2014-11-06, 21:21
Medlem
riskybizzys avatar
ps. Notera även den eventuella kopplingen mellan Bofors och Ustasja.
Citera
2014-11-06, 22:01
Medlem
riskybizzys avatar
Ursäkta spam...men varifrån kommer uppgiften om initialerna T.F. i anslutning till CG Östlings vykort?
Iså fall: T.F. (Thomas Flyckt, Tore Forsberg, Thomas Fischer?) Svinet på andra sidan - Hans Holmér, Baresic?
Citera
2014-11-06, 22:34
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Att en med initialer SJ är järnvägspåret är ju det mest logiska hittills.
Har hört en massa trams att det skulle va Krille som va järnvägsspåret men det tror jag inte ett dugg på.
Om det finns en med initialerna SJ så är det ju mer troligt man menar den personen...

I min värld låter det mer logiskt att järnvägsspåret syftar till vad man försöker dölja vad gäller vapentransporter via järnväg från Karlsskoga till Rostock.
Att Karl-Erik Schmitz var kopplad till Bofors är ju ingen nyhet. Hur är det med CG Östling och hans eventuella kontakter med Bofors och/eller KES? Att CG Östling var en framträdande person inom Stay-behind är väl klarlagt. Se även länk där det påstås att IB03 hjälpte Bofors att smuggla vapen.
Vem kan Enskedemannen vara och hur kan han kopplas till detta?

http://chefsingenjoren.blogspot.se/2011/02/terrorism-101-del-2-stay-behind.html
Det där vykortet har diskuterat av och till genom åren, även i den här tråden. T ex här:

https://www.flashback.org/p44057880#p44057880
Citera
2014-11-06, 22:42
Medlem
p.norths avatar
Bara helt apropå T.F så kan det även vara en förkortning och kan betyda:
"T.F = Ett tillförordnande tilldelas en person i en tjänst eller befattning under viss tid.
har samma befogenheter som en ordinarie befattningshavare, och handlar på eget ansvar."
Citera
2014-11-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Östling dyker upp tillsammans med en "Alex" i AGAG. Alex ska ha samma tjänst på Televerket Radio som Östling får efter mordet. Möjligt att det är Grundborg denne Alex ska föreställa trots att det inte stämmer i tiden. Grundborg sägs ju ha fått tjänsten några veckor innan mordet och boken utspelar sig 1984.

Mest spännande dock:

Aha. Intressant! Tack.

Figurerar OP inte alls i boken?
Citera
2014-11-06, 23:51
Medlem
Krokofils avatar
Någon som vet vem Petra Hoffblad är och hon vill ha sagt med sin hemsida? Hon varvar bilder på sina barn med bilder på en fd sambo Tom Floberg som hon verkar vilja knyta till MOP, Dan K i Australien, bilder på fantombilderna samt uppladdade förhör med Östling.

Vad vill hon få sagt med dessa olika bitar?
Citera
2014-11-07, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Någon som vet vem Petra Hoffblad är och hon vill ha sagt med sin hemsida? Hon varvar bilder på sina barn med bilder på en fd sambo Tom Floberg som hon verkar vilja knyta till MOP, Dan K i Australien, bilder på fantombilderna samt uppladdade förhör med Östling.

Vad vill hon få sagt med dessa olika bitar?
Har funderat på samma,även om det är nåt år sedan nu. Någon form av budskap är ju möjligt.
Citera
2014-11-07, 16:34
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jag postade några artiklar ur Expressen Oktober 2, 3 och 4, 1996. Jag missade en som kommer här:

http://www.4shared.com/office/zGYVKRbSce/Expressen_1996-10-02-2.html

Det är väl flera artklar i länken?
Hur som helst med sydafrika-anknytning. Men Bertil Wedin utpekas ju som ett alternativ till potentiell gärningsman. Han har väl alibi, har han inte? Hemma och sov. På Cypern. Jag utesluter dock inte att han kan ha infomation om mordet. Jag utesluter egentligen inte honom som gärnignsman heller, jag vet ju inte. Men jag tror inte det.

Väldigt mycket upphausat runt Syd Afrika den där perioden och jag tror nog man skall ty mycket av det med en skopa salt.
Citera
2014-11-07, 17:29
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det där vykortet har diskuterat av och till genom åren, även i den här tråden. T ex här:

https://www.flashback.org/p44057880#p44057880

Ja, har sett den tråden. Det förefaller som att detta med initialerna utifrån att Tore Forsberg skulle ha varit inblandad har rört till det hela. I likhet så tror jag att detta med Claes Almgren är ett påhitt. Personen som skickat kortet till Östling förefaller ha insyn i palmeutredningen. Han utrycker sig uppenbarligen bildligt när han skriver om "svinet på den andra sidan...". Jag får känslan av att det är någon som befinner sig i Palme-rummet (Alf Karlsson?).

Eftersom den som skrivit kortet även ger CGÖ en uppmaning - att ta kontakt med "Enskedemannen" - så bör det även vara en person i överordnad ställning. Detta vykort är ett av få konkreta "bevis" som går att nysta i och jag tycker att det är mycket centralt att lägga ner tid och kraft på att forska i detta. DNA spår är nog för mycket att hoppas på men handstilsanalys är en möjlig väg att gå. Texten på kortet är så pass tydlig att det går att jämföra personens handstil med en annan källa. Skulle man exempelvis kunna komma åt något material med Alf Karlssons handstil, eller Ingvar Grundborgs för den delen? En annan fråga handlar om att börja ifrån början med vem "Enskedemannen" avser. tankar, förslag?

ps. Tom Floberg tror jag är ett stolpskott. Hans f.d. sambo förefaller intresserad av teckningar och har förmodligen fascinerats av Palmemordet den vägen. Möjligtvis har han även dragit några rövarhistorier på fyllan om att han arbetat på samma företag som Ingvar Grundborg och därav har hon börjat spåna/skämta om det. Men visst vore det av värde att få reda på mer om honom.
Citera
2014-11-07, 18:04
Medlem
Jag utesluter egentligen ingenting. Vi vet fortfarande väldigt lite med säkerhet. Om vi ponerar att det var en övning under kvällen (kuppförsvar/beredskaps eller nåt) så kan det förklara mycket. Indikationer på övning kommer från LGWP som nämner det i en roman. På computex så säger en Håkan Str*m 1987-03-28 "Räckvidden är väl 1,5km i öppen terräng. För nåt år sedan (ganska precis 1 år sedan) var det nån kupp övning i Sthlm då använde man bla Ra-135 och det var flera som hade svårt med kommunikationen, jo, jag vet mil mtrl men ändå :-)." .Fanns en med samma namn vid tillfället i PU , inte den enda i Sthlm vid den tidpunkten som heter så men hur många hade vetskap på den tiden om nån kuppövning ? Nämns i forumet här att någon känner folk som varit med i övning under kvällen (dock ej i city). Det kan förklara en del walkie talkie observationer som gjorts av folk som knappt försökt dölja dem , även när det testats signalstyrka tidigare under dagen utanför Hemtex butik på Sveavägen. När man talar om var HH befann sig så var första historien att han blev stoppad av polis i sin bil i dalarna på natten mot lördagen. Nästa historia var att han sov på hotell Scandic i Borlänge. Om han var inblandad i nån övning så kan man tänka sig att syftet är att se till så att det uppfattas som att HH befann sig på annan ort än i Sthlm. Första historien kanske då kändes säker initialt fram till att folk började ifrågasätta officiella versionerna. Det fanns ju ändå en teoretisk möjlighet att HH befann sig på sveavägen kl.23.21 om han var i en bil på väg till falun på natten. Näsvisa journalister har även fått fram att han befann sig på polishuset på fredagseftermiddagen. Borlängehistorien med kvitto , kreditkortsutdrag osv är då en säkrare version.
Om vi ska tro Frånstedt att Lidbom och Ebbe hade kopplingar till underrättelsen så kan det även förklara en del av det som Sven Aner skriver om i "Chamonixaffären" , varför Ebbe tvunget ska placeras i Paris. Och varför finns det flera olika versioner om hur M.Palme tog sig hem från Chamonix. Det borde vara en icke-fråga om inte man ska dölja någon persons uppehälle. Tydligen ska även personal från SÄK befunnit sig på polishuset (kanske redan innan mordet ?) Även en del händelser på Skandiahuset skulle kunna förklaras av en övning. Finns ju nån gammal CIA snubbe som skrivit en bok där han nämner att man ofta lägger mordoperationer i samband med känsliga övningar. Då kan man begrava allt senare i hemligstämplat. Samt att ingen vet vad som tillhör övning eller ej. Skulle då även nån med insyn i övningen vara inblandad så kan man grumla hur man vill. Och skulle det inte vara nån med koppling till övning så kommer ändå en massa huvud rulla om det kommer fram att mordet sker i samband med övningen. Alla vill rädda sitt skinn.
*Disclaimer
*Jag vet egentligen ingenting bara gissar utifrån alla böcker och skit som jag läst
Citera
2014-11-07, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ja, har sett den tråden. Det förefaller som att detta med initialerna utifrån att Tore Forsberg skulle ha varit inblandad har rört till det hela. I likhet så tror jag att detta med Claes Almgren är ett påhitt. Personen som skickat kortet till Östling förefaller ha insyn i palmeutredningen. Han utrycker sig uppenbarligen bildligt när han skriver om "svinet på den andra sidan...". Jag får känslan av att det är någon som befinner sig i Palme-rummet (Alf Karlsson?).

Eftersom den som skrivit kortet även ger CGÖ en uppmaning - att ta kontakt med "Enskedemannen" - så bör det även vara en person i överordnad ställning. Detta vykort är ett av få konkreta "bevis" som går att nysta i och jag tycker att det är mycket centralt att lägga ner tid och kraft på att forska i detta. DNA spår är nog för mycket att hoppas på men handstilsanalys är en möjlig väg att gå. Texten på kortet är så pass tydlig att det går att jämföra personens handstil med en annan källa. Skulle man exempelvis kunna komma åt något material med Alf Karlssons handstil, eller Ingvar Grundborgs för den delen? En annan fråga handlar om att börja ifrån början med vem "Enskedemannen" avser. tankar, förslag?

ps. Tom Floberg tror jag är ett stolpskott. Hans f.d. sambo förefaller intresserad av teckningar och har förmodligen fascinerats av Palmemordet den vägen. Möjligtvis har han även dragit några rövarhistorier på fyllan om att han arbetat på samma företag som Ingvar Grundborg och därav har hon börjat spåna/skämta om det. Men visst vore det av värde att få reda på mer om honom.

När det gäller Tom Floberg har det spånats lite på annan sajt där ngr tror han var inblandad. Tydligen ska nämnda Floberg ha ägt en krog i Stockholm, där bl.a Christer P besökt, och där man hävdar att Tom F hade tillgång till vapen och ej gillade Palme. Ska tydligen själv "erkänt" mordet vid ngt tillfälle och även senare bosatt sig utomlands. Sedan i Sverige där han haft firma i Göteborg. Vet ej mera, men nog borde PU redan kollat upp detta och sedan gått vidare...
Citera
2014-11-07, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
När det gäller Tom Floberg har det spånats lite på annan sajt där ngr tror han var inblandad. Tydligen ska nämnda Floberg ha ägt en krog i Stockholm, där bl.a Christer P besökt, och där man hävdar att Tom F hade tillgång till vapen och ej gillade Palme. Ska tydligen själv "erkänt" mordet vid ngt tillfälle och även senare bosatt sig utomlands. Sedan i Sverige där han haft firma i Göteborg. Vet ej mera, men nog borde PU redan kollat upp detta och sedan gått vidare...
Enligt ägaren till tidigare nämnda hemsida så ska han även vara en av alla +100 som erkänt mordet men sen ändrat sig. Så då har de säkert kollat upp honom. Ni vet väl att polisen inte måste skriva allt de gör på flashback
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in