Jag utesluter egentligen ingenting. Vi vet fortfarande väldigt lite med säkerhet. Om vi ponerar att det var en övning under kvällen (kuppförsvar/beredskaps eller nåt) så kan det förklara mycket. Indikationer på övning kommer från LGWP som nämner det i en roman. På computex så säger en Håkan Str*m 1987-03-28
"Räckvidden är väl 1,5km i öppen terräng. För nåt år sedan (ganska precis 1 år sedan) var det nån kupp övning i Sthlm då använde man bla Ra-135 och det var flera som hade svårt med kommunikationen, jo, jag vet mil mtrl men ändå :-)." .Fanns en med samma namn vid tillfället i PU , inte den enda i Sthlm vid den tidpunkten som heter så men hur många hade vetskap på den tiden om nån kuppövning ? Nämns i forumet här att någon känner folk som varit med i övning under kvällen (dock ej i city). Det kan förklara en del walkie talkie observationer som gjorts av folk som knappt försökt dölja dem , även när det testats signalstyrka tidigare under dagen utanför Hemtex butik på Sveavägen. När man talar om var HH befann sig så var första historien att han blev stoppad av polis i sin bil i dalarna på natten mot lördagen. Nästa historia var att han sov på hotell Scandic i Borlänge. Om han var inblandad i nån övning så kan man tänka sig att syftet är att se till så att det uppfattas som att HH befann sig på annan ort än i Sthlm. Första historien kanske då kändes säker initialt fram till att folk började ifrågasätta officiella versionerna. Det fanns ju ändå en teoretisk möjlighet att HH befann sig på sveavägen kl.23.21 om han var i en bil på väg till falun på natten. Näsvisa journalister har även fått fram att han befann sig på polishuset på fredagseftermiddagen. Borlängehistorien med kvitto , kreditkortsutdrag osv är då en säkrare version.
Om vi ska tro Frånstedt att Lidbom och Ebbe hade kopplingar till underrättelsen så kan det även förklara en del av det som Sven Aner skriver om i "Chamonixaffären" , varför Ebbe tvunget ska placeras i Paris. Och varför finns det flera olika versioner om hur M.Palme tog sig hem från Chamonix. Det borde vara en icke-fråga om inte man ska dölja någon persons uppehälle. Tydligen ska även personal från SÄK befunnit sig på polishuset (kanske redan innan mordet ?) Även en del händelser på Skandiahuset skulle kunna förklaras av en övning. Finns ju nån gammal CIA snubbe som skrivit en bok där han nämner att man ofta lägger mordoperationer i samband med känsliga övningar. Då kan man begrava allt senare i hemligstämplat. Samt att ingen vet vad som tillhör övning eller ej. Skulle då även nån med insyn i övningen vara inblandad så kan man grumla hur man vill. Och skulle det inte vara nån med koppling till övning så kommer ändå en massa huvud rulla om det kommer fram att mordet sker i samband med övningen. Alla vill rädda sitt skinn.
*Disclaimer
*Jag vet egentligen ingenting bara gissar utifrån alla böcker och skit som jag läst