Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-18, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://plasthoj.wordpress.com/reportage/de-mest-galna-teorierna-kring-palmemordet/

Jaha, där har vi det! Så gick det till antagligen. Att man skulle fatta det först nu.
Försök vara seriös.
Desinformatör?
Citera
2012-09-18, 09:48
Bannlyst
Och om det häckar nazister härinne med inflytelserika och rika vänner kommer man ju osökt att tänka på Stieg Larssons Millenium-trilogi. Måste läsa dem ordentligt någon gång. Vad jag förstår så hintar väl Stieg Larsson om att det har funnits, och kanske finns, nazister på samtliga nivåer i det svenska samhället? Om det stämmer vet jag ingenting om själv, men däremot har jag en mycket stark känsla av att inte ens Sverige som stat har gjort upp med vissa delar av sitt nazistiska förflutna. Förresten...dog Stieg Larsson en naturlig hjärtdöd? Ibland kan man onekligen börja fundera.
Citera
2012-09-18, 09:54
Medlem
SE jobbar över till efter klockan 23 en Fredagskväll. Varför jobbar han isf så länge att han måste kolla klockan för att hinna med tunneltåget?? Skulle jag jobba över sent en fredagkväll och måste var tvungen att åka kommunalt så ser jag väl till att vara på busshållsplatsen i god tid. Speciellt när det är s i s t a bussen....!! SE är ute i sista minuten. Varför då?

Personligen tror jag att SE hade ett uppdrag den kvällen, att vara stand by. Sen om han hjälper GM, dekorinamannen eller är själv GM låter jag vara osagt. Sen att LOP väljer att gå åt det hållet tror jag är svårt att påverka.

Personligen tycker jag många har intressanta teorier här på forumet. När det känns som era teorier svävar i väg brukar jag läsa om en elefant i porslinsaffären och blir lika konfunderad varje gång.............
Citera
2012-09-18, 10:56
Medlem
Castaliuss avatar
Tydligen ska Aschberg i programmet Min sanning bland annat berätta om CP. I det här smakprovet hävdar han att CP är den troligaste gärningsmannen och pekar på vad bekanta till CP sagt och att han var "jävligt stressad" i samband med resningsansökan. Förmodar att det kommer välla in en drös med kretiner här den närmaste veckan som bestämt hävdar att CP helt enkelt måste vara GM.

Det är ju som LGWP sade i någon radiointervju härom året att en del enskildheter (våldsbenägenhet, fanns på platsen etc) talar för CP som GM, men man blir ju rätt beklämd av att så många fortfarande drar fram CP och helt bortser från alla indicier som så tydligt pekar i motsatt riktning. Vilka dessa är behöva jag väl inte nämna här, eftersom det gjorts tusentals gånger tidigare i den här tråden.
Citera
2012-09-18, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag var alltid emot löntagarfonderna som skulle göra fackföreningarna till arbetsgivare och jag uppfattade det som att socialdemokraterna och resten av arbetarrörelsen var för Meidners fondförslag. Men, uppenbarligen var det inte alls så. Det var politiskt "omöjligt" för SAP att ta strid mot LO i den frågan, men de fonder som drevs igenom i riksdagen var av ett helt annat slag än Meidners fonder: det var fonder som skulle förvaltas av staten, inte av facket, och vilka kunde upplösas vid ändrad majoritet i riksdagen.

Uppenbarligen var de fonder som 4:e oktoberrörelsen demonstrerade emot inte särskilt omstörtande men passade utmärkt för den politiska offensiv som planerats sedan sextiotalet. Och de fungerade utmärkt som bränsle för Palmehatet. Jag kan tänka mig att många oroliga företagsledare, som Hans Rausing, köpte konceptet och finansierade motåtgärder.

Jag kan också tänka mig att Hans Rausing KAN vara ett offer för desinformation. Han sade uttryckligen i media att informationen i Eva Rausings dator "tillskrivits" henne, vilket måste tolkas som att han själv inte hade någon större tillförlitlighet till informationen. Eva Rausing var född Kemeny. Jag tror, men vet absolut inte säkert, att det en gång bodde en mycket vacker kvinna i Helsingborg (varifrån familjen Rausing också kom) som kan (observera KAN nu!) har varit dotter till den ungerska, judiska baronessan Elisabeth Kemeny och baron Gabor Kemeny som var minister i pilkorsregeringen. Elisabeth Kemeny bistod Raul Wallenberg i kampen om att rädda ungerska judar från de satans nazisterna. Gabor Kemeny avrättades 1946. Elisabeth Kemeny tog alltid sin man i försvar efter hans död och menade att han var oskyldig till antisemitism. Jag vet inte vart Elisabeth Kemeny tog vägen efter kriget, paret fick en son och en dotter. Det här kan verka ytterst långsökt, och är det också förmodligen, men jag kan tänka mig att familjen fördes i säkerhet till Sverige. Och detta bör isåfall ha skett under Erlanders regeringstid. Kanske med Krigs-IB:s hjälp. Vad vet jag.

Skulle min historia stämma så finns det iallafall något att känna sig stolt över som svensk. Även om det finns mycket gammalt skräp i vår svenska historia, som t.ex den tyska transittrafiken, så har vi iallafall haft Hammarskjöld, Palme, Wallenberg och Larsson. Och säkert många fler svenskar som har gjort fantastiska insatser för mänskligheten och demokratin mot både kommunister och nazister.

Elefant i porslinsbutik är nog bara förnamnet är jag rädd om du menar mig. Det är nog bäst att skaffa sig nitroglycerintabletter "i fall att".
Citera
2012-09-18, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Även om det finns mycket gammalt skräp i vår svenska historia, som t.ex den tyska transittrafiken

Oerhört historielöst uttalande.
Citera
2012-09-18, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danne01
GK ger SA informationen att AA är förhörd (var, när, hur?/!) och vem som givit honom alibi.
Som vanligt måste jag rätta mig själv. Förhöret med AA genomfördes 16 juni 1993.

/Daniel
Citera
2012-09-18, 11:39
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tänkte ni skulle kunna fundera lite själva. Kanske någon har spännande uppgifter eller infallsvinklar hur det kan hänga ihop. Jag har en förklaring och återkommer till den.

Vet inte när Leon-gruppen bildades, men, kan den ha bildats i samband med de misstankar som uppstod i vissa kretsar om att Palme stod under sovjetiskt inflytande, och att man då bestämde sig för att Palme och andra socialdemokratiska riksdagsmän borde bevakas? Fick Ek ansvaret för att leda denna grupp? Vore intressant att höra din förklaring.
Citera
2012-09-18, 12:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Jag kan också tänka mig att Hans Rausing KAN vara ett offer för desinformation. Han sade uttryckligen i media att informationen i Eva Rausings dator "tillskrivits" henne, vilket måste tolkas som att han själv inte hade någon större tillförlitlighet till informationen. Eva Rausing var född Kemeny. Jag tror, men vet absolut inte säkert, att det en gång bodde en mycket vacker kvinna i Helsingborg (varifrån familjen Rausing också kom) som kan (observera KAN nu!) har varit dotter till den ungerska, judiska baronessan Elisabeth Kemeny och baron Gabor Kemeny som var minister i pilkorsregeringen. Elisabeth Kemeny bistod Raul Wallenberg i kampen om att rädda ungerska judar från de satans nazisterna. Gabor Kemeny avrättades 1946. Elisabeth Kemeny tog alltid sin man i försvar efter hans död och menade att han var oskyldig till antisemitism. Jag vet inte vart Elisabeth Kemeny tog vägen efter kriget, paret fick en son och en dotter. Det här kan verka ytterst långsökt, och är det också förmodligen, men jag kan tänka mig att familjen fördes i säkerhet till Sverige. Och detta bör isåfall ha skett under Erlanders regeringstid. Kanske med Krigs-IB:s hjälp. Vad vet jag.

Skulle min historia stämma så finns det iallafall något att känna sig stolt över som svensk. Även om det finns mycket gammalt skräp i vår svenska historia, som t.ex den tyska transittrafiken, så har vi iallafall haft Hammarskjöld, Palme, Wallenberg och Larsson. Och säkert många fler svenskar som har gjort fantastiska insatser för mänskligheten och demokratin mot både kommunister och nazister.

Elefant i porslinsbutik är nog bara förnamnet är jag rädd om du menar mig. Det är nog bäst att skaffa sig nitroglycerintabletter "i fall att".
Intressant historia/teori. Men jag har inte kallat någon för elefant.
Citera
2012-09-18, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Har också bekräftats av diverse källor med insyn att det pågick en operation under kvällen.
Polisen och SÄPO kanske genomförde en övning med scenariot att Olof Palme skulle bli ihjälskjuten och sedan så bara visar det sig oväntat att så också skedde. Precis som när USAs flygförsvar hade en övning om ett kapat flygplan 9 september och övningen i London om en attack på en tunnelbanestation 7 juli. Väldigt oväntade sammanträffanden
Citera
2012-09-18, 14:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne01
Eller låter jag som Boudine nu med usla förslag som dåraktigt tros ge svaret med stort S? DS.

.. Svaret är att jakten på Olof Palme inleddes med sossarnas valseger september 1985 och grundmotivet var de lika förhatliga som skrämmande löntagarfonderna i förening med OP's avvisande inställning till svensk anslutning till den europeiska unionen, dvs Olof Palme uppfattades som en bromsklots för den utveckling landets ekonomiska elit ansåg bäst gynnade Sverige (läs; de svenska kapitalägarna). Mordet hade således ingenting att göra med Olof Palmes förestående Moskvaresa eller att man befarade att han skulle hoppa av till ett sönderfallande Sovjetimperium och ta klassificerad information med sig.

Efterträdaren Ingvar Carlsson lämnade sitt ärvda uppdrag i förtid och under omständigheter som efterlämnade långt fler frågor än svar - vem köper IC's förklaring om personliga skäl i vedertagen mening ? Nej, det ligger naturligtvis någonting annat i botten. Min teori är att Ingvar Carlsson avråddes att fortsätta i Olof Palmes fotspår vad det gäller löntagarfonder och EU-motstånd om han förstod sitt eget bästa, och för att visa prov på sin goda vilja ställde Carlsson sig till förfogande som Ja-sidans kampanjgeneral inför folkomröstningen om svenskt EU-medlemskap, oktober 1994. Möjligen kan uppdraget, vilket stred mot den dagtingande IC's inre övertygelse, vållat "foten" dubier och inre konflikter, och det var nog inte med någon större stolthet han lotsade Sverige in i EU. Detta hade för övrigt inte varit möjligt utan socialdemokratiska kärnväljare vilka lydigt röstade som Carlsson förespråkade. Har för mig att detta har framkommit i någon intervju/artikel under senare år och såvitt jag vet verkar Ingvar Carlsson numera aktivt för ett fördjupat nordiskt samarbete.

Nej, "landsförrädarspåret" har ingenting med MOP att göra. Eller tror Jallai-konsortiet att Ingvar Carlsson i likhet med Olof Palme tänkte sälja ut Sverige till det imploderade Sovjetimperiet och hoppa av till Öst vid första bästa tillfälle ?

Avslutningsvis. Det är ingen tillfällighet att Carl Fredrik Algernon tragiskt "förolyckades" på T-Centralens tunnelbanestation knappt ett år efter OP's frånfälle. Någonstans finns en koppling mellan händelserna.
Senast redigerad av MBoudine 2012-09-18 kl. 14:46.
Citera
2012-09-18, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Menar du att föreningen skapades för att hålla samman en redan existerande grupp som varit inblandade i mordet eller att det var en täckmantel för en annan verksamhet. Just föreningen kan inte ha varit drivande som vissa antyder väl?

De två du nämner är ju betrodda av Holmer trots bristande erfarenhet inom sina områden . Hur skall det ses?

Förresten har du någon ide om hur Östling och kompanjonen kunde få tillgång till den typ av utrustning som fanns på kontoret som Tullutredarna hittade? Måste inte sådant gå genom försvarets kanaler och ha ett syfte? Privatpersoner får väl inte handla med den typen av saker över huvud taget och inte heller förvara dem så.

Ja, precis.Sammanhållning kring en dramatisk hemlighet, stöd och även kontroll. Samtidigt övertog
de uppgifter som tidigare skötts av Östlings gäng på Wallingatan. Det har du själv bra beskrivit i
inlägg #31354. Men man hade också normal skytteverksamhet och andra medlemmar för att inte
sticka ut i onödan. Se vidare mitt inlägg #10327 från 10-12-22.

Utgångspunkten är att Holmér befann sig i Sthlm mordkvällen. Man kan då tänka sig olika förlopp
med Holmér mer eller mindre involverad. Det för hans del minst belastande är väl att han måste
ha dem som betrodda därför att det finns någon hållhake.

Helt rätt. Detta går utöver vad en certifierad vapenhandlare har i lager. Och var Ö en sådan
överhuvudtaget? Allt tyder på att han var vapenförvaltare i något ljusskyggt sammanhang.
En del av arsenalen torde också tidigare ha förvarats på Wallingatan 34. För övrigt är detta
bara från hans bostad. Inget är känt om någon husrannsakan i firmalokalen på David Bagares.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in