2009-12-22, 09:59
Medlem
Vem vet

Att någon skulle ha sk inside information på detta forum betvivlar jag starkt. Jag tycker att det aldrig dyker upp något som känns nytt - om man läst de flesta böcker som finns i ämnet.
Jag vill egentligen veta lite mer om varför rekonstruktionen inte behövde genomföras. Vem visste bättre? Varför har den inte kunnat genomföras senare med samtliga involverade?
Finns det en förteckning på samtliga personer som fanns i mordplatsens omedelbara närhet (ett par kvarter eller så) eller behöver man inte veta det?
Citera
2009-12-23, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Att någon skulle ha sk inside information på detta forum betvivlar jag starkt. Jag tycker att det aldrig dyker upp något som känns nytt - om man läst de flesta böcker som finns i ämnet.
Jag vill egentligen veta lite mer om varför rekonstruktionen inte behövde genomföras. Vem visste bättre? Varför har den inte kunnat genomföras senare med samtliga involverade?
Finns det en förteckning på samtliga personer som fanns i mordplatsens omedelbara närhet (ett par kvarter eller så) eller behöver man inte veta det?
Fan vad du fiskar efter info..., RPS gillar inte sådan attityd
Citera
2009-12-23, 05:38
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Det är säkert bra att prova en massa pusselbitar med varandra men nu blir det väl ändå några över? Som du själv säger, kulorna passar illa in här. Det jag först tänkte på var de walkie-talkie-gubbar som följde Palme från hans hem redan innan bion, de passar väldigt dåligt in i din teori. Sen har vi varningarna om innan mordet. Det finns säkert fler detaljer men de här räcker för mig.

Det här med "skjuten av misstag" kommer väl också från Donald Forsberg? Är det någon som beräknat sannolikheten för att ett lands statsminister skjuts på öppen gata av misstag?

Gomorron TinFoilBob,ja jag skrev inte ned allt,jag ville bara vrida historien lite eftersom det nästan är samma scenario på vilket åklagaren hävdade att CP skulle ha skjutit OP.

LP första intryck av GM:kompakt kropp,kort hals,mörk men inte direkt sydländsk stil,180cm.Hon nämner inget om att GM springer på nåt konstigt sätt.

Efter att hon träffat HH så växer en annan bild fram.

Angående WT-män så har jag redan i våras tagit upp dem,de agerar ju ganska öppet så min teori att i första hand är det SÄPO:s livvaktsskydd.

Eftersom de agerar rätt öppet med WT:s så i andra hand,då menar jag att det fortfarande är SÄPO/SAPO som skuggar paret,men då rör det sig av annan anledning som ännu inte kommit fram i detta.

Har du läst hunnit läsa C.perssons bok,där skriver han om detta på s.458 och framåt.När C.Persson diskuterade skyddet med OP så gick han med på olika arrangemang utan problem.

Det är bla. Donald,som för fram att "OP skulle avskeda chefen för Livvakten ifall denne gick emot OP".Någon annan,jag minns ej vart,säger att OP var omöjlig.Konstig kovändning av OP?Eller är det desinfo av Donald och de övriga angående livvaktsskyddet?

Jag läste någonstans,kanske Kanger&Gummesson ,hittar inte just,men IB och dess efterföljare,var ju mkt styrt av SAP och innehöll SAP trogna ,att statsråden använde denna organisation till att spionera på andra statsråd!? användes
Senast redigerad av zorze 2009-12-23 kl. 06:06.
Citera
2009-12-23, 05:42
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hej zorze och TinFoilBob

Donald Forsbergs chef var Tore Forsberg och jag har svårt att tänka mig att DF gjorde något utan sin chefs TF vetskap och medgivande och då särskilt som TF skrivit en bok det.

En sak är dock klar att omkring spaningen mot Sigge och CP som gärningsman så florerar det mycket desinformation.

Gomorron Utredaren,kan du utvecka detta lite närmare varför Donald och de andra behöver syssla med desinformation och nästan 25 år efter mordet fortfarande engagara sig med desinformation????

Vad är desinformation i detta enligt dig?

Är det t.e.x.......

Buggningen?

Cedergrens flickväns adress,Tunnelgatan?

Att mördarna skulle skjuta en kriminell,Cedergren?

etc,etc
Citera
2009-12-23, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Det jag tycker är intressant är IB och vad man här kallar stay behind eller Krigs-IB som den gamle ÖB Synnergren kallade det för. Grupper som såvitt jag förstår opererade helt utanför politisk kontroll. SÄPO sa att Palmes telefon ej var avlyssnad, men de var ju ej den enda svenska underrättelseorganisationen.

Krigs-IB som väl är detsamma som stay behind och som såvitt jag förstår var styrt av försvarsstaben.

IB-Jobbade nära tillsammans med sossarna, Birger Elmer var en pålitlig sosse, och ägnade sig åt att spionera på meningsmotståndare under förevändingen att de var säkerhetsrisker. IB hade också ett nära samarbete med militären.

Kanske någon vänlig själ kan reda ut begreppen angående IB och Krigs-IB och vem som gjorde vad? Gärna med källhänvisningar om så är möjligt.

Hej Dakuwanga

Här får du en inblick i vem och varför IB bildades av Donald Forsberg. Kanske det hjälper dig lite på traven.

Bosse Schön om Den stulna naziskylten
Svenska högerextremister beredda att betala dyrt för entréskylten till Auschwitz
Publicerad: 2009-12-22, Uppdaterad: 2009-12-22

http://www.newsmill.se/artikel/2009/12/22/bosse-om-st-lden-i-auschwitz-0#comments

Inlägg nr 11
Citat:
Efter att min far åtevänt hem till Sverige vid krigsslutet som fd fransk främlingslegionär och med nio månader på fånglägret Stalag 6 så blev han indragen i den organisation som krigsminister Allan Vought byggde upp. Uppdrag var att städa undan inom de extremt röda och bruna sidorna. Det han berättade om och vilka som städades bort går inte att ta upp här. Men det har med innehållet i artikeln att göra.

Permalänk | Anmäl #11 Kolja, 2009-12-22, 19:24

Donald Forsberg använder sig av aliaset "Kolja" som syftar på KGB överste Nikolaij Nejlands som var stationerad i Stockholm och också skall ha tagit över som hanterare för Jan Guillou efter Gergel.

http://www.tv8.se/adaktusson/expressen-chefen-om-jan-guillous-kritik

Citat:
Återstår nu bara för Janne
Skrivet av Donald Forsberg den mån, 11/02/2009 - 20:36.
Återstår nu bara för Janne att även berätta om sina kontakter med "Kolja" KGB överste Nikolaij Nejlands, som tog över efter att Gergel var klar med sin uppgift.
Citera
2009-12-23, 09:53
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Har du läst hunnit läsa C.perssons bok,där skriver han om detta på s.458 och framåt.När C.Persson diskuterade skyddet med OP så gick han med på olika arrangemang utan problem.

Det är bla. Donald,som för fram att "OP skulle avskeda chefen för Livvakten ifall denne gick emot OP".

Jag har faktiskt börja läsa denna bok. Har länge tyckt Persson varit en intressant person men eftersom han lämnade polisen flera år innan mordet har jag inte fokuserat på honom tidigare. Nu är det dags.

Jag har inte kommit så långt än men något som är intressant är Perssons resor till Sovjet och Kina. Det skulle var otänkbart även för en sosse idag att hämta politisk inspiration i öst men då var det tydligen ok.

Även om jag har en del kvar att läsa in om Persson kan jag väl säga att när det gäller trovärdighet mellan Persson och Donald Forsberg har den senare inte mycket att komma med.
Citera
2009-12-23, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Jag har faktiskt börja läsa denna bok. Har länge tyckt Persson varit en intressant person men eftersom han lämnade polisen flera år innan mordet har jag inte fokuserat på honom tidigare. Nu är det dags.

Jag har inte kommit så långt än men något som är intressant är Perssons resor till Sovjet och Kina. Det skulle var otänkbart även för en sosse idag att hämta politisk inspiration i öst men då var det tydligen ok.

Även om jag har en del kvar att läsa in om Persson kan jag väl säga att när det gäller trovärdighet mellan Persson och Donald Forsberg har den senare inte mycket att komma med.

Låt se nu. Du jämför Carl Perssons trovärdighet med Donald Forsbergs.

Först Carl Persson som sätter KGB-spionen, Stig Bergling, för att kontrollera IB. Ja, mer än så behöver väl inte sägas. I värsta fall har Carl Persson själv varit KGB-agent. I bästa fall har tydligen haft "noll koll" på sitt fögderi och i båda fall är hans trovärdighet också noll.

Så Donald Forsberg.

Hans far Harry Forsberg satt i nazisternas koncentrationsläger Stalag 6 som befriades av de allierade.

Det bör ha varit detta slavläger Harry Forsberg satt i.

http://www.stalag-via.de/stal19.htm

Därefter enrollerades han i den svenska militärens underrättelsetjänst och fortsatt "sin kamp" mot nazister och revolutionära kommunister.

Jag antar att han gillade Stalins koncentrationsläger lika lite som Hitlers. I vilket fall så enrollerades 1967 hans son Donald Forsberg också i vad då 1965 hade fått namnet "Informationsbyrån" IB och var delaktig i bla spaningarna mot Jan Guillou.

Vad som är intressant och absolut konfirmerar Donald Forsberg trovärdighet i dessa avseenden är Robert Aschbergs artikel om Donald Forsberg.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/robertaschberg/article474695.ab

Robert Aschbergs släktingar stod på de svenska nazisternas dödslistor och försök att förknippa "den delen av IB" med högerextremism och nynazim är alltså ren historieförfalskning och något som RF i så fall borde ha tagit upp.

Se namnen på Robert Aschbergs släktingar här
http://www.newsmill.se/artikel/2009/12/22/bosse-om-st-lden-i-auschwitz-0#comments

Dvs IB fyllde en viktig roll för statsmakten i att störa diktaturers försök att underminera det svenska samhället.
Citera
2009-12-24, 08:51
Medlem
Citat:
Låt se nu. Du jämför Carl Perssons trovärdighet med Donald Forsbergs.

Först Carl Persson som sätter KGB-spionen, Stig Bergling, för att kontrollera IB. Ja, mer än så behöver väl inte sägas. I värsta fall har Carl Persson själv varit KGB-agent. I bästa fall har tydligen haft "noll koll" på sitt fögderi och i båda fall är hans trovärdighet också noll.

Så Donald Forsberg.

Hans far Harry Forsberg satt i nazisternas koncentrationsläger Stalag 6 som befriades av de allierade.

Det bör ha varit detta slavläger Harry Forsberg satt i.

http://www.stalag-via.de/stal19.htm

Därefter enrollerades han i den svenska militärens underrättelsetjänst och fortsatt "sin kamp" mot nazister och revolutionära kommunister.

Jag antar att han gillade Stalins koncentrationsläger lika lite som Hitlers. I vilket fall så enrollerades 1967 hans son Donald Forsberg också i vad då 1965 hade fått namnet "Informationsbyrån" IB och var delaktig i bla spaningarna mot Jan Guillou.

Vad som är intressant och absolut konfirmerar Donald Forsberg trovärdighet i dessa avseenden är Robert Aschbergs artikel om Donald Forsberg.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/robertaschberg/article474695.ab

Robert Aschbergs släktingar stod på de svenska nazisternas dödslistor och försök att förknippa "den delen av IB" med högerextremism och nynazim är alltså ren historieförfalskning och något som RF i så fall borde ha tagit upp.

Se namnen på Robert Aschbergs släktingar här

Dvs IB fyllde en viktig roll för statsmakten i att störa diktaturers försök att underminera det svenska samhället.
Jag gillar vare sig nazister eller kommunister men det finns ett talesätt: "The road to hell is paved with good intentions."

Oavsett vad IB hade för avsikt så verkade organisationen utanför lagens råmärken utan parlamentarisk insyn. Till yttermera visso leddes organisationen av socialdemokraterna och användes inte bara för att spionera på säkerhetsrisker utan på allsköns folk till vänster om sossarna. Var alla dessa säkerhetsrisker, eller var de potentiella rösttjuvar? Ett exempel;: Jag har en bekant som satt på en position med insyn under tidiga 80-talet som blev tillfrågad om han kunde ordna listor med SAC (syndikalist) -anslutna i en viss bransch. Tror du att sossen som frågade honom ville hålla koll på konkurrenter till LO, eller tror du att han ansåg att alla SAC:are var säkerhetsrisker?

För övrigt förstår jag inte ditt resonemang med nazisternas dödslistor. Bara för att någon funnits på en nazistisk dödslista behöver det inte betyda att personen är moraliskt oantastlig. Ett exempel: Ernst Wigforss och en massa andra sossar lämnade glatt över baltiska flyktingar till Sovjetunionen där de avrättades eller gick under i läger. Tror du Wigforss & co hade fått leva om nazisterna invaderat Sverige?

Och att sonen rekryterats av pappa främlingslegionären (Främlingslegionen är ju också en skön samling!) till den utanför parlamentarisk kontroll agerande organisationen IB, luktar inte det nepotism?

I en organisation som i sin huvudverksamhet redan bryter mot lagen så skapas en grogrund för andra kriminella aktiviteter. Det kan mycket väl vara så att någon eller några gamla IB-agenter av en eller annan anledning känt sig svikna av Palme och bestämt sig för att göra något. Med tanke på att IB ägnade sig åt omfattande illegal avlyssning så är det inte omöjligt att någon inom organisationen beslutat sig för att avlyssna Palme, fått reda på att han skulle gått på bio.
Senast redigerad av Dakuwanga 2009-12-24 kl. 08:56.
Citera
2009-12-24, 09:29
Medlem
Citat:
Jag gillar vare sig nazister eller kommunister men det finns ett talesätt: "The road to hell is paved with good intentions."

Oavsett vad IB hade för avsikt så verkade organisationen utanför lagens råmärken utan parlamentarisk insyn. Till yttermera visso leddes organisationen av socialdemokraterna och användes inte bara för att spionera på säkerhetsrisker utan på allsköns folk till vänster om sossarna. Var alla dessa säkerhetsrisker, eller var de potentiella rösttjuvar? Ett exempel;: Jag har en bekant som satt på en position med insyn under tidiga 80-talet som blev tillfrågad om han kunde ordna listor med SAC (syndikalist) -anslutna i en viss bransch. Tror du att sossen som frågade honom ville hålla koll på konkurrenter till LO, eller tror du att han ansåg att alla SAC:are var säkerhetsrisker?

För övrigt förstår jag inte ditt resonemang med nazisternas dödslistor. Bara för att någon funnits på en nazistisk dödslista behöver det inte betyda att personen är moraliskt oantastlig. Ett exempel: Ernst Wigforss och en massa andra sossar lämnade glatt över baltiska flyktingar till Sovjetunionen där de avrättades eller gick under i läger. Tror du Wigforss & co hade fått leva om nazisterna invaderat Sverige?

Och att sonen rekryterats av pappa främlingslegionären (Främlingslegionen är ju också en skön samling!) till den utanför parlamentarisk kontroll agerande organisationen IB, luktar inte det nepotism?

I en organisation som i sin huvudverksamhet redan bryter mot lagen så skapas en grogrund för andra kriminella aktiviteter. Det kan mycket väl vara så att någon eller några gamla IB-agenter av en eller annan anledning känt sig svikna av Palme och bestämt sig för att göra något. Med tanke på att IB ägnade sig åt omfattande illegal avlyssning så är det inte omöjligt att någon inom organisationen beslutat sig för att avlyssna Palme, fått reda på att han skulle gått på bio.

Jag vet inte om du helt enkelt är okunnig eller rent medvetet tolkar IBs kontakter med Olof Palme ovederhäftigt. Det är ju ändå Palmemordet vi diskuterar och inte politik. Olof Palme var ju en av dom som byggde upp IB och personligen godkände operationer.

Läs vad Svante Winquist IB-analytiker skriver:

Se Länk och spoiler:

http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/27/mediebilden-av-ib-affaren-haller-pa-att-spricka

Att då peka organistionen som sådan som "misstänkt" för mordet är väl ändå lite "upp och nedpåvända världen"?
Citera
2009-12-24, 12:59
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du helt enkelt är okunnig eller rent medvetet tolkar IBs kontakter med Olof Palme ovederhäftigt. Det är ju ändå Palmemordet vi diskuterar och inte politik. Olof Palme var ju en av dom som byggde upp IB och personligen godkände operationer.

Läs vad Svante Winquist IB-analytiker skriver:

Se Länk och spoiler:

http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/27/mediebilden-av-ib-affaren-haller-pa-att-spricka

Att då peka organistionen som sådan som "misstänkt" för mordet är väl ändå lite "upp och nedpåvända världen"?
Så du menar att bara för att Palme godkänt aktiviteterna så betyder det att man hade parlamentarisk insyn och att aktiviteterna därmed inte bröt mot lagen? Anser du att Palme stod över lagen eller hur resonerar du?

En relevant analogi som visar hur lojaliteter förändras: Kennedy samarbetade med CIA och exilkubaner för att störta Castro. Många inom CIA och bland exilkubanerna ansåg sig svikna av Kennedy när han inte satte in reguljära trupper under landstigningen vid Grisbukten. Vissa har t.o.m. spekulerat att de som ansåg sig svikna av Kennedy hade något att göra med mordet i Dallas.

En annan relevant analogi: President De Gaulle ansågs som pålitlig av militären, men när han beslöt om fransk reträtt i Algeriet så blev det uppror inom vissa förband. En hemlig organisation bestående av missnöjda pied noirs(europeiska kolonister boende i Algeriet) och militärer som hette OAS försökte mörda De Gaulle.

Med anledning av ovanstående analogier så tycker jag det är relevant att misstänka att det kan ha funnits kalla krigare inom IB som ansåg sig svikna av Palme för hans agerande i fråga om ubåtarna. Följdligen kan man ställa sig frågan hur långt den eller de som känner sig svikna är villiga att gå?

I fallet med De Gaulle vet vi att de missnöjda gick så långt som att försöka mörda sitt eget statsöverhuvud.
Senast redigerad av Dakuwanga 2009-12-24 kl. 13:28.
Citera
2009-12-24, 13:32
Medlem
Citat:
Så du menar att bara för att Palme godkänt aktiviteterna så betyder det att man hade parlamentarisk insyn och att aktiviteterna därmed inte bröt mot lagen? Anser du att Palme stod över lagen eller hur resonerar du?

En relevant analogi som visar hur lojaliteter förändras: Kennedy samarbetade med CIA och exilkubaner för att störta Castro. Många inom CIA och bland exilkubanerna ansåg sig svikna av Kennedy när han inte satte in reguljära trupper under landstigningen vid Grisbukten. Vissa har t.o.m. spekulerat att de som ansåg sig svikna av Kennedy hade något att göra med mordet i Dallas.

En annan relevant analogi: President De Gaulle ansågs som pålitlig av militären, men när han beslöt om fransk reträtt i Algeriet så blev det uppror inom vissa förband. En hemlig organisation bestående av missnöjda pied noirs(feuropeiska kolonister boende i Algeriet) och militärer som hette OAS försökte mörda De Gaulle.

Med anledning av ovanstående analogier så tycker jag det är relevant att misstänka att det kan ha funnits kalla krigare inom IB som ansåg sig svikna av Palme för hans agerande i fråga om ubåtarna. Följdligen kan man ställa sig frågan hur långt den eller de som känner sig svikna är villig att gå?

I fallet med De Gaulle vet vi att de missnöjda gick så långt som att försöka mörda sitt eget statsöverhuvud.

Hej Dakuwanga

Vilken lag skulle förbjuda landets lagligt valda statsminister att godkänna underrättelsoperationer ?

Eller har du bevis för att polis och militär inte lydde Olof Palme som statsminister? Lägg i så fall fram dessa.

De enda som visat sig vara förrädare är ju hittills Stig Bergling, Jan Guillou, Peter Bratt och Håkan Isaksson som alla blivit dömda för spioneri. Sen har sedan gammalt Stig Wennerström och ingen av dem kan väl betraktas som direkt högerextrema.

Självfallet var underrättelsorganistionerna lojala mot landets ledning, förutom förrädarna förstås.
Senast redigerad av Utredaren 2009-12-24 kl. 13:38.
Citera
2009-12-24, 14:01
Medlem
Citat:
Hej Dakuwanga

Vilken lag skulle förbjuda landets lagligt valda statsminister att godkänna underrättelsoperationer ?

Eller har du bevis för att polis och militär inte lydde Olof Palme som statsminister? Lägg i så fall fram dessa.

De enda som visat sig vara förrädare är ju hittills Stig Bergling, Jan Guillou, Peter Bratt och Håkan Isaksson som alla blivit dömda för spioneri. Sen har sedan gammalt Stig Wennerström och ingen av dem kan väl betraktas som direkt högerextrema.

Självfallet var underrättelsorganistionerna lojala mot landets ledning, förutom förrädarna förstås.
Varför är det självfallet? Det finns många fall där underättelsetjänster agerat självsvåldigt som mina tidigare anförda exempel visar.

Om du helt missat FRA-debatten och det faktum att avlyssning regleras av lagar så bör du se exempelvis Brottsbalken kap. 4 paragraferna 8 och 9a:
http://www.notisum.se/RNP/sls/lag/19620700.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in