Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-12, 21:32
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lite ur boken "En spion i Regeringen" -88

Enligt pseudonymen »Sven Andersson» skulle en av cheferna inom SÄK hyst misstankar mot Sveaborg för inblandning i Palmemordet. SÄK skulle ha bevis för att gruppen konspirerade mot regeringen. Bl a skulle SÄK ha utskrifter från möten »där man diskuterade att göra sig av statsministern».

Enligt SÄPO-chefen »Svensson» – i pseudonymen »Anderssons» bok – hade gruppen kring Ebbe Carlsson inlett ett regelrätt avlyssningskrig riktat mot SÄK. Personer i och kring SÄPO bevakades regelbundet av Carlssongruppen – enligt »Svensson» sannolikt på
regeringens uppdrag.Det är sannolikt att Ebbe Carlssons import av avancerad
avlyssningsutrustning snarast riktades mot grupper inom SÄPO, och genom att avlyssna kurderna
skulle vissa personer snart visa sig ovanligt behjälpliga.

SÄPO-chefen »Svensson» tror över huvud taget inte på ett kurdspår och han är också skeptisk till att
gruppen kring Sveaborg skulle ligga bakom mordet. Hans huvudtes är att Olof Palme mördades
därför att han visste att det fanns en spion i regeringen – och dessutom vem det var. Det är den
beskrivning pseudonymen »Andersson» ger i sin bok. »Svensson» antyder vidare att det kan ha
varit Ebbe Carlssons kontakt, d v s Anna-Greta Leijon. Ebbe Carlssons och Carl Lidboms hemliga säkerhetstjänst skulle helt enkelt ha arbetat åt främmande makt.

Innehållet i ovanämnda bok sammanfaller såpass mycket med artikeln i länken nedan att jag tycker det mesta tyder på att båda skrifterna har samma grundkälla. En av toppcheferna i SÄPO. Med tanke på innehållet i boken tycker jag PG Näss ligger bra till som källan.

http://www.varldenidag.se/nyhet/2009...agstidningar-/

Samtalet handlar också om Sovjets subversiva verksamhet i Sverige, om polisspåret och vilken hemlig underrättelseorganisation i Sverige som spionerade på - Säpo.

"Tror du att det är möjligt att avveckla en sådan här organisation när den väl har den här volymen?
– Rent formellt kan du aldrig avveckla den, den informationen går ju aldrig ut till alla kontaktytor. Du kan ju dessutom känna ett motiv att jobba så här. Om jag skulle säga till dig att nu ska vi inte längre jobba så här, är det inte säkert att du inte gör det ändå, därför du kanske tycker att det finns ett berättigande i det. Då tar du egentligen över min ledande roll och fortsätter med din grupp där nere

Du tror att man kan använda organisationen utanför både organisationens och politikernas kontroll?
– Ja, det tror jag, för har du en gång varit involverad i en sådan här verksamhet, blivit stimulerad av den, funnit ett berättigande i den, så självklart kan du fortsätta. Du kan ju formen för verksamheten, göra dina egna registreringar, du kan arbeta hur mycket som helst.

I hemlighet till ryska ambassaden?
– Ja, du kan gå precis var du vill"
Tycker det är Näss' språk helt klart...
Citera
2014-03-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av callehs
Att gärningsmannens rock så tydligt verkar ha fladdrat och därmed varit uppknäppt är också en intressant omständighet. Det var iskallt och blåste dessutom hårt, vilket kraftigt förstärker känslan av kyla. Alla personer hade nog stängt jackan i den situationen, men inte gärningsmannen.

Det skulle kunna tyda på att han just klivit ut inifrån värmen och inte hunnit börja frysa, precis som Stig Engström gjorde.

Good point. Det kan som du säger betyda att han kom inifrån Skandiahuset. Men det kan också betyda att han nyss släppts ut ur en bil.
Citera
2014-03-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lite ur boken "En spion i Regeringen" -88

Enligt pseudonymen »Sven Andersson» skulle en av cheferna inom SÄK hyst misstankar mot Sveaborg för inblandning i Palmemordet. SÄK skulle ha bevis för att gruppen konspirerade mot regeringen. Bl a skulle SÄK ha utskrifter från möten »där man diskuterade att göra sig av statsministern».

Enligt SÄPO-chefen »Svensson» – i pseudonymen »Anderssons» bok – hade gruppen kring Ebbe Carlsson inlett ett regelrätt avlyssningskrig riktat mot SÄK. Personer i och kring SÄPO bevakades regelbundet av Carlssongruppen – enligt »Svensson» sannolikt på
regeringens uppdrag.Det är sannolikt att Ebbe Carlssons import av avancerad
avlyssningsutrustning snarast riktades mot grupper inom SÄPO, och genom att avlyssna kurderna
skulle vissa personer snart visa sig ovanligt behjälpliga.

SÄPO-chefen »Svensson» tror över huvud taget inte på ett kurdspår och han är också skeptisk till att
gruppen kring Sveaborg skulle ligga bakom mordet. Hans huvudtes är att Olof Palme mördades
därför att han visste att det fanns en spion i regeringen – och dessutom vem det var. Det är den
beskrivning pseudonymen »Andersson» ger i sin bok. »Svensson» antyder vidare att det kan ha
varit Ebbe Carlssons kontakt, d v s Anna-Greta Leijon. Ebbe Carlssons och Carl Lidboms hemliga säkerhetstjänst skulle helt enkelt ha arbetat åt främmande makt.

Innehållet i ovanämnda bok sammanfaller såpass mycket med artikeln i länken nedan att jag tycker det mesta tyder på att båda skrifterna har samma grundkälla. En av toppcheferna i SÄPO. Med tanke på innehållet i boken tycker jag PG Näss ligger bra till som källan.

http://www.varldenidag.se/nyhet/2009...agstidningar-/

Samtalet handlar också om Sovjets subversiva verksamhet i Sverige, om polisspåret och vilken hemlig underrättelseorganisation i Sverige som spionerade på - Säpo.

"Tror du att det är möjligt att avveckla en sådan här organisation när den väl har den här volymen?
– Rent formellt kan du aldrig avveckla den, den informationen går ju aldrig ut till alla kontaktytor. Du kan ju dessutom känna ett motiv att jobba så här. Om jag skulle säga till dig att nu ska vi inte längre jobba så här, är det inte säkert att du inte gör det ändå, därför du kanske tycker att det finns ett berättigande i det. Då tar du egentligen över min ledande roll och fortsätter med din grupp där nere

Du tror att man kan använda organisationen utanför både organisationens och politikernas kontroll?
– Ja, det tror jag, för har du en gång varit involverad i en sådan här verksamhet, blivit stimulerad av den, funnit ett berättigande i den, så självklart kan du fortsätta. Du kan ju formen för verksamheten, göra dina egna registreringar, du kan arbeta hur mycket som helst.

I hemlighet till ryska ambassaden?
– Ja, du kan gå precis var du vill"

Boken recenserades faktiskt av Wilhelm Agrell när den utgavs. Han utsatte den emellertid för en generalsågning.
Citera
2014-03-12, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Good point. Det kan som du säger betyda att han kom inifrån Skandiahuset. Men det kan också betyda att han nyss släppts ut ur en bil.

Bil är överskattat. Av flera orsaker.

Först och främst, det räcker med att någon ser bilen lämna av eller hämta upp (exempelvis Inge Morelius som sitter bra till, eller något av de åtskilliga vittnen som gick på trottoaren) och en konspiration är bekräftad. Då blir det svårt att skylla på Gunnarsson eller Petterson. Plåtarna må ju vara falska, men vittnen kan enkelt memorera färg och eventuellt modell som sedan kan spåras.

Utöver det kan det skita sig på flera andra sätt. Bilens signalement kan gå ut och bli stoppad av patrullerande poliser, bilen kan bli inträngd på olika sätt i den täta Stockholmstrafiken etc.

Betydligt effektivare, och enklare, är att röra sig till fots och använda miljön till sin fördel, precis som gärningsmannen gjorde. Först skär han av alla möjligheter för fordon att följa efter, därefter försvinner han spårlöst i fredagsnatten.
Citera
2014-03-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av callehs
Bil är överskattat. Av flera orsaker.

Först och främst, det räcker med att någon ser bilen lämna av eller hämta upp (exempelvis Inge Morelius som sitter bra till, eller något av de åtskilliga vittnen som gick på trottoaren) och en konspiration är bekräftad. Då blir det svårt att skylla på Gunnarsson eller Petterson. Plåtarna må ju vara falska, men vittnen kan enkelt memorera färg och eventuellt modell som sedan kan spåras.

Utöver det kan det skita sig på flera andra sätt. Bilens signalement kan gå ut och bli stoppad av patrullerande poliser, bilen kan bli inträngd på olika sätt i den täta Stockholmstrafiken etc.

Betydligt effektivare, och enklare, är att röra sig till fots och använda miljön till sin fördel, precis som gärningsmannen gjorde. Först skär han av alla möjligheter för fordon att följa efter, därefter försvinner han spårlöst i fredagsnatten.

Det beror väl litet på var avlämning - upphämtning sker. Wiklund observerar ju en bil 2315 hörnet tunnelg.-olofsg där en man är på väg ut. Man kan ju tänka sig en situation där det här är en patrull som ursprungligen varit placerad norr om Grand, fått besked om att makarna är på väg söderut och hastigt omgrupperat.
Citera
2014-03-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamelhorn
De personer som talar om en ensam galen gärningsman brukar hänvisa till det dåliga valet av mordvapen, en 357 Magnum, då detta dels är ganska otympligt och dessutom ger ifrån sig en mycket kraftig smäll.

Jag, med min lekmannamässiga kunskap om vapen, tycker snarare att kalibern på vapnet och ammunitionen tyder på att skytten försäkrar sig om att offret inte kommer att överleva även om denne bär skyddsväst, och därför kan det mycket väl kan vara ett proffs som skjuter Palme.

Min fråga är nu ifall det finns någon här som vet ifall det finns andra mer diskreta och vanliga vapen som ett proffs skulle ha valt om man ville försäkra sig om att offret inte kommer att överleva om man skjuter i ryggen.

(Visst, ganska många puffror skjutna i huvudet skulle såklart släckt offret, men nu tänker jag med tanke på var skottet satt.)

SH

Nu vet vi ju att effekten blev att OP dog, men syftet kan mycket väl ha varit att bara få bort honom från posten. Att han dog var säkert inte ovälkommet för gärningsmannen, men inte nödvändigtvis tvunget.

Att skjuta någon i huvudet är vanskligt med tanke på den lilla träffytan, och att huvudet är rörligt. Dessutom är chansen att överleva ett skott i huvudet större än vad man tror. Ryggen mellan skuldrorna är ur detta perspektiv bättre.

Men gör inga experiment på detta hemma.
Citera
2014-03-12, 21:55
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Man bör observera att det inte bara är LP som tyckt sig se en blå täckjacka av något slag. För mig kan en mörk rock vara en halvlång rock med material liknande en tunnare täckjacka:
http://image.rakuten.co.jp/eton/cabinet/mackintosh-mens/mkew-waverlyl-17-t1.jpg
Överhuvudtaget bör man vara försiktig med att dra slutsatser om detaljer i förhörsprotokoll eftersom det är förhörsledarnas formuleringar.
Det finnes jo alltid glidende overganger mellan rock og jacka, men GM hadde nok en mørk knälång rock. Jeg tenker at mannen i blå täckjacka var en annen. Jeg tror likevel at det er GM som Jeppson har sett. Jeppson var veldig usikker på hvilka kläder mannen hadde.
Jeg tror at GM har hatt en mössa. Bak ifra såg den nok ut som en stickad mössa, men den hadde kanskje en skjerm og liknade noe på en keps eller Sherlock Holmesmössa.
Ja, jeg ser det er formuleringer fra forhörsprotokollen, men närmere kommer vi vel ikke uansett. Jeg har vært obs på skillnader mellom der vittner har formulert seg fritt, der de har blitt stilt spørsmål og på hvordan de har besvart spørsmålene. Jeg har erfaring fra forskningsintervjuer og kjenner til hvordan intervjuobjekter kan bli ledet. Vittner vil gjerne gi et svar når de blir stilt spørsmål, men svarene kan være rene gissningar. Om det er slik, kommer det ofte ikke ned på papiret, men kan bare leses ut fra kroppsspråk.
Den mørke rocken er det vel liten tvil om. Her er det flere som vittner om det samme.
Andersson som sitter i bilen med Ljungqvist bekrefter dette. Han er også en av flere som uppgitt at rocken fläddrar.
Skal være forsiktig med å dra konklusjoner, men alt i alt så minner signalementene litt om SE. Var han kraftig bygd?
Senast redigerad av brukerinne 2014-03-12 kl. 22:16.
Citera
2014-03-12, 21:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Eller att han var en tuffing (typ legosoldat) som inte brydde sig om kylan men som hade förberett sig för en snabb språngmarsch.
Citera
2014-03-12, 22:09
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
Det finnes jo alltid glidende overganger mellan rock og jacka, men GM hadde nok en mørk knälång rock. Jeg tenker at mannen i blå täckjacka var en annen. Jeg tror likevel at det er GM som Jeppson har sett. Jeppson var veldig usikker på hvilka kläder mannen hadde.
Jeg tror at GM har hatt en mössa. Bak ifra såg den nok ut som en stickad mössa, men den hadde kanskje en skjerm og liknade noe på en keps eller Sherlock Holmesmössa.
Ja, jeg ser det er formuleringer fra forhörsprotokollen, men närmere kommer vi vel ikke uansett. Jeg har vært obs på skillnader mellom der vittner har formulert seg fritt, der de har blitt stilt spørsmål og på hvordan de har besvart spørsmålee. Jeg har erfaring fra forskningsintervjuer og kjenner til hvordan intervjuobjekter kan bli ledet. Den mørke rocken er det vel liten tvil om. Her er det flere som vittner om det samme.
Andersson som sitter i bilen med Ljungqvist bekrefter dette. Han er også en av flere som uppgitt at rocken fläddrar.
Skal være forsiktig med å dra konklusjoner, men alt i alt så minner signalementene litt om SE. Var han kraftig bygd?
Förhörsledarna skrev "täckjacka" i de första förhören, men i ett protokoll någon månad senare anges att LP menade att plagget inte var kort utan halvvägs ner mot knäna, vilket flera vittnen också hävdat enligt protokollen. Jag tror att LP såg mannen som stod nära bakom dem, att det var materialet i plagget hon syftade på, snarare än att det var en jacka, samt att mannen var barhuvad.

Jag tror att SE var ganska vältränad, 182 cm lång och drygt 80 kg är inte precis fetma. Han hade ett runt ansikte som nog ger en felaktig bild av hans fysik. I ett förhörsprotokoll från 25 april 1986 finns nedtecknat: "Eftersom jag är rätt så snabb på att springa så beslutar jag mig för att försöka springa ifatt de här polismännen."
Senast redigerad av iesho 2014-03-12 kl. 22:11.
Citera
2014-03-12, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Vittnen,

Det lär finnas ett par till:

Johnny Wiklund som ser en man i 35-årsåldern, av medellängd, med mörkt hår och svart kraftig mustasch stående i hörnet Sveavägen-Tunnelgatan och spanar i riktning norrut, mot Adolf Fredriks kyrka (står på denna sida av Sveavägen).

Tommy Ericsson som på Olofsgatan, strax före Adolf Fredriks Kyrkogata, hör smällarna från Sveavägen och någon minut senare blir påsprungen av en man varvid han utbrister "djävla turkdjävel. Mannen hoppar in i en bil som kör ut på Sveavägen. Mannen är 30-35 år, mörkhårig, har eventuellt mustasch och bär en mörk täckjacka.

Jag är dock osäker på statusen på dessa vittnesmål.

Jag lyfter fram detta gamla inlägg igen. Vet du var man kan ta del av mer info om de här vittnesmålen? Wiklund har jag bara sett hos Dammegård och i Anér sammanfattning av GMP.
Citera
2014-03-12, 22:12
Medlem
Citat:

Eller att han är beredd på ett snabbt rockbyte. Jag har en gång i min ungdom själv befunnit mig springande undan efterföljande poliser, och min första tanke var att snabbt få av mig jackan, eftersom den var ett självklart tydligt signalement. En annan gång såg jag ett personrån begås, och noterade att så snart rånaren hann bakom gathörnet så drog han av sig jackan, slängde den till en medbrottsling som stoppade den i en ryggsäck, fick en ny av samme medbrottsling, och promenerade iskallt därifrån.

Eller så finns det helt andra skäl.
Citera
2014-03-12, 22:13
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Boken recenserades faktiskt av Wilhelm Agrell när den utgavs. Han utsatte den emellertid för en generalsågning.

Likheten med världen-idag-artikeln är väl intressantare än vad Wilhelm Agrell tycker om det litterära innehållet. Inte alla forskare skriver lika spännande som WA gör i sin förnämliga bok Venona.
Men om Näss är författarens källa så blir det en íntressant partsinlaga i kölvattnet av Ebbe Carlsson-affären.

Aftonbladets legendariska kriminalreporter Börje Heed skrev att vid alla mord i Stockholmstrakten kontaktades mordkommissionen i Stockholm och dessa utredde fallen, men inte i Palmemordet. Där kopplades en länspolismästare in, som inte visste något om mordutredningar, och där startarde desinformationen.

Arne Irvell som kallats in vid alla mord sedan 60-talet fick sova sött och fick kännedom om mordet via tidningen vid frukostkaffet. Med Irwell på mordplatsen hade avspärrningen blivit större, tekniska undersökningen på mordplatsen inte avslutad efter en halvtimme och vittnen hade hörts på ett systematiskt och noggrannt sätt.

Förlaget Infobooks startade 1987 med en uttalad inriktning att ge ut "Skräddarsydda böcker för näringsliv och samhälle"

1988 kommer boken "Spionernas Vem är det: all världens agenter och underrättelsetjänster" ut på ovan nämnda förlag. Börje Heed är redaktör för den svenska upplagan. Till sin hjälp för den svenska upplagan har han företrädare för SÄPO, en viss SÄPO-chef har nämnts som "medförfattare.

Det finns mycket som tyder på att Börje Heed är personen som gömmer sig bakom pseudonymen "Sven Andersson". SÄPO Chefen Svenssons ord i boken får utan tvekan en tydlig resonans i verkligheten kort efter att boken kommit ut.

Mars 1989 är enligt GK tidpunkt för Börje Heeds tips gällande Claes Djurfeldt. Samtidigt briserar den numera legendariska tramsduellen i KU mellan Anders Björk-Carl Lidbom .

PG Näss är minst sagt bitter och mitt uppe i buggningsrättegångarna.
Särsklit förbannad är han på åklagaren Jan Danielsson som han utan omsvep skriver går i "Regeringens koppel".

Ebbe Carlsson sa i KU-förhören, ”Mitt intresse för vad säkerhetspolisen vetat före mordet väcktes redan på mordnatten. Så fort jag hörde att Olof Palme mördats tänkte jag på ett samtal jag hade med Säpochefen Sven-Åke Hjälmroth. Han ringde mig till förlaget i ett bokärende. Han sa: "Vi har bekymmer med kurderna. De har sagt på linjen att de ska hålla bröllop, vilket som du vet betyder att de planerar ett mord. Vi kan inte tänka ut vem de avser att mörda. Läskiga typer det där.”

Den gamla brevbäraren och fd SÄPO-Chefen Hjälmroth med djup solbränna och tydligt får-ansikte ger svar på tal under KU förhören 1988 när Ebbes uppgifter kommer på tal. Elisabeth Fleetwood är ingen Perry Mason, det är ett som är säkert

http://www.youtube.com/watch?v=Dk1HcR6dlfk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in