2015-02-27, 02:08
Medlem
riskybizzys avatar
Hittar inte länken som jag postade med fyra kvällstidningar från dagarna runt mordet.
Jag har för mig att en artikel handlade om en mystisk storvuxen man som pratade tyska och som försvann i brådrasket efter mordet och bland annat lämnade saker efter sig kvar på rummet.
Om jag inte blandat ihop det så skulle ju i så fall denna man vara en kandidat. Jämför även med artikeln som säger att tre män omringande Palme - även där nämns en storväxt blond man.
Citera
2015-02-27, 02:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Hittar inte länken som jag postade med fyra kvällstidningar från dagarna runt mordet.
Jag har för mig att en artikel handlade om en mystisk storvuxen man som pratade tyska och som försvann i brådrasket efter mordet och bland annat lämnade saker efter sig kvar på rummet.
Om jag inte blandat ihop det så skulle ju i så fall denna man vara en kandidat. Jämför även med artikeln som säger att tre män omringande Palme - även där nämns en storväxt blond man.
Från svenska massmedia 1 mars 1986 och framåt

Hösten 1985
En person som arbetar i Gamla Stan och som ofta är vid Västerlånggatan 31, såg två män som uppförde sig märkligt utanför Palmes bostad. Han kontaktade SÄPO två gånger, men förhördes aldrig. Han uppger att han ofta sett mer eller mindre skumma personer komma dit, men tyckte att dessa var "annorlunda, allvarligare".

Före julen 1985
En bekant till den sk '32åringen' såg tre män komma ut ifrån dennes bostad. De talade tyska och en av dem var mycket lång och blond.

Den sk '32åringen' gjorde uttalanden bland sina bekanta, att "Palme skall knäppas!"och "Snart skall blod flyta på Stockholms gator!" (VG)

Mitten av februari 1986
Lisbet Palme såg två män utanför bostaden som uppförde sig mystiskt. Det hade varit mycket obehagligt, men föranledde ingen extrabevakning ifrån SÄPOs sida.

Veckorna innan mordet
Tre gånger innan mordet men ingen gång efter, såg ett vittne på tunnelbanan tre män kliva på i samma vagn om mornarna, vid Gamla Stan. Alla hade läderjackor och två av dem såg mycket "osvenska" ut. Den tredje var 190 cm lång, blond och mycket kraftig. Näsan var knäckt och tillplattad som på en boxare. Han hade ett runt ansikte med sönderslagna ögonbryn. Liknade den förre världsmästaren i boxning Jack Dempsey. Hade en grön jacka. Han med gröna jackan brukade sätta sig, medan de två med svarta jackor brukade stå vid dörrarna. Vid ett tillfälle växlade de några ord till varandra, på ett språk som vittnet trodde var tyska. Någon av de stående männen sade något och den sittande svarade med ett ord.

26/2
En lång ljus man i 30års åldern som tog in på hotel Klara den 14/2, försvann onsdagen den 26/2 utan att betala. Mannen hade sagt sig vara en tysk turist och uppgett ett ovanligt namn. Vid kontroll har det visat sig att ingen i Väst-Tyskland har det namnet, men några få i Österrike.

Mannen bodde på rum 102 och efterlämnade kläder, böcker och en de annat bagage när han försvann.

28/2 23.13
Ett vittne mötte paret Palme och observerade att de var inringade av tre personer. Han trodde att de var Palmes livvakter. En bit framför gick två personer i mörka kläder och en bit efter gick en blond, "otroligt stor" man i grön militärrock med kapuschong.

23.14
Makarna korsade Sveavägen innan Adolf Fredriks Kyrkogata. Vittnet ovan, uppger att han fick intrycket att de främre männen väntade in paret vid korsningen, men att paret valde att korsa Sveavägen innan de kom fram till de två männen.
Senast redigerad av iesho 2015-02-27 kl. 02:24.
Citera
2015-02-27, 02:17
Medlem
riskybizzys avatar
En helt annan sak BND arbetade ju väldigt tätt ihop med CIA vars relation till SÄPO ofta har diskuterats i tråden. Det finns ju även uppgifter som rör Tyskland i det så kallade "Sydafrikaspåret" samt vissa kopplingar genom skytteklubben och CGÖ (som ju flyttade dit). Ni som kan er historik om säkerhetstjänsterna - visst fanns det ett nära samarbete mellan SÄPO och BND?
Citera
2015-02-27, 02:18
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Från svenska massmedia 1 mars 1986 och framåt

Hösten 1985
En person som arbetar i Gamla Stan och som ofta är vid Västerlånggatan 31, såg två män som uppförde sig märkligt utanför Palmes bostad. Han kontaktade SÄPO två gånger, men förhördes aldrig. Han uppger att han ofta sett mer eller mindre skumma personer komma dit, men tyckte att dessa var "annorlunda, allvarligare".

Före julen 1985
En bekant till den sk '32åringen' såg tre män komma ut ifrån dennes bostad. De talade tyska och en av dem var mycket lång och blond.

Den sk '32åringen' gjorde uttalanden bland sina bekanta, att "Palme skall knäppas!"och "Snart skall blod flyta på Stockholms gator!" (VG)

Mitten av februari 1986
Lisbet Palme såg två män utanför bostaden som uppförde sig mystiskt. Det hade varit mycket obehagligt, men föranledde ingen extrabevakning ifrån SÄPOs sida.

Veckorna innan mordet
Tre gånger innan mordet men ingen gång efter, såg ett vittne på tunnelbanan tre män kliva på i samma vagn om mornarna, vid Gamla Stan. Alla hade läderjackor och två av dem såg mycket "osvenska" ut. Den tredje var 190 cm lång, blond och mycket kraftig. Näsan var knäckt och tillplattad som på en boxare. Han hade ett runt ansikte med sönderslagna ögonbryn. Liknade den förre världsmästaren i boxning Jack Dempsey. Hade en grön jacka. Han med gröna jackan brukade sätta sig, medan de två med svarta jackor brukade stå vid dörrarna. Vid ett tillfälle växlade de några ord till varandra, på ett språk som vittnet trodde var tyska. Någon av de stående männen sade något och den sittande svarade med ett ord.

26/2
En lång ljus man i 30års åldern som tog in på hotel Klara den 14/2, försvann onsdagen den 26/2 utan att betala. Mannen hade sagt sig vara en tysk turist och uppgett ett ovanligt namn. Vid kontroll har det visat sig att ingen i Väst-Tyskland har det namnet, men några få i Österrike.

Mannen bodde på rum 102 och efterlämnade kläder, böcker och en de annat bagage när han försvann.

Ja precis, han menar jag. Men han måste ju då ha åkt innan mordet om det var den 26/2?
Citera
2015-02-27, 02:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ja precis, han menar jag. Men han måste ju då ha åkt innan mordet om det var den 26/2?
Nej, han kan ha bott någon annan stans i två dagar.
Citera
2015-02-27, 02:23
Medlem
riskybizzys avatar
Vi bör inte glömma att det finns uppgifter om poliser som skålade på Tyska innan mordet med ord som: "weg mit Palme", scheisse Palme"
Citera
2015-02-27, 02:24
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej, han kan ha bott någon annan stans i två dagar.

Jo absolut.
Citera
2015-02-27, 04:34
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Precis som flera andra som forskat som journalisten gjort så finner man två saker.

1 att det finns de som sprider väldigt tydliga felaktigheter och
2 att det finns sådana som beskriver trovärdigt hur det hänger ihop (som i det här fallet enligt journalisten pekade i den riktning GW mfl pekat) men som inte vill ställa upp med sin identitet och bekräfta hur det förhöll sig varför t ex vare sig en journalist eller någon annan kan säga det rakt ut med trovärdighet.

Under punkt 1. Sprider dessa personer felaktigheter medvetet eller omedvetet p.g.a. okunskap.

Bevisligen finns det ju fortfarande personer som sprider CP som gärningsman. Som inte vill vara anonyma.

Under punkt 2. Betvivlar starkt att mördaren och hans medhjälpare skulle sprida något. Detta antyder att de som anser sig sitta med kunskap finns i miljön runt omkring. Eller iakttog mordet eller dess omgivning deltagande i annan verksamhet. Eller har andrahands eller rentav tredjehandsuppgifter.

Undrar vad som krävs för att få dessa att stå upp.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-27 kl. 04:57.
Citera
2015-02-27, 05:03
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
LOP kommer promenerande längs Sveavägens västra sida söderut från biografen. Kan det vara så att LOP ser någonting längre fram på samma sida som väcker obehag hos henne? Enligt LGWP passerar förföljaren dem strax innan de byter sida. Kan hon ha upplevt något obehag i samband med att han passerar dem? Vidare, när förföljaren i ögonvrån ser att paret går över gatan gör han detsamma och fattar posto i Dekorimahörnan. Kan LP ha uppfattat att även den obehaglige korsar gatan och att hon därför fönstershoppar tills han försvinner ur sikte?
Om din teori skulle vara anledningen till de ologiska sidbytet, finns det bara EN fråga.
Varför nämnde hon inte detta vid förhören?
Sedan kommer den vktigaste saken. Varför väljer de att gå i huvudtaget?
Hade det vart Juli och tropiknatt, hade jag inte sett det beslutet som konstigt.
Men Februari och -15, tar man inte den där promenaden för det är mysigt. Inte fan byter man sida på för att glutta i skyltfönster heller.
LP ljuger. Varför kan man ju spekulera i.
Citera
2015-02-27, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Om din teori skulle vara anledningen till de ologiska sidbytet, finns det bara EN fråga.
Varför nämnde hon inte detta vid förhören?
Sedan kommer den vktigaste saken. Varför väljer de att gå i huvudtaget?
Hade det vart Juli och tropiknatt, hade jag inte sett det beslutet som konstigt.
Men Februari och -15, tar man inte den där promenaden för det är mysigt. Inte fan byter man sida på för att glutta i skyltfönster heller.
LP ljuger. Varför kan man ju spekulera i.

Det finns ett otal problem med Lisbets insats i utredningen.

Det finns ett antal skäl till att det är svårbedömt.

Det finns ett antal intressanta frågor som mig veterligen aldrig ställdes.

Det är komplicerat att reda ut. Bara ämnet vittnespsykologi är svårgenomträngligt för en lekman. Där uppenbarligen experterna är oense i vissa delar.

Men vissa fakta finns där.

Hon blev efter mordet både änka, vittne och brottsoffer. Hennes önskemål om förhör och deltagande i två rättegångar uppfylldes. Hennes utsagor ifrågasattes aldrig offentligt. Inte ens pressen vågade sig på någon kritik. När hon skulle utpeka CP blev hon uppenbarligen styrd. Av en åklagare utan medverkan från en försvarsadvokat.

Frågan man kan ställa sig är. Var det hon som styrde utredningen eller var det utredningen som styrde henne. Eller var det ett samarbete i syfte att lösa fallet. Att vissa utsagor är felaktiga är uppenbart. Men jag är inte säker på att det var medvetna lögner. Lindström vittnar om hennes vilja att hjälpa till i sin bok. Tillsammans med hennes son. Har svårt att tro att det är en felaktig beskrivning.

Hennes uppgift om 2 gärningsmän ändrades inte av henne utan av Holmer. Däremot nämnde hon det aldrig senare. Och uppenbarligen så var det aldrig någon som senare påminde henne om det offentligt.

Hur hon var som person har i viss mån beskrivits av IC och Hans Dahlgren. Uppgifter om att hon inte gillade allas blickar i offentliga sammanhang har sipprat fram. Där hon som en motreaktion gick i en psykologisk korridor för att utestänga.

En intressant detalj för mig är att hon hade förtroende för Holmer. Inte så svårt att förstå varifrån det emanerade. Hon visste att han aldrig läckte till pressen. Något som hon uppenbarligen hatade när andra gjorde.

Det som är tråkigt att inse är att den vägen till kunskap är stängd. Jag kan inte se någon sanningssökare få till ett samtal med henne idag. Har en minnesbild av att Wall tidigare försökt.

Uppenbarligen är hon en gåta i viss mening. Som det är lätt att spekulera om. Jag vet ärligt talat inte om hon är fågel eller fisk i sammanhanget.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-27 kl. 06:24.
Citera
2015-02-27, 06:46
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=EJnNIX3TiY0

Mer kött på benen avseende Lisbets roll.

Holmer var den personen som uttalade faktumet att Lisbets medverkan i en rekonstruktion är inte att tala om.

Ett uttalande jag glömt. Lisbet uppgav att gärningsmannen gav ett vältränat och spänstigt intryck.

Hon uppfattade genast gärningsmannen som drogmissbrukare.

Direkt ser man kopplingen till Morelius. Mannen var påverkad av amfetamin men samtidigt vältränad.

Vem eller vilka hade tillgång till Palmes kassaskåp i Rosenbad. I vems intresse avlägsnades hans privata dagbok. Där Lisbet bevisligen sade att det inte fanns något intressant där. Hur visste hon det utan att själv läst. Att det fanns en nyckel i bostaden är uppenbart. Här är kopplingen till Dahlgren given. Han som var en bland fyra som rensade hans tjänsterum. Kopplingen till Lisbet eller familjen vill man inte tala om.

Intressant är Dahlgrens insats i Tsunamin och hans deltagande i maktens närhet även idag.

Rekommenderar er att titta på detta inslag! I mitt tycke mycket intressant.

Borgnäs är en av ytterst få journalister som inte värjer för obehagliga frågor.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-27 kl. 07:46.
Citera
2015-02-27, 08:06
Medlem
Frågor direkt till dig boboslacke.

En skribent som bevisligen vet mer än jag.

Vad är dina tankar om det mest närstående vittnet idag.

Har dina åsikter om henne förändrats med tiden.

Har du någonstans i ditt sökande efter sanningen hört insinuationer om att hon på något sätt skulle vara inblandad. Eller utnyttjad på något sätt.

Du har i vissa inlägg antytt att du själv utsatts för hot. Underförstått att du befinner dig i en miljö som vet vem du är. Om du inte menar anonyma mail på Flashback.

Vill du utveckla det kanske.

Eller är det så att när du borrat tillräckligt djupt inser du konsekvensen av lösmynthet.

I så fall. När började hoten komma. Efter vilken insikt. Eller efter vilka påståenden.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-27 kl. 08:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in