Citat:
Ursprungligen postat av
riskybizzy
Hittar inte länken som jag postade med fyra kvällstidningar från dagarna runt mordet.
Jag har för mig att en artikel handlade om en mystisk storvuxen man som pratade tyska och som försvann i brådrasket efter mordet och bland annat lämnade saker efter sig kvar på rummet.
Om jag inte blandat ihop det så skulle ju i så fall denna man vara en kandidat. Jämför även med artikeln som säger att tre män omringande Palme - även där nämns en storväxt blond man.
Från svenska massmedia 1 mars 1986 och framåt
Hösten 1985
En person som arbetar i Gamla Stan och som ofta är vid Västerlånggatan 31, såg två män som uppförde sig märkligt utanför Palmes bostad. Han kontaktade SÄPO två gånger, men förhördes aldrig. Han uppger att han ofta sett mer eller mindre skumma personer komma dit, men tyckte att dessa var "annorlunda, allvarligare".
Före julen 1985
En bekant till den sk '32åringen' såg tre män komma ut ifrån dennes bostad. De talade tyska och en av dem var mycket lång och blond.
Den sk '32åringen' gjorde uttalanden bland sina bekanta, att "Palme skall knäppas!"och "Snart skall blod flyta på Stockholms gator!" (VG)
Mitten av februari 1986
Lisbet Palme såg två män utanför bostaden som uppförde sig mystiskt. Det hade varit mycket obehagligt, men föranledde ingen extrabevakning ifrån SÄPOs sida.
Veckorna innan mordet
Tre gånger innan mordet men ingen gång efter, såg ett vittne på tunnelbanan tre män kliva på i samma vagn om mornarna, vid Gamla Stan. Alla hade läderjackor och två av dem såg mycket "osvenska" ut. Den tredje var 190 cm lång, blond och mycket kraftig. Näsan var knäckt och tillplattad som på en boxare. Han hade ett runt ansikte med sönderslagna ögonbryn. Liknade den förre världsmästaren i boxning Jack Dempsey. Hade en grön jacka. Han med gröna jackan brukade sätta sig, medan de två med svarta jackor brukade stå vid dörrarna. Vid ett tillfälle växlade de några ord till varandra, på ett språk som vittnet trodde var tyska. Någon av de stående männen sade något och den sittande svarade med ett ord.
26/2
En lång ljus man i 30års åldern som tog in på hotel Klara den 14/2, försvann onsdagen den 26/2 utan att betala. Mannen hade sagt sig vara en tysk turist och uppgett ett ovanligt namn. Vid kontroll har det visat sig att ingen i Väst-Tyskland har det namnet, men några få i Österrike.
Mannen bodde på rum 102 och efterlämnade kläder, böcker och en de annat bagage när han försvann.
28/2 23.13
Ett vittne mötte paret Palme och observerade att de var inringade av tre personer. Han trodde att de var Palmes livvakter. En bit framför gick två personer i mörka kläder och en bit efter gick en blond, "otroligt stor" man i grön militärrock med kapuschong.
23.14
Makarna korsade Sveavägen innan Adolf Fredriks Kyrkogata. Vittnet ovan, uppger att han fick intrycket att de främre männen väntade in paret vid korsningen, men att paret valde att korsa Sveavägen innan de kom fram till de två männen.