne hakar på tidiga och helt grundlösa (fast det visste ingen då) villospår som någon lagt ut mot RAF.

Flera saker talar för att det är nonsens. Dels återkommer denne och förbättrar sin historia med en stil som om han inte riktigt "kommer ihåg" vad han tidigare berättat vilket ofta är utmärkande för sådana som fabulerar och opålitliga vittnen som vill brodera ut sin historia för att göra den intressant, dels försvinner denne när så att säga syftet är uppnått och villospåret ersatt av andra.

Uppriktigt sagt tror jag att poststämpeln från Skelleftehamn och uppgiften att han är därifrån är en medveten desinformation.

Vad jag vet finns tre förvillande tips som riktar in sig på Tyskar. Detta, telefonsamtalet direkt efter mordet och det påstådda bilbytet där det skreks elile. Man bör leta efter kopplingar mellan dessa tips för att hitta om det finns en gemensam källa som man sett att det finns när det gäller PKK spåret och hur det lanserades.

Jag tror att det kan vara ganska belysande att sätta focus på villospår och vilka som drivit dem.

Var t ex CP spåret kommer ifrån är ju intressant. Det kommer från samma kretsar som påstått plötsligt och omotiverat avbryter en spaning mot Oxen och Sigge just stax innan att mördaren slår till i samma område och trots att sigge ej lämnat ännu.

Jag är en av dem som hävdat att om man vill lösa Palmemordet så är det viktigt att spåra desinformationer och villospår. Jag tror ganska många inser det nu.

I det sammanhanget blir det nu så att den som nu åter försöker gjuta liv i detta "spår" plötsligt blir intressant. Hur ser dennes bakgrund och gärning ut?
Citera
2015-02-27, 09:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Om din teori skulle vara anledningen till de ologiska sidbytet, finns det bara EN fråga.
Varför nämnde hon inte detta vid förhören?
Sedan kommer den vktigaste saken. Varför väljer de att gå i huvudtaget?
Hade det vart Juli och tropiknatt, hade jag inte sett det beslutet som konstigt.
Men Februari och -15, tar man inte den där promenaden för det är mysigt. Inte fan byter man sida på för att glutta i skyltfönster heller.
LP ljuger. Varför kan man ju spekulera i.
Jag skulle också ha promenerat. Vad är en halvtimmes promenad vid -8 om man är välklädd? Det var nog lite lyxigt för dom, som vanligtvis inte vistades utomhus utan bevakning (utom för korta promenader mellan lägenheten och restauranger i Gamla Stan efter vad jag läst).

Jag tror inte att hon var fullt medveten om varför hon bytte sida. Männen som kanske verkade hotfulla oroade kanske mest hennes undermedvetna. För att snabbt få med sig OP över Sveavägen drog hon till med "skyltfönster".

Du förstår väl att om hon hade haft något att dölja så skulle hon ha skyllt på att OP ville byta sida. Då hade det inte blivit någon diskussion om detta.
Citera
2015-02-27, 09:27
Medlem
Citat:
Frågor direkt till dig boboslacke.

En skribent som bevisligen vet mer än jag.

Vad är dina tankar om det mest närstående vittnet idag.

Har dina åsikter om henne förändrats med tiden.

Har du någonstans i ditt sökande efter sanningen hört insinuationer om att hon på något sätt skulle vara inblandad. Eller utnyttjad på något sätt.

Du har i vissa inlägg antytt att du själv utsatts för hot. Underförstått att du befinner dig i en miljö som vet vem du är. Om du inte menar anonyma mail på Flashback.

Vill du utveckla det kanske.

Eller är det så att när du borrat tillräckligt djupt inser du konsekvensen av lösmynthet.

I så fall. När började hoten komma. Efter vilken insikt. Eller efter vilka påståenden.

LP är en inbilsk och dominant person som folk känner osäkerhet inför. Det är hela förklaringen. Det var hon som ville vara vanlig och göra vanliga saker med sin make utan att låtsas om att han var en internationell politiker och storpolitisk spelare och stortrivdes med detta och den politiska hetluften och offentligheten som han alltid sökte. Därmed möjliggjorde hon mordet som det skedde. Klart att det är tungt att bära om och när man inser det. Samtidigt har hon orealistiskt höga tankar om sig själv och vägrar inse att hon inte alls är någon övermänniska som är observant, logisk med fotografiskt minne utan en dryg och egensinnig person som helt tappade alla koncept som en vanlig svag människa.

Sedan är det fullt möjligt att hon mer eller mindre diskret coachats på vägen av vissa personer i direkt manipulativa syften. T ex verkar det ju ha skett när det gäller identifikationen av CP.

När det gäller frågan att vissa spår i Palmemordet kan leda mot obehagliga sanningar tror jag det räcker med ytterst subtila antydningar för att påverka en med hennes personlighetstyp.
Citera
2015-02-27, 09:31
Medlem
ieshos avatar
Boboslacke, du är så säker på:
  • att inga sydafrikaner var inblandade i konspirationen
  • att inga inblandade talade tyska
  • att vissa vittnen är falska (ganska många t.o.m.)
Hur kan någon ha sådana informationer överhuvudtaget? Dina åsikter/informationer står emot mängder av uppgifter från personer som tycker sig ha sett eller hört något. Är ditt ord värt så mycket mer?
Citera
2015-02-27, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag skulle också ha promenerat. Vad är en halvtimmes promenad vid -8 om man är välklädd? Det var nog lite lyxigt för dom, som vanligtvis inte vistades utomhus utan bevakning (utom för korta promenader mellan lägenheten och restauranger i Gamla Stan efter vad jag läst).

Jag tror inte att hon var fullt medveten om varför hon bytte sida. Männen som kanske verkade hotfulla oroade kanske mest hennes undermedvetna. För att snabbt få med sig OP över Sveavägen drog hon till med "skyltfönster".

Du förstår väl att om hon hade haft något att dölja så skulle hon ha skyllt på att OP ville byta sida. Då hade det inte blivit någon diskussion om detta.

Håller absolut med dig. OP och LP hade varit på flera utflykter i minusgrader den senast tiden utan bevakning och den vanlighet som var så åtrådd av LP inkluderade nog sådant som att korsa Sveavägen för att titta i ett skyltfönster. Inte så att hon var så oerhört intresserad av just detta skyltfönster utan för att hon ville göra det som en vanlig person tillsammans med sin vanlige make. Det är nog inte lätt att leva i skuggan av en så offentlig person och man stjäl nog de ögonblick man kan av lycka utan baktankar eller planer. I det hysteriska tillstånd LP befann sig i efter skotten är det svårt att se henne ha sinnesnärvaro att tänka ut en utsuderad lögn.
Citera
2015-02-27, 09:47
Medlem
Citat:
[*]att vissa vittnen är falska (ganska många t.o.m.)
Det undrar jag också.
Är vissa vittnen utplanterade innan?
Har det gjorts någon rejäl genomlysning av dessa/alla vittnen? Kanske i privatspanarkretsar..?
Citera
2015-02-27, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparkalle
Jag är öppen för möjligheten att SE släppte ut en annan person med sitt kort. Den personen kommer då till hörnet 1-2 minuter före LOP. En reservplan som sätts i verket när Dekorimamannen drar sig ur och backar in i gränden. Bytet sker utan att IM märker det och uppfattar det som samma person. Frågan blir ju då vart SE själv tar vägen, kan han göra en kringgående rörelse inne i Skandiahuset? Han kanske aldrig var på gatan över huvud taget. Då skulle allt stämma.
Tror också stor del i svaret på gåtan handlar om SE
Har för mig att någon (heheho, boboslacke eller nån annan) hade en ganska utförlig teori om vad som hände med bakdörren som central del. ca 500 sidor tillbaka i tråden, skulle gärna läsa det igen men hittar ej.
Citera
2015-02-27, 09:51
Medlem
Om Skelleftehamnsmannen var tågkonduktör förklarar det ju att han enkelt kunde posta breven i Sk-eå fast han bodde i Ånge (med omnejd)
Är hans identitet fastställd?
Citera
2015-02-27, 10:01
Medlem
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=EJnNIX3TiY0

Mer kött på benen avseende Lisbets roll.

Holmer var den personen som uttalade faktumet att Lisbets medverkan i en rekonstruktion är inte att tala om.

Ett uttalande jag glömt. Lisbet uppgav att gärningsmannen gav ett vältränat och spänstigt intryck.

Hon uppfattade genast gärningsmannen som drogmissbrukare.

Direkt ser man kopplingen till Morelius. Mannen var påverkad av amfetamin men samtidigt vältränad.

Vem eller vilka hade tillgång till Palmes kassaskåp i Rosenbad. I vems intresse avlägsnades hans privata dagbok. Där Lisbet bevisligen sade att det inte fanns något intressant där. Hur visste hon det utan att själv läst. Att det fanns en nyckel i bostaden är uppenbart. Här är kopplingen till Dahlgren given. Han som var en bland fyra som rensade hans tjänsterum. Kopplingen till Lisbet eller familjen vill man inte tala om.

Intressant är Dahlgrens insats i Tsunamin och hans deltagande i maktens närhet även idag.

Rekommenderar er att titta på detta inslag! I mitt tycke mycket intressant.

Borgnäs är en av ytterst få journalister som inte värjer för obehagliga frågor.

Det heter "väjer för".

Angående spänstig, vältränad och drogpåverkad gärningsman, är det någon som vet vilka droger förutom anabola steroider den vältränade Anti Avsan använde 1986?
Citera
2015-02-27, 10:04
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
LP är en inbilsk och dominant person som folk känner osäkerhet inför. Det är hela förklaringen. Det var hon som ville vara vanlig och göra vanliga saker med sin make utan att låtsas om att han var en internationell politiker och storpolitisk spelare och stortrivdes med detta och den politiska hetluften och offentligheten som han alltid sökte. Därmed möjliggjorde hon mordet som det skedde. Klart att det är tungt att bära om och när man inser det. Samtidigt har hon orealistiskt höga tankar om sig själv och vägrar inse att hon inte alls är någon övermänniska som är observant, logisk med fotografiskt minne utan en dryg och egensinnig person som helt tappade alla koncept som en vanlig svag människa.

Sedan är det fullt möjligt att hon mer eller mindre diskret coachats på vägen av vissa personer i direkt manipulativa syften. T ex verkar det ju ha skett när det gäller identifikationen av CP.

När det gäller frågan att vissa spår i Palmemordet kan leda mot obehagliga sanningar tror jag det räcker med ytterst subtila antydningar för att påverka en med hennes personlighetstyp.

Tackar för den responsen. Ditt resonemang är väl ganska nära sanningen misstänker jag. Och ganska nära mitt resonemang. Men jag vågar inte vara lika kategorisk som du.

Men meningen att hon är en person som andra känner osäkerhet inför är talande. Är det inte just det som är sammanfattningen av andras agerande mot henne i viss mån.

Din avsaknad av svar på de andra frågorna.

Ska jag tolka det som ingen kommentar i subtil mening.
Citera
2015-02-27, 10:06
Medlem
Citat:
Boboslacke, du är så säker på:
  • att inga sydafrikaner var inblandade i konspirationen
  • att inga inblandade talade tyska
  • att vissa vittnen är falska (ganska många t.o.m.)
Hur kan någon ha sådana informationer överhuvudtaget? Dina åsikter/informationer står emot mängder av uppgifter från personer som tycker sig ha sett eller hört något. Är ditt ord värt så mycket mer?

Som sagt har det utan att man kunnat visa någon substans drivits ett antal systematiska villospår.

Dessa är bland annat PKK, Sydafrika, och till och med CP. Gemensamt för ett antal av dessa är att antingen så är källorna anonyma eller innehåller falsk information.

PKK och vissa delar av Sydafrikaspår har t ex samma källa (Bertil Wedin) dvs en person som står de kretsar där det faktiskt finns anledning att granska outredda spår mycket nära. Inga av dessa spår har kunnat föras ens i närheten av mordplatsen. Först av alla var det flera olika vägar spridda RAF-spåret samt ett ganska snabbt avfärdat tips som ledde mot Palestinska grupperingar.

När det gäller Sydafrikaspåren så har mer eller mindre alla som kommit med påståenden och uppgifter där blivit avslöjade med lögner och förfalskningar. Det finns sådana som inte ens kommit ut offentligt utan blivit stoppade tidigt då det avslöjats förfalskningar.

När det gäller vittnesmål så är det så att det finns en amatörmässig hållning som tror att man kan med säkerhet dra långtgåenden slutsatser av detaljer hos enstaka vittnen. Tyvärr är Holmes observationsförmåga i fiktionen inte motsvarad av normalvittnet. Vittnen skarvar och minns fel både medvetet pga grundläggande psykologiska fenomen och efterbearbetningar och utan att vittnet ens är medvetet om det. Dessutom är det för vissa en chans till deras 15 sekunder i rampljuset.

Därför måste man noga analysera olika vittnesmål för att finna vad som är korrekt, vad som kan vara överdrifter och normala feluppfattningar och vad som kan vara tecken på lögner.

Gör man detta finner man att t ex en av taxichaufförerna avsevärt förbättrar sin historia med sådant han svårligen kan ha sett med tanke på position och övrigt förlopp. Flera vittnens iakttagelser muterar med vad det får till sig via t ex media för att passa in.

Anonyma uppgiftslämnare förtjänar särskild uppmärksamhet särskilt då man kan se tecken på desinformation. Det är ganska vanligt att gärningsmän i olika brott lägger sig i på det sättet.

Man finner också att det finns vissa märkligheter i ett antal vittnesmål som väcker särskilt intresse i sig. SE:s historia blir särskilt intressant då han finns i kärnan av Palmehatarkretsar och hans berättelse nästan är omöjlig att bekräfta. LJ:s berättelse innehåller också mycket märkliga avvikelser som genast reser frågor också hos de utredande poliserna.

Skall an värdera vittnen måste man kolla upp dem betydligt bättre än vad som gjorts i detta fall.

Detta är systematiskt och profesionellt till skillnad från övertolkning av enskilda vittnens trovärdigheter eller detaljer för att sedan väva fantasifulla när utifrån t ex järntecken i skyn eller anagram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in