Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Hej Portnoy
GM stod enligt Inge Morelius mellan Dekorima-ingången och avfasningen. Jag lyssnade på förhöret i Kriminalkanalen. Han säger samma sak i de skriftliga förhören.
Det finns stor anledning att misstänka att det är en efterhandskonstruktion för att vilseleda allmänheten!
Hur kommer det sig att man med bestämdhet (från polisen och media) går ut med att GM stod och väntade just vid det aktuella hörnet då Morelius i det första förhöret 1/3 kl 09.20 inte nämner något om att GM stod i hörnet och väntade in paret Palme? GM skulle lika gärna kunna väntat vid reklamskyllten (även utan teorin att GM samtalade med paret Palme där) enligt Morelius vittnesmål.
I det andra förhöret 14/3 säger han sedan:
”…så kommer det två personer (makarna P), varav den ena går något före, och som jag uppfattade det var det en kvinna. Sen kommer det upp en man, NU EFTERÅT SÅ, han stod alltså vid, om det är ett skyltfönster, eller mot väggen redan….”
vidare upprepar Morelius:
”Han stod på Sveavägen…vid hörnan Sveavägen – Tunnelgatan. Han (GM) kom inte från Sveavägen, utan jag uppfattade honom som att han stod där. Jag är INTE HELT SÄKER på den uppgiften, men jag uppfattade det som att han kom, han stod där redan när jag satt i bilen, och när paret kom så gick han ut från väggen och gick upp bakom. Jag uppfattade som han stod, NU EFTERÅT SÅ uppfattar jag det som han måste stått och väntat….”
NU EFTERÅT SÅ!
Då ska man veta att man i media trummat ut detta budskap redan, utan att något vittne fram till dess (14/3) påstått detta konkret.
Medias inverkan på vittnena, och Morelius i synnerhet, framgår längre fram i förhöret, (angående LP´s position i förhållande till GM vid skottögonblicken):
Förhörsledare: ”Hur var kvinnans (LP) belägenhet, hur stod hon i förhållande till mannen (GM)?”
Morelius: ”Som jag uppfattade det, jag har försökt att GLÖMMA VAD TIDNINGARNA HAR SKRIVIT MEN MAN BLIR VÄLDIGT FÄRGAD AV DET. Som jag uppfattade det så gick hon något framför honom, eller inte,…”
M.a.o så kan man stark ifrågasätta Morelius vittnesmål på just denna punkt. Och några andra vittnesmål som styrker detta finns inte. Tvärtom, tre vittnen som stod närmare Morelius har vittnat annorlunda.