Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-24, 23:02
Medlem
Några reflektioner om kvällens show av "Veckans brott".

Jag har haft en vecka på mig att fundera över hypotesen att GM följt efter LOP från gammla stan.
Men jag har ännu inte lyckats se om den passar eller inte passar min hypotes om en ensam GM annan än CP. Min hypotes stödjer sig på det vi vet och inte på det vi inte vet. Min hypotes menar inte att det är en slump att GM står utanför Grand före, under tiden och efter "Bröderna Mozart".

En trådfråga: Kan vi en gång för alla få nåt grepp om luft-temperaturen på Sveavägen och i gammla stan 19860228 kl 20.30-23.30 ?? Det kan inte ha varit både -4 och-8. Om inte annat så är sanningen inget annat än ett snitt mellan olika uppg. alltså -6.

En annan fråga: GW rekonstruerar ett förlopp där GM inte lägger handen på OPs axel innan skottet avlossas mot honom. Hur var det med den saken?

All cred åt GW som avfärdar Kerstin Skarp som en CP haverist. Jag menar att hon dessutom har suttit för länge och tycks ha kommit in i en slags komfortzon där räkningarna blir betalda, semestrarna blir avresta och CP är skyldig in i graven. Snacka om felallokerade allmänna medel.
Senast redigerad av Isocksnow 2015-02-24 kl. 23:09.
Citera
2015-02-24, 23:10
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Rekordmagazinet om mordet på Olof Palme, från 1987:

http://www.oppetarkiv.se/video/2685601/rekordmagazinet

Tack för det! Trodde jag hade sett allt dokumentärt men detta var en nyhet för mig.
Jag slogs av att den Holländska journalisten tog upp Palmes påstådda affär med Emma Rotschild och hennes fars KGB kontakter. Jag vill minnas att Anders H svarat kryptiskt på en fråga vad gäller Palmes kvinnoaffärer och tänker då också på E.R. Som en del av motivbilden är det ju inte omöjligt att CIA och SÄPO reagerade på Palmes nära relation till dessa personer. Går ju fint att länka ihop med den planerade Moskvaresan och den oro som detta föranledde.

Edit: Lisbeths ovilja att medverka i utredningen får ju då också en viss förklaring...
Senast redigerad av riskybizzy 2015-02-24 kl. 23:17.
Citera
2015-02-24, 23:15
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tja det är det jag grunnar på eftersom jag har en viss uppfattning om vilka uppgifter GW har tillgång till men som han inte låtsas om. Kanske är det någon slags fiske han sysslar med???

Han har ju gjort liknande uttalanden i andra sammanhang i någon slags provocerande syften men det är inte lätt att följa hur han tänker där.

Kanske handlar det om att röra om i grytan och att provocera i första hand PU. Hur han ser på Skarp behöver man ju inte tvivla kring!

Låter hoppingivande att du har mer information gällande GW:s källor eftersom jag tycker det är samma tröskande nu varje gång. Inte mycket som kom fram i dagens program. Roligare var det att se Rekordmagazinet från 1987 även om det mesta som kom fram där också var gammal skåpmat.
Citera
2015-02-24, 23:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Ingen övervakning i Gamla Stan mot t-banan utöver GM enligt Leif GW. Ensam GM utan medhjälpare operativt.

Visst sa han så, men jag tror inte man ska stirra sig blind på detaljer.
Bara det faktum att Leif GW Persson sågar Christer Pettersson-spåret och fixeringen som PU med Kerstin Skarp i spetsen haft mot den lösningen är en ordentlig örfil mot etablissemanget i frågan. Och där är GWP minst sagt tydlig.
Citera
2015-02-24, 23:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Dvs 2-3 urskiljbara personer men en GM som inte är en av övervakarna.
Alltså bör man väl ha någon iakttagen vid Tunnelgatan som kan överensstämma med iakttagelser både i Gamla stan och vid Grand??

Ja , läser man ordagrant så står det så. Vi har också den för sin kunskap och integritet respekterade juristen Erik Holmbergs ord på att SÄPOs-övervaknings utredning varit mycket skickligt utförd.
Citera
2015-02-24, 23:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Bra att du plockar fram fakta, tackar och bockar.
Citera
2015-02-24, 23:38
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Efter att ha läst igenom tråden så slås man av det stora persongalleri som växt fram med intressanta kopplingar sinsemellan! Om någon känner sig manad vore det ingen dum idé att försöka få till något liknande den här grejen:

http://www2.picturepush.com/photo/a/10361940/img/10361940.png

Svårt att hålla reda på hela galleriet med kopplingar hit och dit så det skulle onekligen underlätta för alla.

Någon/några som har koll på det mesta är välkommen att skicka PM så kan jag försöka få till en överskådlig bild.

Jag hade för mig att GW var helt inne på en mindre eller större konspiration förut. Man vet ju aldrig om han har tappat skärpan eller missar en del saker medvetet.
Citera
2015-02-24, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Någon/några som har koll på det mesta är välkommen att skicka PM så kan jag försöka få till en överskådlig bild.

Jag hade för mig att GW var helt inne på en mindre eller större konspiration förut. Man vet ju aldrig om han har tappat skärpan eller missar en del saker medvetet.
Om jag minns det hela rätt så diskuterade dom det i förra (?) årets Palme-avsnitt. Polisspåret var den teorin han tyckte kändes mest sanningsenlig då, utav dom som dom diskuterade i det avsnittet vill säga. Sen har han säkert en del egna teorier som inte framkom i det senaste Veckans brott.
Citera
2015-02-25, 00:04
Medlem
riskybizzys avatar
Det som talar emot SE som gärningsman är hans egen kroppsbyggnad. Den lönnfete SE påminner dåligt om den bredaxlade , bredryggade , GM som flera vittnen talar om, bl Lars Jeppson.
Anna Hage säger att GM hade "snygg kropp". Visst får man hålla öppet för vad hon tänder på, men 17-åriga tjejer brukar inte lönnfeta 50+ gubbar som favorithunkar.[/quote]

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den av alla vittnen som passar in på detta är Lars Jeppsson som i korsningen Tunnelgatan/Luntis är på den bästa platsen för att skydda en GMs flykt. Har dock väldigt svårt med att få in LJ i någon sorts konspiration. Hur skulle ett hemligt mellan exempelvis Kalle Östling och LJ tett sig?

Ja, gode gud så bissart det vore om SE, LJ och CGÖ utgjorde den operativa enheten
LJ är jag rätt säker på är en av få vars närhet till brottsplatsen vi med gott samvete kan förklara med slumpen. När det gäller SE är jag mer tveksam - ibland lutar jag åt att han var en av flera presumtiva skyttar som aktiverades när man fick reda på att Palme förmodligen skulle passera. Mer sannolikt hade han någon uppgift knuten till mordpatrullen vad gäller understöd och vilseledning.
Citera
2015-02-25, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
SE var 52 år när mordet skedde, plufsigt ansikte, alltså långt ifrån den 30-40 -åriga man med
otäck blick som Lisbeth beskrev. Anna Hages beskrivning av litet huvud i förhållande till kroppen och spänstiga steg tyder även det på annan person.

Men med detta kan fortfarande SE vara inblandad, men då bara för att röra till det för PU...

SE:s roll behöver onekligen klargöras. Hans utseende och kroppsbyggnad är inte oväsentlig i sammanhanget.

AnderssAnderssona: du nämner tidningsfoton på SE - det vore förträffligt om du kunde skaka fram något/några! Kan du månne ordna det?

TinyTiny: Har du möjlighet att länka till foton på SE? Vore mkt intressant!
Senast redigerad av Carl1950 2015-02-25 kl. 00:19.
Citera
2015-02-25, 00:18
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
SE:s roll behöver onekligen klargöras. Hans utseende och kroppsbyggnad är inte oväsentlig i sammanhanget.

AnderssAnderssona: du nämner tidningsfoton på SE - det vore förträffligt om du kunde skaka fram något/några! Kan du månne ordna det?

TinyTony: Har du möjlighet att länka till foton på SE? Vore mkt intressant!
Här finns några maskade foton på SE plus artikeln från -92.
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Gott Nytt År allihopa! Jag tänkte bjuda på lite nattlektyr, en länk till tidskriften Skydd & Säkerhet, nr 5 1992. Skandiamannen intervjuas och det finns en del bilder av intresse. Trevlig läsning!

http://i.imgur.com/h5F5G0z.jpg?1
Här ett omaskat foto: http://i43.tinypic.com/2i8brqu.jpg
Citera
2015-02-25, 00:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Det här programmet missade jag när det begav sig. Intressant att utrikeskorrespondenterna Federico Alonzo och Henk Ruysenaars på ett så tidigt stadium tog upp rykten om Olof Palme och Emma Rotschild, och även den senares påstådda KGB-koppling via pappan m MI5 bakgrund, Victor Rotschild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in